خرید سنگ
to top

بریکس رب گوجه فرنگی چیست؟


276
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 24 ثانیه


بریکس رب گوجه فرنگی چیست؟

بریکس_تعریف بریکس_بریکس رب گوجه چیست_بریکس رب گوجه_روش اندازه گیری بریکس_

تعریف بریکس:

بریکس رب گوجه فرنگی عبارت است از نسبت مواد محلول داخل رب گوجه فرنگی که بدون در نظر گرفتن نمک، محاسبه می‌شود. برای محاسبه درجه بریکس رب گوجه فرنگی، از دستگاه رفراکتومتر استفاده می‌شود، که در بخش بعدی به آن پرداخته خواهد شد.

روش اندازه‌گیری بریکس رب گوجه فرنگی

اندازه‌گیری درجه بریکس رب گوجه فرنگی مطابق با روش آزمون ارائه شده توسط سازمان ملی استاندارد به این ترتیب است که باید ابتدا نمونه تهیه شده از رب ‌گوجه فرنگی داخل کاغذ صافی ریخت و پس از صاف شدن، یک قطره از آن را درون دستگاه رفراکتومتر قرار داد. دستگاه رفراکتومتر دستگاهی است که میزان شفافیت مواد جامد را با محاسبه ضریب شکست نور، تخمین می‌زند و گاهی از آن با عنوان دستگاه شکست سنج نیز نام برده می‌شود.  

پیش از آن‌که قطره حاصل از نمونه درون دستگاه رفراکتومتر قرار داده شود، باید یک قطره آب مقطر روی چشمی دستگاه قرار داده شود و درجه نشانگر روی عدد صفر تنظیم گردد.  وقتی قطره‌ی حاصل از نمونه صاف شده روی عدسی دستگاه رفراکتومتر و درکنار قطره آب مقطر قرار داده می‌شود، فردی که آزمایش را انجام می‌دهد باید از چشمی رفراکتومتر دو عدد نیم‌کره را مشاهده کند که نیم‌کره سفید متعلق به آب مقطر و نیم کره سیاه متعلق به نمونه می‌باشد. تصویر نیم‌کره سیاه‌رنگ معمولا کاملا واضح نیست و آزمایشگر باید با چرخاندن پیچ تنظیم، دایره را به دو قسمت تاریک و روشن تقسیم نماید.  عددی که با این تنظیمات حاصل می‌شود معادل با نصف درجه بریکس رب گوجه فرنگی است و بنابراین با ضرب کردن این عدد در عدد ۲، بریکس گوجه فرنگی حاصل خواهد شد.

اندازه گیری بریکس رب گوجه فرنگی با رفراکتومتر
اندازه گیری بریکس رب گوجه فرنگی با رفراکتومتر

استاندارهای بریکس رب گوجه فرنگی

سازمان ملی استاندارد ایران، در استاندارد شماره ۷۶۱ با عنوان کنسرو رب گوجه فرنگی، استاندارهای لازم برای پارامترهای ظاهری، فیزیکی و شیمیایی کنسرو رب گوجه فرنگی را تعیین کرده است. مطابق این استاندارد، عدد ۲۵، حداقل عدد قابل قبول برای درجه بریکس رب گوجه فرنگی، می‌باشد. سازمان ملی استاندارد، همچنین در استاندارد شماره ۵۷۶۶ با عنوان رب گوجه فرنگی فله‌‌ای، برخی پارامترهای لازم برای رب گوجه فرنگی فله‌ای، از جمله رنگ، طعم و pH را تعیین کرده، اما برای درجه بریکس رب گوجه فرنگی فله‌ای، حداقل خاصی را تعیین ننموده است. در مورد استنادرهای لازم برای درجه بریکس رب گوجه فرنگی اسپتیک نیز هنوز عدد خاصی توسط سازمان ملی استاندارد ایران ارائه نشده است، اما حداقل اعداد لازم برای درجه بریکس رب گوجه فرنگی که حاصل از تجربه مشاوران شرکت سیمرکو است، مطابق اعداد زیر می‌باشد:

  • بریکس رب گوجه فرنگی کنسروی: ۲۵ تا۲۸
  • بریکس رب گوجه فرنگی فله‌ای برای مصرف داخلی: ۲۸ تا ۳۲
  • بریکس رب گوجه فرنگی اسپتیک برای صادرات: ۳۲ تا ۳۸


نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...