خرید سنگ
to top

کارخانه جوجه کشی


747
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 41 ثانیه



ویژگی های یک کارخانه جوجه کشی خوب و ایده آل

روزانه میلیون ها مرغ کشته، بسته بندی ومصرف می شود و منشا پیدایش همه این مرغ ها به مرغداری ها می باشد. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح هوش بشر مرغداری ها به صورت صنعتی و کاملا مکانیزه مرغ ها را گوشتی نموده و پس از کشتار بسته بندی می کنند، اما این مرغ ها از کجا می آیند؟ طبیعتا جواب این سوال واضح است. پرورش دهندگان طیور با استفاده دستگاه های جوجه کشی صنعتی و تعداد زیادی تخم نطفه دار مرغ اقدام به جوجه کشی از آن تخم ها نموده و نتیجه حاصل تعداد زیادی جوجه سالم و پر انرژی می باشد. 
کارخانه جوجه کشی با مرغداری ها کمی متفاوت می باشد. و این تفاوت در میزان دما و رطوبت سالن، تجهیزات مورد نیاز و فضای پرورش مربوط می شود. اگر شما وارد مرغداری ها شوید متوجه تعداد زیادی مرغ در کف سالن خواهد بود که به فاصله یکسان تعداد زیادی دانخوری و آبخوری در اختیار آنان گرفته شده است. این مرغ ها همان جوجه های دیروزی هستند که با تلاش بی وقفه پرورش دهنده و کارگران کارخانه کاملا سالم به مرحله بلوغ رسیده اند. 
جوجه های به دنیا آمده به دو سته نر و ماده تقسی بندی می شوند که در زمان بلوغ به آنها مرغ و خروس می گویند. پس از تکامل مراحل رشد و بلوغ، مرغ ها برای تخم گذاری به قفس های مکانیزه هدایت می شوند و خروس ها نیز برای کشتار راهی کشتارکاه های دام و طیور می شوند.
و اما در ادامه به مبحث اصلی این مقاله یعنی اصول ساخت کارخانه جوجه کشی بی نقص خواهیم پرداخت، لطفا با ما همراه باشید.

کارخانه جوجه کشی

قبل از اجاره یا ساخت سالن مخصوص جوجه کشی به نکات زیر توجه فرمایید

1- سالن مورد نظر باید دما و رطوبت را تا حد امکان حفظ نماید تا جوجه ها در اثر تغییرات ناگهانی هوا دچار شُک دمایی نشوند چرا که بیماری به دنبال خواهد داشت و در پی آن نیز تلفات جوجه ها را منجر خواهد شد.
2- مکان کارخانه جوجه کشی باید به دور از شهر و نزدیک روستا باشد، زیرا آلودگی های صوتی و هوایی شهر موجب بیماری و مرگ جوجه ها خواهد شد. از طرفی هم بوی نامطبوع کارخانه جوجه کشی اطرافیان را آزرده خواهد ساخت. هم چنین کارخانه به این دلیل باید نزدیک روستا باشد، چرا که هم مواد لازم به راحتی تهیه خواهد شد و هم نیروی کار زیادی را جذب خواهید نمود.
3- با توجه به بودجه و سرمایه خود و هم چنین کشش بازار، سوله ای مناسب را اجاره نموده و متناسب با اندازه سوله تعداد جوجه ها را تولید کنید.
4- سوله اجاره شده باید در مکانی قرار بگیرد که به راحتی به مکان های حمل بار مانند فرودگاه، راه آهن، پایانه کامیون داران و ... دسترسی داشته باشید.
5- مکان مورد نظر باید به آب و برق و گاز دسترسی داشته باشدف چون شما در آینده تعدادی کولر و هیتر و دستگاه جوجه کشی خواهید خرید و همه این تجهیزات با برق و آب و گاز کار می کنند.
6- این مکان باید در نزدیکی جاده اصلی قرار بگیرد تا مراحل حمل و بارگیری با کمترین هزینه و زیان انجام شود.
7- هنگام اجاره یا خرید سوله طوری عمل کنید که برای آینده نیز امکان توسعه کار وجود داشته باشد، مثلا شما می توانید یک سوله بزرگتر از میزان تولید خود تهیه نمایید، یا سوله اجاره یا خریداری شده در کنار تعداد زیادی سوله قرار داشته باشد تا در زمان نیاز بتوانید سوله های دیگر را نیز اجاره نمایید.
8- جهت سوله باید طوری باشد که در فصل زمستان بیشترین گرما را جذب کند و در فصل تابستان نیز خنک باشد، یعنی طول سوله شما باید در جهت مشرق به مغرب باشد.

یک کارخانه جوجه کشی خوب و ایده آل باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟

1- داشتن سیستم تهویه، سیستم گرمایشی و سیستم سرمایشی از مهم ترین ویژگی های یک کارخانه جوجه کشی خوب می باشد، بدین منظور می توانید از تعدادی فن، هیتر و کولر صنعتی استفاده نمایید.
2- یک کارخانه جوجه کشی خوب باید دارای قسمت های مختلفی نظیر قسمت بارگیری تخم،غربالگری تخم، ضد عفونی تخم، جوجه کشی تخم، مکان قرنطینه جوجه ها ی یک روزه و ... باشد.
3- یک کارخانه جوجه کشی بی نقص باید کاملا تمیز و با کف سیمانی باشد چرا که جوجه ها بر خلاف مرغ ها در برابر بیماری ها مقاومت کمتری از خود نشان می دهد و با کمترین آلودگی دچار بیماری خواهند شد.
4- قسمت ورودی و خروجی سالن باید مجزا باشد، مثلا قسمت بارگیری تخم ها از ابتدای سالن شروع شود، سپس تخم ها به قسمت غربالگری یا تست نطفه بروند، سپس تخم های نطفه دار تمیز و ضد عفونی شوند، سپس در داخل دستگاه های جوجه کشی قرار گیرند و در نهایت پس از بیرون آمدن از تخم به محل قرنطینه فرستاده شود و پس از گذشت یک هفته به سالن اصلی منتقل شوند .
5- مکان قرنطینه باید دارای تعداد زیادی لامپ مادر مصنوعی، ابخوری، دانخوری باشد، وجود سیستم تهویه و تامین و کنترل دما و رطوبت بسیار مهم خواهد بود. همیشه یک دماسنج و یک رطوبت سنج داخل سالن قرنطینه و سالن اصلی قرار دهید تا دائما از دما و رطوبت محیط مطلع شوید.
6- دمای محیط نگهداری تخم ها باید از 15 درجه بیشتر نرود چون باعث خراب شدن تخم ها خواهد شد، هم چنین دمای کمتر از 10 درجه نیز باعث مرگ نطفه ها خواهد شد. بنابراین داشتن یک دماسنج و رطوبت سنج در انباری تخم ها ضروری خواهد بود.
7- دمای محیط جوجه های تازه به دنیا آمده باید 37 درجه و دمای محیط جوجه های یک هفته به بالا بین 22 الی 25 درجه باید باشد.

رعایت بهداشت در کارخانه جوجه کشی کلید موفقیت

در هر زمینه ای، در هر کسب و کاری برای داشتن بهترین نتیجه باید نظم و بهداشت را رعایت نمود. زیرا هم باعث جذب مشتری می شود و هم به سلامت صاحب کسب و کار کمک خواهد کرد. در حوزه دامداری و پرورش مرغ نیز اگر می خواهید بهترین نتیجه را کسب کنید باید بهداشت را در محیط پرورش جوجه ها رعایت نمایید. چون هم به راحتی می توانید پروانه بهداشت دریافت کنید و هم اعتماد مشتری ها به شما بیشتر خواهد شد و از همه مهم تر اینکه از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری خواهید نمود. 
- سعی کنید همیشه آب و غذای تازه در اختیار جوجه ها قرار دهید.
- هر روز فضولات پرندگان را از کف سالن تمیز نمایید. تا هم از جمع شدن حشرات و موجودات موذی مانند مگس و موش و ... جلوگیری شود و هم از بیمار شدن جوجه ها جلوگیری به عمل آید.
- از ورود هرگونه حشرات موذی و جانداران جونده به داخل سالن جلوگیری نمایید. برای این منظور باید کف سالن را کاملا سیمان کاری کنید و درز های دیوار، کنار پنجره ها و سقف را کاملا با سیمان بپوشانید.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...