خرید سنگ
to top

روش استفاده از کود ورمی کمپوست


3670
زمان مطالعه: 11 دقیقه, 15 ثانیه

کود ورمی کمپوست را میتوان در تمامی فصول سال استفاده کرد اما بهترین زمان مصرف در اواخر زمستان و بصورت چالکود است.



روش استفاده از کود ورمی کمپوست

علاوه بر میزان مصرف، نحوه مصرف کود ورمی کمپوست نیز بر رشد رویشی و افزایش عملکرد محصولات کشاورزی بسیار موثر است. برخی از کشاورزان به دلیل اینکه ورمی کمپوست را به روش صحیح استفاده نمی‌کنند، نتیجه قابل قبولی بر عملکرد و کیفیت محصول مشاهده نمی‌کنند. در برخی موارد، مصرف غیر اصولی کود ورمی کمپوست باعث ایجاد خسارت جدی بخصوص در محصولات باغی می‌گردد. بهترین روش استفاده از هر نوع کودی، آزمون خاک و همچنین مشاوره با کارشناسان گیاه و خاکشناسی می باشد. ولی بصورت کلی مصرف ورمی کمپوست محدودیتی نداشته و مقادیر پیشنهادی بصورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته و مصرف بیش از مقادیر نیز گیاه را نمی سوزاند. جهت سفارش کود ورمی کمپوست مرغوب کلیک کنید.

برای تماس و مشاوره کلیک کنید: مهندس حسن نژاد 09198133353

روش استفاده از کود ورمی کمپوست

زمان مصرف کود ارگانیک ورمی کمپوست

کود ورمی کمپوست را میتوان در تمامی فصول سال استفاده کرد اما بهترین زمان مصرف در اواخر زمستان و بصورت چالکود است. زیرا کود ورمی کمپوست برخلاف سایر کودهای دامی آمونیاک و اوره ندارد در نتیجه نیازی به پوسیدگی ندارد .کود دهی بیشتر در اواخر پاییز انجام میگیرد تا برف و باران کود دامی را پخش کند تا فصل بهار که درختان از خواب بیدار میشوند باعث سوختن ریشه گیاه نشود . اما ورمی کمپوست موجب سوختن ریشه گیاهان نمیشود. جهت سفارش کود ورمی کمپوست مرغوب کلیک کنید.

روش استفاده از کود ورمی کمپوست

روش استفاده از کود ورمی کمپوست برای گیاهان مختلف

  • گلدانهای آپارتمانی: به عمق ۲ الی ۵ سانتیمتر خاک گلدان را برداشته و کود ورمی کمپوست را جایگزین نموده و با خاک سطحی مخلوط کنید.
  • باغچه های خانگی: ۲ تا ۳ کیلوگرم کود ورمی کمپوست در هرمتر مربع را با خاک سطحی مخلوط کنید.
  • گلهایی مثل بنفشه آفریقایی که به صورت زهکش آبیاری می گردند: ۲ تا ۳ قاشق کود ورمی کمپوست را در یک لیوان آب مخلوط و بعد ۲۴ ساعت، مایع بدست آمده را که ورمی تینام دارد را در ظرف زیر گلدان ریخته و گلدان را درون آن قرار دهید.
  • صیفی جات: ۱٫۵ تا ۲٫۵ کیلوگرم کود ورمی کمپوست در هر متر مربع بصورت مخلوط با خاک سطحی به عمق ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر.
  • سبزی کاری: مخلوط ۱۰% الی ۱۵% کود ورمی کمپوست با خاک گلدان یا خاک سطح باغچه، حداقل به عمق ۲ تا ۵ سانتی متر.
  • درختان مثمر: ۳ تا ۵ کیلو گرم برای هر درخت به صورت چالکود.
  • درختان غیر مثمر: ۲ تا ۳ کیلوگرم برای هر درخت به صورت چالکود.
  • نشا کاری و تکثیر: ۲۵ تا ۷۵ گرم برای هر نشا
  • نهال کاری: ۵۰۰ گرم برای هر نهال بصورت چالکود.
  • زمین های زراعی: ۶ تا ۹ تن در هکتار بسته به نوع کشت و کیفیت خاک

روش استفاده از کود ورمی کمپوست

موارد مصرف کود ورمی کمپوست

ورمی کمپوست یک کود بیوارگانیک و بسیار غنی است که در کشت تمام محصولات کشاورزی قابل استفاده بوده و باعث افزایش کیفیت و کمیت محصولات میشود. از جمله موارد استفاده کود ورمی کمپوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ۱-کلیه درختان میوه مثمر و غیر مثمر
  2. ۲-کلیه محصولات زراعی
  3. ۳-نهالکاری
  4. ۴-گلهای زینتی
  5. ۵-گیاهان دارویی
  6. ۶-انواع صیفی جات
  7. ۷-پرورش قارچ
  8. ۸-گلها و گیاهان آپارتمانی
  9. ۹-چمنکاری
  10. ۱۰-فضای سبز شهرها
  11. و …

روش استفاده از کود ورمی کمپوست

دوز مصرف کود ورمی کمپوست به صورت آزاد: کود ورمی کمپوست را میتوان تا ۳۰ درصد از کل حجم خاک استفاده کرد.

میزان مصرف کود ورمی کمپوست

در تعیین مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست عوامل مختلفی از قبیل کیفیت زمین، آنالیز خاک و نوع گیاه کشت شده را باید در نظر گرفت که در ادامه بهترین مقدار مصرف برای هر یک از محصولات زراعی و باغی را بیان میکنیم:

مصرف کود ورمی کمپوست در محصولات باغی

برای اینکه کود ورمی کمپوست بهترین تاثیر را بر عملکرد و کیفیت محصول داشته باشد باید نزدیک ریشه ریخته شود. کود کمپوست به دو روش چالکود و کانال کود برای درختان میوه استفاده می شود. کود ورمی کمپوست برای انواع درختان گرمسیری و سردسیری مناسب می باشد. میزان مصرفی این کود بر اساس سن درخت متفاوت می‌باشد، به ازای هر سال سن درخت دو تا سه کیلوگرم به صورت چالکود یا کانال کود توصیه می شود. از کود ورمی کمپوست برای محصولات باغی و بطور ویژه در باغات پسته، انگور، مرکبات، انار و سیب صورت میگیرد. مصرف این کود برای کلیه محصولات باغی مفید بوده و باعث افزایش کیفیت محصول میگردد.
برای درخت پسته با سن بیش از ۷ سال مقدار ۵ تا ۷ کیلوگرم برای هر درخت ، برای مرکبات بین ۴ تا ۵ کیلو گرم
، برای درخت انار ۳ تا ۵ کیلو گرم ، برای درختان بین ۲ تا ۵ ساله مصرف ۲ کیلو گرم و برای سایر درختان میوه بین ۲ تا ۳ کیلوگرم برای هر درخت مصرف می شود.

مصرف کود ورمی کمپوست به روش چالکود

در این روش باتوجه به سن درخت دو تا شش چاله در یک سوم انتهایی محل سایه درخت حفر میکنند. عمق چاله‌های حفر شده در درختان زیر 5 سال بین 10 و 30 سانتی متر و در درختان بالای 5 سال نیز بین 20 و 40سانتی‌متر باشد. این چاله های حفر شده باید دقیقاً در مسیر آبیاری قرار داشته باشند و در سیستم قطره‌ای نیز در زیر قطره چکانها قرار بگیرند.

مصرف کود ورمی کمپوست به روش کانل کود

در این روش کانالی به عمق 10 تا 30 سانتی متر بسته به سن درخت حفر کرده و میزان کمپوست توصیه شده را در داخل آن میریزند. کانال کود هم باید در قسمت یک سوم انتهایی محل سایه گیاه ایجاد شود. کانای های ایجاد شده بایستی در مسیر آب آبیاری قرار گرفته باشند تا همراه با آب آبیاری کود جذب ریشه گیاه شود. عمق کانال باید با توجه به عمق نفوذ ریشه ایجاد شود به طوری که در هنگام حفر کانال نبایستی به ریشه ها آسیب جدی وارد شود.

روش استفاده از کود ورمی کمپوست

نحوه مصرف کود ورمی کمپوست در محصولات زراعی

نحوه مصرف کود کمپوست برای محصولات زراعی با توجه به نوع کشت محصول متفاوت است. در محصولاتی که به صورت ردیفی و با دستگاه کشت می‌شوند با کودپاش دامی در سطح زمین به طور یکنواخت پخش می‌شود. برای اینکه کود ورمی کمپوست بهترین اثر را در مزارع داشته باشد بایستی بلافاصله پس از اینکه با کودپاش دامی در سطح خاک پاشیده شد با خاک مخلوط شود تا در عمق چند سانتیمتری خاک قرار گیرد. با این کار رطوبت کود تا زمان اولین آبیاری حفظ خواهد شد. اگر که کود ورمی کمپوست در سطح خاک قرار گیرد بلافصله رطوبت خود را از دست می‌دهد. میکرو ارگانیسم های مفید در کود ورمی کمپوست برای زنده ماندن نیاز به محیطی مرطوب دارند. بخش زیادی از کوده ورمی کمپوست تولید شده در ایران در بخش زراعت مصرف می شود. امروزه به دلیل خسارت های ناشی از کودهای شیمیایی بر خاک، کود ورمی کمپوست جایگزین مناسبی برای گیاه می باشد. در زمین های زراعی بسته به حاصلخیزی خاک، نوع گیاه و همچنین بافت خاک در هر هکتار 10 تا 20 تن کود ورمی کمپوست نیاز است.

مصرف ورمی کمپوست در خزانه ها و نهالستان ها

در زمان کاشت نهال میتوانید این کود را با خاک مخلوط کرده و در زیر ریشه گیاه قرار دهید. مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای خزانه و نهالستان به مقدار ۱ کیلو گرم در متر مربع قبل کشت از می باشد.

میزان مصرف کمپوست در گیاهان زینتی

موقع کاشت گیاه زینتی در گلدان یک سوم کمپوست را با دو سوم خاک مخلوط می کنند. این کود مواد غذایی مورد نیاز گیاه را تامین می کند. برای زهکشی بهتر لازم از خاک سبک استفاده کنید. ورمی کمپوست را در زمان رشد رویشی گیاه زینتی هم می توانید استفاده کرد و با ازای هر گلدان متوسط 10 تا 20 گرم کود هر 20 روز یکبار نیاز است. بدلیل خاصیت جالب ورمی کمپوست که شبیه به خاک برگ است ، اگر بیش از اندازه هم استفاده شود برخلاف کودهای دامی یا شیمیایی هیچ گونه مشکلی ایجان نمیکند و باعث سوختن ریشه نمی شود.

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در تغذیه گل های خانگی

بدلیل چسبنده بودن کود ورمی کمپوست نباید بیش از ۳۵ درصد از حجم خاک در گلدان های خانگی ورمی کمپوست باشد. چون ریشه های گل و گیاهان خانگی بدلیل ظرافت ممکن است دچار مشکل شوند و نتوانند به خوبی در گلدان حرکت و رشد کنند .

گلهایی که به صورت زهکش آبیاری می گردند

جهت مصرف ورمی کمپوست برای گلهایی مانند بنفشه آفریقایی که به صورت زهکش آبیاری می گردند 2تا ۳ قاشق کود ورمی کمپوست را در یک لیوان آب مخلوط و بعد ۲۴ ساعت، مایع بدست آمده را که ورمی تینام دارد را در ظرف زیر گلدان ریخته و گلدان را درون آن قرار دهید.

روش استفاده از کود ورمی کمپوست

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در صیفی کاری

برای انواع سبزیها حدود ۴۰تا۸۰ تن در هکتار برابر ۴تا۸کیلوگرم در متر مربع ،هر۲تا۳سال یکبار در سطح خاک پخش می شود . مخلوط ۱۰% الی ۱۵% کود ورمی کمپوست را با خاک گلدان یا خاک سطح باغچه، حداقل به عمق ۲ تا ۵ سانتی متر.

گیاهانی با ریشه غرق آبی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای گیاهانی با ریشه غرق آبی مانند بامبو ۲ تا ۳ قاشق کود ورمی کمپوست را در پارچه تنظیف پیچیده و به صورت تی بگ داخل گلدان آب قرار دهید.

میزان مصرف کود ارگانیک ورمی کمپوست در باغچه ها

مقدار توصیه شده برای مصرف کود ورمی کمپوست در باغچه ها بین ۵ تا ۱۰ کیلو گرم در هر متر مربع است .

مقدار مصرف ورمی کمپوست در فضاهای سبز و بیابان زدایی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در بیابان زدایی تا ۱۰۰ تن در هکتار هر ۲تا۳ سال یکبار در سطح زیرین خاک پخش می شود . همچنین برای حفاظت از خاک و تثبیت تپه های شنی یا کویرزدایی، در ابتدا ۲۰۰تا۳۰۰ تن در هکتار و بعداز گذشت دو سال هر ۳-۲ سال یکبار ۱۰۰ تن در هکتار و به ضخامت ۱۰تا۲۵ سانتیمتر روی خاک گسترده شود. برای کاشت چمن ورمی کمپوست را بایستی با ماسه مخلوط و بذر با آن پوشاند.

مقدار مصرف ورمی کمپوست در تاکستانها

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در فصل بهار یا تابستان هر سه الی چهار سال یکبار ۲۰تا ۴۰ تن کمپوست و در تاکستانهای جدید الاحداث ۱۵۰ تن در هکتار ،در سطح خاک بایستی پخش نمود.

مقدار مصرف ورمی کمپوست در درختان غیر مثمر

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای درختانی نظیر کاج، صنوبر، سپیدار، کبوده ، سرو و غیره حدود ۵۰-۱۰۰ تن در هر هکتار ، هر۲-۳ سال یکبار میتوان کود کمپوست را مصرف نمود .

مقدار مصرف ورمی کمپوست درختان میوه هسته دار

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای این درختان نظیر سیب ،گلابی،آلو،زرد آلو، گوجه ،گیلاس و…. حدود ۶۰-۳۰ تن در هکتار ( در سایه انداز درخت) ،هر سه سال یکبار میتوان کمپوست را پخش نمود.

مقدار مصرف ورمی کمپوست در مزارع زعفران

در مزارع زعفران از جمله محصولاتی است که به مصرف کودهای آلی بیشترین واکنش را نشان می دهد . بنابراین مصرف کود ورمی کمپوست بایستی به عنوان فرهنگ عمومی و همگانی تبدیل شود .مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در مزارع زعفران ۵ الی ۱۰ تن در هکتار در زمان کولش زمین توصیه میشود.

مقدار مصرف ورمی کمپوست درگیاهان ردیفی

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست برای گیاهان ردیفی مانند چغندر ، ذرت ، سیب زمینی و پنبه در فصل بهار یا پاییز می توان مقدار ۴۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار کمپوست را مصرف نمود.

مقدار مصرف ورمی کمپوست در غلات

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در مورد غلات نظیر گندم ، جو ، چاودارو غیره می توان حدود ۲۰ تا ۶۰ تن در هر هکتار در بهار یا قبل از شخم زدن ، کمپوست را بصورت سطحی پخش نمود .

مقدار مصرف ورمی کمپوست در جالیزکاری

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در جالیز کاریها نظیر هندوانه ،خربزه،طالبی و غیره به میزان ۹۰-۳۰ تن در هکتار، هر ۳-۲ سال یکبار می توان از کمپوست استفاده نمود.

مقدار مصرف ورمی کمپوست در کشت قارچ

مقدار و زمان مصرف ورمی کمپوست در پرورش انواع قارچها می توان ورمی کمپوست را به اندازه مورد نیاز بعنوان خاک پوشش و خاک زیر کشت مورد استفاده قرار داد.

مصرف ورمی کمپوست در محصولات گلخانه ای

ورمی کمپوست حاصل از بازیافت کود دامی و بقایای گیاهی سرشار از مواد مغذی و مواد هومیکی بوده که برای بهبود وضعیت خاک در گلخانه ها و افزایش قابلیت جذب عناصر غذایی نقش موثری دارد. این کود بیولوژیک بهترین ترکیب آلی برای مصرف در محصولات گلخانه ای می باشد . خصوصا برای محصول خیار ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، سایر صیفی جات موثرتر می باشد. بنابر این مقدار ۱ تا ۲ کیلوگرم از کود ورمی کمپوست را در هر متر مربع و قبل کشت مصرف شود. در شرایط گلخانه ای عموما کلسیم ،آهن و بور به صورت قابل جذب نمی باشند ، ورمی کمپوست شرایطی را فراهم می آورد که این عناصر به صورت قابل جذب برای گیاهان باشد .

روش استفاده از کود ورمی کمپوست

مصرف ورمی کمپوست در گیاهان دارویی

با توجه به اینکه مصرف کود های شیمیایی برای محصولات دارویی مشکلاتی را بوجود می آورد ، بنابراین ورمی کمپوست گزینه جایگزین مناسبی می باشد. مقدار مصرف ۵۰۰ گرم در متر مربع پیشنهاد میگردد. همچنین کود ورمی کمپوست عطر و بوی گیاهان را بشدت افزایش میدهد همین امر باعث شده از ورمی کمپوست برای محصولاتی چون گل محمدی و گیاهانی که عرقیات از آنها گرفته میشود بیشتر توصیه شود .

جهت اطلاع از قیمت کود ورمی کمپوست کلیک کنید و خرید محصول با شماره 09198133353 تماس حاصل فمایید

مقاله در حال بروزرسانی می باشد...

ورمی کمپوست- فروش ورمی کمپوست خرید ورمی کمپوست- قیمت ورمی کمپوست- کود ورمی کمپوست- فروش کود ورمی کمپوست- خرید کود ورمی کمپوست- قیمت کود ورمی کمپوست- خریدار کودورمی کمپوست



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...