خرید سنگ
to top

بزرگ ترین کارخانه جوجه کشی تخمگذار خاورمیانه مورد بهره برداری قرار گرفت


768
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 13 ثانیه



به گزارش خبرنگار ایانا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) با حضور در شهرستان آبیک، بزرگ ترین کارخانه جوجه کشی تخمگذار خاورمیانه با ظرفیت تولید ۴۰ میلیون عدد تخم مرغ در سال را افتتاح و از بخش های مختلف این کارخانه بازدید کرد.
حجم سرمایه گذاری انجام شده برای این پروژه ۴۰۰ میلیارد ریال و میزان اشتغال ۷۴ نفر است.
با افتتاح این پروژه صنعت مرغ تخمگذار کشور شامل تحول چشمگیری در زمینه کیفیت و تولید بهتر و بیشتر خواهد بود.
معاون اول رییس جمهوری همچنین در آیین افتتاح این کارخانه ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد شهیدان رجایی و باهنر اظهار داشت: خوشبختانه گام های بلندی در بخش های مختلف در جهت توسعه کشور برداشته شده و ظرفیت های مناسبی در بخش تولید فراهم گردیده است.
 جهانگیری ظرفیت تولید سالانه تخم مرغ کشور را ۹۳۰ هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: میزان سرانه مصرف تخم مرغ در کشور ۱۱,۵ کیلو است و میزان سرانه مصرف جهانی ۹.۵ کیلوگرم است که این یعنی ظرفیت مناسبی در بخش تولید در کشور فراهم شده و نه تنها می تواند به نیازهای داخلی پاسخگو باشد بلکه باید زمینه صادرات این محصولات نیز فراهم گردد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر صادرات مرغ و تخم مرغ در کشور از رشد خوبی برخوردار بوده است و در سه سال اخیر بیش از ۲۰۰ هزار تن صادرات تخم مرغ انجام شده است که باید در جهت افزایش میزان صادرات تلاش کنیم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین با اشاره به فعالیت های اقتصادی نهادهای عمومی کشور اظهار داشت: اگر نهادهای عمومی به دنبال فعالیت اقتصادی در جهت توسعه کشور باشند، هیچ اشکالی ندارد اما نگرانی ها زمانی خواهد بود که شرایط اقتصادی به نفع نهادهای عمومی و علیه بخش خصوصی کشور باشد.
دکتر جهانگیری گفت: نهادهای عمومی نباید از رانت های دولتی برخوردار باشند بلکه شرایط اقتصادی برای نهادهای عمومی و بخش خصوصی کشور باید یکسان باشد و عملکرد فعالان اقتصادی ملاک برخورداری از امتیازات ویژه باشد.به گزارش ایانا، بیش از یک سال از پیش‌خبر افتتاح بزرگ‌ترین واحد جوجه‌کشی خاورمیانه می‌گذرد. ماه رمضان سال گذشته، مدیر فروش شرکت "مرغک" از پیگیری تاسیس چنین کارخانه‌ای خبر داد؛ واحدی که امروز خبر نهایی تاسیس آن در رسانه‌ها پیچید. این واحد با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد ریالی در استان البرز مورد بهره‌برداری قرار گرفت که بزرگ‌ترین مانع آن، تحریم‌هایی بود که کشورهای غربی علیه ایران اعمال کرده بودند.

 

شركت مرغك، از شرکت های تابعه سازمان اقتصادي كوثر كه با بيش از ۳۵ سال فعاليت در زمينه پرورش گله اجداد و مادر تخمگذار، بزرگترين توليدكننده جوجه يكروزه مادر تخمگذار در كشور است و حدود ۶۰% از جوجه يكروزه تخمگذار تجارتي را توليد مي‌نماید.

اين شركت با دارا بودن بزرگترين فارم اجداد تخمگذار كشور، نماينده انحصاري نژاد Hy-Line در ايران است كه علاوه بر فروش جوجه يكروزه تخمگذار در كشور، جوجههاي توليدي خود را به ساير كشورها به ويژه كشورهاي همجوار صادر ميكند.

یک فارم پرورش اجداد تخمگذار، ۸ فارم مادر تخمگذار و ۴ كارخانه جوجه‌كشي با ظرفيت ۱۶ ميليون جوجه يكروزه تخمگذار تجارتي در اين شركت فعاليت مينمايند كه نقش به سزايي در صنعت مرغ تخمگذار و ايجاد اشتغال مولد دارند.

با عنايت به نقش و جايگاه اين شركت در صنعت مرغ تخمگذار كشور و با توجه به استقرار تعداد ۳ فارم پرورش مرغ مادر و دو كارخانه جوجه‌كشي در استان البرز و با عنايت به تأكيدات مقام معظم رهبري در خصوص پيگيري سياست‌هاي مرتبط با اقتصاد مقاومتي، موضوع احداث واحدهاي جديد با استفاده از تكنولوژي پيشرفته و بكارگيري تجهيزات مدرن در دستور كار شركت مرغك قرار داد كه در همين رابطه اين شركت با استفاده از تسهيلات بانك كشاورزي موفق به احداث بزرگ ترين كارخانه جوجه‌كشي خاورميانه با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا به ظرفيت ۴۰ ميليون قطعه در آبيك قزوين گرديد.

کلیه مطالعات و طراحی کارخانه جدید توسط کارشناسان این شرکت انجام شده و عملیات اجرایی پروژه در آبان سال ۹۲ با زیربنای شش هزار مترمربع در منطقه آبیک واقع در استان قزوین آغاز گردید.

اين کارخانه دارای ۴۰ دستگاه سِتِر و ۱۴ دستگاه هچر است و در نوع خود بزرگ ترین کارخانه جوجه‏کشی تخمگذار در خاورمیانه است.

همچنین این کارخانه مجهز به سیستم اتوماسیون جوجه‏ کشی شامل تجهیزات تخلیه جوجه شمارشگر اتوماتیک جوجه، اسپری واکسن و دستگاه شستشوی سبدهای هچری از شرکت Innovatec هلند است.

علاوه بر این به منظور جلوگیری از بروز صدمات فیزیکی و کاهش ضایعات در زمان ترانسفر تخم مرغ‏ ها از سینی‏ه ای سِتِر به سبدهای هچر از دستگاه‏ های اتوماتیک استفاده می‏ گردد.

به جهت جلوگیری از آلودگی‏ های زیست محیطی در امحاء ضایعات جوجه‏ کشی که شامل پوسته‏ های تخم مرغ و تخم مرغ‏ های هچ نشده و جوجه خروس ‏ها است، کارخانه پخت و بازیافت ضایعات نیز در کنار جوجه ‏کشی احداث گردیده که دارای ۶ دستگاه پخت مدل RBK۲۰۰۰ می‏باشد.

با توجه به محدودیت منابع آبی، در طراحی کارخانه سیستم تصفیه خانه مرکزی لحاظ گردیده تا فاضلاب کارخانه پس از تصفیه در آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار گیرد./

منبع : ایانا  


نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...