خرید سنگ
to top

بهترین معادن سنگ در ایران


2984
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 7 ثانیه

با توجه به وجود تعداد کثیری معدن در کشور ایران، کشور ما یکی از منابع اصلی معادن جهان خصوصأ معادن سنگ بشمار می آید. سنگ ها به صورت های مختلف از جمله سنگ خام استخراج شده، سنگ برش خورده و سنگ های فرآوری شده به کشور های دیگر صادر می شوند. سنگ های استخراج شده از معادن با توجه به کاربردهای زیادی که سنگ در انواع حوزه های صنعتی دارد، بصورت های مختلفی فرآوری و روانه بازار داخلی و خارجی می شود. یکی از حوزه های بسیار پرکاربرد سنگ حوزه صنعت ساختمان می باشد.



10 معدن سنگ برتر در ایران

معدن مکانی است که در آن انواع فلزات و سنگ ها که دارای ارزش اقتصادی هستند، انباشته شده اند و شامل استخراج کانی ‌های ارزشمند یا دیگر مواد از زمین و معادن می باشد. معدن سنگ مکانی است که از آن سنگ خام استخراج میشود. ایران یکی از کشورهای بزرگ در زمینه معادن سنگ می باشد. این سنگ ها هم به صورت کوپ سنگ و هم بصورت سنگ های برش خورده به خارج از کشور صادر می شوند. در کشور ما معادن سنگ متنوعی وجود دارد که با توجه به وسعت معادن و میزان استخراج از آنها بازار داخل و خارج کشور تأمین شده است. با ایران فکتوری بزرگترین سایت فروش کارخانه همراه باشید.

تاریخچه کشف و بهره برداری از معادن

تاریخچه بهره برداری، اکتشاف معادن و استخراج فلزات و سنگ از آن ها به دوران باستان برمی گردد. انواع مواد مختلف از جمله: فلزهای پایه، فلزهای قیمتی، آهن، اورانیوم، زغال‌ سنگ، الماس، آهک، نمک، پوتاس و موادی از معادن استخراج می شوند.

اهمیت معدن در رشد اقتصادی کشورها

شرایط اقتصادی و فنی و قابلیت دسترسی به معادن، عوامل حائز اهمیت در تقسیم بندی معادن می باشند. معادن مختلف به سه دسته معادن روباز و سطحی و معادن زیرزمینی تقسیم می شوند. معادن بعنوان یکی از منابع اصلی تأمین کننده مواد اولیه صنایع هستند. به همین دلیل معادن از اهمیت بسیار زیادی در اقتصاد برخوردار هستند. وجود معدن یکی از مهمترین سرمایه های هر کشور محسوب می شود و یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در ارتقاء خود کفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه یک کشور است.

اهمیت معادن در رشد اقتصادی ایران

کشور ایران به خاطر بدلیل داشتن شرایط محیطی مناسب از جمله: شرایط مناسب زمین شناسی و جغرافیایی متنوع و داشتن پوسته ای ناهمگن، از نظر مواد معدنی غنی است و میتوان گفت که تقریبأ از تمامی مواد معدنی دنیا برخوردار است. ایران به عنوان کشوری غنی از ذخایر معدنی، اولین ذخایر گازی جهان و چهارمین ذخایر نفتی جهان را دارا است. از دیگر معادن مهم کشور می توان به معادن ذغال سنگ، نیکل، کبالت، نقره، گوگود و اورانیوم اشاره کرد. ایران با دارا بودن ذخایر غنی معدنی خود به بهشت معادن دنیا معروف شده و توانسته نظر بسیاری از سرمایه گذاران این حوزه را طی دهه‌ های گذشته به خود جلب کند. ایران ۷٪ معادن جهان را دارا است. ارزش معادن ایران ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد شده‌ است که در صورت سرمایه‌ گذاری این عدد افزایش پیدا می کند. اکثر معادن ایران محوطه باز و در کلاس جهانی هستند. ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید.

معدن سنگ

ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید. اما متاسفانه با وجود غنی بودن ایران از حیث ذخایر معدنی تولیدات معدنی تنها 6/0 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورمان را تشکیل می دهد و این امر ضرورت توجه بیشتر مسئولین، نهادهای قانون گذار و مرتبط و سرمایه گذاران به این بخش را می طلبد.

معادن سنگ ایران

حدود یک چهارم معادنی که تاکنون در کشور ایران شناخته شده است ، سنگ های ساختمانی هستند. گذر زمان و تغییر سلیقه ها موجب شده تا در هر برهه از زمان یک سنگ به عنوان سنگ شاخص شناخته شود و در کشور وحتی خارج از کشور بسیار درخواست داشته باشد .معادنی که تاکنون در کشور ایران شناخته شده اند :

  • معادن مرمریت ۵۴ درصد
  • معادن گرانیت ۲۰ درصد
  • معادن چینی ۱۵ درصد
  • معادن تراورتن ۱۰ درصد
  • معادن مرمر ۱ درصد

بزرگترین معادن سنگ ایران

در کشور ایران معادن سنگ متعددی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

معادن سنگ استان اصفهان

استان اصفهان عمده ترین معادن تراورتن و لاشتر را دارد و به همین سبب یکی از اصلی ترین مراکز استخراج سنگ کشور است.سنگ های استخراج شده از معادن این استان هم در کشور ایران و هم خارج از ایران و در زمینه صادرات به کاربرده میشود.این سنگ ها هم به صورت کوپ و هم سنگ فرآوری شده در داخل و خارج ایران مورد استقبال قرار گرفته است. سنگ های تولید شده از کوپ های معدن تراورتن و لاشتر ، در سال های اخیر بسیار در ساختمان سازی استفاده شده است.

معادن استان آذربایجان غربی

کیفیت و تنوع معادن سنگ استان آذربایجان از جمله اولین و مهم ترین ویژگی های سنگ این معادن است. یکی دیگر از اصلی ترین تامین کنندگان سنگ کشور ایران استان آذربایجان است. حدود نیمی از سنگ های استخراج شده از معادن این استان ، سنگ های ساختمانی همچون مرمر ، گرانیت ، مرمریت و در شهرستان سردار آباد این استان سنگ های قرمز تراورتن کمیاب هستند .

معادن سنگ لرستان

استان لرستان نیز از مهم ترین مراکز استخراج سنگ ساختمانی درکشور ایران می باشد که 25 درصد از کل معادن سنگ ساختمانی کشور تامین میکند. سنگ مرمریت و سنگ چینی از سنگ های عمده ای هستند که از معادن استان لرستان استخراج میشوند.

معادن سنگ فارس

فارس نیز از جمله استان هایی است که باید به معادن و سنگبری های آن اشاره نمود. استان فارس حدود 400 سنگبری فعال دارد که معادل 10 درصد از سنگبری های ایران می باشد.از معادن استان فارس اغلب سنگ چینی و مرمریت استخراج میشود.

معادن استان یزد

معادن سنگ استان یزد دارای تنوع بسیاری هستند و از جمله سنگ هایی که از یزد استخراج میشود میتوان به گرانیت ، چینی و مرمریت اشاره کرد.استخراج سنگ از این معادن چیزی حدود سالانه 1 میلیون و 300 هزار تن میباشد و به همین جهت یزد نیز به عنوان یکی دیگر از مهم ترین تامین کنندگان و صادر کنندگان سنگ در کشور ایران به حساب می اید.

معادن استان مرکزی

مرکزی نیز از جمله مراکز استخراج سنگ ایران است .این استان نیز همانند استان اصفهان از معادن تراورتن برخوردار است و بخش قابل توجهی از نیاز کشور ایران و صادرات را تامین میکند.محلات یکی از شهرستان های استان مرکزی است که تنوع معادن بسیار بالایی دارد و در جهان شناخته شده است.این تنوع شامل معادن سنگ گرانیت و مرمریت ، ترامیت (از ترکیب مرمریت و تراورتن) ، سنگ تراونیکس (از ترکیب مرمر و تراورتن)، مرمر، لایم استون و … در این استان میباشد.

انواع سنگ

انواع سنگ هایی که از معادن سنگ استخراج می شود:

  • گچ فرنگی
  • کائولینیت
  • اخگر
  • رس
  • زغال سنگ
  • سنگدانه، ماسه و شن
  • صدف‌سنگ
  • دیاباز
  • گابرو
  • سنگ خارا
  • ماسه‌سنگ دانه‌درشت
  • سنگ گچ
  • سنگ آهک
  • سنگ مرمر
  • سنگ معدن
  • سنگ فسفاتی
  • ماسه‌سنگ
  • سنگ لوح

کاربرد سنگ در صنایع مختلف

سنگ ها و کانی ها دارای کاربرد های گوناگونی هستند که از جمله آنها میتوان به ساخت وسایل زندگی، ساختمان سازی، زیورالات، صنعت و … اشاره نمود.

  • تامین انرژی

سنگ های رسوبی، منبع عمده انرژی مورد نیاز برای تامین انرژی هستند.گرم شدن مسکن، راه اندازی وسایل نقلیه، پخت غذا و… از جمله مواردی است به انرژی نیاز دارد.

  • تامین مواد اولیه صنایع

تامین مواد اولیه صنایع یکی دیگر از موارد استفاده از سنگ و کانی هاست. برخی از موارد کاربردی سنگ ها عبارتند از:

  1. صنعت ساختمان : سنگ های استخراج شده از معادن پس از استخراج و بهره برداری از معدن برای انجام فرآوری و برش به سنگبری ها ارسال شده تا کاربردی و قابل استفاده شوند. همانطور که پیشتر اشاره شد انواع معادن سنگ لاشتر، تراورتن، چینی، دبل بلک، گرانیت و … در کشور ایران وجود دارد و در تزیین ساختمان به کاربرده میشود.
  2. صنايع غذايي: در صنایع غذایی به عنوان مثال برای تصفیه قند از سنگ آهک در کارخانه قند استفاده میشود . از خاک رس نیز برای جدا کردن ناخالصی استفاده میشود.
  3. صنايع شيميايي : ساخت لنت ترمز – انواع ايرانيت- ساخت لوله فارسيت
  4. ذوب فلز : زغال سنگ کک از جمله مواردی است که برای ذوب فلزات استفاده میشود.
  5. صنايع داروئي: ساخت انواع پودر و سموم شيميايي – پودر پاي بچه
  6. صنايع الكتريكي- الكترونيكي و ….
  • جواهر سازی

برخی از سنگ ها و کانی ها رنگ و جلای بسیار جذاب دارند و به عنوان جواهر استفاده میشوند .از جمله این کانی ها الماس ، یاقوت ، زمرد و… است.

فروش معدن سنگ در گرمسار

معدن- معدن سنگ- فروش معدن سنگ- قیمت فروش معدن سنگ- قیمت خرید معدن سنگ- قیمت معدن سنگ- معادن سنگ ایران- فروشنده معدن سنگ- معدن سنگ در گرمسار- فروش معدن سنگ در گرمسار- قیمت فروش معدن سنگ در گرمسار



نظرات

avatar
جلال علیرضایی

شنبه, 29 مرداد 1401

ممنون بابت مطلب مفیدتون

loader

لطفا شکیبا باشید ...