خرید سنگ
to top

کارخانه بستنی سازی


1053
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 41 ثانیه



کارخانه بستنی سازی

نام چند کارخانه بستنی سازی در ایران

کارخانه بستنی دومینو,کارخانه بستنی میهن ,کارخانه بستنی به تک ,کارخانه بستنی میبد سپید ,کارخانه بستنی مهرکوش ,کارخانه بستنی مهر اصفهان ,کارخانه بستنی ممتاز طلاب مشهد ,کارخانه بستنی ماهان عسل آذر ,کارخانه بستنی کوروش .

alt

بستنی میهن

 

بستنی چیست؟

بستنی نوعی دسر منجمد و مزه‌  دار است که باید شامل حداقل 10٪ چربی شیر باشد. مقدار این چربی می‌تواند از 10 تا 16 درصد تغییر یابد که معمولاً بستنی‌ها حاوی 14٪ چربی شیر هستند.
alt

 

کارخانه بستنی

اولین کارخانه بستنی‌سازی جهان در سال 1851 در مریلند، کار خود را آغاز نموده است .قدمت بستنی در چین به 4 هزار سال پیش می‌رسد. یک نوع از این بستنی ها با قرار دادن سنگ نمک و برف در جداره‌های ظروف حاوی شربت تهیه می‌شد و نوع دیگری با قرار دادن شیر، برنج کاملاً پخته به همراه ادویه در داخل برف تهیه می‌شد.

 

بستنی یخی هم با آب‌میوه، عسل و ادویه درست می‌شده است . این بستنیها از مسیرهای تجاری وارد ایران هم شدند. همچنین حدود ۴ هزار سال پیش در ایران دسر یخی فالوده با استفاده از یخ، گلاب، آرد برنج رشته‌ای و زعفران و طعم‌دهنده‌های دیگر ساخته می‌شد ولی بستنی محسوب نمیشود.

 

بستنی سنتی ایرانی

نوعی بستنی با نام بستنی سنتی یا ایرانی که در ایران رواج دارد و دارای طعم زعفران و رنگ زرد می‌باشد. این بستنی همراه با خلال پسته و تکه‌های بزرگ خامه‌است و طرفداران زیادی دارد. اکبر مشتی یکی از اولین کسانی بوده که در ایران بستنی فروشی داشته‌است. بستنی اکبر مشتی با نوع خارجی آن بسیار متفاوت بود. ایرانی‌ها استفاده از گلاب و زعفران را بر ثابت کننده‌ها ترجیح می‌دادند.

طرز تهیه بستنی

alt

مخلوط کردن پودر بستنی

مرحله ی بعدی بستنی  فرآیند پاستوریزاسیون است که یک مرحلهٔ کنترل بیولوژیکی است و براساس تخریب کامل باکتری‌های بیماری‌زا طراحی شده است.

پس از پاستوریزه شدن، مخلوط بستنی هموژن می‌شود که در این حالت در نتیجهٔ شکسته شدن یا کاهش میزان گلبول‌های چربی موجود در شیر یا خامه به کمتر از ۱mm، امولسیون چربی تشکیل می‌شود. معمولاً برای مخلوط  بستنی از سیستم‌های هموژنیزاسیون دو مرحله‌ ای استفاده می‌شود.

بعد از هموژن شدن، مخلوط بستنی حداقل به مدت ۴ ساعت و معمولاً در طول شب در دمای ۰ تا ۴ درجهٔ سانتی‌گراد باقی می‌ماند که به این مرحله اصطلاحاً رسیدن گفته می‌شود.

پس از رسیدن، مخلوط بستنی وارد تانک طعم‌ دهنده می‌شود. یعنی جائی‌که در آن تمام طعم‌دهنده‌ها چه به‌صورت مایع و چه به‌صورت پورهٔ میوه‌ها و یا رنگ اضافه می‌شود. پس از این مرحله، مرحلهٔ انجماد است که طی آن هم بخشی از آب مخلوط منجمد می‌شود و هم هوا وارد مخلوط بستنی می‌شود.

بعد از بسته‌ بندی کردن بستنی، بستنی درون تونل‌های انجمادی موسوم به تونل‌های سخت‌ کننده و در درجهٔ حرارت بین ۳۰ درجهٔ سانتی‌ گراد و ۴۰ درجهٔ سانتی‌ گراد قرار می‌ گیرد تا باقیماندهٔ آب آن منجمد شود. قرار دادن بستنی در دمای زیر ۲۵ درجهٔ سانتی‌گراد باعث می‌شود تا خطری از بابت رشد کریستال‌های یخ وجود نداشته باشد.



 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...