خرید سنگ
to top

راه اندازی پرروش قارچ با سهیم شو


834
زمان مطالعه: 10 دقیقه, 42 ثانیه

پرورش قارچ کسب و کاری زود بازده است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی هم ندارد. علاقه مندان به کار تولیدی در خانه می توانند با پرورش قارچ در منزل به سودی تضمین شده و منطقی دست پیدا کنند.پرورش قارچ کسب و کاری زود بازده است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی هم ندارد. علاقه مندان به کار تولیدی در خانه می توانند با پرورش قارچ در منزل به سودی تضمین شده و منطقی دست پیدا کنند.


پرورش قارچ در خانه

راه اندازی پرروش قارچ با سهیم شو

قارچ موجودی است که هیچ اندام فتوسنتزی و ساقه و برگ ندارد. بنابراین گیاه نیستند و از طرفی از لحاظ ساختار نیز شبیه جانوران هم نیستند و بسیار ساده تر از گیاهان و جانوران هستند. بنابراین قارچ ها را در دسته ای جداگانه طبقه بندی می کنند.

پرورش قارچ

پرورش قارچ کسب و کاری زود بازده است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی هم ندارد. علاقه مندان به کار تولیدی در خانه می توانند با پرورش قارچ در منزل به سودی تضمین شده و منطقی دست پیدا کنند. برای این کار باید با نحوه پرورش قارچ بیشتر آشنا شوید. ریسک سرمایه گذاری تولید قارچ در مقایسه با دیگر کسب و کارهای حرفه ای، بسیار کمتر است. سودآوری، تضمین سرمایه، ریسک مالی اندک، سادگی کار و بازار فروش خوب از مواردی است که باعث شده تا بسیاری از شهرنشین ها هم وارد صنعت پرورش قارچ شوند. پرورش قارچ در منزل به دلیل سادگی کنترل نور و دما، به سادگی انجام می‌شود. سه نوع قارچ وجود دارند که پرورش آن‌ها در منزل ساده است: قارچ صدفی، دکمه‌ای و شیتاکه. روش پروش هرکدام تقریبأ یکسان است اما در نوع بستر (سوبسترا) مورد استفاده تقاوت دارند. قارچ‌های صدفی به خوبی در دانه‌های قهوه یا کاه رشد می‌کنند. محیط مناسب برای قارچ شیتاکه، خاک‌اره است و قارچ‌های دکمه‌ای نیز در کود کمپوست پرورش می‌یابند. هرکدام از این سوبستراها،‌ بیانگر مواد مغذی مختلف مورد نیاز در پرورش قارچ هستند. در هر حال، تمامی قارچ‌ها در محیط خاک‌اره و کاه به خوبی رشد می‌کنند فقط باید توجه داشته باشید که از چوب‌های فرآوری نشده استفاده کنید.

پرورش قارچ

تاریخچه پرورش قارچ

مصرف قارچ از احتمالأ در دوره شکار شروع شده ولی کشت قارچ تا سال های زیادی انجام نمیشد. مصری ها قارچ را گیاه جاودانگی می دانستند و تنها فراعنه اجازه خوردن قارچ را داشتند. رومی های باستان قارچ را غذای خدایان لقب داده اند. در سال ۱۹۰۳ کشت ترافل جمع آوری شده از زیر درختان بلوط آغاز شد. پیش از این و تا پایان جنگ جهانی دوم، قارچ ترافل تنها از طبیعت جمع آوری می شد. زیرا کشت این نوع قارچ به صورت معمول ممکن نبود و این نوع قارچ همزیستی خوبی با ریشه های درختان بلوط داشت. در سال ۱۹۷۲ تلاش های زیادی برای پرورش قارچ در مزارع و بقایای درختان بلوط انجام شد که در ابتدا موفقیت آمیز نبود. در ابتدا قارچ ها تنها از راه جمع آوری در طبیعت به دست می آمدند و هیچ گونه ای از قارچ زیر کشت قرار نداشت. امروزه هم تنها تعداد محدودی از گونه های قارچ قابل کشت گلخانه ای هستند و بسیاری از قارچ های خوراکی همواره به طور مستقیم از طبیعت برداشت می شوند. این روزها همه مردم می توانند انواع قارچ صدفی و قارچ دکمه ای را در غذای روزانه مصرف کنند.

مزایای پرورش قارچ

مزایای پرورش قارچ

انواع قارچ خوراکی دارای ارزش غذایی بالایی هستند و می توانند ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن را تامین کنند. مصرف قارچ در طب سنتی و درمان گیاهی نیز توصیه شده است. پرورش قارچ شغلی مفید و مورد نیاز جامعه امروزی است که مزایای زیادی را برای تولید کنندگان به همراه دارد برخی از مهم ترین مزایای پرورش قارچ عبارتند از:

  • نیاز به فضای کم دارد.

  • پرورش قارچ زود بازده است.

  • در فضای بسته هم می توان قارچ پرورش داد.

  • قارچ های خوراکی تنوع زیادی دارند.

  • با کمترین سرمایه قابل انجام است.

  • راندمان بیولوژیکی بالایی دارد.

  • در هر آب و هوایی امکان کشت وجود دارد.

  • امکان تهیۀ مواد اولیه در داخل کشور وجود دارد.

  • محصول برداشت شده امکان صادرات دارد.

  • فرآورده های متعدد از قارچ تولید می شود.

  • تولید قارچ چه به صورت تفریحی، خانگی و یا صنعتی از زیبائی خاصی برخوردار است.

تاریخچه پرورش قارچ

مراحل پرورش قارچ

پروش قارچ فرآیندی پرسود و رو به رشد در صنایع غذایی به شمار می‌آید که به مرور به طرفداران آن افزوده می‌شود. روش‌های مختلفی برای پرورش قارچ در منزل وجود دارد که به کاربردی ترین آنها اشاره می کنیم. برای پرورش قارچ به یک سالن نیاز است که اندازه آن بسته به میزان تولید قارچ متفاوت است. اما به طور میانگین، یک سالن 40 متری برای پرورش پنج تن قارچ کفایت می کند، علاوه بر فضایی برای پرورش، نیاز به اقداماتی از جمله عایق کاری سالن برای جلوگیری از اتلاف گرما و سرما، قفسه‌بندی و … است. پس از تهیه تجهیزات، باید موارد ذیل به ترتیب اجرایی شود:

روش اول:

1. خرید اسپان قارچ

بذر (اسپان) قارچ شامل خاک‌اره مخلوط با میسلیوم قارچ است که ساختار اصلی قارچ را تشکیل می‌دهد. اسپان قارچ را می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف خریداری کنید.

2. استریلیزه کردن سوبسترا

اگر از خاک‌اره یا کاه برای پرورش قارچ استفاده می‌کنید. باید قبل از استفاده، آن‌ها را استریلیزه کنید. با این کار، تمامی میکروب‌های موجود در سوبسترا از بین می‌روند.

3. حرارت دادن به سوبسترا

قبل از پرورش قارچ باید میسیلیوم موجود در اسپان، به خوبی در سوبسترا پراکنده شود. برای این کار، به گرما نیاز داریم. بعد از انتخاب سوبسترا، مقداری از آن‌را در ظرفی قرار دهید. اسپان و سوبسترا را به کمک ابزاری استریل شده، مخلوط کنید. ظرف را روی اجاق برقی یا شوفاژ قرار دهید که دمای آن را روی ۲۱ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده باشید. این دما، همانطور که قبلا هم مشاهده کردید، برای رشد قارچ بسیار مناسب است.

4. محیط مناسب سوبسترا

بعد از این مرحله، ظرف سوبسترا را به محیط تاریک و سردی با دمای ۱۳ درجه سانتی‌گراد منتقل کنید. مکان‌هایی مثل زیرزمین برای این کار مناسب هستند. سطح سوبسترا را با خاک گلدان بپوشانید و مقداری آب روی آن اسپری کنید تا خاک به خوبی روی ظرف پخش شود. برای حفظ رطوبت می‌توانید یک حوله مرطوب روی ظرف قرار دهید. یک لامپ کم‌مصرف در کنار ظرف قرار دهید تا علاوه بر شبیه‌سازی نور خورشید، حرارت کمی هم تولید کند. با این کار، رشد و برداشت قارچ‌ها ساده‌تر می‌شود. تمامی ظرف، به هنگام رشد قارچ‌ها باید در محیطی سرد و مرطوب نگهداری شود. بنابراین، بهتر است که هر چندوقت یکبار به آن‌ها سر بزنید و در صورت نیاز، آب بر روی خاک اسپری کنید.

5. برداشت محصول بعد از رشد کافی

وقتی کلاهک قارچ به طور کامل از ساقه فاصله گرفت، قارچ‌ها را به سادگی می‌توانید با انگشتان خود برداشت کنید، با استفاده از چاقوی تیز اقدام به جداسازی قارچ‌ها کنید.

مراحل پرورش قارچ

روش دوم:

1. تهیه دانه‌های قهوه

دانه‌های قهوه، بدلیل استریلیزه و مغذی بودن، محیط بسیار مناسبی برای رشد قارچ‌ها مخصوصأ قارچ‌های دکمه‌ای هستند.

2. آماده‌سازی ظرف

برای این‌کار می‌توانید از ظرف‌های مخصوص یا پاکت شیر و بستنی استفاده کنید و چهار سوراخ کوچک در اطراف آن ایجاد کنید.

3. انتقال اسپان به ظرف

دستان خود را به خوبی با صابون‌های آنتی‌باکتریال بشویید. سپس اسپان را با دانه‌های قهوه مخلوط کنید.

4. قرار دادن ظرف در محیط مناسب

ظرف قهوه را در محیطی تاریک با دمایی بین ۱۸-۲۵ درجه سانتی‌گراد قرار دهید. این ظرف را به مدت ۲-4 هفته در این محیط قرار دهید تا به طور کامل سفید‌رنگ شود.

5. تغییر محل ظرف

زمانی که محتویات ظرف به طور کامل به رنگ سفید تبدیل شدند، آن را به محیطی روشن انتقال دهید و در بالای ظرف، سوراخی با اندازه 5×5 cm5×5 cm ایجاد کنید.

6. برداشت محصول

با گذشت ۵-۶ روز، قارچ‌های کوچکی شروع به جوانه‌زدن می‌کنند. به اسپری کردن آب بر روی آن‌ها ادامه دهید و خواهید دید که در هر روز،‌ اندازه آن‌ها دو برابر می‌شود. زمانی که کلاهک قارچ‌ها به آرامی به طرف بالا کشیده شدند، زمان برداشت قارچ‌ها فرا رسیده است.

​​​​​​مراحل پرورش قارچ

روش سوم:

۱. ریسه دوانی در کمپوست

این مرحله ۱۴-۱۷ روز طول می‌کشد. در این مرحله دمای ۲۵ درجه سانتی گراد را برای میسیلیوم ها فراهم نموده تا در کمپوست رشد کنند و به ‌اصطلاح به‌خوبی سفید کند.

۲. ریسه دوانی در خاک پوششی

پس از سفید شدن کمپوست، ادامه‌ رشد رویشی میسلیوم ها باید در خاک‌پوششی صورت گیرد. در این مرحله عمل اختلاط کمپوست و خاک پوششی باید صورت گیرد و شرایط محیطی لازم نیز باید فراهم گردد.

۳. هوادهی

پس از سفید شدن میسیلیوم ها در خاک پوششی، باید از رشد رویشی میسلیوم جلوگیری کنیم و آن را وادار کنیم تا وارد فاز زایشی شود. به همین دلیل هوادهی می‌کنیم یعنی دما و co2 را کاهش داده و شرایط محیطی ویژه‌ای برای میسلیوم ها فراهم می‌کنیم تا وارد فاز زایشی و تولید اندام بارده قارچ شوند. ۴- باردهی:

4. برداشت

برداشت قارچ ها در مرحله اول را فلش اول می گویند. پس از برداشت اول با تمیز کردن سطح بستر از قارچ های باقیمانده و آبیاری مجدد، پین های فلش دوم شروع به رشد کرده و در نهایت برداشت دوم و سوم نیز خواهیم داشت که به آن ها فلش دوم و فلش سوم گفته می شود.

​​​​​​مراحل پرورش قارچ

پرورش قارچ در خانه

برای کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی پرورش قارچ در خانه با شماره 09198133354 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

پرورش قارچ در خانه

راه اندازی پرورش قارچ در خانه با سهیم شو

راه اندازی پرورش قارچ در خانه تنها یکی از ده ها طرح پیشنهادی شرکت سهیم شو می باشد. شما می توانید با کمترین سرمایه گذاری از مبلغ بیست میلیون تومان تا دویست میلیون تومان طرح های تولیدی و خدماتی سود ده دریافت کنید . برای کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی پرورش قارچ با شماره 09198133354 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید. کارشناسان ما در شرکت سهیم شو صفر تا صد فرآیند راه اندازی پرورش قارچ در خانه را برای شما ترسیم می کنند و بعد از بررسی و تصمیم نهایی، پکیج طرح توجیهی و مراحل اجرایی را دریافت خواهید کرد که شامل موارد زیر می باشد:

ارائه طرح توجیهی و اقتصادی

همراهی برای جانمایی طرح

همراهی در اخذ مجوزات لازم

معرفی ماشین آلات با کیفیت و قیمت مناسب

معرفی مواد اولیه با کیفیت و قیمت مناسب

آموزش روشهای تولید وبسته بندی

تهیه بسته بندی

کمک در جهت طراحی نوع بسته بندی

معرفی سرمایه گذار

معرفی به بانک جهت اخذ تسهیلات

تبلیغات رایگان

معرفی خریداران تضمینی محصولات

همراهی در فروش بیشتر

همراهی جهت احداث واحد صنعتی

معرفی نمایشگاه ها و فرصتهای نمایشگاهی

معرفی بازاریابها و عمده فروشها

راه اندازی پرروش قارچ با سهیم شو

شرکت سهیم شو در زمینه راه اندازی خطوط تولید خانگی سابقه کار طولانی و حرفه ای دارد و با توجه به سرمایه شما و در نظر گرفتن تمامی موارد، طرح توجیهی قابل قبول و مطابق با سرمایه شما را ارائه می دهد. پرورش قارچ در خانه یک کسب و کار کم هزینه و بسیار پرسود از نظر اقتصادی می باشد. برای راه اندازی این خط تولید با کارشناسان ما در شرکت سهیم شو تماس بگیرید تا تمامی موارد مطابق با بودجه در نظر گرفته شما توسط کارشناسان ما بررسی شود و بهترین شرایط کاری با سود بالا برایتان راه اندازی گردد. شرکت سهیم شو در زمینه های مختلفی از جمله راه اندازی پرورش قارچ در خانه موفقیت های بسیاری کسب کرده است و قادرند با تمامی شرایط بودجه و محل احداث بهترین خط تولید را راه اندازی می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی پرورش قارچ با شماره 09198133354 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید. مشاورین ما در کمترین زمان با شما تماس گرفته و خدمات زیر را ارائه خواهند داد:

مشاوره تلفنی تا تحقق نتیجه دلخواه شما

مشاوره حضوری تا سه جلسه

امکان بازدید از مکانهای صنعتی و خدماتی مرتبط با طرح شما

بازدید از ماشین آلات و دستگاههای مورد نیاز طرحتان

اطلاع از شرایط و قوانین و مراحل اخذ مجوزات

اطلاع از میزان سود دهی شغل مد نظرتان

دریافت پیشنهادات سرمایه گذاری از سهیم شو

اطلاع از جدیدترین طرح ها

راه اندازی پرروش قارچ در خانه با سهیم شو

راه ارتباطی ما

www.sahimsho.com

https://instagram.com/sahim.sho

https://chat.whatsapp.com/E7lSdnS9Vin4ZOEEe1RYHO

راه ارتباطی ما

برای کسب اطلاعات بیشتر و راه اندازی پرورش قارچ با شماره 09198133354 مهندس حسن نژاد تماس بگیرید.

با تشکرگروه سهیم شو

مقاله در حال بروزرسانی می باشد.

تولید در خانه- کار در خانه- کسب و کار خانگی- کار خانگی- کارآفرینی- خود اشتغالی با سهیم شو- کسب و کارخانگی با سهیم شو- کارآفرینی با سهیم شو- خود اشتغالی- کار در خانه با سهیم شو- پرورش قارچ در خانه- پرورش قارچ - راه اندازی پرورش قارچ در خانه



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...