خرید سنگ
to top

چرا امیر کبیر کارخانه تاسیس کرد ؟


2124
زمان مطالعه: 1 دقیقه, 32 ثانیه



 

چرا امیرکبیر کارخانه تاسیس کرد؟

امیرکبیر یکی از مهم ترین و مشهور ترین شخصیت های ایران است.او برای پیشرفت ایران از لحاظ اقتصادی و مستقل نشان دادن ایران به دیگر کشورها چند کارخانه را تاسیس کرد.مهم ترین آن ها کارخانه های تصفیه قند و شکر, کارخانه کاغذ سازی ,کارخانه حیریر بافی و… را تاسیس کرده است.

 

امیرکبیر آرزو داشت ایران به کشوری اباد و مستقل تبدیل شود و به بیگانگان وابستگی صنعتی نداشته باشد.از این روی برای پیشرفت صنعت ایران چند کارخانه تاسیس کرد.سیاست ترقی اقتصادی امیرکبیر بر پایه ایجاد صنعت جدید، پیشرفت کشاورزی و توسعه بازرگانی داخلی و خارجی بنا شده بود.

 

از جمله کارهای بزرگ امیرکبیر می توان به احداث کارخانه درایران اشاره کرد.وی برای جلوگیری از خروج شمش های طلا و مستقل شدن کشور و جلوگیری از تنزل اقتصادی کشور کشاورزی را ترقی داد, واردات کالا را از خارج به داخل ایران کم کرد.

 

امیرکبیر تلاش های فراوانی برای صنعت ملی ایران انجام داد:مانند استخراج معادن, تاسیس کارخانه های مختلف ,استخدام استادان فنی از انگلستان , خرید کارخانه از فرنگ و حمایت از تولیدات کالای داخلی.

 

امیر کبیر در سال1267ه.ق شش نفر از صنعت کاران ایرانی را برای رشته های گوناگون به روسیه فرستاد و دو نفر را به عثمانی. افرادی که روانه روسیه شدند :کربلایی صادق در چدن ریزی ,کربلایی احمد در تصفیه شکر و قند سازی , آقارحیم اصفهانی در کاغذسازی و… بودند که در آنجا به سرپرستی حاجی‌میرزا محمد تاجر تبریزی سپرده شده بودند.

 

امیر کبیر در سال 1230 ه.ق به دستور ناصرالدین شاه در حمام فین کاشان به قتل رسیده است.مرگ امیر کبیر لطمه بزرگی را به ملت ایران وارد کرد.امیرکبیر زحمات بسیاری را برای ترقی ایران انجام داده است اعم از :تاسیس کارخانه ها,تاسیس دارالفنون ,تاسیس مجمع والصنایع و … او باعث پیشرفت ایران و مستقل شده آن شده است.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...