خرید سنگ
to top

شیوه کار آسانسور هیدرولیک


396
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 57 ثانیه

آسانسورهای هیدرولیک بر اساس یک اصل اساسی کار می‌کنند: برای بالا رفتن، یک پمپ روغن را به داخل سیلندر هل می‌دهد و پیستون را به سمت بالا به حرکت در می‌آورد. برای پایین رفتن، دریچه باز می‌شود و روغن اجازه می‌یابد دوباره به داخل مخزن برود و با استفاده از نیروی جاذبه واگن بالابر به عقب رانده می‌شود. 



شیوه کار آسانسور هیدرولیک

آسانسور هیدرولیک یکی از انواع پرفروش آسانسور های نسل جدید می باشد که مکانیزم فعالیت خاص خود را دارد. در ادامه مطلب به بیان وجه تمایز آسانسور هیدرولیک و نحوه کار آن خواهیم پرداخت.

آسانسور چیست؟

آسانسور کلمه ای است فرانسوی مترادف آسان بر ، جهت حمل عمودی نفرات یا کالاها برای دسترسی به طبقات مختلف یک ساختمان ، سطوح مختلف یا عرشه کشتی. آسانسور به انگلیسی elevator میشود که در امریکا ، کانادا و ژاپن به نام elevator میشناسند و در کشورهای مشترک المنافع آسانسور را با عنوان lift میشناسند.

تاریخچه آسانسور

اولین ارجاع شناخته شده به یک آسانسور در آثار معمار ویتروویوس معمار رومی است که گزارش داد که ارشمیدس (حدود 287سال پیش از میلاد تا 212 سال پیش از میلاد) نخستین آسانسور خود را در 236 سال پیش از میلاد ساخته بود. بعضی منابع حاکی از دوره های تاریخی بعدتر، آسانسورها را با کابین بوسیله کشیدن یک طناب کنف توسط دست یا حیوانات میباشند. در سال 2005، کتاب اسرار المراادی در اسپانیای اسلامی استفاده از دستگاهی مانند آسانسور را تشریح کرد تا بتواند یک چنگال بزرگ برای تخریب یک قلعه را بسازد. در قرن هفدهم نمونه هایی از آسانسورها در ساختمان های کاخ انگلستان و فرانسه قرار داشتند. در قلعه ورسای در سال 1743لوئیس XV فرانسوی وسیله ای به اصطلاح "صندلی پرواز" برای معشوقه اش ساخته است. آسانسورهای قدیمی و قرون وسطی از سیستم های حرکت بر اساس بالابرها استفاده می کردند. اختراع یک سیستم بر اساس نیروی پیچشی، شاید مهم ترین گام در تکنولوژی آسانسور از زمان های قدیم بود، که منجر به ایجاد آسانسور های مدرن شد. اولین آسانسور پیچشی توسط Ivan Kulibin ساخته شده و در کاخ زمستانی در سال 1793 نصب شده است. چند سال بعد یکی دیگر از آسانسور Kulibin در Arkhangelskoye در نزدیکی مسکو نصب شد.

انواع آسانسور را با توجه به مکانیسم چاله می توان به ۴ گروه اصلی طبقه بندی کرد که عبارتند از:

  • ۱_آسانسورهای هیدرولیک

  • ۲_ آسانسورهای کششی

  • ۳_ آسانسور های بالا برنده

  • ۴_ آسانسور های شیشه ای

مراحل طراحی و ساخت آسانسور ها

  1. طراحی ابعاد و اندازه های آسانسور (بخش اول از فاز طراحی)
  2. تعیین مشخصات فنی قطعات آسانسور ( بخش دوم از فاز طراحی)
  3. تهیه نقشه های اجرایی برای انجام عملیات نصب و راه اندازی آسانسور (بخش سوم از فاز طراحی)
  4. عملیات آماده کردن کف چاله آسانسور
  5. تهیه کردن نقشه برای آسانسور
  6. بتون ریزی برای کف چاهک
  7. انجام عملیات آهن کشی چاهک آسانسور در سازه های فلزی
  8. دیوار کشی کردن اطراف چاهک آسانسور در حالی که قبلا آهن کشی نکرده باشیم
  9. ساخت موتور خانه برای آسانسور
  10. دورچینی کردن درب طبقات
  11. نصب کردن تابلو برق سه فاز و اجرای عملیات کابل کشی
  12. بتون ریزی در سقف چاهک

شیوه کار آسانسور هیدرولیک

پمپ مایعات را از مخزن به داخل لوله منتهی به سیلندر منتقل می‌کند. با باز شدن شیر، مایع تحت فشار مسیر کمترین مقاومت را طی می‌کند و به مخزن سیال برمی‌گردد. اما وقتی شیر بسته است، مایع تحت فشار جایی ندارد جز رفتن به سیلندر. با جمع شدن مایعات در سیلندر، پیستون را به سمت بالا هل داده و کابین آسانسور را بلند می‌کند. وقتی ماشین به کف صحیح نزدیک می‌شود، سیستم کنترل سیگنالی را به موتور الکتریکی ارسال می‌کند تا پمپ به تدریج خاموش شود. با خاموش شدن پمپ، دیگر حرکتی به داخل سیلندر جریان پیدا نمی‌کند، اما نیروی سیالی که از قبل در سیلندر است، نمی‌تواند فرار کند (نمی‌تواند از طریق پمپ به عقب جریان یابد و شیر هنوز بسته است). پیستون روی مایع قرار می‌گیرد و ماشین در همانجایی که هست باقی می‌ماند. برای پایین آمدن، سیستم کنترل آسانسور سیگنالی را به سوپاپ ارسال می‌کند. سوپاپ توسط یک سوئیچ شیر برقی پایه به صورت الکتریکی کار می‌کند. هنگامی که سلونوئید شیر را باز می‌کند، مایعی که در سیلندر جمع شده است می‌تواند به داخل مخزن مایع خارج شود. وزن سیستم حرکتی (ماشین) و محموله روی پیستون فشار می‌آورد و همین امر مایع را به داخل مخزن سوق می‌دهد. بخش حرکتی کم کم به سمت پایین می‌آید. برای متوقف کردن ماشین در یک طبقه پایینی، سیستم کنترل دوباره شیر را به همان صورت گفته شده می‌بندد.

به بیان دیگر اگر بخواهیم چگونگی کار آسانسورهای هیدرولیک راخلاصه بازگو کنیم باید بگوییم:

آسانسورهای هیدرولیک بر اساس یک اصل اساسی کار می‌کنند: برای بالا رفتن، یک پمپ روغن را به داخل سیلندر هل می‌دهد و پیستون را (که ماشین بالابر را هل می‌دهد) به سمت بالا به حرکت در می‌آورد. برای پایین رفتن، دریچه باز می‌شود و روغن اجازه می‌یابد دوباره به داخل مخزن برود و با استفاده از نیروی جاذبه واگن بالابر به عقب رانده می‌شود. با بسته شدن شیر، روغن فقط می‌تواند از مخزن به داخل سیلندر برود. وقتی شیر باز است، روغن فقط می‌تواند از سیلندر به داخل مخزن برود. کنترل های موجود در کابین آسانسور باعث کار پمپ می شود و روغن را به حرکت در می‌آورد. با رسیدن به کف، پمپ خاموش می‌شود و بالابر در بالای پیستون قرار می‌گیرد و روغن آن را در سیلندر گیر می‌اندازد. موقعیت، اندازه و عملکرد سیلندر می‌تواند یکی از دو گزینه “خالی” یا “بدون سوراخ” باشد.

چاه آسانسور پنوماتیک و ویژگی های آن

چاه آسانسور پنوماتیک یک سیلندر بیرونی است که در اکثر مواقع بصورت یک استوانه‌ی شفاف طراحی و ساخته می‌شود. طراحی چاه آسانسور هیدرولیک و چاه آسانسور پنوماتیک بسیار با یکدیگر متفاوت است. این استوانه توسط یک ساختار آلومینیومی مهار می‌شود. همچنین قطعات دایره‌ای وار این سیلندر از جنس ورقه‌های پلی کربنات است. پوشش سقف چاه آسانسور بادی از فولاد بوده که دریچه‌ی مخصوص کانال مکش هوا در آن تعبیه شده است. کابین آسانسور در شرایط خلاء بر روی ریل‌ راهنمای آسانسور که جز قسمت ساختار فلزی و حمایتی سیلندر چاه است حرکت می‌کند. به همین علت نیازی به قطعاتی چون براکت ریل آسانسور وجود ندارد. چاه آسانسور با توجه به اتمسفر و فشار هوای درون آن به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • قرمز: کابین و منطقه‌ی فشار اتمسفر
  • سبز: بالای کابین و فشار کم
  • زرد: محل اتصال سیستم مکش هوا

انتقال هوای درون سیلندر آسانسور پنوماتیک از طریق دو لوله جداگانه صورت می‌گیرد. جنس این لوله‌ها معمولا از پلی کربنات، PVC و یا الیاف شیشه و فلز است. در نکات جالب توجه در آسانسور پنوماتیک طراحی خاص درب‌های طبقات آسانسور آن است. طراحی این درب‌ها به گونه‌ای است که بصورت خودکار در حالت وکیوم قرار می‌گیرند و مقاومت بالایی در برابر فشار هوا خواهند داشت. از نظر سر و صدا نیز آسانسور بادی یک گزینه‌ی عالی خواهد بود. چرا که کم‌ترین سر و صدا و آلودگی صوتی را خواهد داشت.

جهت اطلاعات بیشتر و سفارش با شماره 09198133354 تماس حاصل فرمایید.

مقاله در حال بروزرسانی می باشد....



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...