خرید سنگ
to top

۱۰ کود محرک رشد و اصلاح کننده خاک


466
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 50 ثانیه

گیاه برای رشد به مواد مختلفی نیاز دارد حتی اگر یک عامل به مقدار ناکافی در گیاه وجود داشته باشد، همان یک ماده رشد گیاه را با کمبودهای جدی مواجه کرده و باعث ایجاد خلل در رشد و باروری گیاه می شود. انواع مختلفی از کودهای محرک رشد وجود دارند. اما بهترین و مؤثرترین کود برای تحریک رشد گیاه کودهای شیمیایی از خانواده NPK هستند. هر یک از عوامل اصلی و حتی فرعی موجود در این کودها به نوعی در تقویت ریشه و سلامت تنه گیاه و باروی بهتر آن تأثیر دارند.


۱۰ کود محرک رشد برای خاک

کود محرک رشد و اصلاح کننده خاک

کودهای محرک رشد در گیاهان

گیاهان نیز مانند همه موجودات زنده برای رشد بهینه به یکسری از مواد نیاز دارند. تمامی مواد مورد نیاز گیاه باید به میزان متعادل در گیاه وجود داشته باشد. اگر همه مواد مورد نیاز برای رشد گیاه به اندازه کافی موجود باشد و تنها یکی از مواد به اندازه کافی کوجود نباشد، در رشد گیاه اختلال ایجاد می کند و برای گیاه مضر است. از دید علم زیست شناسی باین عامل، عامل محدود کننده می گویند. یعنی همان عنصر مورد نیاز رشد که گیاه برای رشد ندارد. این کمبود عنصر رشد گیاه را کند می کند. ماده محرک رشد همان مالده ایست که این عوامل محدود کننده را تأمین می کند و نیاز گیاه را تأمین کرده و نهایتأ رشد گیاه را بهبود می بخشد.

برای تقویت گیاهتان، برای آن خاک با کیفیت و غنی تهیه کنید. با توجه به بافت گیاه مقدار متناسبی از ماسه، سیلت، رس و مادو آلی را مخلوط کنید. می توانید از مواد ارگانیکی همچون هوموس و یا کمپوست برای تقویت و ریشه زایی گیاهتان استفاده کنید. رطوبت مورد نیاز گیاهتان را تأمین کنید و شرایط ایده آل برای رشد گیاهتان فراهم کنید. در مجموع لازم است بدانید که 16 وجود نوع ماده مغذی برای رشد و تقویت گیاهان ضروری است. خاک باکیفیت و غنی بسیاری از این مواد مورد نیاز گیاه را تأمین می کند. بسیاری از انواع کودهای مختلف نیز بعنوان مکمل وجود دارند که شرایط رشد ایده آل و بهینه را برای گیاهان فراهم می نمایند. نیتروژن ماده ایست که باعث رشد سریع گیاه می شود. پس اگر تمامی مواد مغذی برای رشد گیاه فراهم است، میزان نیتروژن مصرفی گیاهتان را افزایش دهید تا سریعتر رشد کند.

تأثیر کود محرک رشد

  • تحریک متابولیسم گیاه

  • افزایش فعالیت زیستی خاک

  • مقابله کردن با هر تنش غیر زنده‌ای

  • بهبود عملکرد و کیفیت

  • بهبود کارایی جذب عناصر غذایی

بهترین کودهای محرک رشد

یکی از راههای تقویت گیاه و ریشه زایی آن، تقویت کودی گیاه با مواد مغذی است که بطور طبیعی رشد ریشه را تحریک کنند و موجب افزایش رشد آن شوند. در کودهای شیمیایی سه عنصر کلیدی نیتروژن، فسفر و پتاسیم با مقادیر نسبی مشخص شده وجود دارد. همانگونه که گفته شد نیتروژن باعث تسریع در رشد گیاه می شود و دو عنصر فسفر و پتاسیم در ریشه را تقویت و رشد آن را بهبود می بخشند. بنابراین بهترین کود برای رشد کودهای شیمیایی NPK می باشد. مواد مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم متداول ترین و بهترین مواد برای تحریک رشد گیاه هستند.


تأثیر کودهای محرک رشد

نیتروژن، فسفر، پتاسیم با درصدهای مختلفی در رشد و باروی گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند. نیتروژن برای افزایش برگ دهی و سرسبزی برگ ها، فسفر برای اینکه بافت های جدید بخصوص در ریشه های گیاه تشکیل شود و همچنین گیاه به بار بنشیند و میوه بدهد. پتاسیم برای اینکه انرژی را به سلول های مختلف منتقل می کند و گیاه را تقویت و مقاوم نماید برای گیاه لازم هستند. خاصیت این مواد همچون نمک می باشد یعنی اگر بیشتر از میزان نیاز به گیاه داده شود باعث ایجاد لک های قهوه ای و کود سوختگی در گیاه می شود. بهترین کودهای کامل محرک رشد علاوه بر عناصری که نام برده شد، شامل مواد مغذی فرعی مانند کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، سولفور، بور، مس، مولیبدن و غیره هستند که با مقادیر کم در کودهای شیمیایی موجود می باشند.

تأثیر کودهای محرک رشد

عناصر اصلاح کننده خاک

خاک محل زندگی گیاهان است و طبیعی است که برای اینکه گیاهی سالم داشته باشیم و محصولی با کیفبت و مرغوب از آن برداشت کنیم، باید کیفیت محل زندگی گیاه را بهبود بخشیم. خاک ها ممکن است بر اثر شوری زیاد، یا درصد سدیم غیر متعارف، میزان کربنات و بی کربنات های محلول در آب و همچنین ساختار بافت آن، نیاز به اصلاح داشته باشند. اصلاح کننده ها موادی هستند که به خاک اضافه می شوند و کیفیت ساختار خاک و چرخش هوا در خاک را تقویت می کنند. هدف ما از استفاده اصلاح کنندگان خاک ایجاد یک محیط زندگی مناسب برای ریشه گیاهان است. استفاده از مقدار مناسبی از اصلاح کننده ها و مواد شستشو دهنده خاک نمک های سدیمی را به پایین ترین نقطه ریشه منتقل می کنند و بر این اساس خاک احیا می شود. برای انتخاب یک اصلاح کننده مناسب خاک خود، ابتدا باید میزان آهک موجود در آن را بررسی کنید. اصلاح کننده های خاک بر اساس مواد مختلف موجود در آنها با هم تفاوت دارند. انتخاب یک اصلاح کننده مناسب به عوامل مختلفی از جمله: نوع کشت شما، کیفیت آبی که برای آبیاری استفاده می کنید، ابزارهای در دسترس شما و ... بستگی دارد.

عواملی که در انتخاب یک اصلاح کننده مناسب تأثیر دارد کدامند؟

  • ساختار و بافت خاک مد نظر
  • میزان شوری خاک
  • میزان اسیدیته خاک
  • میزان ماندگاری ماده اصلاح کننده مورد استفاده

عواملی که در انتخاب یک اصلاح کننده مناسب تأثیر دارد کدامند؟

انواع اصلاح کننده های خاک

  • اصلاح کننده های ارگانیک

این نوع از اصلاح کننده ها بطور طبیعی از بقایای موجودات تولید شده و بطور طبیعی به خاک افزوده می شوند. از جمله آنها می توان به کودهای حیوانی، تراشه های چوب، کمپوست، خاک اره و ... اشاره کرد.

  • اصلاح کننده های غیر ارگانیک

اصلاح کننده های غیر ارگانیک توسط انسان و یا با استفاده از مواد معدنی تولید می شوند. از جمله آنها می توان به شن و ماسه، ورمی کولیت، پرلیت و ... اشاره نمود.

معرفی بهترین اصلاح کننده های خاک

مواد مختلفی برای اصلاح خاک مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

ژیپسم

اگر از ژیپسم برای اصلاح خاک استفاده می کنید باید از ژیپسمی استفاده کنید که اندازه ذرات موجود در آن بسیار ریز باشد. این ماده دارای ویژگی هاییست که بر مؤثر بودن آن به عنوان ماده اصلاح کننده خاک تأثیر می گذارد. ویژگی هایی همچون حلالیت ژیپسم. حلالیت این ماده در آب کم است ولی زمانیکه از سایر نمک ها برای حلالیت آن استفاده شود، حلالیت این ماده افزایش می باید. زمانی از ژیپسم بعنوان حلال استفاده کنید که خاک زمین شما بر اثر تعدد کشت، سفت و صاف شده باشد.

سولفوریک اسید

این ماده برای اصلاح خاک های اسیدی بسیار مناسب است. زیرا عملکرد فوق العاده ای در خارج نمودن سدیم از خاک های آهکی دارد. در خاک های شور که میزان سنگ آهک در آنها زیاد است، معمولأ از ترکیب گوگرد عنصری و سولفوریک اسید بعنوان ماده اصلاح خاک استفاده می کنند. زیرا گوگرد عنصری با میکروارگانیسم های موجود در خاک واکنش انجام داده و طی فرآیندی به سولفوریک اسید تبدیل می شوند.

اسید صنعتی ضایعاتی

بعضی از این اسیدهای صنعتی حاوی مقادیر بالایی از فلزات سنگین هستند. گروهی دیگر ممکن است حاوی مقادی زیادی مواد آلی باشند. این اسیدها باعث می شوند راندمان محصولات کشاورزی شده و جوانه زنی گیاه را به تعویق می اندازد و همچنین باعث سوختگی نوک برگ ها می شود.

اسید صنعتی ضایعاتی

کود محرک رشد- تأثیر کود محرک رشد- انواع کود محرک رشد- بهترین کود محرک رشد- کود اصلاح خاک- کود اصلاح کننده خاک- بهترین کود اصلاح کننده خاک- فروش کود محرک رشد- فروش کود اصلاح کننده خاک- خواص کود محرک رشد- خواص کود اصلاح کننده خاک- کود محرک رشد و اصلاح خاک



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...