خرید سنگ
to top

خاک گلدان چیست؟


435
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 30 ثانیه

معمولاً پایه اصلی خاک گلدان، خزه پوده‌زار یا الیاف نارگیل است. مواد اضافی مورد استفاده در مخلوط ممکن است شامل ماسه، پرلیت، و شن برای بهبود زهکشی و ورمیکولیت برای بهبود ماندگاری رطوبت بشوند. معمولا کود به شکل کمپوست یا فقط در مقادیر بسیار کم اضافه می‌شود، زیرا برای خاک گلدان حجم زیادی از کود برای سلامتی گیاه خطرناک است. 



خاک گلدان چیست؟


خاک گلدان که با نام مخلوط گلدان یا خاک معجزه‌گر نیز شناخته می‌شود خاکی است که می‌توان گیاهان و سبزیجات را در آن خاک درون گلدان کاشت و پرورش داد.

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353


مواد تشکیل‌دهنده خاک گلدان

معمولاً پایه اصلی خاک گلدان، خزه پوده‌زار یا الیاف نارگیل است. مواد اضافی مورد استفاده در مخلوط ممکن است شامل ماسه، پرلیت، و شن برای بهبود زهکشی و ورمیکولیت برای بهبود ماندگاری رطوبت بشوند. معمولا کود به شکل کمپوست یا فقط در مقادیر بسیار کم اضافه می‌شود، زیرا برای خاک گلدان حجم زیادی از کود برای سلامتی گیاه خطرناک است. هر چند برای گیاهان بزرگتر در گلدانهای بزرگتر از این کودها استفاده می‌شود. علیرغم نام آن، خاک کمی در گلدان استفاده می‌شود یا از خاک استفاده نمی‌شود زیرا برای رشد گیاهان آپارتمانی بسیار سنگین در نظر گرفته می‌شود.


مخلوط‌های مختلف برای استفاده‌های مختلف و گیاهان


برای کاشت بذر و کاشت قلمه‌های، می‌توان مخلوطی را با استفاده از ۴۰٪ الیاف نارگیل یا خزه ماس با سنگ آهک، ۴۰٪ ورمیکولیت، و ۲۰٪ شن تهیه کرد. علاوه بر ماسه، همچنین می‌توان از پرلیت استفاده کرد، با استفاده از درصد تقریباً یکسان ۳۳% -۳۳% -۳۳% .همچنین گیاهان نیز به خاکی دارند که مناسب با محیط آنها باشد.


گندزدایی


خاک گلدان همانند خاک باغچه می‌تواند حشرات را به خود جلب کند. برای نمونه حشره Fungus gnat غالباً در اطراف گیاهان آپارتمانی یافت می‌شود زیرا که این گونه از حشره در خاک گلدان مرطوب تخم می‌گذارد. خاک گلدان موجود در بازار برای جلوگیری از شیوع علف هرز و بیماری‌های گیاهی گندزدایی می‌شود. دوباره به‌کارگیریِ خاک گلدان‌هایی که به صورت تجاری فروخته می‌شوند ممکن است به شرطی که بقایای ریشه گیاه، قارچ، علف‌های هرز و حشرات دیگر با حرارت از مخلوط حذف شوند و تنها پس از آن کاشت جدید انجام شود. خاک گلدان بسته‌بندی‌شده در کیسه‌های مختلف از ۲ تا ۲۰ کیلوگرم فروخته می‌شود. عفونت‌های بیماری لژیونر به دلیل استفاده از خاک‌های گلدان آلوده در استرالیا، نیوزیلند، هلند، ایالات متحده، و ژاپن گزارش شده‌است.


خاک مناسب برای گلدان چه خاکی است؟


خاک مورد استفاده برای گلدان در آپارتمان و خانه از نظر بافت و خواص طبیعی و شیمیایی با خاک باغچه متفاوت است. و از نظر مواد غذایی نیز متفاوت می باشد. خاک مورد استفاده در گلدان به نوع گیاه، اندازه گیاه و شرایط محیطی بستگی دارد. در این مقاله به طور کلی خاک مناسب برای گلدان را بیان می‌کنیم.اگر خاک خیلی سبک (ماسه‌ای) باشد، بر اثر آبیاری پی در پی مواد غذایی سریعاً شسته شده، گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می‌شود، ولی اگر خاک گلدان سنگین (رسی) باشد به علت خارج نشدن آب اضافی، مقدار زیادی از آن در خاک گلدان باقی می‌ماند و ریشه‌ی گیاه به علت کمبود هوا به خوبی رشد نمی‌کند، و یا رطوبت بالا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود در نتیجه رشد و نمو گیاه متوقف می‌شود یا گیاه از بین می‌رود.
انواع خاک گلدان را بشناسید


انواع خاک گلدان

  1. خاک ماسه‌ای: ماسه بخش اعظم خاک است و حاوی مواد مغذی نیست. استفاده از خاک ماسه‌ای ساده‌تر از خاک رس است. زهکشی در این خاک سریع انجام می‌شود و توانایی‌اش در حفظ مواد مغذی چندان زیاد نیست
  2. خاک لای یا سیلت: خاک لای یا سیلت (silt) حالت پودری دارد و حاصل‌خیز است. البته اگر بخش بزرگی از خاک یک زمین از این نوع باشد، امکان اشباع‌شدن آن با آب زیاد خواهد بود
  3. خاک رُس: خاک رس اجزایی دارد که به یکدیگر می‌چسبند و توده‌های بزرگ‌تری ایجاد می‌کنند. این خاک خیلی حاصل‌خیز است، اما خاک گلدانی که بخش زیادی از آن رُس باشد سنگین می‌شود و زهکشی خوبی ندارد. البته گیاهانی هم هستند که در چنین خاکی به‌خوبی رشد می‌کنند.

بهترین خاک برای گلدان چیست؟

بهترین خاک برای گلدان ترکیبی است از رس، ماسه و خاک لای. به این ترکیب لوم گفته می‌شود. لوم تمام انواع اصلی خاک گلدان را در خود دارد. خاک لوم ترکیبی متعادل از سه نوع اصلی خاک است، یعنی ماسه‌ای و سیلت و رس.

PH بالا: بهترین میزان PH برای خاک عددی در بازه ۶ تا ۷ است. PH خاک روی رشد گیاه اثر دارد. این طیف از اسیدی‌بودن باعث می‌شود مواد مغذی برای گیاه، موجودات و ترکیبات مفید دیگر خاک مانند کرم‌های مفید به‌خوبی رشد کنند.
کلسیم زیاد: گیاهان برای رشد مناسب نیاز به کلسیم دارند. کلسیم مواد شیمیایی موجود در خاک گلدان را متعادل می‌کند. همچنین وجود میزان مناسبی از کلسیم باعث می‌شود خاک بهتر آب را نگه دارد. خاک غنی از کلسیم به رسیدن آب و اکسیژن به ریشه‌ها کمک می‌کند و از میزان نمک موجود در خاک گلدان می‌کاهد. نمک زیادی باعث تخریب ریشه‌ها می‌شود و با ممانعت از جذب مواد مغذی، نمی‌گذارد گیاه به‌خوبی رشد کند.
بافت شنی: خاک لوم خشک نرم، اما شنی است و به‌سادگی خُرد می‌شود. این ویژگی باعث زهکشی مطلوبش می‌شود. بافت چنین خاکی امکان نگهداری آب و مواد مغذی را هم فراهم می‌کند، در نتیجه گیاه رطوبت و مواد مغذی منسجم و مناسبی خواهد داشت. بافت خاک طوری است که اجازه گردش آسان اکسیژن و رسیدن آن به ریشه‌ها را هم می‌دهد.
برای بهبود وضعیت گلدان‌ها، بیشتر مواقع باید به خاکشان کمی کمپوست اضافه کنید. میزان ماسه و پیت‌ماسی که به خاک هر گلدان اضافه می‌شود هم وابسته به تراکم و فشردگی خاکش است. اگر نمی‌دانید پیت‌ماس چیست، باید بگوییم لاشه نوعی خزه است که نقش کود را در گلدان‌ها ایفا می‌کند و باعث رشد بهترشان می‌شود. یادتان باشد که بهترین خاک برای گلدان بنا به نوع و شرایط رشدش متفاوت خواهد بود. گاهی هم ممکن است گیاه نیاز به کود خانگی یا صنعتی داشته باشد.

برای سفارش با شماره 09198133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...