خرید سنگ
to top

اشنایی با نحوه راه آندازی خط تولید آب رادیاتور


1276
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 26 ثانیه

خلاصه ای از توجیه اقتصادی خط تولید آب رادیاتور ظرفیت تولید سالیانه: 1200 تن مساحت زمین مورد نیاز: 1500 متر مربع زیر بنای ساختمان: 400 متر مربع تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: 6 نفر مقدار سرمایه گذاری ثابت: 1 میلیارد تومان مقدار ارزش تجهیزات مورد نیاز: 350 میلیون تومان



راه اندازی خط تولید آب رادیاتور چگونه است؟

آب رادیاتور چیست؟

برای خنک شدن موتور خودرو، نیازمند یک مایع خنک کننده هستیم تا آن را در سیستم خنک کننده به جریان بیندازیم و موتور خودرو خود را خنک کنیم. این مایع یک آب با کیفیت است که به همراه ضد یخ می باشد و کمک بسیاری به سیستم خنک کننده و رادیاتور خودرو می نماید.

ترکیبات آب رادیاتور چیست؟

مایع خنک کننده که به صورت معمول به آن ضد یخ هم می گویند، ترکیبی از اتیلن، گلیکول، پروپیلن، آب، ادتیو، مواد افزودنی و رنگ مخصوص می باشد که به صورت معمول در نسبت 50/50 تولید می شود. این آب رادیات تولید شده، از هر نوع املاح و نمک های محلول در آب عاری می باشد و ترکیبی خالص است. علت استفاده از مواد افزودنی و ادتیوها در تولید آب رادیاتور، محافظت و نگهداری از فلزات مختلف در سیستم خنک کننده ماشین، در برابر خوردگی و زنگ زدگی می باشد. مورد قابل ذکر بعدی، رنگ موجود در ترکیب آب رادیاتور است. در این مورد، از هر نوع رنگی می توان استفاده کرد زیرا نباید ته نشین و دچار رسوب گرفتگی شود.

دستگاه تولید آب مقطر

شیرینگ پک

دستگاه برج ذخیره آب خام

تانک برای آب مقطر

تانک برای آب اسید و مخزن ها

تانک برای اسید

میکسر تولید اسید

دستگاه برچسب زنی

قالب بطری

فیلر

تاسیسات لوله کشی

پرکن مایعات

متریال اولیه مورد نیاز:

آب خام

برچسب کاغذی

بطری پلاستیکی

نمک طعام

اسید سولفوریک

آب مقطر

انواع آب رادیاتور تولید شده

حتما می دانید که تعداد و نوع آب رادیاتور زیاد است که هر کدام از آنها برای خودروهای مختلفی استفاده می شود. یکی از انواع آن که رایج تر است، آب رادیاتور سبز است.

دلیل تفاوت رنگی در آب رادیاتورها

آب رادیاتور ها به 3 دسته تقسیم بندی می شوند

  1. آب رادیاتور با تکنولوژی اسیدی غیرطبیعی

این نوع مایع خنک کننده رنگ سبز روشن دارد و افراد بسیاری از این نوع آب رادیاتور برای خودروهای خود استفاده می کنند.

2)تکنولوژی اسیدی طبیعی (OAT)

3)تکنولوژی اسیدی طبیعی دوگانه (HOAT)

این نوع مایع خنک کننده ترکیبی از 2 مورد قبلی است که در رنگ های نارنجی و زرد وجود دارد.جهیزات مورد نیاز برای خط تولید و بسته بندی اب رادیاتور و اب مقطر

تولید آب رادیاتور خودرو

برای تولید ضد یخ ماشین یا همان آب رادیاتور، باید در ابتدا مواد اولیه به خط تولید آب رادیاتور وارد شوند و بعد روند تولید ضد یخ خودرو شروع شود. برای تولید این ضد یخ، دو راه وجود دارد که با توجه به نوع آن، روند تولید مختلف است.

در روش اول، متریال اولیه به شکل پودری، آماده و بسته بندی خواهند شد و به بازار عرضه می شوند. بعد از آن در زمانی که نیاز بود با حلال های خاص خود که ضد زنگ و رسوب هستند و از ویژگی های خورندگی برخوردار نیستند ترکیب می شوند و آب رادیاتور ماشین آماده برای استفاده می شود.

در روش دوم، متریال اولیه که همان اتیلن، پروپیلن گلیکول و آب است به خط تولید وارد می شوند و توسط وسایل و ماشین آلات پیشرفته و با استفاده از فرمولاسیون مخصوص خود، زیر نظر متخصصین مجرب تولید آب رادیاتور آغاز می شود.

در این روش، مواد اولیه بعد از ورود به خط تولید، به نسبت های مشخص شده و استاندارد، طبق فرمولاسیون خاص خود با یکدیگر ترکیب شده و در نهایت، در بسته بندی های استاندارد قرار گرفته و وارد بازار خواهند شد. بسته به منطقه مورد نظر، نسبت ترکیبات موجود در محصول متغیر است. بدین صورت که نسبت ترکیب آب رادیاتور و آب مقطر به دمای منطقه بستگی دارد. از این رو تولیدکننده ها باید روی بسته بندی مورد نظر، نوع منطقه را برای استفاده از آب رادیاتور ذکر کنند.

فرایند تولید آب رادیاتور

برای تولید آب رادیاتور، ابتدا آب لوله کشی به دستگاه آب مقطرساز وارد می شود. در این قسمت، آب ناخالص تبدیل به آب مقصر می شود. بعد از آن به جایگاه اول وارد شده و ناخالصی آن کنترل می شود و به جایگاه دوم انتقال داده می شود. بعد از آن اسید سولفوریک نود و هشت درصد به آن اضافه شده و به وسیله میکسر ترکیب می شود. در این زمان آب رادیاتور تولید شده و به مرحله بسته بندی وارد می شود. در این قسمت، اول باید با استفاده از دستگاه پرکن مایعات، آب رادیاتور به داخل بطری ها ریخته شود و توسط درب بند، درب بطری ها بسته شود.

دستگاه پرکن مایعات چیست؟

دستگاه پرکن مایعات ، برای پر کردن گالن های محلول مورد نظر استفاده می شود. تعداد نازل های این دستگاه بر اساس حجم تولیدی، می تواند کم یا زیاد شود. همچنین این دستگاه به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تولید می شود که با در نظر گرفتن نیاز و حجم کاری که دارید می توانید مدل مورد نظر خود را سفارش دهید. نوع اتوماتیک این دستگاه، می تواند مرحله درب بندی بطری ها را هم انجام دهد. همچنین برای اینکه پر کردن بطری ها به طور دقیق تر انجام شود، نازل ها به طور خودکار درون بطری قرار می گیرند. برای پر کردن مایعات رقیق و غلیظ همچون آب رادیاتور، در این دستگاه از سه مکانیزم استفاده می شود.

1)مکانیزم پرکن ثقلی

2)مکانیزم پرکن سیلندر پیستونی

3)مکانیزم پرکن پمپی

هر کدام از این عملکردها، از دقت خاص خود برخوردار است که در انواع مایعات مختلف استفاده می شود.

دستگاه بسته بندی شیرینگ پک

برای اینکه بتوانید محصولات تولید شده را با نمایی شیک به بازار عرضه کنید نیاز به دستگاه شیرینگ پک دارید. در این نوع بسته بندی، محصولات به صورت چندتایی پک بندی می شوند؛ به صورتی که محصولات از درون بسته بندی کاملا مشخص هستند. در کنار تمام مزایایی که دستگاه شیرینگ پک دارد، جابجایی محصولات را هم بسیار آسانتر می کند. بسته بندی محصولات توسط فیلم شیرینگ مخصوص دستگاه صورت می گیرد. دستگاه شیرینگ پک در دو نوع تونلی و کابینی، در انواع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به بازار عرضه می شود. که قیمت شیرینگ پک ها در سایز های مختلف متفاوت است.

خلاصه ای از توجیه اقتصادی خط تولید آب رادیاتور

ظرفیت تولید سالیانه: 1200 تن

مساحت زمین مورد نیاز: 1500 متر مربع

زیر بنای ساختمان: 400 متر مربع

تعداد نیروی انسانی مورد نیاز: 6 نفر

مقدار سرمایه گذاری ثابت: 1 میلیارد تومان

مقدار ارزش تجهیزات مورد نیاز: 350 میلیون تومان

میزان بازدهی داخلی: 38 درصد

کلام آخر

بر اساس این طرح، می توان برآوردهای لازم برای راه اندازی خط تولید آب رادیاتور را انجام داد. اما باید در نظر داشته باشید که این مبالغ بر اساس تورم ممکن است تغییراتی داشته باشد.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...