خرید سنگ
to top

بریکس چیست و چه کاربردی دارد؟


185
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 58 ثانیه



بریکس چیست ؟

همانطور که از گرم برای بیان وزن استفاده می شود ، از بریکس یا Brix برای بیان سطح مواد جامد محلول در محلول ها استفاده می شود.

مقیاس °بریکس در اواسط دهه 1800 توسط آدولف بریکس ساخته شد.  یک نمونه 100 گرم محلول که 50 درجه بریکس اندازه گیری می کند ، دارای 50 گرم قند و سایر مواد جامد محلول و 50 گرم آب است.

بریکس_چیست_سلیمان_تجهیز

 

برکس چگونه اندازه گیری می شود ؟

​​مقادیر بریکس یک محلول با استفاده از دستگاهی به نام رفراکتومتر اندازه گیری می شود. رفراکتومتر ها ضریب شکست محلول را برای محاسبه غلظت جامد محلول اندازه گیری می کنند. از نظر عملکردی ، ضریب شکست مقدار مواد جامد محلول را بر اساس تغییرات جهت پرتوی نوری که از مایعی حاوی مواد جامد محلول یا معلق نامرئی عبور می کند ، کمی می کند. به طور کلی ، هرچه مقدار این “جامدات” در مایع بیشتر باشد ، هنگام عبور از درون آن ، نور بیشتری خم می شود ، این میزان شکست نیز به دمای محلول بستگی دارد. بنابراین ، بعضی از refractometer مقادیری را که گزارش می دهند تنظیم می کنند تا دمای محلول را در نظر بگیرند.

انواع رفراکتومتر

رفراکتومتر ها به سه نوع عمده وجود دارد:

رفراکتومتر دستی چشمی 

رفراکتومتر دستی دیجیتال 

رفراکتومتر رومیزی

 

رفراکتومتر دستی چشمی :مسلماً راحت ترین حالت هستند زیرا می توان آنها را برای اندازه گیری های بریکس در محل انجام داد. نسخه های دستی چشمی از نور خورشید یا یک لامپ محصور به عنوان منبع نور خود استفاده می کنند و دارای صفحه نمایش آنالوگ هستند ولی نسخه های رفراکتومتر دیجیتال: قابلیت شارژ یا دارای باتری هستند و دارای صفحه نمایش دیجیتال می باشند در هردو رفراکتومتر چشمی: و رفراکتومتر دیجیتال برای دقیق شدن میزان بریکس باید در دمای مناسب مقیاس شوند که برخی از رفراکتومتر ها دارای ATC ( جبران حرارت خودکار ) که برای رسیدن به میزان بریکس دقیق الزامی هستند ، در صورت عدم وجود این امکان در رفراکتومتر های بدون ATC باید دمای نمونه مورد نظر و دمای محیط تنظیم شوند که باعث برای بدست اوردن بریکس به آزمایشگاه خود بازگردید و در محل مورد نظر نتوانید آزمایش خود را انجام دهید

رفرکتومترهای اتوماتیک دیجیتال یا رفراکتومتر رومیزی که در آزمایشگاه ها به صورت QA / QC استفاده می شوند هزینه بیشتری دارند و قابل حمل نیستند. با این حال ، آنها داده ها را به سرعت برمی گردانند ، به آموزش کمی نیاز دارند و می توانند خطای اپراتور را هنگام خواندن کاهش دهند. بسیاری از این رفراکتومتر های مدرن به طور خودکار مقادیر نمایش داده شده خود را با توجه به دمای نمونه تنظیم می کنند. برای دستیابی به نتایج دقیق برای نمونه های گرفته شده در دمای دیگر از 20 درجه سانتیگراد (68 درجه فارنهایت) ، ممکن است نیاز به استفاده از فاکتورهای تصحیح در مدل های قدیمی باشد.

انواع بریکس و شناخت رفراکتومتر مورد نیاز

طیف گسترده ای از مواد بیولوژیکی می تواند تراکم محلول را افزایش دهد ، و در نتیجه باعث شکست عبور نور از محیط آبکی شود:

1. مواد معدنی محلول (نمک ، اسید ، قلیا) { رفراکتومتر شوری سنج }
2. کربوهیدرات (قندهای ساده) { رفراکتومتر قند سنج }
3. اسیدهای آمینه (پروتئین ها) { رفراکتومتر اورینومتر }
4. لیپیدها (مورد خاص: روغن و آب با هم مخلوط نمی شوند)
5. محلول های الکلی {رفراکتومتر الکل 0 – 80 }
اندازه گیری این تغییر در زاویه شکست می تواند داده ها و بینش مفیدی در مورد چگالی و ترکیب شیمیایی محلول ارائه دهد.

کدام میوه بیشترین بریکس را دارد؟

بیشترین بریکس اندازه گیری شده برای خرمالو می باشد.
انگورها ( به عنوان مثال : تامکورد =انگور سیاه دانه) هم می توانند بریکس بالایی نشان دهند ( بریکس ۲۴-۲۲ ) تعادل قند و اسید، همچنین برای تعیین کردن طعم شیرین مهم است.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...