خرید سنگ
to top

کاربرد روغن امولسیون کننده ولک در کشاورزی


6952
زمان مطالعه: 6 دقیقه, 45 ثانیه

روغن ولک یک حشره کش، کنه کش و علف کش با اثرات تماسی است که برای جلوگیری از خسارت محصولات و باغ های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به گونه ای که اجزای خطرناک آن برای گیاهان حذف شده، تصفیه شده است . درصد خلوص روغن ولک بین 92 تا 99 درصد می باشد.



روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

امروزه با پیشرفت هایی که در صنعت پالایشگاهی از نظر تولید روغن های مرغوب تر و با کیفیت بالاتر بوجود آمده، استفاده از روغن ها در کشاورزی وسعت بیشتری یافته و قابلیت استفاده از آنها در تابستان و محلول پاشی برگی بدون صدمه زدن به گیاهان را بوجود آورده است. استفاده از روغن ها در فصل رشد قابلیت آنها را درکنترل آفاتی همچون کنه تار عنکبوتی، مگس سفید و بسیاری دیگر از آفات را در طیف وسیعتری فراهم نموده است. در بعضی مواقع روغن ها جهت جلوگیری از انتقال ویروس ها مورد استفاده قرار می گیرند. تعدادی از ویروس ها توسط شته های گیاهی منتقل می شوند و بعضی دیگر بوسیله انسان از گیاهی به گیاه دیگر انتقال می یابند .

روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

مشاور کود ارگانیک مهندس حسن نژاد 09198133353

روغن ولک چیست؟

روغن ولک یک حشره کش، کنه کش و علف کش با اثرات تماسی است که برای جلوگیری از خسارت محصولات و باغ های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن به گونه ای که اجزای خطرناک آن برای گیاهان حذف شده، تصفیه شده است . درصد خلوص روغن ولک بین 92 تا 99 درصد می باشد. بعد از فرآیند تقطیر و فیلتراسیون به این روغن مواد افزودنی و آب اضافه می کنند تا به آسانی قابل استفاده شود. روغن امولسیون شونده ولک برای کنترل شته‌ ها، شپشک ‌ها، کنه‌ ها، و تخم‌ های آنها و برخی از بیماری‌ های درختان میوه مورد استفاده قرار می گیرد. این سم با پوشاندن منافذ تنفسی و حیاتی سطح بدن حشرات و تخم ها و جلوگیری از پخش اسپورها در بعضی قارچ ها به حفظ محصولات کشاورزی کمک می کند.

باید توجه داشت که از روغن هایی که به خوبی تصفیه نشده اند، استفاده نشود. زیرا مواد بی کیفیت موجود در آن ها باعث سوختگی گیاه و خسارت به محصولات می گردد. در زمانی که گیاهان و مخصوصا درختان میوه فصل زمستان را سپری می کنند بایستی روی درختان و گیاهان محلول سم پاشیده شود. بهتر است روغن ولک همراه با سموم شیمیایی برای اثر بخشی بهتر استفاده شود. زمان پاشش روغن ولک قبل از باز شدن غنچه ها و جوانه ها (قبل از فصل بهار ) بایستی انجام گردد.

روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

چه حشراتی با روغن ولک قابل کنترل هستند؟

روغن ولک در بیشترین حد می تواند حشرات مختلف از جمله: شته ها، حشرات سفید، تیریپس، عنکبوتیان و کرم های ریز و دیگر حشرات و تخم آن ها را از روی درختان میوه و درختان جنگلی و سایه دار از بین ببرد. بهترین زمان حذف این حشرات در زمستان می باشد. علاوه بر خاصیت حشره کشی، از این روغن ها برای قارچ کشی می توان استفاده کرد. با کشتن حشرات که عامل انتشار ویرووس ها هستند بیماری های ویرووسی نیز از بین می روند.

روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

مزایای استفاده از روغن ولک

  • این روغن برای انسان و محیط زیست طبیعی بی خطر است.

  • این روغن ها غیر انتخابی هستند و بیش تر حشرات را از بین می برند.

  • برای پاشش روغن وسیله خاصی جز یک سم پاش مورد نیاز نیست.

  • قابلیت اختلاط با اکثر حشره کش ها و قارچ کش های معمول

  • خواص آفت کشی به شیوه فیزیکی با خفه شدن آفت

  • جلوگیری از تبخیر شدید سموم دیگر

  • دارای اثرات تشدید کننده و سینرژیک

  • علاوه بر موارد ذکر شده می توان با اضافه کردن روغن ولک به سموم دیگر قدرت چسبندگی سم را بیشتر کرد و از شستشوی سم با آبیاری و باران جلوگیری کرد.

روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

در سمپاشی زمستانی با روغن ولک باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • زمانی که دمای هوا بیش از 30 درجه سانتی گراد است از پاشش روغن ولک خودداری کنید.

  • بهترین دمای محیط برا سمپاشی زمستانه بین 5 تا 25 درجه سانتی گراد است.

  • از روغن ولک در زمان یخبندان استفاده نکنید.

  • روغن ولک را وقتی بپاشید که سطح درخت و گیاه خشک باشد و گیاه به خوبی آبیاری شده باشد.

  • روغن ولک را نباید با محصولات گوگردی مخلوط کرد و یا حداقل 30 روز از گوگرد دهی گذشته ، سپس اقدام به سمپاشی زمستانه کنید.

  • سمپاشی زمستانه قبل از غنچه دهی انجام گیرد.

  • سمپاشی زمستانه 48 ساعت قبل از یخبندان و یا 48 ساعت بعد از یخبندان انجام شود.

  • همیشه دستور العمل های سازنده ی روغن ولک را رعایت کنید.

  • مطابق دستور العمل سارنده به اندازه کافی آب بار وغن ولک مخلوط گردد و تمام بدنه درخت و پوسته آن و شکاف ها بخوبی سمپاشی کنید.

  • برای یک درخت به ارتفاع 6 متر حد اقل 15 لیتر محلول روغن ولک و آب مورد نیاز است.

  • روغن ولک در صورتی که خوب به کار برده شود برای کنترل آفات و حشرات بسیار موثر می باشد و کم تر از حشره کش های شیمیایی ایجاد مسمومیت می کند.

  • سم پاشی زمستانه بسیاری از آفات و حشرات را که به گیاهان و درختان خسارت وارد می کند؛ از بین می برد.

  • سم پاشی زمستانه می تواند در وقت کشاورز و باغدار صرفه جویی کند و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند.

روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

ویژگی های روغن ولک

روغن ولک نیز مانند تمام روغن های امولسیون شونده هیدروکربن هایی با درجه وزن مولکولی و نقطه جوش کنترل شده است که عمدتاً از هیدروکربن های پارافینی تشکیل شده است. این ترکیبات بدون اینکه آسیبی به بافت های گیاهی و محصولات کشاورزی برسانند قادر به نابودی آفات هستند. درجه سولفوناسیون یک فاکتور بسیار مهم در انتخاب روغن های امولسیون شونده برای سمپاشی زمستانه و تابستانه است. روغن هایی با درجه سولفوناسیون بالا برای سمپاشی تابستانه و روغن های با درجه سولفوناسیون پایین تر برای سمپاشی زمستانه مناسب هستند. این روغن ها را می توان به صورت تنها یا همراه با حشره کش های دیگر رقیق کرده و مورد مصرف قرار داد.

موارد مصرف روغن ولک

این روغن را می توان برای مبارزه با آفات، شپشک ها و کنه های پیش بهاره و بهاره و تابستانه به صورت محلول پاشی پس از سپری شدن اوج سرمای زمستان و قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی مورد استفاده قرار داد.

روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

طریقه مصرف روغن ولک

طریقه مصرف روغن ولک با توجه به درجه سولفاسیون صورت می گیرد. به عنوان مثال روغن با درجه سولفوناسیون ۶۵ تا ۷۵ درصد برای سمپاشی زمستانه و با درجه سولفوناسیون ۸۵ تا ۹۵ درصد برای سمپاشی تابستانه استفاده می شود. توجه داشته باشید که روغن ولک مایعی بسیار سبک است هر ۲۰ لیتر آن حدودا ۱۷-۱۶ کیلوگرم می باشد که باید هنگام استفاده مورد نظر قرار بگیرد. برای کنترل آفات نهال ها و درختان جوان با بافت چوبی نرم و جوانه ها مقدار مصرف روغن ولک بسیار کمتر از درختان مسن و آلوده به آفات و بیماری های مختلف است.

برای اثرگذاری مناسب روغن ولک باید آفات مستقیما تحت سمپاشی با این روغن قرار گیرند. توصیه می شود سمپاشی تا زمان ریزش قطرات سم بر روی سطح زمین باید ادامه یابد. در گلخانه ها سمپاشی با روغن همزمان با دیدن آفت توصیه می شود و در صورت لزوم می توان آن را تکرار گردد. بین آخرین روغن پاشی تا برداشت محصول یا به عبارت دیگر دوره کارنس باید سه تا چهار هفته فاصله باشد. گیاهان تحت استرس و نهال های جدید ، بوته ها و درختچه های حساس را با این روغن سمپاشی نکنید. توجه داشته باشید که بالا بودن درجه سولفوناسیون روغن ولک گیاه سوزی را کاهش می دهد. کنترل بیولوژیک سفید بالک ها را می توان ۱۲ ساعت بعد از روغن پاشی انجام داد.

روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

مکانیسم اثر روغن ولک

این روغن با اثرات تماسی مستقیم حشرات را از بین برده و آفات را کنترل می کند. باتوجه به اینکه حشرات عامل انتقال بسیاری از بیماری های گیاهی هستند این روغن می تواند راه تنفسی حشرات و لاروها را بسته و آنها را خفه کند. متاسفانه روغن های امولسیون غیر انتخابی هستند و سمپاشی زمستانه حشرات مفید مانند کفش دوزک ها را نیز از بین می برد. مزیت سمپاشی زمستانه این است که حشرات نمی توانند زیر برگ ها مخفی شوند و هنگام سمپاشی به راحتی از بین می روند.

روغن ولک چیست؟ 10 مزیت و کاربرد روغن ولک در کشاورزی

جهت مشاوره و خرید محصول با شماره 09197133353 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...

روغن ولک- فروش روغن ولک- خرید روغن ولک- قیمت روغن ولک- خریدار روغن ولک- قیمت فروش روغن ولک- فروشنده روغن ولک- قیمت فروش روغن ولک- قیمت خرید روغن ولک



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...