خرید سنگ
to top

بستر کشت چیست؟ انواع و مزایای استفاده از بستر کشت


811
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 0 ثانیه

بستر کشتف محیطی برای کشت اصولی و حفاظت شده برای اوناع گیاهان فراهم می نماید. بستر کشت های متفاوت با خواص گوناگون وجود دارد که برای کشت انواع مختلفی از گیاهان مناسب می باشد. هر یک از این بسترهای کشت خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر بخود را دارند که با توجه به محیط استفاده کارای متفاوتی دارند. مثلأ بستر کشت مناسب برای فضای گلخانه ای با بستر کشت گیاهان زینتی و آپارتمانی یکسان نیست.


بستر کشت چیست؟ انواع و مزایای استفاده از بستر کشت

بستر کشت چیست؟ انواع و مزایای استفاده از بستر کشت

بستر کشت به محیط کشت و رویش گیاه گفته می شود. بستر کشت با توجه به کارآیی انواع مختلفی دارد. بستر کشت انواع مختلفی از جمله: کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس، کوکو چیپس، ورمی کولیت، بستر کشت نشاء، بستر کشت سبزی کاری، بستر کشت گلخانه ای، بستر کشت انواع گل های آپارتمانی و ...

هریک از این بستر های کشت خواص خود را دارد و با توجه به مواد تشکیل دهنده آن، برای نوع خاصی از گیاهان مناسب می باشد. بطور مثال بستر کشتی که برای نشاء گیاهان استفاده می شود با بستر کشت گلخانه ای و سبزی کاری متفاوت است.

در ادامه مقاله با ایران فکتوری همراه باشید تا با انواع بسترهای کشت و کاربردهای آنها آشنا شوید.

انواع بستر کشت

کوکوپیت

کوکوپیتcoco peat نوعی خاک و بستری برای کاشت است که از الیاف پوست و پوشش تنه درختان نارگیل بوجود می‌آید. این خاک شبیه پیت ماس بوده ولی رنگش قهوه‌ای تیره است. کوکوپیت را هم می‌توان جایگزین خاک کرد و هم آن را بصورت ترکیب و مخلوط با خاکهای دیگر مانند پرلیت و پیت ماس بکار برد. امروزه کشاورزان زیادی از کوکوپیت استفاده کرده و آن را ترجیح ‌می‌دهند ولی لازم است برای این کار مسائل زیادی را بدانید، نظیر ویژگیهای آن و اینکه چه عناصری باید به آن افزود تا گیاه رشد سالمی داشته باشد. از این خاک برای بستر کاشت کوجه فرنگی، فلفل دلمه، خیار و گیاهان آپارتمانی می‌توان استفاده‌ کرد. چنانچه گفتیم این خاک بستر خوبی برای رشد و رویش گیاه و بذر، نشا، انواع پیاز و قلمه است. در بخش صیفی‌جات و گلهای شاخه بریده مانند رز و لیلیوم و نیز کاشت درختچه و قارچ عالی عمل می‌کند.

با تهیه ترکیب گفته شده در مطالب فوق، میتوانید از آن برای انواع گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی و تکثیر آنها می باشد. این محصول در بسته بندی های 4 لیتری این محصول در شرکت تولیدی خاک پگاه با بکارگیری بهترین وماد اولیه و مناسب ترین قیمت برای مصرف کننده آماده عرضه می باشد.

پرلیت

با توجه به فرآیند تولید پرلیت، این مواد بیشتر شبیه به سنگ اهی آتشفشانی هستند و ساختاری شیشه مانند و شفاف دارند. این بستر کشت می تواند تا 62 درصد آب در خود جای دهد. بنابراین زمانی که پرلیت با آب احاطه می شود افزایش وزن کمی خواهد داشت و حتی زمانیکه موادی مانند کمپوست و یا کودهای آلی به آن اضافه شوند، وزن محیط کشت بسیار کم خواهد بود.

پیت ماس

پیت ماس خاکی است که ترکیبی از عناصر نیتروژن، پتاسیم، فسفر، منیزیم و کلسیم است و با توجه به غذای مواد داخل آن به نوعی کود تبدیل می گردد. این ماده بعنوان یک خاک بستر وزن بسیار کمی دارد و می تواند تا 20 برابر وزن خود، آب جذب کند ولی از طرف دیگر میزان از دست دادن آب جذب شده در آن زیاد است. پیت ماس یک بستر کشت مناسب برای حفظ رطوبت خاک می باشد. از ویژگی های پیت ماس می توان به حفاظت خاک در برابر فرسایش، جلوگیری از آبشویی کود اشاره کرد. پیت ماس می تواند درصد مواد آلی موجود در خاک را افزایش دهد و ساختار خاک را بهبود بخشد. این نوع بستر کشت بیشتر مناسب فضای گلخانه ای و پرورش گل و گیاه و همچنین سبزیجات است.

کوکو چیپس

ورمی کولیت

ورمی کمپوست

بستر کشت نشاء

انواع مختلفی از بستر رشد برای نشاء استفاده می شود، اما بهترین بستر برای رشد نشاء با کیفیت بستر کشت پیت ماس و یا پرلیت می باشد که عناصری حائز اهمیت برای رشد گیاهان نشائی هستند. این مواد کیفیت نشاء را بالا می برد و باعث افزایش رشد ریشه می شود. بستر کشت مناسب به فاکتورهای مختلفی از جمله: نوع گیاه، عمق ریشه، تراکم بوته، نحوه کاشت و ... بستگی دارد.

بستر کشت گلخانه ای

بستر کشت مناسب برای محیط گلخانه ای باید حاوی خاکی با استحکام قابل قبول باشد تا بذر کاشته شده در آن محکم در خاک مستقر شود و جابجا نشود. از طرفی باید دارای تهویه مناسب برای تنفس گیاه و عاری از هرگونه بیماری باشد. برای فضای گلخانه ای بستر کشت متفاوتی از جمله: بستر کشت معدنی، آلی و مصنوعی وجود دارد. هرکدام از این بسترهای کشت دارای مواد منحصر بخود هستند. مثلا بستر کشت معدنی شامل انواع: سنگریزه ها، ماسه، انواع سنگ و .... می باشد و یا بستر کشت آلی دارای تراشه چوب یا خاک اره درشت و همچنین پیت می باشد.

بستر کشت سبزی کاری

بستر کشت انواع گل های آپارتمانی

گل های آپارتمانی به مخلوط های خاکی مناسبی نیاز دارند. این مخلوط از میزان ترکیب مشخصی از انواع مواد تشکیل شده است که شامل: خاک باغچه، خاک برگ، کود پوسیده دامی و ماسه می باشد. مخلوط های خاکی مناسی گل و گیاهان آپارتمانی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاص خود را دارد و همین خصوصیات میزان اسیدیته و املاح موجود در خاک را مشخص می کند و بر اساس همین موارد هر خاکی برای انواع خاکی از گل ها مناسب است . مثلأ گلهایی مانند سوسن، آزالیا، گاردنیا، حسن یوسف و ... آهک گریزند و و محیط اسیدی رشد مناسبی خواهند داشت ولی از طرفی گل هایی مانند انواع کاکتوسها، داوودی و ... آهک دوستند و در محیط های قلیایی رشد خوبی خواهند داشت. مسلمأ با توجه به اسیدیته مناسب برای هر دسته از گیاهان خاک مناسب آنها باید برای رشد مناسب گل تهیه شود.

و ....

بستر کشت انواع گل های آپارتمانی

شرکت تولیدی خاک پگاه

شرکت پگاه ارائه دهنده انواع کود و بسترهای آماده کشت، با ارائه بهترین انواع بستر کشت در خدمت شما عزیزان می باشد. انواع بستر کشت با بهترین متریال و مناسب ترین قیمت را از شرکت تولد خاک پگاه تهیه کنید. برای مشاوره و خرید انواع بستر کشت و خاک گلهای آپارتمانی با مشاوران ما تماس بگیرید.

شرکت تولیدی خاک پگاه

بستر کشت- انواع بستر کشت- بستر کشت گلخانه ای- بستر کشت گل های آپارتمانی- بستر کشت سبزیجات و صیفی جات- بستر کشت نشاء- فروش بستر کشت- مرکز فروش بستر کشت- قیمت خرید بستر کشت- قیمت فروش بستر کشت- بهترین بستر کشت- کوکوپیت- پیت ماس- پرلیت- ورمی کولیت- ورمی کمپوست- کوکوچیپس



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...