خرید سنگ
to top

ساچمه رولبرنگ و بلبرنگ


978
زمان مطالعه: 3 دقیقه, 6 ثانیه



ساچمه بلبرنگ

بلبرینگ ها از اجزای گوناگونی تشکیل شده اند که یکی از مهمترین آنها ساچمه بلبرینگ میباشد. ساچمه بلبرینگ به کار رفته در بلبرینگ  نسبت به نوع آن از شکل ظاهری متفاوتی برخودار است. انواع ساچمه بلبرینگ تا کنون تولید و برای مصرف معرفی شده اند که میتوان به ساچمه بلبرنگ کف گرد ، ‌ساچمه بلبرینگ سوزنی،‌ ساچمه بلبرینگ مخروطی، ساچمه بلبرینگ استوانه ای و ساچمه بلبرینگ بشکه ای اشاره نمود.

انواع ساچمه رولبرینگ هاساچمه های بکار رفته در  در واقع تنها تفاوت ساختاری رولبرینگ و بلبرینگ را ناشی می شوند. چرا که در رولبرینگ ها بر خلاف بلبرینگ ها از انواع و شکل های مختلفی از ساچمه استفاده میشود هر چند که از نظر مترسال تولیدی در اغلب موارد با جنس ساچمه بلبرینگ یکسان هستند. رولبرنگ کف گرد و رولبرینگ سوزنی از ساچمه های استوانه ای با قطر بسیار کم (نسبت قطر ساچمه به طول آن بسیار اندک است) استفاده می کنند. رولبرنگ کف گرد سته به نوع بار اعمال شده هم از ساچمه های استوانه ای استفاده می کنند، هم ساچمه نیمه مخروطی و ساچمه بشکه ای. در این بین ساچمه بشکه ای که در رولبرنگ شبکه ای و رولبرینگ بشکه ای کف گرد استفاده میشود نیز کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارد.

کاربرد ساچمه بلبرینگ گرد

alt

از پرکاربردترین نوع ساچمه بلبرینگ که در بیشتر بلبرینگ ها از آن استفاده میشود باید به ساچمه بلبرینگ گرد اشاره نمود. به راحتی میتوان شکل ظاهری ساچمه بلبرینگ گرد را از نام آن حدث زد. شکل ظاهری ساچمه بلبرینگ گرد کروی بوده و حرک غلتشی بسیار خوبی را ایجاد میکند. تحمل فشار ساچمه بلبرینگ گرد نسبت به نوع و همچنین کاربرد آن متفاوت است و اگر فشار وارد شده به آن بیشتر از حد مجاز باشد میتواند منجر به له شدن آن گردد.

alt

کاربرد ساچمه بلبرینگ سوزنی

ساچمه بلبرینگ سوزنی بر خلاف ساچمه بلبرینگ گرد کاربرد محدودتری دارد و البته این به این معنا نیست که کاربرد زیادی ندارد. کاربرد ساچمه بلبرینگ سوزنی در دستگاه های صنعتی به وفور مشاهده میشود. شکل ظاهری ساچمه بلبرینگ سوزنی با ساچمه های گرد کاملا متفاوت بوده و از حالت کروی خارج شده است. ابعاد ساچمه بلبرینگ سوزنی نیز متفاوت است و نسبت به نوع بلبرینگ ابعاد گوناگونی دارد.

 

کاربرد ساچمه بلبرینگ مخروطی

از جمله ساچمه بلبرینگ هایی که شکل ظاهری آن استوانه ای میباشد ساچمه بلبرینگ مخروطی است. ساچمه بلبرینگ مخروطی به دلیل اینکه از شکل ظاهری متفاوتی برخوردار بوده میتواند بار و فشا زیادی را تحمل کند و به راحتی آسیب نبیند.

کاربرد ساچمه بلبرینگ استوانه ای

تمام ساچمه بلبرینگ ها از شکل ظاهری کروی برخوردار نیستند و اصولا نباید نیز اینگونه باشد. شکل استوانه ای برخی ساچمه ها باعث شده تا به آنها ساچمه بلبرینگ استوانه ای گفته شود. ساچمه رولبرنگ استوانه ای کف گرد نسبت به ساچمه های گرد میتواند فشار بیشتری را تحمل کند. نحوه قرار گیری ساچمه بلبرینگ استوانه ای درون قفسه نیز متفاتوت میباشد و با فاصله کمی از یکدیگر قرار میگیرند که همین موضوع میتواند در فرسایش آنها تاثیر زیادی داشته باشد.

معرفی ساچمه بلبرینگ بشکه ای

به خوبی از نام ساچمه بلبرینگ بشکه ای پیداست که شکل ظاهری آن شبیه به بشکه  میباشد. ساچمه بلبرینگ بشکه ای نسبت به تمامی بلبرینگ هایی که تا کنون معرفی شده اند از تحمل بار و فشار بالاتری برخوردار است و  برای بلبرینگ هایی که سرعت بالایی دارند نیز بسیار مناسب و کار آمد است. شکل ظاهری ساچمه بلبرینگ بشکه ای تقریبا شبیه به بلبرینگ های استوانه ای است اما یک تفاوت اساسی در نحوه قرار گیری آنها درون بلبرینگ وجود دارد. ساچمه بلبرینگ بشکه ای با فاصله مناسب از یکدیگر قرار میگیرند اما ساچمه های استوانه ای همانطور که گفته شد هیچ فاصله ای ندارند و فرسایش آنها زود رس است.

برای مشاوره و راهنمایی بیشتر با مهندس فردوسی09198133353 تماس بگیرید



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...