خرید سنگ
to top

شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر


758
زمان مطالعه: 8 دقیقه, 55 ثانیه



شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر

شرکت شهرک‌های صنعتی استان در سال‌های اخیر در راستای ارتقای سطح فعالیت صنایع کوچک اقدام به ایجاد خوشه‌های صنعتی کرد که خوشه حوله بافی آدریان یکی از این موارد است.

قطب بزرگ حوله بافی کشور و استان اصفهان در یک شهرک صنعتی قرار ندارد، بلکه این کالا در کوچه و باغ‌های یکی از محلات بسیار قدیمی خمینی شهر به نام "آدریان" تولید می‌شود، محله ای  که رفت و آمد در آن از بامداد تا شام همانند شهرکی صنعتی است.

هر تازه واردی با گشت و گذار در محله آدریان شاهد منظره بسیار جالبی از ورود و خروج   پیاپی وانت بارها از کوچه‌ها و حرکت آنها در خیابان‌ها است، خودروهایی که رُل‌های خام حوله را به سمت شش کارگاه رنگرزی می‌برند و یا وانت‌هایی که رل‌های رنگ شده برای مراحل تکمیل را حمل می‌کنند.

حوله بافی یکی از شاخه‌های مهم صنعت نساجی است که بنا به نظر کارشناسان این صنف، محله "آدریان" خمینی شهر و تبریز دو قطب بزرگ تولید این کالا در کشور هستند و حوله بافان آدریانی عقیده دارند که کمبود نقدینگی، تحریم‌ها، فرسودگی دستگاه‌ها، واردات بی رویه و ... موجب ورشکستی کارگاه‌ها و افزایش بیکاری شده است، هم‌چنین از عملی نشدن وعده مسئولان در انتقال به شهرک صنعتی نیز گلایه دارند.


پیشینه صنعت حوله بافی خمینی شهر

در اوایل دهه 1340 گروهی از مردم آدریان خمینی شهر که عمدتا کشاورز و باغدار بودند به دلیل فقر مالی راهی شهرهای بغداد، کربلا و نجف در عراق شدند و به کار عبابافی روی آوردند، زیرا این جنس در آنجا مصرف زیادی داشت.

در اوایل دهه 1350 بحث و اختلافات سیاسی بین حکومت بعثی عراق و دولت ایران شدت گرفت و به دنبال آن ایرانی تبارها از عراق اخراج شدند، بنابراین کارگران آدریانی ماهر در حرفه عبا، حوله و پارچه بافی پس از سال‌ها به محله اجدادی خود در خمینی شهر بازگشتند و این امر فصل جدیدی را در کسب و کار رقم زد.

حوله و عبابافی در اوایل دهه 50 با دستگاه‌های چوبی و با نیروی دست در محله آدریان رواج یافت، زیرا این نوع ابزار نیازی به نیروی برق نداشت، اما در اواخر همین دهه فعالان این حرفه با ابتکار خود ماشین‌های صنعتی پارچه بافی را به حوله‌باف تبدیل کردند و در سال‌های بعد دستگاه‌های خاص برای این شغل نیز به دست صنعتگران ساخته شد.

 

دهه 60 دوران رونق حوله بافی

دوران اوج و رونق بازار حوله بافی آدریان به دهه 60 باز می‌گردد، چرا که دولت از تعاونی‌های تولید حمایت خوبی می‌کرد، واردات بی رویه وجود نداشت و مواد اولیه خوب را به قیمت پایین به آنها می‌داد، اما متاسفانه در اواسط دهه 70 این توجهات قطع و در پی آن کار و کسب از سکه افتاد.

مردم آدریان در دهه 60 در منازل خود حوله بافی می‌کردند و اصلا کارگاهی وجود نداشت، اما با فشار اداره بهداشت شهرستان و نیز حساس شدن مردم به صدای زیاد ماشین‌ها، به تدریج کارگاه‌هایی در باغات این محله احداث شد.

 

دستگاههای حوله بافی

 در دوران رونق حوله بافی، حدود 370 ماشین حوله بافی در این محله وجود داشت، اما به دلیل ورشکستگی ناشی از رکود بازار این رقم در حال حاضر به کمتر از 200 عدد کاهش یافته، بنابراین دستگاه‌های نان آور دیروز به دست قراضه فروشان سپرده شده است. ماشین‌های این حرفه متعلق به 40  سال قبل است.

این دستگاه‌ها فرسوده‌اند و در طول هشت ساعت شیف کاری 11 کیلو حوله تحویل می‌دهند و قیمت آن نیز بین سه تا هفت میلیون تومان است، اما دستگاه‌های مدرن آلمانی و ایتالیایی در هر شیف حدود 40 کیلو حوله می‌بافد و قیمت آن بین 80 تا 250 میلیون تومان است.

این ماشین‌ها به تعداد کارگران کمتری نیاز دارد و میزان خرابی آن به نسبت انواع قدیمی بسیار کمتر است.

 

شش مرحله تولید حوله

چله کشی یا چله پیچی

بافت حوله

تیغ زنی یا پرداخت اولیه

رنگرزی

تیغ زنی یا پرداخت دوم

دوخت و بسته بندی

 

نخ حوله حتما باید به صورت 100 درصد پنبه باشد، چرا که این کالا برای جذب آب بدن به کار می‌رود و نخ‌های پلی استر باعث ایجاد بوی بد در حوله می‌شود.

حوله به صورت رُل‌های بین 30 تا 50 متر بافته می‌شود.

تعدادی "واوین" یا همان چرخه‌های نخ با توجه به طول رل و نقشه‌ها به روی دستگاه نورد پیچیده شده، سپس روی ماشین بافت قرار می‌گیرد و در ادامه نقشه بافت نیز توسط کارگر به دستگاه داده می‌شود تا با در هم تنیده شدن تار و پود رل‌های حوله بافته شود.

اساسا حوله پارچه ای است که به دلیل کارکرد جذب آب، روی آن دارای پرز یا خواب است، اما میزان و حجم تراکم این پرزها در سطح توسط شخص بافنده تنظیم می‌شود.

پس از بافت، رُل‌های حوله وارد مرحله نخست تیغ زنی یا پرداخت در دستگاه‌هایی مخصوص می‌شود، چرا که گرفتن کرک و یکدست کردن سطح حوله قبل از عملیات رنگرزی الزامی است.

در دهه 60 نخ رنگی می‌خریدیم و آن را می‌بافتیم حتی نیاز به  تیغ زنی یا پرداخت هم نبود چون سلیقه مصرف کننده این گونه بود و از طرف دیگر فن آوری پرداخت نیز وجود نداشت.

پس از مرحله بافت سطح حوله‌ها مخمل می‌شود و رُل‌های حوله وارد دستگاه تیغ زنی یا مخمل زنی شده و پس از یکدست شدن سطح در دستگاه رنگرزی با آب داغ و صابون‌های مختلف مورد شستشو قرار می‌گیرند و  بعد آنها به دلخواه رنگ می‌شوند.
 

پس از عملیات رنگ، رل‌ها را برای آبگیری داخل دستگاه خشک کن می‌ریزیم، البته این کار در چند دهه قبل روی بند و در برابر آفتاب انجام می‌شد.

دوخت حوله در دو مرحله طولی و عرضی انجام می‌شود.

نخست کارگران رل حوله را با قیچی از محل خارج دوخت به صورت طولی می‌برند و بعد زیر چرخ دوزندگی می‌رود و بعد از آن این عمل به روش عرضی انجام می‌شود.

اندازه و ابعاد برای برش کاری‌ها بنا به طرح و سلیقه بازار انجام می‌شود. پس از دوخت کامل لبه‌های چهار طرف، حوله‌ها دسته به دسته روی هم قرار داده و در بسته‌های پلاستیکی چیده و به فروشگاه‌ها تحویل می‌دهیم.

بخشی از رل‌های حوله نیز به صورت لباس حمام یا همان حوله‌های پالتویی به کارگاه‌های خاص این کار برده می‌شود تا در سلیزهای مختلف طرح و رنگ دوخته شود.

چرخ‌های خیاطی لبه دوزی در کارگاه‌ها بیشتر چینی یا ژاپنی و متعلق به 20 سال قبل است که قیمتی بالای یک میلیون تومان دارد، در حالی که نرخ چرخ‌های جدید در حد 70 میلیون تومان است و سرعت و دقت زیادی در لبه یا دوردوزی دارد.

پس از رنگرزی رل‌های حوله وارد دستگاه تیغ تکمیل یا پرداخت دومی شده و بعد از یکدست شدن سطح به کارگاه‌های دوخت و بسته بندی می‌آید، البته بسته بندی کردن حوله امری است که 10 سال اخیر متداول شده و قبلا فقط دوخت انجام می‌شد.

 

مشکلات شغل حوله بافی

ورود ذرات پرز حوله به ریه یکی از مشکلات این شغل است. به دلیل اینکه حوله‌ها با رنگ شیمیایی رنگرزی می‌شوند برای سلامت کارگران زیان دارد، همچنین نشستن زیاد در پشت چرخ دوخت نیز موجب کمر درد آنها می‌شود. این حرفه دارای آلودگی صوتی و غبار کُرک و پرز است و از طرف دیگر باغات محله با توسعه کارگاه‌ها از بین رفته است.

انتقال حوله بافان از آدریان به شهرک برق و الکترونیک نخست باعث حفظ باغات و محیط زیست می‌شود و از سوی دیگر فعالیت آنها از حالت کوچه به کوچه به شکل مدرن و متمرکز سوق داده می‌شود و در زمینه چاپ و تکمیل حوله نیز توانمندی بهتری به دست می‌آوریم.

دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنیم متعلق به حدود 50 سال قبل است که مصرف آب در آن بالا است، در حالی که دستگاه‌های جدید آلمانی یک چهارم مصرف آب دارد، اما قیمت آن‌ها بیش از 200 میلیون تومان است و توان خرید آن را نداریم، از طرف دیگر از آب چاه استفاده می‌کنیم که خشکی زنده رود موجب کاهش آب‌های سطحی شده است که در این صورت نیز افزایش املاح در آب چاه‌ها بر کیفیت رنگرزی تاثیر منفی گذاشته است.

کیفیت رنگ حوله به دلیل استفاده از رنگ‌های هندی و چینی بسیار کاهش یافته، زیرا به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم از رنگ‌های آلمانی استفاده کنیم و رنگ‌های ساخت داخل نیز چندان مناسب نیست.

 

رکود و کاهش تولید حوله بافی خمینی شهر

رکود و کاهش تولید در صنعت حوله بافی در سال‌های اخیر باعث کاهش تعداد کارگران در رنگرزی‌ها شده است، برای مثال در دوران رونق در هر شیفت هشت ساعته 15 نفر و در حال حاضر پنج تا هفت نفر به کار مشغول هستند.

کمبود نقدینگی، رکود، تحریم سال‌های قبل فشار زیادی به این قشر وارد کرده است و از300 کارگاه حوله بافی حدود بیش از 100کارگاه ورشکسته شدند و یا با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند، برخی هم دستگاه‌های خود را به ضایعات فروشان سپرده‌اند

 

مساحت شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر

زير ساخت هاي لازم براي احداث شهرك حوله بافي در مجاورت شهرك برق و الكترونيك به مساحت 15 هكتار آماده است و پس از عمليات تسطيح زمين، احداث خيابانهاي دسترسي و مسير تردد توليد كنندگان، واگذاري زمين شروع خواهد شد. ساخت شهرك حوله بافي خميني شهر براي ساماندهي 400 كارگاه حوله بافي اين شهرستان آغاز شد.

 

موقعیت جغرافیایی شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر

 

alt

alt

 

واحدهای مستقر در شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر

مدير عامل شركت تعاوني حوله بافان شهرستان خميني شهر با اشاره به فعاليت يك هزار و 200 حوله باف در اين منطقه يادآور شد: هر واحد حوله بافي در شرايط مطلوب اقتصادي يعني كار سه شيفت توان اشتغال  سه برابر رقم ذكر شده را دارد به عبارت بهتر بايد بيش از سه هزار و 500 نفر در تعداد كارگاههاي موجود اشتغال داشته باشند.

 

خرید کارخانجات شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر

برای خرید کارخانجات در شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر کلیک کنید.

فروش کارخانجات شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر

برای فروش کارخانجات و دسترسی به مواد فروش در شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر کلیک کنید.

 

هیئت مدیره شهرک صنعتی حوله بافی خمینی شهر

مصطفي رضايي                           مدير عامل تعاون صنف حوله بافان

 

از حسن توجه شما عزیزان بابت مطالعه این مقاله در این سایت سپاس گذارم. در صورت مشاهده ایراد و اطلاعات ناقص و اشتباه لطفا به ما گزارش دهید.

برای مشاوره و خرید و فروش املاک با شماره 09190555510 تماس بگیرید.

 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...