خرید سنگ
to top

کولینگ تاور چیست؟


190
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 47 ثانیه



کولینگ تاور_کولینگ تاور چیست_خرید کولینگ تاور_فروش کولینگ تاور

کولینگ تاور، دستگاهی جهت حذف گرمای زاید آب است که از طریق تبادل حرارتی و انتقال آن به جو عمل می‌کند.

به گزارش ایسنا،بنابراعلام ناب زیست، تمام کولینگ تاورها بر اساس اصل برطرف کردن گرما از آب عمل می‌کنند و بخش کوچکی از آب را که درون واحد در حال چرخش است تبخیر می کنند. مخلوط کردن آب گرم و هوای خنک، گرمایِ پنهان بخار را آزاد می‌کند و باعث خنک شدن آب می‌شود.

کولینگ تاور‌ دستگاهی مهم در بسیاری از سیستم های برودتی است که جهت خنک ‌سازی نیروگاه‌ ها، مجتمع‌های اداری، تجاری و مسکونی، مدارس، بیمارستان ها، کارخانه‌های تولید فولاد و بسیاری از شرکت‌های تولیدی که در آنها خنک ‌کاری فرآیندی ضروری است، استفاده می‌شود.

متداول‌ترین کاربرد کولینگ تاور در داخل سیستم تهویه مطبوع جهت خنک ‌کردن ساختمان است.

برج خنک کننده وظیفه خنک کردن آب در گردش کندانسور سیستم های تهویه مطبوع، فرآیند های صنعتی، نیروگاه ها، پالایشگاه ها و صنایع مختلف را براساس روش انتقال حرارت توسط انتقال جرم بر عهده دارد.

انواع کولینگ تاور بر اساس روش انتقال حرارت:

۱. کولینگ تاور خشک:

برج‌های خنک کننده خشک برای خنک کردن آب از هوای سرد استفاده می کنند و به همین دلیل در محیط های خشک و کم آب مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع برج خنک کننده آب گرم از لوله های پره دار که در اثر تماس با جریان هوا خنک شده اند عبور کرده و خنک می شود.

۲. کولینگ تاور مدار باز:

در واقع همان کولینگ تاور معمول سیستم های تهویه مطبوع می باشد که سیال ناقل حرارت پس از ورود به برج و پاشش روی پکینگ ها (که باعث افزایش سطح تماس با جریان هوای درون برج می‌شوند) خنک شده و پس از جمع شدن آب در تشتک پایین برج، مجدداً توسط پمپ به سیکل تبادل حرارت در سیستم تهویه مطبوع باز می‌گردد.

۳. کولینگ تاور مدار بسته :

در این گونه برج‌ها پاشش آب روی پکینگ ها همراه با جریان هوای درون برج باعث خنک شدن آب در گردش برج شده که این آب در تماس با کویل حاوی سیال ناقل حرارت، باعث کاهش دمای آب یا روغن (یا هر سیال دیگر) جاری در کویل مدار بسته می‌گردد.

( قیمت کولینگ تاور مدار بسته به دلیل دارا بورن تجهیزاتی مانند کویل‌های تبادل حرارت، پمپ و ... بسیار گرانتر از برج خنک کننده مدار باز است)

کولینگ تاور را می‌توان از دیدگاه های مختلف به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

. جنس بدنه (گالوانیزه- فایبرگلاس- بتنی)

. نحوه مکش جریان هوا (طبیعی - اجباری)

. نحوه برخورد جریان هوا و آب (جریان متقاطع و جریان مخالف)

. سیستم توزیع آب (نازل - تشتک- بازوهای آبگردان )

. شکل ظاهری (مخروطی – مکعبی)

. نوع عملکرد (کولینگ تاور مدار باز و مدار بسته)

قطعات برج خنک کننده :

فن کولینگ تاور : فن ها کار مهم خنک سازی را انجام می‌دهند و در دو نوع فن محوری و سانتریفیوژ هستند.

پکینگ ها : جهت ایجاد افزایش تبادل حرارتی بین جریان آب و هوا در داخل کولینگ تاور از پکینگ‌ها استفاده می‌شود. پکینگ‌ها به صورت شبکه‌ای بوده و در دو نوع غشایی و اسپلش در برج های خنک کننده استفاده می‌شوند.

حوضچه آب سرد یا بیسین: در قسمت زیرین کولینگ تاور قرار دارد که آب عبوری از المان‌های انتقال حرارت در آنجا جمع می‌شود و به وسیله فلنج‌ها و لوله های ارتباطی، آب خنک شده را به سیستم انتقال می‌دهد.

قطره گیرها: تیغه‌های قطره گیر برای جلوگیری از پخش ذرات آب و ممانعت از خروج آنها به محیط بیرون از کولینگ تاور بکار می‌روند. المان‌های قطره گیر وظیفه مهار کردن قطرات آب مکش شده توسط نیروی محرکه و بازگشت آن به چرخه خنک کاری را دارند.

جنس ساختاری بدنه: کولینگ تاور سه جنس فلز، بتن، فایبرگلاس ساخته می شود.

حمل و نصب برج خنک کننده

چنانچه قطر کولینگ تاور فایبرگلاس بیش از ۲۲۰ سانتیمتر باشد، باید بمنظور جلوگیری از ایجاد صدمه به برج خنک کننده در مرحله حمل، برج مذکور به صورت قطعات مجزا حمل گردد.

مونتاژ نهایی کولینگ تاور با قطر بیشتر از ۲۲۰ سانتیمتر در محل پروژه با پرداخت هزینه مجزا انجام خواهد گردید.

شاسی کولینگ تاور متناسب با وزن و ابعاد دقیق برج طراحی و اجرا شده باشد که بتواند وزن برج را با توجه به استراکچر تحمل نموده و از نظر نمای معماری ساختمان نیز ایجاد مشکل ننماید.

چنانچه امکان استفاده از جرثقیل برای انتقال برج یکپارچه در محل پروژه نیست، کولینگ تاور مونتاژ شده نخرید.

اصولاً محل نصب کولینگ تاور باید بگونه‌ای باشد که مانعی در اطراف آن برای ورود هوای تازه به داخل برج خنک کننده وجود نداشته باشد و همچنین در صورت استفاده از چندین برج در کنار یکدیگر باید هوای خروجی از برجها مستقیماً وارد یکدیگر نشده و باعث کاهش راندمان نشود.

پس از انتخاب ظرفیت صحیح کولینگ تاور اگر بتوان آن را در جریان هوای آزاد قرار داد، در حصول یک بازده مناسب مشکلی وجود نخواهد داشت. اما چنانچه قرار باشد برج خنک کن در داخل ساختمان و یا محصور بین دیوارها نصب شود، موارد زیر بایستی مورد توجه قرار گیرند:

. باید بدون مانع مزاحم در اطراف برج وجود داشته باشد تا هوای تازه لازم به کولینگ تاور برسد.

. هوای مرطوب خروجی از کولینگ تاور باید بگونه ای تخلیه شود که امکان گردش مجدد آن به برج وجود نداشته باشد.

. تعیین محل نصب کولینگ تاور به عوامل دیگری مانند شدت دسیبل صدا در فاصله ۱۰ متری، استحکام محل نصب، هزینه فراهم کردن تجهیزات اضافی بستگی دارد.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...