خرید سنگ
to top

کانوایر چیست و چه کاربردی دارد؟


831
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 3 ثانیه



کانوایر چیست_نوار نقاله_کانوایر_کاربرد کانوایر_فروش کانوایر_فروش نوار نقاله 

کانوایر جزئی از سیستم‌های انتقال و ذخیره‌سازی مواد در صنعت است. کلمه ای انگلیسی به معنای حمل کننده که نقاله نیز به آن گفته می شود. در اصطلاح علم متریال هندینگ material handing به عنوان نقاله ترجمه شده و این عمل هندینگ متریال با اشکال مختلفی انجام می گردد تا نیروی انسانی در ان دخیل نباشد .

نوار نقاله صفحات متحرکی هستند که برای انتقال وسایل، محصولات و بسته ها استفاده می شود. کانوایر، تسمه نقاله یا نوار کانوایر اسامی مختلفی هستند که مقصود همگی یکی هستند. نقاله سبب جابجایی پیوسته و مکرر محصولات و مواد به صورت مطمئن در زمان مشخص می شود. نوار نقاله یک جریان انتقال پیوسته و قابل اندازه گیری را به وجود می آورد که نقش به سزایی در زمان بندی جابجایی و تولید ایفا می کند.

طولانی‌ترین سیستم انتقال به واسطه سیستم نقاله در جهان در جنوب کشور مراکش منطقه ای به نام صحرای غربی وجود دارد. طول این تسمه نقاله ۹۸ کیلومتر است و از معادن فسفات شهرک بوکراع تا ساحل جنوبی شهر العیون ادامه دارد.

علم و یا صنعت کانوایر در اصل سعی بر آن دارد تا حمل انتقال را با کمترین انرژی که منجرب به کمترین هزینه می شود به سر انجام برساند گاهی عمل انتقال ممکن است با استفاده از غلتک های هرز گرد اتفاق بیافتد که به آن میز رولیک و یا رولر کانوایر گفته می شود و گاهی ممکن است ایناتفاق توسط بلت Belt و یا تسمه که انواع و اقسام فراوانی دارد بیافتد حال باید طراحان علم متریال هندینگ باید نظر و طراحی انجام دهند کانوایر سیستمیاست که بدون چون و چرا در تمامی تولیدی ها ودر تمامی صنایع فراوان یافت می شودو حتی در عاملان فروش و  انبار داران و صادر کنندگان و وارد کنندگان و خریداران و فروشندگان اجناس کاربرد فراوانی داردبا توجه به افزایش بهره وری و سرعت عمل و میکانیزه شدن کار صاحبان کار را به سوی کانوایریزهکردن مجموعه خود سوق می دهد.                                                               

انواع نوار نقاله

کانوایرها بسیار انعطاف پذیر هستند و برای هر نوع کاربردی طراحی می شوند. آن ها را می توان بر اساس شکل ظاهری، جنس و کاربرد تقسیم بندی نمود. جنس صفحات متحرک  می تواند از زنجیر؛ PVC، برزنت باشد. نقاله ها از حیث ظاهری نیز می توان در دسته هایی همچون نوار نقاله بازوئی، نوار نقاله زنجیری، ناودانی، قرقره ای، غلطکی، پیچشی، بکسلی و نوار نقاله قرقره ای تقسیم بندی شوند.

انواع دستگاه بالابر را نیز می توان در خانواده نقاله ها قرار داد. همیشه استفاده از نوار نقاله به منظور جابجایی نیست. گاهی از این سیستم برای انتقال نیرو و حرکت استفاده می شود.

به ثورت ثابت مسیر انتقال در دستگاه نوار نقاله خط مستقیم نیست. نوعی از نوار نقاله به نام مدولار وجود دارد که با نصب قطعات آن مانند پازل می توان مسیر انتقال زاویه دار و خمیده را ایجاد نمود.         

انواع دیگری از کانوایرها وجود دارند که به صورت تخصصی و برای بهره برداری های خاص ساخته می شوند و در صنایع مختلف مور استفاده قرار می گیرند. از جمله آن ها میتوان موارد زیر را نام برد:

  • کانوایرهای فایبرگلاس برای دماهای شدید
  • کانوایرهای مجهز به مش باقت های فلزی مقاوم در برابر حرارت
  • کانوایرهای تسمه ای لاستیکی عرض کم(باریک) برای وسایل کوچک
  • کانوایرهای وکیوم برای نگه داشتن محصولات کوچک بر روی خط با وجود شیب و سرعت زیاد
  • کانوایرهای تسمه مغناطیسی برای انتقال مواد حاوی آهن

قسمت های اصلی دستگاه نوار نقاله

  • درایور یا موتور
  • قالب کلی و فرم دستگاه
  • درام نوار نقاله
  • رولیک و یا تسمه ها

نوار نقاله یکی از انعطاف پذیر ترین انواع تجهیزات صنعتی هستند و در صورت تشخیص درست موقعیت کاربری و نصب صحیح می توانند به طور چشمگیری بهره وری ، کارایی و ایمنی را بهبود بخشند.

زنجیر نقاله چیست و چه کاربردی دارد ؟

زنجیــر نقــاله چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟ زنجیــر نقــاله در واقع تسمه نقاله ای است که با مونتاژ قسمت های یکسان با پین ساخته می شود ، که ساختار زنجیری و لولایی دارد به طوری که قفل شدن قطعات کوچک توسط یکدیگر که با پین به یک دیگر زنجیر نقاله در انواع و سایزهای مختلف تولید می کند .

زنجیر نقاله در صنعت کاربرد فراوانی دارد ، جمله از کاربردهای زنجیر نقاله می‌توان در صنایع غذایی بهداشتی اشاره کرد ، علت محبوبیت این نوع از نوار نقاله ها به علت مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی است و همچنین یکی از مشکلاتی که همیشه در  خطوط پرکنی مایعات یا اصطلاحاً شرینگ وجود دارد این است که غالباً نوار نقاله مرطوب است و این مرطویب بودن موجب می شود که اگر که از نوار نقاله پلاستیکی استفاده شود ممکن است باعث سرخوردگی بطری و بسته های مواد غذایی شود و در نتیجه خسارت رسیدن به آنها بشود به علت مقاومت بالای زنجــیر نــقاله در جلوگیری از سرخوردن مواد غذایی روی آنها این نوع نقاله ها در صنایع غذایی محبوبیت بالایی دارند.

 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...