خرید سنگ
to top

صفر تا صد تولید تن ماهی


1028
زمان مطالعه: 19 دقیقه, 25 ثانیه

تن ماهی- تولید تن ماهی- خط تولید تن ماهی- کارخانه تن ماهی- کارخانه تولید تن ماهی- فروش تن ماهی- خرید تن ماهی- قیمت تن ماهی- قیمت فروش تن ماهی- فروش عمده تن ماهی



تن ماهی چگونه تولید می شود؟

تن ماهی- تولید تن ماهی- خط تولید تن ماهی- کارخانه تن ماهی- کارخانه تولید تن ماهی- فروش تن ماهی- خرید تن ماهی- قیمت تن ماهی- قیمت فروش تن ماهی- فروش عمده تن ماهی

تن ماهی از محصولات دریایی است که به علت سلامت طبیعی و خواص فرآوان آن ، مورد توجه بسیاری از خانواده ها و مصرف کنندگان در سراسر جهان امروز قرار گرفته است. متداول ترین روش مصرف آن به صورت کنسرو می باشد . جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی کارخانه تن ماهی با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

تاریخچه

براساس آمار به دست آمده نیمی از ماهی تون صید شده در جهان از قسمت جنوبی اقیانوس آرام است که 95 % مصرف سالیانه آن در کشورهای آمریکا ، تایوان ، ژاپن و کره می باشد .در سفره های ایرانی معمولا این فرآورده به صورت سرد و گرم مانند انواع ساندویچ ، سالادها ، خوراک ها و یا حتی همراه برنج جای دارد .خانواده تن ماهی دارای انواع مختلفی با درجه مرغوبیت متفاوت می باشد . اما همه آنها جزء دسته گوشت روشن محسوب می شوند . این گروه ماهیان عبارتند از هوور ، هوور مسقطی ، زرده ،گیدر ، قباد ژاپنی و شیر ماهی که در اقیانوس آرام و هند و همچنین در سراسر آب های خلیج فارس و دریای عمان یافت می شوند . در هر کشور برای استفاده از ماهی تون جهت کنسرو کردن استاندارد خاصی تعریف شده است . در کشور ما ، گونه مسقطی یا خطی ، گیدر یا زرد باله ، هوور بندری و زرده مورد تایید استاندارد ملی می باشند .تا سال 1932 مردم اکثر دنیا شناخت زیادی درباره خانواده ماهیان تون نداشتند .، تا اینکه یک آمریکایی با بزرگ ترین کشتی ماهی گیری زمان خود سفر دریایی خود را از سان دیه گو آغاز کرد و پس از طی کیلومترها اطراف هاوایی برای اولین بار ماهی گیدر را به طور انداخت. بعد در سفری دیگر موفق به صید انبوهی از ماهی تن شد که در آن زمان مصرف کنندگان از طعم این ماهی استقبال فوق العاده ای کردند و به تدریج صید و تولید کنسرو ماهی تن را جهانی کرد .در ایران هم از سال 1316 در جنوب ایران برای اولین بار تولید تون ماهی آغاز گردید.

ارزش غذایی ماهی تن

ماهی تن و فرآورده های وابسته را می توان به عنوان یکی از غنی ترین مواد غذایی نام برد ، چرا که دارای کالری بالا و نیز حاوی پروتئین با کیفیت بالا می باشد . همچنین ماهی تن میزان قابل توجهی از اسید های آمینه ضروری برای بدن را داراست . که قابل هضم برای تمامی افراد می باشد .عامل مهم تر میزان چربی و کلسترول پایین آن است . وجود اسید چرب امگا 3 یکی دیگر از ویژگی های مهم این فرآورده به حساب می اید .از دیگر مواد مغذی این نوع ماهی می توان انواع ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی و انواع مواد معدنی مانند سدیم ، آهن ، فسفر ، سلنیوم ، روی ، منگنز و مس را نام برد.

ماشین آلات خط تولید و بسته بندی کنسرو تن ماهی

  • اره برشی با روکش استیل

  • وان شستشو ماهی

  • بلنچر پخت ماهی (اتوکلاو)

  • میز جهت پاک کردن ماهی

  • پرکن

  • میز بازبینی ریلی

  • نمک ریز ریلی

  • روغن ریز دوشی

  • روغن ریز نازلی

  • تونل اگزاست طول 2 متر عرض 50

  • دربندی

  • قوطی شور

  • اتوکلاو ایستاده 90*1

  • اتوکلاو افقی 125*2

مراحل خط تولید تن ماهی

1- انجماد زدایی و دیفراستینگ

اولین مرحله از خط تولید تن ماهی انجماد زدایی و دیفراستینگ ماهی ها می باشد. ماهی های مورد استفاده برای تولید تن ماهی قبل از اینکه وارد خط تولید شوند برای حفظ کیفیت و تازگی خود، در سردخانه های زیر صفر درجه سانتیگراد و داخل باکس های مخصوصی نگهداری می شوند. ماهی ها برای اینکه وارد خط تولید شوند باید از حالت منجمد و یخ زده خارج شوند. فرایند دیفراستینگ از طریق قراردادن ماهی ها در وان های استخر مانند بزرگی که به همین منظور ساخته شده اند، انجام می گیرد. در این حالت گوشت ماهی از سردخانه خارج شده و در دمای محیط قرار می گیرد تا از حالت انجماد و یخ زده به حالت طبیعی خود برگردد. در کارخانه، تن ماهی دارای اندازه های بزرگی هستند قبل از هر کاری باید عملیات برشکاری روی آنها انجام شود تا به اندازه های کوچکتری تبدیل شده و در مراحل بعدی مورد استفاده قرار گیرند. عملیات برش دادن گوشت ماهی در کارخانه، توسط دستگاه اره استخوان بر انجام می گیرد. اره استخوان بر قدرت بالایی دارد و می تواند ماهی های بزرگ را به تکه های کوچکتری برش دهد تا انجام عملیات های تمیزکاری مانند خارج کردن امحاء و احشای داخل بدن ماهی با سهولت بیشتری انجام گیرد.

2- تمیزکاری و حذف قسمت های ناخواسته ماهی

در کارخانه تولید تن ماهی، عملیات تمیزکاری و حذف قسمت های ناخواسته بدن ماهی ها روی دستگاهی به نوار کانتینیوس تمیزکاری انجام می شود. تکه های بزرگ گوشت برش خورده ماهی روی این دستگاه قرار می گیرند و پرسنل آموزش دیده همزمان با حرکت تکه های گوشت بزرگ روی آن، عملیات تمیزکاری را روی آنها انجام می دهند. بخش انتهایی دستگاه کانتینیوس تمیزکاری دارای دوش های آب مخصوصی است که تکه های گوشت ماهی پس از تمیزکاری توسط اپراتورها ، در این قسمت شسته شده و آماده انتقال به مرحله پیش پخت در خط تولید تن ماهی می شوند. برشکاری ، تمیزکاری اولیه و شستشو، قطعات ماهی روی سینی های مخصوصی از جنس استیل چیده می شوند و توسط واگن حمل مخصوصی، سینی ها وارد دستگاه اتوکلاو پیش پخت ماهی می شوند. در اتوکلاو پیش پخت قطعات ماهی با استفاده از بخار آب تا دمای حدود ۱۰۰ درجه سانتیگراد حرارت داده می شوند. عملیات پیش پخت موجب می شود که شرایط برای انجام تمیزکاری نهایی که شامل حذف فلس ها و استخوان ها از قطعات گوشت ماهی می باشد، مهیا شود. بدون فرایند پیش پخت ، امکان پوست گیری و استخوان گیری گوشت ماهی وجود ندارد لذا این مرحله از خط تولید تن ماهی باید با دقت کافی و مناسب انجام گیرد تا در ادامه آن، عملیات تمیزکاری گوشت ماهی نیز با کیفیت خوب و با میزان ضایعات کمتری انجام شود

3- مه پاشی و سرد کردن گوشت ماهی

قطعات گوشت ماهی پس از انجام فرآیند پیش پخت ، آماده ورود به مرحله فیله گیری می باشند اما قبل از آن مدت زمانی را وارد محفظه ای به نام دستگاه مه پاش می شوند. این دستگاه با استفاده از اسپری کردن قطرات ریز آب فضای مه مانندی را ایجاد می کند تا قطعات گوشت ماهی که از مرحله پیش پخت وارد آن می شوند و دمای بالایی دارند، کمی خنک شوند. همچنین فضای اشباع از قطرات ریز آب و مه مانند دستگاه مه پاش باعث حفظ طراوت و تازگی گوشت می شود و افت وزنی ناشی از عملیات پیش پخت را نیز تا حدی جبران می کند. استفاده از سیستم مه پاش در خط تولید تن ماهی موجب افزایش راندمان اقتصادی آن و همچنین کیفیت بهتر محصول نهایی می شود و به همین دلیل در طراحی خطوط تولید جدید کارخانه های تن ماهی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

4- فیله گیری و تمیزکاری نهایی

گوشت های ماهی پس از خروج از محفظه و تونل مه پاش وارد بخش فیله گیری می شوند. در این قسمت از خط تولید تن ماهی، ابتدا پوست و فلس ماهی های پیش پخت شده از آنها جدا می شود و پس از آن فیله گیری نهایی انجام می شود. برای فیله گیری ماهی در این قسمت از دستگاه نوار کانتینیوس سه طبقه استفاده می شود. این دستگاه عملیات انتقال دائمی و پیوسته گوشت ماهی را در خط تولید تن ماهی انجام می دهد به طوری که گوشت ماهی پوست گیری شده از یک طرف وارد این دستگاه می شود و از سوی دیگر آن فیله های گوشت پاک و تمیز و استخوان گیری شده خارج شده و به سمت دستگاه پرکن هدایت می شود.

5- فرمولاسیون

گوشت ماهی تمیز شده و بدون استخوان ، آماده قرار گرفتن در قوطی های فلزی مخصوص کنسرو سازی است و به همین منظور وارد مرحله فرمولاسیون می شود. در فرمولاسیون کنسرو تن ماهی علاوه بر گوشت ماهی که بخش جامد محصول را تشکیل می دهد ، بقیه فضای قوطی کنسرو توسط روغن یا آب نمک و یا ترکیب آنها پر می شود. روغن و آب نمک که بخش مایع را در فرمولاسیون کنسرو تن ماهی تشکیل می دهند علاوه بر ایجاد طعم و مزه مطلوب، موجب انتقال حرارت مناسب در فرایند استریلیزاسیون محصول می شوند تا محصولی مطمئن ، باکیفیت و دارای زمان ماندگاری بالا تولید شود. البته لازم به ذکر است که در فرمولاسیون تن ماهی به منظور ایجاد طعم مطلوب و مورد پسند مصرف کنندگان ممکن است از سبزی های معطر و انواع ادویه های مختلف نیز استفاده شود

6- پر کردن

پر کردن محتویات تشکیل دهنده کنسرو تن ماهی توسط دستگاه های مخصوصی در خط تولید تن ماهی انجام می شود. گوشت ماهی به عنوان جزء اصلی تشکیل دهنده این محصول توسط دستگاه مخصوص این کار به نام دستگاه پرکن گوشت ماهی بصورت یکدست و یکنواخت و با وزن یکسان ، درون قوطی های کنسرو قرار داده می شوددستگاه پرکن تن ماهی عملیات پر کردن قوطی‌های کنسرو را در خط تولید تن ماهی انجام می‌دهد. این دستگاه دارای مخزن مخصوصی برای نگهداری ماهی‌های پخته‌شده و پاک‌شده می‌باشد. همچنین ترکیباتی مانند نمک طعام و سبزی های معطر نیز توسط دستگاه های مخصوص آنها ، پس از گوشت ماهی به داخل قوطی های کنسرو ریخته می شوند. قسمت مایع محصول که روغن یا آب نمک می باشد نیز به عنوان آخرین قسمت فرمولاسیون محصول، توسط دستگاه روغن ریز و آب نمک ریز به داخل قوطی حاوی گوشت ماهی اضافه می شود. با پر شدن قوطی های کنسرو توسط گوشت ماهی و سایر ترکیبات فرمولاسیون، قوطی ها آماده دربندی می باشند.

7- اگزاستینگ و هواگیری

همه محصولات غذایی کنسروی قبل از عملیات دربندی نیازمند فرایند هواگیری یعنی حذف هوای موجود در قوطی ها هستند. فرایند حذف هوای درون قوطی ها در صنعت کنسروسازی به عنوان اگزاستینگ شناخته می شود و توسط دستگاهی به نام دستگاه اگزاست انجام می شود. فرآیند اگزاستینگ با حذف هوای موجود درون قوطی، یکی از عوامل تضمین کننده برای زمان ماندگاری طولانی مدت محصول می باشد و به عنوان یک نکته کلیدی در خط تولید تن ماهی نیز مورد توجه قرار می گیرد. قوطی تن ماهی پس از پرشدن توسط محتویات فرمولاسیون ، تحت فرایند اگزاستینگ قرار می گیرد و سپس به سمت دستگاه دربندی انتقال داده می شود. دستگاه اگزاستر به منظور ایجاد خلا درون قوطی‌های کنسرو و همچنین پخت اولیه محتویات داخل آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. قوطی‌های پرشده از محصول در خط تولید کنسروی‌جات، توسط توار ترانسپورت وارد اگزاست می‌شوند، و سپس توسط نوارهای مخصوصی که در دو یا سه ردیف به‌صورت موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند، از درون دستگاه عبور داده می‌شوندد..

8- درب بندی

برای انجام یک درب بندی صحیح ابتدا باید به نوع قوطی مورد استفاده توجه نمود .

انواع قوطی کنسرو تن ماهی

قوطی های کنسرو به اشکال مختلفی ساخته می شوند که ازبین آنها قوطی های استوانه ای شکل متداول ترین نوع بسته بندی هستند که از یک بدنه و دو انتها تشکیل شده و در آنها بدنه درز جوش یا لحیم شده و دو انتها به صورت درزبندی مضاعف بسته می شوند ام ار پاره ای موارد این قوطی از دو قسمت تشکیل شده اند و در آنها بدنه و در قوطی یکپارچه بوده وتنها دارای یک سر و یک درزبندی مضاعف درمحل اتصال سر به بدنه و کف بوده یک پارچه هستند. این نوع قوطی را کششی می نامند. همچنین درپاره ای از موارد از قوطی هایی استفاده می شود که یک انتهای آن با ابزاری که روی آن نصب شده قابل باز شدن است. این نوع قوطی را Easy open can می نامند. اشکال دیگری از این قوطی ها به شکل مکعب مستطیل،بیضی ، سه گوش و غیره گاهی مورد استفاده قرار می گیرد. برش حلب ورق بدنه سازی ، جوش دادن، درز بندی یا لحیم کاری بدنه و درز بندی ته قوطی بیشتر در کارخانه تولیدی قوطی انجام میگیرد. در ساختن در قوطی های کنسرو چند نکته دارای اهمیت است: وجود دایره های هم مرکز که به منظور دادن حالت ارتجاعی به در یا ته قوطی و جلوگیری از اثرات فشار داخل قوطی (طی عمل استریلیزاسیون و سرد کردن) بر روی درزها و شیارها و ایجاد نقص پیک روی قوطی انجام می گیرد. وجود شیارهای روی بدنه برای بالا بردن مقاومت بدنه در برابر تو رفتگی است البته این عمل موجب کاهش تحمل وزن قوطی شده و در انبارهای نگهداری نمی توان تعداد آنها را روی هم قرار داد.

ویژگیهای قوطی کنسرو ماهی تن

بنابر استاندارهای ملی کشور مان به شماره 2870 قوطی های کنسرو ماهی باید قلع انود، لاک خورده، به اندازه های 200 تا 300 گرمی به شرح زیر باشند:

  • قوطی 200 گرمی کوتاه به قطر 46 و ارتفاع 87 میلی متر و ابعاد 307*113

  • قوطی 350 گرمی کوتاه به قطر 48 و ارتفاع 103 میلی لیتر و ابعاد 400*108

  • قوطی کششی 235 گرمی به قطر 38 و ارتفاع 99 میلی متر و ابعاد 400*108

  • اندود قلع جدار داخلی 6/ 5 گرم به ازای هر متر مربع

  • اندود قلع جدار خارجی 8/ 2 گرم به ازای هر متر مربع

  • لاک مورد استفاده برای قوطی کنسرو تن بهتر است از نوع اپوکسی فنولیک پیگمان دار باشد.

  • ضخامت ورق سر برای قوطی 200 گرمی 26/ 0 و ضخامت ورق بدنه 24/ 0 میلی متر

  • ضخامت ورق قوطی کششی برای سر و کف 26/ 0 وبرای بدنه 24 /0 مناسب است.

  • استفاده از قوطی های آلومینیومی برای کنسرو ماهی تن مقدور است که در این صورت ضخامت 0/29 میلی متر آن است.

عملیات درب بندی

عملیات دربندی قوطی های کنسرو توسط دستگاه ویژه این کار یعنی، دستگاه دربندی عملیات دربندی از حساسیت ویژه ای در خط تولید تن ماهی برخوردار است و به عنوان تکمیل کننده مراحل قبلی خط تولید به شمار می رود. دستگاه دربندی ، عملیات دربندی قوطی های کنسرو تن ماهی را به شیوه دوخت مضاعف در دو مرحله جداگانه انجام می دهد.

  • درب بندی

در مرحله اول درب روی قوطی پرشده، قرار می گیرد و توسط دستگاه دربندی، لبه های قوطی و درب قوطی، بر روی هم قرار گرفته و خم می خورند. در مرحله بعدی لبه هایی که روی یکدیگر خمیده شده و تا خورده اند، توسط دستگاه دربندی پرس می شوند. این شیوه دربندی ، محصول را نسبت به نفوذ هوا و رطوبت و همچنین نشت محصول از داخل قوطی به خارج آن ایمن می کند و لذا محصول بصورت طولانی مدت سالم و تازه نگهداری می شود.

  • شستشوی قوطی ها

عملیات های پر کردن و دربندی تن ماهی باعث می شود مقداری از محتویات درون قوطی مانند گوشت و روغن ، روی بدنه و درب قوطی کنسرو ریخته شود. به همین دلیل قوطی های دربندی شده ، قبل از وارد شدن به مرحله فرایند حرارتی استریلیزاسیون توسط دستگاه قوطی شور با آب جوش شسته و تمیز می شوند. شستشوی قوطی ها قبل از وارد شدن آنها به دستگاه اتوکلاو ، باعث حفظ تمیزی محیط داخلی اتوکلاو و همچنین تمیزی قوطی های بسته بندی شده در ادامه خط تولید تن ماهی می شود.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی کارخانه تن ماهی با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

شستشوی قوطی ها

استریلیزاسیون یا اتو کلاو

واژه اتوکلاو از ترکیب دو کلمه Auto به معنای خودکار و Clave به معنای کلید ایجاد شده است که به معنای دستگاه خود قفل‌شونده است. دستگاه اتوکلاو یک دستگاه فولادی بزرگ است که به عنوان یک محفظه فشار برای فرآیندهای صنعتی که به دما و فشار بالا نیاز دارند استفاده می‌شود در واقع فشار بالایی که درون محفظه ایجاد می‌شود باعث بسته شدن خودکار (Self-sealing) اتوکلاو می‌گردد اما برای ایمنی بیشتر، دستگاه به صورت دستی از سمت خارج هم قفل می‌شود. وجود یک شیر کنترل کننده از افزایش بیش از حد فشار درون محفظه جلوگیری می کند.

تاریخچه ابداع دستگاه اتوکلاو

این دستگاه توسط چارلز چمبرلند در سال ۱۸۷۹ اختراع شد. معمولا محفظه این دستگاه‌ها به صورت استوانه‌ای است به دلیل آنکه این نوع محفظه‌ها نسبت به محفظه‌های جعبه‌ای در برابر فشار بالا مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهند. اتوکلاوها بیشتر برای استریل کردن مواد و تجهیزاتی همچون ظروف شیشه‌ای، ظروف آزمایشگاهی، محیط‌های کشت و … به کار گرفته می‌شوند. فرآیند استریل کردن با بخار اشباع فشار بالا در دمای ۱۲۱ درجه سانتیگراد به مدت ۱۵ دقیقه انجام می‌شود. این دما برای بسیاری از فرآیندهای استریلیزاسیون بسیار بالاست برای مثال از اتوکلاو برای استریل کردن شیر استفاده نمی‌شود چون ویژگی‌های تغذیه‌ای و طعمی آن را تغییر می‌دهد.

عملکرد دستگاه اتوکلاو

از آب و بخار برای انجام پروسه حرارتی استفاده می‌شود. سبدهای حاوی محصولات غذایی در اتوکلا تحت تاثیر سه مرحله دمایی قرار می‌گیرند. این سه مرحله بدین صورت است که ابتدا دما درون اتوکلا افزایش یافته و در مدت زمان مشخصی محصولات در این دما نگه داشته می‌شوند و سپس عملیات سرد کردن صورت می‌پذیرد . زمانی که دما در حال افزایش است سبدهای درون اتوکلاو با شدت بالا در راستای خطی- افقی به صورت رفت و برگشتی تکان می‌خورند. در این مدل اتوکلاو با به کارگیری آب گرم و تزریق مستقیم بخار زمان رسیدن به مرحله دوم فرآیند کاهش می‌یابد. از مبدل حرارتی برای مرحله سرد کردن فرآورده‌های غذایی استفاده می‌شود. آب سرد استریل دمای محصولات را کاهش می‌دهد. این دستگاه این ویژگی را دارد که می‌توان به آن یک سیستم اضافی توزیع‌کننده آب سرد افزود.

کاربرد اتوکلاو

سرعت بالای ارتعاش سبدها در این مدل دستگاه باعث افزایش سرعت انتقال انرژی حرارتی در محصولات و در نتیجه کاهش زمان فرآیند (۵ تا ۱۰ برابر به نسبت اتوکلاوهای ثابت) موردنظر می‌گردد. در واقع زمان استریلیزاسیون مواد غذایی از ۶۶ دقیقه به ۱۸ دقیقه می‌رسد. محصولاتی که نیاز به دمای بالا برای استریلیزاسیون، پاستوریزاسیون و یا پخت دارند با این مدل دستگاه قابل اتوکلاو شدن هستند.

استریل کردن با اتوکلاو

با استفاده از استریلیزاسیون و سترون نمودن مواد غذائی در ظروف سربسته خالی از هوا می‌توان میکروارگانیسم‌های موجود و قسمت اعظم اسپور آنها را از بین برده و از فعالیت آنزیم‌های مواد غذائی چنان جلوگیری نمود که در مدت نگهداری تغییراتی به‌وجود نیاورند. مواد گوشتی و سبزیجات که با استفاده از روش استریل کردن در اتوکلاو و با حرارات ۱۲۰ درجه ضدعفونی شده‌اند به مدت طولانی سالم می‌مانند در این حرارت تقریباً کلیه اسپور و میکروارگانیسم‌های موجود از بین برده می‌شوند. میوه‌جات ترش و آب آنها را با حرارت ۸۰ تا ۱۰۰ درجه می‌توان استریل نموده و نگهداری کرد. اگر بخواهیم کیفیت مواد استریل شده به‌خوبی حفظ گردد علاوه بر انتخاب حرارت مناسب طول مدت حرارت دادن نیز بایستی مناسب با نوع مواد غذائی انتخاب گردد. البته لازم به یادآوری است که در روش استریل کردن در بسته‌بندی‌های در بسته خالی از هوا نمی‌توان از رشد میکروارگانیسم‌های بی‌هوازی جلوگیری نمود.
ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار جهت نگهداری انواع میوه‌جات، سبزیجات، گوشت، مربا و ترشی خانگی بسیار مناسب می‌باشد باید آنها را خوب تمیز کرده و مواد موردنظر را توی آنها ریخته و سرشیشه را به‌وسیله فنر محکم کرده و در داخل ظرفی که در زیر آن یک صفحه سوراخ‌دار (آب‌کش) فلزی زنگ نزن قرار داده شده حرارت داد تحت‌تأثیر حرارت حاصل بخار آب و هوای داخل شیشه از زیر سرپوش خارج می‌گردد و بعد از سرد شدن شیشه‌های محتوی مواد غذائی در داخل آن خلاء ایجاد شده و به‌علت فشار حاصل از خارج سر آن محکم شده و به هیچ‌وجه اکسیژن با میکروارگانیسم از خارج به مدخل آن راه پیدا نمی‌نماید. برای استریل کردن میوه‌جات خام یا پخته حرارتی معادل ۷۵ تا ۹۰ درجه بین ۲۰ تا ۴۰ دقیقه و برای سبزیجات مختلف با درجه حرارت ۷۵ تا ۱۰۰ درجه به مدت ۶۰ تا ۱۰۰ دقیقه و برای غذاهای تهیه شده از گوشت و ماهی و مرغ بین حرارتی معادل صد درجه و در صورت امکان ۱۲۰ درجه لازم می‌باشد.

اتو کلاو کنسرو ماهی

قوطی های کنسرو دربندی شده برای تکمیل فرایند تولید تن ماهی، نیازمند قرار گرفتن تحت فرایند حرارتی لازم برای استریل شدن می باشند و به همین منظور در ادامه مسیر خط تولید تن ماهی از دستگاه اتوکلاو استفاده می شود. دستگاه اتوکلاو با استفاده از بخار آب جوش تحت فشار، دمای مورد نیاز برای پخت نهایی و فرایند استریلیزاسیون کنسرو تن ماهی را فراهم می کند. دستگاه اتوکلاو یک دستگاه فولادی بزرگ است که به عنوان یک محفظه فشار برای فرآیندهای صنعتی که به دما و فشار بالا نیاز دارند. این دستگاه مشترک در خط تولید تن ماهی و کنسروجات جهت استرلیزه کردن قوطی و حتی پخت نیز استفاده می گردد. قوطی های کنسرو تن ماهی پس از طی کردن مدت زمان لازم فرایند پخت نهایی و استریلیزاسیون در دستگاه اتوکلاو ، توسط آب سرد تا دمای محیط خنک می شوند و پس از اینکه کاملا خشک شدند ، آماده انتقال به بخش بسته بندی نهایی و انبار می باشند. فرایند استریلیزاسیون در خط تولید تن ماهی بسیار حیاتی و مهم می باشد به طوری که سلامت محصول نهایی برای مصرف کننده و قابلیت ماندگاری طولانی مدت محصول ، در گرو انجام این فرایند به صورت کامل و صحیح می باشد. هدف از قرار دادن قوطی های کنسرو در دستگاه های اتو کلاو پختن ماهی و غیر فعال نمودن تمام باکتری ها و انزیم هایی است که ممکن است در قوطیوجود داشته باشد . درجه حرارت و زمان لازم برای غیر فعال کردن باکتری ها بیشتر از حدی است که برای پختن ماهی و غیر فعال کردن آنزیمهالازم می باشد . اتو کلاو به وسیله حرارت تحت فشار بخار آب انجام می گیرد . برای اطمینان از استریل شدن قوطی ها در مرحله اتو کلاو لازم است قوطی ها قبل از برچسب زنی ،به مدت 10تا 15 روز در انبار مخصوص عایق بندی نگهداری شوند و در پایان مدت مذکور در صورت وجود آلودگی در کنسرو ها علل ان مورد بررسی قرار گیرد گیرد.

بسته بندی نهایی و شرینک پک

بسته بندی نهایی قوطی های کنسرو تن ماهی به صورت شرینک پک انجام می شود. در این مرحله قوطی های تن ماهی به صورت گروهی روی کفی های مخصوص از جنس کارتن قرار می گیرند و وارد دستگاه شرینک می شوند. این دستگاه با استفاده از نایلون های مخصوصی قوطی های کنسرو کفی گذاری شده را به شیوه شرینک بسته بندی می کند و بسته های تن ماهی خروجی از این دستگاه راهی انبار محصولات می شوند. کنسروهای تن ماهی در انبار مدت زمان حدود ۲ هفته را به عنوان دوره قرنطینه نگهداری می شوند و پس از اطمینان یافتن از عدم وجود نقص یا مشکلی در محصولات، می توانند در بازار مصرف نهایی توزیع و عرضه شوند.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص راه اندازی کارخانه تن ماهی با شماره تماس 09202909907 خانم ناسوتی تماس حاصل فرمایید.

بسته بندی نهایی و شرینک پک

تن ماهی- تولید تن ماهی- خط تولید تن ماهی- کارخانه تن ماهی- کارخانه تولید تن ماهی- فروش تن ماهی- خرید تن ماهی- قیمت تن ماهی- قیمت فروش تن ماهی- فروش عمده تن ماهی



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...