خرید سنگ
to top

انواع مختلف خاک برگ سهیم شو


2021
زمان مطالعه: 8 دقیقه, 59 ثانیه

یکی از اصلی ترین نیاز برای نگهداری گیاهان انتخاب خاک مناسب برای کاشت و پرورش می باشد که باید هم متناسب با نوع گیاه و هم دارای مواد مغذی جهت رشد گیاهان باشد. خاک برگ از پوسیده شده موادی مثل دمبرگ های درختان، چمن های قیچی شده و مواد آلی است که در حال تجزیه (گیا خاک) و فرسایش بوده (کمپوست) و سرشار از مواد مغذی است و بستری بسیار مناسبی برای رشد انواع گیاه میباشد.



کدام نوع خاک برگ برای گیاه من مناسب تر است

خاک برگ- فروش خاک برگ- خرید خاک برگ- قیمت خاک برگ- انواع خاک برگ- کاربرد خاک برگ- خاک برگ مرغوب- خاک برگ گیاهان آپارتمانی- گیاهان زینتی- گیاهان آپارتمانی- خاک گیاهان زینتی- خاک گیاهان آپارتمانی

یکی از اصلی ترین نیاز برای نگهداری گیاهان انتخاب خاک مناسب برای کاشت و پرورش می باشد که باید هم متناسب با نوع گیاه و هم دارای مواد مغذی جهت رشد گیاهان باشد. انواع مختلفی از خاک وجود دارند که به ترتیب عبارتند از: خاک سبک، خاک سنگین، خاک غنی، خاکبرگ خاک اولیه گیاهان. جهت مشاوره و خرید خاک بزگ مرغوب با شماره 09198133353 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

خاک برگ

خاک برگ از پوسیده شده موادی مثل دمبرگ های درختان، چمن های قیچی شده و مواد آلی است که در حال تجزیه (گیا خاک) و فرسایش بوده (کمپوست) و سرشار از مواد مغذی است و بستری بسیار مناسبی برای رشد انواع گیاه میباشد. در شرایط عادی خاکبرگ پس از 8 تا 12 ماه قابل استفاده می گردد. خاک برگ یکی از خاک های ارگانیک می باشد که به دلیل سبک و قابل نفوذ بودنش، تهویه کننده بسیار با ارزشی برای خاک به حساب می آید و بستری مناسب جهت رشد گیاهان زینتی و آپارتمانی فراهم می آورد.

انواع خاک برگ برای گیاهان

انتخاب خاک مناسب جهت رشد و سلامتی گیاه بسیار مهم می باشد. نوع خاک و اجزای تشکیل دهنده آن بستگی به نوع گیاه دارد. خاک برگ ها انواع مختلفی داشته که به لحاظ خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت می باشند. در واقع تفاوت در انواع مختلف خاک برگ ها ناشی از متفاوت بودن نوع گیاهی است که از برگ آن، خاک برگ تهیه شده است.

خاک برگ معمولی

پیت

تورب

خزه اسفاگنوم

کود سبز

لوم

کمپوست

خاک جنگل

1. خاک برگ معمولی

این نوع خاک برگ از تجزیه برگهای گیاهان مختلف درست می شود و باید قبل از استفاده استریل شود.

2. پیت

پیت نوعی خاک است که از تجزیه خزه اسفاگنوم یا از بقایای گیاهان که در باتلاق ها، مرداب ها و رودخانه ها به جا مانده اند به دست می آید و در ترکیبات گلدانی استفاده می شود. خزه لوش یا پیت خزه که رنگ آن قهوه ای است اسیدیته آن 3.8 تا 4 بوده و مقدار کمی ازت و فسفات نیز دارد. ظرفیت نگه داری آن 10 برابر وزن خشک آن است و بیشتر به منظور جذب و نگهداری آب و تامین رطوبت به خاک افزوده می شود. پیت های حاصله از تجزیه اسفاگنوم سبب کاهش موقتی ازت در خاک می شود.

3. تورب

تورب را می توان به نسبت 50 درصد با ماسه مخلوط کرده و به عنوان خاک گلدان استفاده کرد. ولی به دلیل سبک بودن و فقر مواد غذایی می بایست یک برنامه کوددهی برای گلدان در نظر بگیرید. پیت ماس نیز نوعی تورب است که به صورت پودر بوده و ظرفیت هوای آن نسبتا کم است و در گلدان به صورت مخلوط با ماسه و خاک باغچه به کار ی رود. بعضی از گیاهان نظیر گلوکسینیا و آزالیا را می توان در تورب خالص کاشت که در این صورت باید با کودهای شیمیایی کمبود مواد غذایی را جبران کرد.

4. خزه اسفاگنوم

این خزه بقایای گیاهان مردابی بوده و ظرفیت جذب آب در آن ها 10 تا 20 برابر وزنشان است. شامل مواد معدنی و چند ماده اختصاصی قارچ کش است که می تواند از مرگ گیاه جلوگیری کند.

5. کود سبز

این خاک از کاشت یک محصول از تیره لگومینوز و برگردان آن قبل از شخم زدن ب زمین به دست می آید. این خاک به دلیل دارابودن گره های نیتروژنی حاوی ازت بالایی است. این امر افزایش چندانی در میزان مواد آلی خاک نداشته اما سبب افزایش مواد غذایی خاک و به ویژه ازت می شود.

6. لوم

لوم نوعی دیگر از خاک برگ است که از تجزیه چمن به دست می آید. دارای اسیدیته 6 بوده و می توان با اضافه کردن آهک پی اچ خاک را تغییر داد و گیاه مورد نظر را کاشت. حاصلخیزی خاک های چمنی از خاک های جنگلی بیشتر است چرا که مواد عالی خاکهای چمنی دو برابر خاکهای جنگلی است. این مواد عالی بیشتر حاصل تجزیه چمن هاستکه ممکن است هر ساله اتفاق بیفتد ولی در جنگل ریشه ها دوره زندگی طولانی تری دارند و فقط شاخ و برگ درخت ها است که می پوسد و تجزیه می شود.

7. کمپوست

کمپوست نوعی خاک برگ است که از تجزیه ضایعت گیاهان نه تنها برگ بلکه کلیه اندام آن ها و به طور کلی هر ماده دور ریختنی با منشا گیاهی به دست می آید. کمپوست ها ممکن است آلوده به قارچ و تخم حشرات باشند از این رو باید حتما آن ها را با قارچ کش ها ضدعفونی و استریل کرد.

8. خاک جنگل

نوعی خاکبرگ است که از تجزیه برگ های گوناگون در جنگل بدست می آید و می توان در بیشتر موارد به جای تورب از آن استفاده کرد.

فواید خاک برگ

خاک برگ قابلیت نگهداری رطوبت در خود را دارد.

این نوع از خاک از زهکشی خوب مناسبی برخوردار می باشد.

خاک برگ باعث سبک شدن و قابل نفوذ شدن خاک می گردد.

خاک برگ تهویه کننده خاک محسوب شده و از بهم چسبیدگی ذرات خاک جلوگیری می کند.

خاک برگ از آبشویی، شور شدن خاک و از دست رفتن مواد مغذی آن جلوگیری می کند.

این نوع از خاک باعث افزایش مقاومت گیاه در برابر آفات و عوامل بیماری زای خاک می شود.

شیوه درست کردن خاک برگ

بهترین فصل تهیه خاک برگ همزمان با شروع فصل ریزش برگ ها یعنی پاییز می باشد. ابتدا برگ های خشک درختانی با رگبرگ های خشن و ضخیم (مانند افرا، نارون و ...) را جمع آوری می نماییم. بهتر است از مکانی که برگ های آنجا تحت تاثیر آلودگی هوا قرار دارند خاک برگ تهیه نشود. بنابراین برگ های درختان خیابان های شلوغ با آلودگی هوای بالا برای تهیه خاک برگ مناسب نیست. همچنین می توان علاوه بر برگ به جمع آوری چمن نیز پرداخت. بعد از جمع آوری برگ ها،گودالی را به شکل گرد و یا مربع تهیه نمایید. سپس در داخل گودال یک لایه برگ ریخته و به منظور تامین رطوبت، روی آن را آب پاشی نمایید. برای تسریع در پوسیده شدن برگ ها می توان مقداری کود ازته مانند اوره نیز به برگ ها اضافه نمود. سپس مجددا یک لایه برگ ریخته و آب پاشی و کود پاشی نمایید. در نهایت در اثر رشد و نمو باکتری ها، برگ ها پوسیده شده و بعد از 8 الی 12 ماه خاک برگ برای استفاده آماده می باشد. البته خاک برگ های قدیمی تر و 3-4 ساله به لحاظ کیفی و مرغوبیت بهتر هستند. بعد از آماده شدن خاک برگ، آن را الک می کنیم تا چوب ها و زوائد آن جدا شود و به منظور از بین بردن آفات و امراض احتمالی موجود در آن، بهتر است قبل از استفاده، خاک برگ ضدعفونی شود. جهت مشاوره و خرید خاک بزگ مرغوب با شماره 09198133353 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

شیوه درست کردن خاک برگ

انواع خاک برگ برای گیاهان مختلف

خاک کاکتوس

نوع خاک کاکتوس‌ها به شرایط مختلفی مانند نوع کاکتوس، اندازه آن، شرایط محیطی مانند: رطوبت، دما، و سایر موارد بستگی دارد. که می‌تواند برای هر منطقه فرمول خاصی را در نظر گرفت. با این حال ترکیبی که تقریباً در همه شرایط می توان استفاده کرد شامل: ۷۰ درصد ماسه، ۲۰ درصد پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی یا کود گاوی استریل و کهنه (کاملأ پوسیده شده) است.

خاک روف گاردن

خاک‌های فرآوری شده مخصوص روف گاردن با در نظر گرفتن ویژگی‌های ساختاری روف گاردن از جمله ضخامت کم بستر کاشت گیاهان و همچنین محدودیت وزنی که در اجرای روف گاردن وجود دارد بسیار حائز اهمیت است. در انتخاب خاک مناسب روف گاردن باید به مواردی همچون استریل بودن آن، فاقد آفت، ماندگاری رطوبت بالا، سرشار از مواد آلی و مغذی اشاره کرد.

خاک ارکیده

یکی از مسائل مهم در نگهداری ارکیده انتخاب خاک خوب و مناسب است که گیاه بتواند در آن به خوبی و با کمترین مشکلات رشد کند. ریشه های ارکیده نسبت به سایر گل ها به هوای بیشتری نیاز دارند و خاک معمولی گلدان نمیتواند این هوادهی را برای ریشه ها فراهم نماید. بنابراین باید از یک خاک سست تر و دارای منافذ بیشتر برای کاشت و نگهداری ارکیده استفاده کرد. خاک ارکیده مرغوب باید ترکیبی از تمامی عناصر مورد نیاز ریشه گیاه ارکیده باشد و نیاز غذایی و شرایط محیطی ارکیده شما را تامین نماید.

خاک بنفشه

هر خاکی مناسب بنفشه آفریقایی نیست. از خاک های سنگین مثل خاک باغچه، خاک های حاوی شن و ماسه، خاک هایی که حاوی برگ های پوسیده درختان یا کودهای حیوانی هستند، برای بنفشه آفریقایی استفاده نکنید. کوکوپیت فاقد مواد غذایی بوده و صرفاً به دلیل قیمت ارزان به عنوان بستر کشت برخی گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر است از خاك های متخلخل سبک استریل برای بنفشه آفریقایی استفاده کنید. زیرا ریشه های این گیاه به هوای زیاد احتیاج دارند.ph خاک بنفشه آفریقایی باید بین ۴/۶ تا ۲/۷۷ باشد. خاک نامناسب و غیر استریل باعث مشکلات زیادی برای گیاهتان ازجمله توقف رشد، عدم گل دهی، پلاسیده شدن برگ ها و حتی بیماری می شود.

خاک بونسای

خاک بونسای در عین حال که رطوبت راو در خود حفظ کند، باید آب اضافی را از طریق زهکش خارج کند. یعنی باید بافت خاک دو عاملی را که عکس هم هستن را تواما” در خودش داشته باشد. و در عین حال با در نظر گرفتن این دو عامل بالا باید مواد غذایی کافی هم در خودش داشته باشد.

خاک زاموفیلیا

خاک مورد نیاز این گیاه خاکی باید سبک و زهکش مناسب باشد. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه، مخلوطی از خاک برگ + کوکوپیت و پرلایت است. برای تقویت زاموفیلیا میتوانید سه یا چهار ماه یکبار به آن کود تقویتی 20_20_20 البته با نصف غلظت معمول بدهید.

خاک سبزی، صیفی و باغچه

سبزیجات و صیفی جات باید خاک تمیز و عاری از هرگونه بیماری داشته باشند. خاک این نوع گیاهان نباید تخم علف هرز، چمن و هرگونه مواد اضافه‌ای داشته باشد. خاک کشت سبزیجات و صیفی جات از مقداری خاک رس، ماسه رودخانه‌ای، ریز مغذی‌ها و پرلیت تشکیل می‌شود. این‌که شما چه مقدار از هرکدام این موارد را در ترکیب اصلی استفاده کنید بسیار مهم است. اگر مقدار ماسه از خاک رس بیشتر باشد، خاک زود‌به‌زود خشک می‌شود و برعکس آن باعث می‌شود ریشه بذر در نم بیش از حد بگندد.

انواع مختلف خاک برگ سهیم شو

جهت مشاوره و خرید خاک بزگ مرغوب با شماره 09198133353 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

خاک برگ- فروش خاک برگ- خرید خاک برگ- قیمت خاک برگ- انواع خاک برگ- کاربرد خاک برگ- خاک برگ مرغوب- خاک برگ گیاهان آپارتمانی- گیاهان زینتی- گیاهان آپارتمانی- خاک گیاهان زینتی- خاک گیاهان آپارتمانی



نظرات

avatar
خانم وهابی

دوشنبه, 13 تیر 1401

بسیار بسیار پربار بود ممنون از مطالب خوبتون

loader

لطفا شکیبا باشید ...