خرید سنگ
to top

کود گوگرد چیست و چه نقشی در رشد گیاهان دارد؟


534
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 9 ثانیه

گوگرد یک ماده معدنی است که به وفور در طبیعت وجود دارد. این ماده از دل مواد مذاب آتشفشانی به سطح زمین میرسد. کود گوگرد برای رشد و زادآوری گیاهان و دفع آفات اهمیت بسیاری دارد.گوگردهای معدنی از معادن استخراج می شوند و علاوه بر گوگرد دارای عناصر مفید دیگری همچون آهن و پتاسیم هستند. گوگرد صنعتی نیز از انواع گوگرد می باشد که در پالایشگاه ها تولید می شود و دارای بالاترین میزان خلوص می باشد.


نقش کود گوگرد در باروری گیاهان

نقش کود گوگرد در باروری گیاهان

با سایت ایران فکتوری بروزترین سایت درج آگهی فروش کارخانه همراه باشید.

گوگرد یکی از فراوان ترین مواد تشکیل دهنده زمین است که توسط مواد مذاب آتشفشانی به سطح زمین راه پیدا می کند. گوگرد یک ماده بسیار نرم و سبک است که رنگ آن مایل زرد بوده و بعنوان ماده غذایی مناسب برای رشد گیاهان استفاده می‌شود. این ماده نقش مهمی در سنتز پروتئین دارد و حضور این عنصر باعث افزایش پروتئین دانه می گردد. همچنین در تقسیم سلولی نقش دارد. بنابراین باروری و زادآوری گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. گوگرد در زمین معمولاً به صورت مواد معدنی یافت می شود. تا دهه 1990، تامین و دسترسی به گوگرد موضوع نگران‌کننده‌ای نبود، چرا که انتشار دی‌اکسید‌گوگرد حاصل از فعالیت‌های صنعتی، عرضه این عنصر را بصورت اتوماتیک فراهم و تضمین می‌کرد.

در آن سال‌ها دی‌اکسید گوگرد حاصل از فعالیت‌های صنعتی در مقادیر زیاد وارد چرخه گوگرد شده و از این طریق گوگرد مورد نیاز گیاه تامین می‌شد. ولی در دهه‌های اخیر، مقررات زیست‌محیطی جدیدی بویژه برای کاهش مصرف سوخت‌های گوگردی وضع شد و باعث کاهش شدید انتشار گوگرد در هوا گردید. این موضوع اگرچه باعث کنترل آلودگی‌های هوا می‌شود ولی از طرف دیگر میزان گوگرد موجود در جو برای گیاهان را کاهش می‌دهد. همچنین تولیدات کشاورزی با کمیت و کیفیت بالا، باعث افزایش برداشت گوگرد از خاک توسط گیاهان می‌شود. اگر 20 سال پیش کمبود گوگرد به ندرت اتفاق می‌افتاد، در شرایط امروزی این کمبودها معمولا مشاهده می‌شوند.

انواع گوگرد

گوگرد صنعتی

گوگرد صنعتی یا پالایشگاهی که با درصدهای متفاوت به نام های گوگرد نفتی یا گوگرد گازی و یا گوگرد بنتونیت دار در دسترس قرار می گیرد. تولید گوگرد صنعتی در پالایشگاه ها و از تصفیه میعانات نفتی و گازی به دست می آید و این روش موجب تولید بیشترین میزان گوگرد با بالاترین خلوص ممکن می شود که از آن در صنایع مختلف استفاده می شود. گوگرد پالایشگاهی بدلیل عدم قابلیت حل در آب بصورت مستقیم بعنوان کود قابل استفاده نیست . گوگرد صنعتی بصورت گوگرد پودری، گرانول، عدسی و …تولید میشود.

گوگرد معدنی

گوگردهای معدنی همانطور که از نامشان معلوم است، از طبیعت و معادن استخراج می‌شوند، از آنجایی که تکنولوژی‌های پیشرفته و روز خالص‌سازی در کشورمان وجود ندارد، این نوع از گوگردها خلوص پایینی دارند. این گوگردها از معادن استخراج می‌شوند و می‌توانند حاوی عناصر مفید مانند آهن، پتاسیم وهمچنین عناصر مضر و سمی مانند کادمیم، آلومینیوم و … باشند. بنابراین در صورتی که گوگردی معدنی‌ای که تهیه کردید خلوص بالایی داشته و بصورت صحیح فرآوری شده باشد، می‌توان از آن در کشاورزی استفاده کرد.گوگرد معدنی به شکل پودری گرانول و دانه بندی در دسترس کشاورزان قرار میگیرد. گوگرد موجود در خاک بیشتر در بخش آلی آن بصورت اندک یافت می شود از آنجا که،به شکل در دسترس گیاهان نیست ابتدا باید از ماده آلی آزاد شود و روند معدنی شدن را طی کند.

فرآیند معدنی شدن نتیجه فعالیت میکروبی است. در این فرآیند که توسط میکروارگانیسم های خاک انجام می شود گوگرد به سولفات که تنها شکل گوگرد قابل استفاده برای گیاهان است تبدیل می شود. این فرآیند تحت تأثیر نسبت کربن به گوگرد، دما و رطوبت است. کمبود گوگرد در خاک باعث افزایش PH خاک افزایش، کارایی مصرف کود و دسترسی گیاهان به مواد مغذی، کاهش احتمال سمیت عناصر سنگین و برای گیاهان در هر مرحله از رشد منجر به کاهش بازدهی و زرد شدن برگ گیاه و کاهش میزان فتوسنتز می شود. میتوان با مصرف گوگرد این کاهش عملکرد را جبران کرد. اما در صورت استفاده نادرست از گوگرد باعث وارد شدن خسارت جبران ناپذیری به خاک میشود. از آنجا که جذب گوگرد و نیتروژن به شدت با هم در ارتباط هستند، کمبود گوگرد در گیاهان را می‌توان با نسبت نیتروژن به گوگرد موجود در بافت گیاه تشخیص داد.

گوگرد معدنی

مزایای وجود گوگرد در خاک

  • تشکیل کلروفیل

  • تولید پروتئین

  • سنتز روغن

  • فعال سازی آنزیم های شیمیایی داخل گیاه

  • بهبود عملکرد و افزایش کیفیت محصول

  • افزایش تحمل گیاه به تنش، سرما، خشکی و فلزات سنگین

  • فعال سازی متابولیسم نیتروژن در گیاهان

  • کاهش اثر مخرب شوری

  • رفع کمبود کلسیم در خاک

  • مؤثر در باروری و زادآوری گیاه

روش استفاده از گوگرد برای اصلاح خاک

باکتری های تجزیه کننده گوگرد در دمای زیر 12 درجه سانتی گراد غیر فعال میشوند بنابراین بهترین زمان استفاده از این عنصر در اواخر زمستان است، شما میتوانید فقط در اوایل بهار برای خاک ورزی همراه گوگرد از کود حیوانی مرغی نیز استفاده کنید.

1- گوگرد پاشی و یا گرده پاشی

برای گوگرد پاشی گوگرد پودری با دستگاه گوگرد پاش بهتر است از اندازه دانه بندی آن ریز است استفاده کنید چرا که دانه های درشت آن از گوگرد پاش عبور نخواهد کرد. برای باغات با مساحت کم میتوان گوگرد پاشی دستی از طریق چتکه رنگ استفاده کرد و یا با استفاده از جوراب زنانه ریز بافت از گرد گوگرد برای گرده پاشی درختان باغ خود استفاده کنید.

2- محلول پاشی کود گوگرد

برای این کار باید ابتدا پودر گوگرد را با مقدار مناسبی آب مخلوط نمایید تا یک مایع با غلظت کافی و مناسب به دست آید سپس محلول به‌ وجود آمده را با استفاده از سم‌پاش به قسمت‌های مختلف درخت اسپری نمایید. اما اگر هدف شما از مصرف کود گوگرد ، اصلاح خاک و کاهش شوری و قلیائیت خاک است، بایستی به روش آبیاری از این محصول استفاده نمایید و به‌ صورت مستقیم پای درخت بریزید تا جذب ریشه گیاه شود. برای هر هکتار زمین زراعی و باغی، میزان بیست لیتر کود گوگرد مایع شوک موردنیاز می باشد تا به بهترین وجه به اصلاح خاک بپردازد دقت داشته باشید که محلول گوگردتان از غلظت مناسبی برخوردار باشد زیرا اگر غلظت آن بالا باشد، ریشه درخت می‌سوزد.

2- محلول پاشی کود گوگرد

گوگرد- کود گوگرد- گوگرد معدنی- کود گوگرد معدنی- مزایای کود گوگرد- خواص کود گوگرد- پودر گوگرد- انواع گوگرد- قیمت فروش گوگرد- گوگرد معدنی- گوگرد صنعتی- فروش گوگرد معدنی- فروش گوگرد- مرکز فروش گوگرد- قیمت فروش گوگرد معدنی



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...