خرید سنگ
to top

معرفی کارخانجات تولید اکسیژن مایع


1374
زمان مطالعه: 6 دقیقه, 6 ثانیه

اکسیژن یکی از گازهای پادار و بسیار مهم در زندگی همه موجوداتروی کره زمین می باشد. اکسیژن مایع همانگونه که از نامش پیداست حالت مایع شده گاز اکسیژن بوده و بدلیل خلوص بالای این عنصر طی فرآیند جداسازی بسیار کاربردی و حائز اهمیت می باشد. اکسیژن مایع به سبب درصد خلوص بالا پارامغناطیس قوی آن ننسبت به سایر مایعات، در صنایع مختلف و خصوصأ پزشکی بسیار پرکاربرد می باشد.



اکسیژن مایع چگونه تولید می شود؟

اکسیژن یکی از گازهای حیاتی برای زندگی انسان و همه موجودات روی کره زمین می باشد. این ماده حیاتی گازی است بی رنگ و بی بو که در هوا یافت می شود. این گاز بسیار واکنش پذیر و یک ماده اکسید کننده است که به راحتی با اکثر عناصر اکسیداتی تشکیل می دهد. در فشار اتمسفر وزن یک لیتر گاز اکسیژن در صفر درجه سانتیگراد و فشار ۷۶۰ میلی متر جیوه حدود ۱/۴۲۹ گرم است که به میزان اندکی سنگین تر از هوا است. با ایران فکتوری بهترین سایت فروش کارخانه همراه باشید.

اکسیژن مایع حالت مایع شده عنصر اکسیژن است که دارای خلوص بالایی بوده و 21 درصد از ترکیبات اتمسفر را تشکیل میدهد. این عنصر مایع به رنگ آبی روشن بوده و فوق العاده سرد است. دمای آن منفی ۱۸۳ درجه سانتیگراد می باشد. اکسیژن مایع بخودی خود قابل اشتعال نیست ولی یک لکسید کننده قوی می باشد. چگالی اکسیژن مایع ۱.۱۴۱ کیلوگرم در لیتر است که کمی از آب سنگین تر و بهمین دلیل در آب فرو می رود .این عنصر حیاتی در حجم بیشتری ذخیره و بطور موثر تر و ایمن تری قابل حمل باشد.

ویژگی اکسیژن مایع

اکسیژن در این حالت، از اکثر جهات یک مایع طبیعی است که تفاوت برجسته آن از سایر مایعات پارامغناطیس قوی آن است. اثرات مغناطیسی الکترونهای آن کاملا از بین نمی رود. از ویژگی پارامغناطیسی در ابزارهایی استفاده می شود که برای تشخیص اکسیژن طراحی شده اند. همچنین به دلیل فعالیت شیمیایی، اکسیژن مایع تولید شده را باید با دقت به کار بُرد. زیرا با توجه به خاصیت اکسیداتی و خلوص بالایی که دارد، بهراحتی توسط سایر مواد تأثیر گذار، خاموش شده و یا به راحتی واکنش می دهد.

کاربرد اکسیژن مایع

اکسیژن مایع با توجه به ویژگی ها و درصد خلوص بالایی که دارد، کاربردهای زیادی دارد.

  1. از جمله کاربردهای مهم اکسیژن مایع می توان به: استفاده در کوره های انفجار جهت تولید فولاد، تولید پلاستیک و منسوجات، تراشکاری، جوشکاری، برش فولادها یا سایر فلزات، اکسیژن درمانی، در هواپیماها، زیر دریایی ها، فضاپیماها و غواصی اشاره کرد.

2. اکسیژن مایع یک عنصر مهم در تولید بسیاری از مواد شیمیایی مصنوعی از جمله آمونیاک، الکل و پلاستیک های مختلف است.

  1. اکسیژن سرد شده در دمای در زیر ۲۹۷- درجه فارنهایت به یک مایع آبی کم رنگ تبدیل می گردد که به عنوان سوخت موشک مورد استفاده قرار می گیرد.

  2. از این اکسیژن در تنفس سلولی نیز استفاده میشود و در بسیاری از ترکیبات آلی در موجودات زنده مثل پروتئین ها، اسیدهای نوکلئیک، کربوهیدرات ها و چربی ها و همچنین در بسیاری از ترکیبات غیر آلی مثل فسیلهای حیوانات، دندان ها و استخوان ها وجود دارد.

  3. کاربرد اکسیژن مایع در علم پزشکی: کاربردهای اصلی اکسیژن مایع، تأثیر فوق العاده آن بر روی سلامت انسان در حوزه پزشکی می باشد. اکسیژن مایع کاربردی در فرآیند پزشکی برای بیمارانی که نمی‌توانند به تنهایی اکسیژن کافی دریافت کنند و به سطوح بالاتری از اکسیژن نیاز دارند، جهت تأمین اکسیژن اضافی کاربرد دارد. اکسیژن مایع جهت درمان مشکلاتی مانند آسم، فیبروز کیستیک، دیسفازی، بیماری مزمن انسدادی ریه، نارسایی قلبی، بیماری ریوی و ذات الریه کاربرد دارد.

چگونگی تولید اکسیژن مایع

تولید اکسیژن مایع به ۳ روش متفاوت صورت میگیرد که عبارتند از:

  • تولید اکسیژن مایع به روش الکترولیز آب

در این روش، آب به عناصر سازنده اش یعنی اکسیژن و هیدروژن (H2O) تجزیه می شود. طی این فرآیند مولکول آب که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است، توسط جذب الکترومغناطیسی از هم جدا می شوند. وقتی الکتریسته توسط یک کاتد ( منفی ) و یک آند ( مثبت ) به آب وارد می شود، این یون ها، به الکترود با بار غیر همنام جذب می شوند. یعنی یون های هیدروژن با بار مثبت روی کاتد و یون های اکسیژن با بار منفی روی آند جمع می شوند.

* این روش از نظر اقتصادی جهت تولید گاز اکسیژن مقرون به صرفه نیست.

  • تولید اکسیژن مایع به روش جذبی تحت فشار

مولکول های هوا از 21 درصد اکسیژن، 78 درصد نیتروژن و 1 درصد گازهای دیگر هست، طی این فرآیند تحت فشار جذبی توسط زئولیت خاص از یکدیگر تفکیک میکنند. در جریان این فرآیند که توسط یک کمپرسور انجام می شود، کمپرسور را تا 60 psi کمپرس می کنند و هوای فشرده وارد یک سیستم حاوی زئولیت شده تا طی فرآیند مولکولارسیو یا همان غربال مولکولی قرار بگیرد و نیتروژن و گازهای دیگر موجود در هوا تحت فشار، جذب حفره های مولکولی زئولیت بشوند. طی این فرآیند تنها عنصری که جدب نمی شود گاز اکسیژن با خلوص 99 تا 99.5 درصد است که پس از خروج از دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

* اکسیژن تولیدی با این روش، مناسب برای مصارف طبی و کوره های ذوب فلز است ولی خلوص لازم را برای برش کاری در حد عالی ندارد.

  • تولید اکسیژن مایع یا گاز به روش تقطیر جزء به جزء توسط سپرتور هوا

با استفاده از این روش، طی 5 مرحله متوالی هوا را به حالت مایع تبدی کرده و سپس عناصر تشکیل دهنده آن از هم جدا می شود. این مراحل عبارتند از:

  • تراکم

در این مرحله هوا را توسط کمپرسورهای چند مرحله ای تا حدود 200 bar فشرده می کنند.

  • تصفیه

پس از آن هوای فشرده شده وارد سیستم تصفیه شده و ناخالصی هایی مانند بخار آب، دی اکسید کربن و برخی هیدرو کربن هاهی دیگر توسط زئولیت، جذب و جدا می شوند.

  • خنک سازی

بعد از تصفیه هوا از ناخالصی های آن، هوای خشک و تصفیه شده را به کمک سیستم فریون تا -30 درجه سانتی گراد سرد می کنند.

  • انبساط

این هوا پس از عبور از توربین اکسپندر و شیرهای انبساطی و همچنین اُفت فشار از 200 به 5 bar به سرعت سرد می گردد و برودت آن به ۱۷۰- درجه سانتی گراد می رسد.

  • تقطیر

هوای منبسط شده عمدتأ به صورت مایع است. این هوا پس از ورود به ستون تقطیر، عمل تقطیر و تفکیک جزء به جزء روی آن اعمال می شود.

* تولید اکسیژن مایع یا تولید نیتروژن مایع به صورت گاز یا مایع که طبق این روش تولید می شود از نظر کمی و کیفی بهترین و مطمئن ترین روش است.

تقطیر

کارخانجات تولید اکسیژن مایع در ایران

در کشور ما هم مانند اکثر کشورهای دنیا کارخانجاتی برای تأمین نیاز کشور به اکسیژن مایع وجود دارد. با توجه به این نکته که تولید اکسیژن مایع با درصد خلوص بالا امری حائز اهمیت در مصارف پزشکی و صنعتی می باشد، تعداد کارخانجات تولید کننده این محصول با ارزش محدود بوده و جزء تولیدات تخصصی بشمار می آید. کارخانجات متعددی در اقصی نقاط کشور در ظرفیت های مختلف به تولید این ماده با ارزش می پردازند. با سایت ایران فکتوری بهترین سایت فروش کارخانه همراه ما باشید.

فروش کارخانه تولید اکسیژن مایع در شهرکرد

کارخانه اکسیژن مایع مدنظر واقع در شهرکرد و دارای تمامی امتیازات کاربردی شهرکی بفروش می رسد. این کارخانه با فضایی مناسب همراه با خط تولید کامل اکسیژن سازی بفروش می رسد. با توجه به اهمیت اکسیژن مایع در صنایع مختلف و خصوصأ کاربرد درمانی این ماده در حوزه پزشکی، کارخانه های فعال در این زمینه یک موقعیت سرمایه گذاری استثنایی بحساب می آید. برای اطلاع از شرایط فروش، به آگهی کارخانه اکسیژن مایع در شهرکرد مراجعه فرمایید.

اکسیژن مایع- تولید اکسیژن مایع- کارخانه اکسیژن مایع- کارخانه تولید اکسیژن مایع- فروش کارخانه اکسیژن مایع- فروش کارخانه تولید اکسیژن مایع- قیمت فروش کارخانه اکسیژن مایع- قیمت خرید کارخانه اکسیژن مایع- فروشنده کارخانه اکسیژن مایع



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...