خرید سنگ
to top

بلبرنگ و رولبرنگ


881
زمان مطالعه: 6 دقیقه, 33 ثانیه




بلبرینگ معدنی شامل دسته وسیعی از ماشین آلات معدنی می شود که برخی از آنها در پروسه حفاری معدن، برخی در پروسه انتقال سنگ ها و مواد استخراجی معدن و برخی دیگر در شکستن، برش و یا ماشین آلات غربال مواد معدنی دخیل هستندبلبرینگ معدنی در انواع ماشین آلات حفاری و دکل ها، ماشین آلات انتقال مواد و خاک برداری از معادن شامل انواع لودر، بیل و بولدوزر در انواع مختلف بلبرینگ های کف گرد و شیار عمیق ، رولبرینگ ها و نیدل برینگ ها مورد استفاده قرار می گیرند. فروشگاه بلبرینگ انصاری آماده ارائه انواع بلبرینگ معدنی با برند های مختلف برتر تولید کننده این محصولات مانند SKF, TIMKEN, NACHI, FAG, KOYO می باشد.

alt

انواع بلبرینگ معدنی

تعدد انواع بلبرینگ معدنی بسیار زیاد بوده و شاید با در نظر گرفتن انواع متعدد ماشین آلات معدنی با کاربری های مختلف بتوان گفت عمده انواع بلبرینگ، رولبرینگ با یاتاقان به نوعی در ماشین های معذنی شامل انواع ماشین آلات حفاری و انتقال، خرد کن ها و غربال ها و نقاله ها مورد استفاده قرار می گیرند. در کاربری معدنی با توجه به وجود ناخالصی ها و گرد و غبار و خاک در بسیاری از موارد در صورتیکه بلبرنیگ معدنی بصورت باز و نه محفوظ در یک چمبر Chamber مورد استفاده قرار می گیرد از بلبرینگ های بسته استفاده می شود که بصورت سیل دار تولید شده و از ورود گرد و غبار به داخل بلبرینگ معدنی جلوگیری می کنند. در صورت عدم وجود سیل های پوششی بلبرینگ معدنی به جذب ذرات و گرد و غبار پرداخته روغن و یا گریس بکار رفته در آن خاصیت خود را از دست داده و به بیرون رسوب می کنند و در نتیجه میزان اصطکاک و به دنبال آن حرارت کاری بلبرینگ معدنی افزایش پیدا کرده و طول عمر و کارایی آن کم می شود.

بلبرینگ قطعه ای پرکاربرد است. در واقع بلبرینگ از پرکاربردترین قطعه هايي است که در دستگاه های مختلف صنعتی و غیر صنعتی و همچنین خودروهای سبک و سنگین مورد استفاده قرار میگیرد بلبرنگ که نام دیگر آن بیرینگ نیز میباشد وظیفه بسیار مهمی را بر عهده دارد و آن هم جلوگیری از تماس مستقيم دو قطعه به یکدیگر میباشد. عدم کاربرد بلبرینگ در دستگاه ها و خودروها میتواند سرعت فرسایش قطعات را افزایش دهد. بلبرینگ در دستگاه های صنعتی و تولیدی بسیاری مورد استفاده قرار میگیرد و سبب کارایی بیشتر دستگاه در کنار افزایش سرعت آن می شود. یک بلبرینگ که مخصوص قرار گرفتن در دستگاههای تولیدی و صنعتی ساخته شده باشد این امکان را خواهد داشت تا با توجه به ابعادی که دارد در بسیاری از دستگاه ها قرار گرفته و کارایی دستگاه را به سهم خود افزایش دهد. انواع مختلف بلبرینگ عبارتند ازبلبرنگ خود تنظیم ، بلبرینگ کف گرد،بلبرنک تماس زاویه ای و بلبرینگ شیار عمیق.

alt

رولبرنگ: در دستگاه ها و ماشین آلات  صنعتی و غیر صنعتی متعددی مورد استفاده قرار میگیرد و امروزه انواع مختلفی از رولبرینگ تولید و روانه بازار شده است. رولبرینگ در حقیقت امکان حرکت دو قطعه بر روی یکدیگر را بدون آنکه اصطکاکی ایجاد کنند بوجود می آورد و در نتیجه عمر و دوام قطعه را نیز افزایش میدهد. از ویژگی های منحصر بفرد رولبرینگ را میتوان تحمل فشارهای شعاعی دانست. دسته بندی رولبرینگ ها بر حسب فاکتورهای مختلفی صورت می پذیرد که مهمترین آنها دسته بندی بر حسب صنایع مصرف کننده، دسته بندی رولبرینگ بر حسب نوع بار تعلیقی (شعاعی، محوری، ترکیبی) و دسته بندی بر حسب نوع ساچمه بکار رفته در ساختار رولبرینگ می باشد. نوع و شکل ساچمه بکار رفته در ساختار رولبرینگ نقشی بسیار موثر بر میزان بار تعلیقی، میزان اصطکاک ایجاد شده ، نحوه انتقال و تعلیق بار و میزان تمرکز تنش در آن دارد. بطور کلی چهار نوع ساچمه در ساختار رولبرینگ ها تعریف میشود که عبارتند از ساچمه های استوانه ای، ساچمه های بشکه ای، ساچمه های سوزنی (با نسبت بالای طول به قطر) و ساچمه های مخروطی.

رولبرنگ کف گرد یا بشکه ای: از قابلیت تحمل بار بصورت محوری و همچنین شعاعی برخوردار هستند و این به دلیل زاویه دار بودن شیار غلطک میباشد. رولبرینگ بشکه ای کف گرد از قابلیت خود تنظیم برخوردار هستند که این قابلیت حساسیت آنرا نسبت به ناهمراستایی شافت از بین برده است. فروشگاه بلبرینگ انصاری تنها برای اینکه رضایت مشتری را جلب نماید اقدام به عرضه رولبرینگ بشکه ای کف گرد با کیفیت نموده است و به دنبال کسب سود حاصل از فروش نیست

رولبرنگ استوانه ای یا کف گرد: برای تحمل بارهای سنگین محوری طراحی و تولید شده اند. رولبرینگ استوانه ای کف گرد از ساختاری برخوردار هستند که میتوانند در فضای محدود و کم نیز نصب شوند. رولبرینگ استوانه ای کف گرد در برابر بارهای ضربه ای نیز حساسیتی از خود نشان نمیدهند و در رده محکمترین و مقاومترین رولبرینگ قرار میگیرد. رولبرینگ استوانه ای کف گرد بصورت یک ردیفه تولید میشوند و قادر به تحمل بار از یک سو هستند

رولبرنگ سوزنی: سوزنی از رولبرینگ با تحمل بار بالا محسوب میشوند که فضای کمی را اشغال کرده و به همین دلیل برای استفاده در فضاهای کم کاملا مناسب میباشند. رولبرینگ سوزنی از ساچمه هایی برخوردار هستند که شکل ظاهری آنها متفاوت میباشد. این ساچمه ها شکل ظاهری استوانه ای بلند با عرض کم دارند و قسمت انتهایی آنها با لبه های بلبرینگ تماسی برقرار نمیکند که همین موضع میزان خوردگی آنرا به حداقل خود میرساند. در بسیاری از صنایع از رولبرینگ سوزنی بعنوان تنها انتخاب ممکن به سبب فضای کوچکی که برای اتصال محور ها و اجزا وجود دارد استفاده میشود. رولبرینگ سوزنی هم بصورت شعاعی و هم بصورت کف گرد تولید میشود.

رولبرنگ سوزنی یاکف گرد: سوزنی کف گرد قادر به تحمل بارهای محوری بسیار سنگین بوده که البته تنها میتوانند تا بار محوری را از یک سو تحمل کنند. رولبرینگ سوزنی کف گرد در برابر بارهای ضربه ای نیز واکنشی از خود نشان نمیدهند و بسیار مقاوم میباشند. رولبرینگ سوزنی کف گرد فضای کمی را به هنگام نصب نیاز دارند که از مزایای آنها محسوب میشود. رولبرینگ سوزنی کف گرد از اجزای مختلفی همچون واشر محفظه، واشر شافت و همچنین قفسه و غلطک تشکیل شده اند

رولبرنگ استوانه ای:  از انواع رولبرینگ با قابلیت تحمل بار بالا هستند که ساچمه های به کار رفته در آنها استوانه ای شکل میباشد. رولبرینگ استوانه ای در انواع مختلفی تولید میشوند که میتوان به رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه و همچنین رولبرینگ استوانه ای پر ساچمه اشاره نمود. رولبرینگ استوانه ای یک ردیفه به گونه ای طراحی شده اند که یکی از حلقه های بیرونی و یا داخلی از یک یا هر دو طرف لبه ندارند و همین موضوع ویژگی تفکیک پذیر بودن را برای آن ایجاد کرده است. فروشگاه انصاری وارد کننده انواع رولبرینگ استوانه ای به شکل محوری و شعاعی و ترکیبی می باشد.

رولبرنگ مخروطی: از شیار غلطک به شکل مخروطی برخوردار هستند و قابلیت تفکیک پذیری دارند. رولبرینگ مخروطی را میتوان از دو قسمت جدا نمود. دو قسمت مخروط  و کاپ از اجزای جدا شونده رولبرینگ مخروطی هستند. بخش مخروط شامل کنس داخلی میشود که با قفسه و غلتک همراه است. قسمت کاپ نیز شامل کنس بیرونی میشود. رولبرینگ مخروطی در انواع مختلفی تولید میشوند که رولبرینگ مخروطی یک ردیفه، دو ردیفه و همچنین چهار ردیفه میباشد.

رولبرنگ بشکه ای: از دسته رولبرینگ ها با ساختاری متفاوت است که از دو ردیف غلتک تشکیل شده است و ساچمه های آن نیز به شکل بشکه میباشد. ساچمه های بشکه ای شکل این نوع رولبرینگ باعث شده تا میزان تحمل فشار تا حد بسیار زیادی در آن افزایش یابد و قادر باشد تا بار محوری وارد شده از هر دو سمت را به خوبی تحمل کند. رولبرینگ بشکه ای از قابلیت خود تنظیم برخوردار هستند و  این یک مزیت بسیار بزرگ برای آن محسوب میشود که تحمل بار وارد شده را بسیار آسان تر میکند. همین تحمل بار باعث شده تا از آن در ماشین آلاتی استفاده شود که فشار وارد شده به رولبرینگ بسیار  بالا است

برای اطلاعات بیشتر با مهندس فردوسی 09198133353 تماس بگیرید

 

 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...