خرید سنگ
to top

مراحل تولید پیچ و مهره


853
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 41 ثانیه



مراحل تولید پیچ_تولید پیچ_طرح توجیهی پیچ_پیچ ام دی اف_خرید پیچ_دستگاه پیچ

تولید پیچ و مهره کسب و کاری پر سود با دورنمایی قدرتمند و تاثیرگذار است! به شرطی که مبتنی بر دانش و آگاهی و شناخت از بازار باشد و محصولاتی انتخاب شوند که تولیدشان چندان ساده نیست و تامین کنندگان کمتری دارند تا علاوه بر رقابت آسان در بازار داخل، امکان صادرات و ورود به بازار بین المللی نیز وجود داشته باشد.

تولید پیچ و مهره های رایج مانند ساختمانی، چوب، MDF با آلیاژهای متداول ورود به دنیای پر رقابتیست که سود کاملا متوازن شده ای دارد ! اما با تولید پیچهای خاص، یا با کیفیت و ارزان قیمت، میتوان سهم زیادی از بازار پرفروش پیچ و مهره را بدست آورد و حتی نگاهی به صادرات محصولات به کشورهای در حال توسعه ی منطقه داشت.

قصد تولید به موفقیت در تولید منتهی نمی شود، بلکه یک استراتژی هدفمند و مطالعه ی کامل می تواند شما را به یک برند پرفروش در حوزه ی اتصالات تبدیل کند! با کمی دانش و تلاش بیشتر برای انجام کاری که دیگران معمولا انجام نمی دهند. تولید پیچ و مهره فقط محدود به پیچ های ساختمانی و ماشین ساده نمی شود، بلکه صدها پیچ مختلف از شکلها و جنسهای مختلف برای صنایع مختلف استفاده می شوند که باید قبل از هر چیزی با آنها آشنا شوید.تولید پیچ و مهره فقط محدود به پیچهای ساختمانی و ماشین ساده نمی شود، بلکه صدها پیچ مختلف از شکلها و جنسهای مختلف برای صنایع مختلف استفاده می شوند که باید قبل از هر چیزی با آنها آشنا شوید.                                                       

پیچ ها قطعات بسیار متنوعی هستند که هر یک می توانند فرآیند تولید جداگانه ای داشته باشند، همچنین تولید مهره نیازمند ایجاد رزوه های داخلی است که تجهیزات جداگانه ای نیاز دارد و انواع خاص آن نیازمند فعالیتهای دانش بنیان برای کشف بهترین فرآیند تولید می باشند با این حال فرآیند تولید پیچ و مهره های معمولی تا حد زیادی مشابه است .

مراحل تولید پیچ چیست ؟!

در یک نگاه کلی، تولید پیچ شامل مراحل زیر است:

  • برش قطعه کار
  • ساخت بدنه پیچ (شنک و کلگی)
  • رزوه زنی سطح خارجی

مراحل تولید مهره چیست ؟!

تولید مهره در مراحل زیر انجام می شود و تفاوت اصلی در نوع رزوه است:

  • برش قطعه کار
  • ساخت بدنه مهره
  • ایجاد حفره میانی
  • رزوه زنی سطح داخلی سوراخ

قدیمی ترین روش تولید پیچ و مهره 

تمامی پیچ ها می توانند با روش ماشین کاری ساخته شوند، فرآیندی پرهزینه که زمان زیادی می خواهد و برای عموم پیچ ها بصرفه نیست.

در این حالت ابتدا بدنه پیچ و مهره ماشین کاری می شود که کیفیت سطحی و استحکام آن قابل قیاس با آهنگری نیست، سپس رزوه تراشی روی بخشی از شنک یا سوراخ مهره انجام می شود.

در تولید انبوه می توان از دستگاههای پیچ تراش یا سری تراش برای افزایش تیراژ تولید استفاده کرد.

بصورت کلی در مقیاس صنعتی تولید پیچ در شرایط زیر از ماشین کاری استفاده می کنند:

در موارد زیر روشهای ماشین کاری می تواند برای تولید صنعتی پیچ و مهره استفاده شود:

  • تولید پیچ ها یا مهره های بسیار بزرگ که قسمت بالایی دارند و لذا زمان زیاد تولید قابل صرفه نظر کردن باشد.
  • تولید پیچه مهره های سخت که امکان آهنگری سرد و گرم ندارند.
  • تولید پیچهای سفارشی غیر استاندارد که در تیراژ کم تولید می شوند.
  • بیشترین تیراژ تولید با روش آهنگری (فورج) است که می تواند ده تا بیست برابر فرآیند ماشین کاری باشد، همچنین کارسرد یا کارگرم قطعات باعث می شود که ریز ساختار مستحکم تری داشته باشند و کیفیت سطحی بطور قابل توجی بهتر باشد.

     برای پیچ و مهره های کوچک و متوسط از مواد نرم (فولاد کم کربن، متوسط کرین، آلیاژهای آلومینیوم، مس، برنج و …) از فورج سرد استفاده می شود که هزینه ی تولید کمتر، دقت بالاتر و ریزساختار بهتری خواهد داشت و برای تولید مهره یا پیچ های بزرگ یا پیچیده از فورج گرم استفاده می کنند.

    پس از ایجاد بدنه رزوه زنی هم به روش شکل دهی انجام می شود.

  • یکی از روشهای تولید پیچ و مهره آن است که بدنه ی آنها با فرآیند فورج شکل دهی  و رزوه (بخصوص رزوه ی مهره ها) بصورت ماشین کاری تراشیده شود، در مواردی مانند پیچ U بخشی از بدنه بصورت ماشین کاری سایز شده و نهایتا با روش های فورج رزوه زنی می شود.

    در این حالت هدینگ سرد برای پیچهای کوچک و ساده و آهنگری گرم قالب باز (Open Die) برای قطعات بلند و ساده و آهنگری گرم قالب بسته (Closed-Die) برای قطعات کوچک و متوسط یا پیچیده بکار می رود.

    پیچ و مهره یکی از پایه‌های صنعت کشور به شمار می‌آید. قریب به هفت هزار نوع پیچ و مهره وجود دارد.تعداد کارخانجات تولیدکننده پیچ و مهره از ۱۱۵ به ۴۰ واحد، کاهش یافته است. ماده اولیه این صنعت آهن و فولاد است اما بعضی انواع موردنیاز این صنعت، در داخل ساخته نمی‌شود. کمبود مواد اولیه و مشکلات دیگری مثل بیمه باعث شده است که تولیدکنندگان تحت فشار قرار گیرند. سود کم هم باعث شده است که بعضی از تولیدکنندگان به تولید قطعه رو آورند.

    یک سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه

    تولید قطعاً می‌تواند مقرون به صرفه باشد. خوشبختانه با یک کالای فاسدنشدنی سروکار داریم که امکان نگهداری و افزایش قیمت آن وجود دارد. مقدار سرمایه‌گذاری در بخش تولید به حجم کار و تولید بستگی دارد. به عنوان مثال اگر بخواهید پیچ‌های متری تولید کنید به چیزی حدود یک میلیارد تومان سرمایه نیاز است. اگر بخواهید تنوع محصولات خود را افزایش دهید به سرمایه به مراتب بیشتری نیاز است. قیمت حداقلی دستگاه‌ها ۸۰۰ میلیون تومان است. در مجموع شغل بدی نیست و می‌تواند سودآور باشد.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...