خرید سنگ
to top

طرز تهیه‌ ی سوسیس و کالباس


546
زمان مطالعه: 8 دقیقه, 28 ثانیه



طبق اظهارات بسیاری از پزشکان و کارشناسان تغذیه و سلامتی، مصرف انواع سوسیس و کالباس صنعتی، به دلیل استفاده از برخی مواد اولیه، سبک تهیه و افزودن مواد نگهداره، با گذشت زمان برای بدن مشکل آفرین خواهد بود. اما طعم لذیذ و عطر فوق‌العاده‌ی این مواد خوراکی، به گونه‌ای است که نمی‌توان به راحتی از چشیدن آن‌ها پرهیز کرد. متاسفانه با توجه به اطلاعات ارائه شده توسط کارشناسان بهداشت، سوسیس و کالباس صنعتی، جز آن دسته از فرآورده‌های پروتئینی دیر هضم بوده که اتفاقا پروتئین کمی را نیز به بدن منتقل می‌کنند. همچنین نیتریت و نیترات موجود در این محصولات پس از مصرف، به نتیروزآمین تبدیل شده و سلامتی افراد مصرف کننده را به خطر خواهد انداخت. این در حالی است که پزشکان و کارشناسان تغذیه و سلامتی مصرف سوسیس و کالباس مرغوب را غذایی مناسب برای انسان معرفی کرده‌اند. البته شرط لازم در این مورد نیز مصرف معقول و متعادل این فرآورده‌های لذیذ و دوست‌داشتنی خواهد بود. بنابراین مهم‌ترین مسئله برای افرادی که تمایل دارند از این محصولات خوشمزه استفاده کنند، اطمینان از سلامت و مرغوبیت آن‌ها است. در این مقاله دستور تهیه‌ی سوسیس و کالباس خانگی را به شما عزیزان آموزش خواهیم داد. محصولاتی که به دلیل استفاده از مواد اولیه‌ی مرغوب و استفاده نکردن از مواد نگهدارنده، مناسب برای اعضای خانواده بویژه کودکان خواهد بود.

طرز تهیه ی سوسیس مخلوط خانگی

در این قسمت، آموزش تهیه‌ی سوسیس مخلوط (سوسیس گوشت قرمز و سفید) را برای شما عزیزان در نظر گرفته‌ایم که رعایت نکات زیر در بدست آمدن نتیجه‌ای مطلوب و مورد نظر، بسیار مهم و ضروری است.

مواد اولیه

 

alt

alt

۲۵۰ گرم گوشت قرمز بدون چربی (گوشت گوسفند یا گوشت گوساله)، ۲۵۰ گرم گوشت سینه‌ی مرغ، ۵۰ گرم روغن مایع، ۱ عدد تخم‌مرغ، ۷۵ گرم آرد، ۵۰ گرم آب، ۵۰ گرم یخ، ۱۵ گرم پودر آب پنیر، ۱۵ گرم شیر خشک، ۱ قاشق چای‌خوری شکر، ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر خردل، ۱/۴ قاشق چای‌خوری زنیان، ۱ عدد میخک، ۱/۲ قاشق چای‌خوری فلفل سفید، ۱/۲ قاشق چای‌خوری فلفل قرمز، ۱ قاشق چای‌خوری پودر سیر، ۱ قاشق چای‌خوری پودر سیر، ۱ قاشق چایخوری پودر پیاز، ۱/۵ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل، ۱/۲ قاشق چای‌خوری پودر هل، ۱/۲ قاشق چای‌خوری آویشن، ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر ریشه‌ی جوز (بهتر است آن‌ را با دنده‌ی خیلی ریز، رنده کنید)، ۱/۴ قاشق چای‌خوری دارچین، ۱/۴ قاشق چایخوری پاپریکا (فلفل دلمه‌ی خشک شده)، ۱/۴ قاشق چای‌خوری پودر تخم گشنیز و ۳ قاشق چای‌خوری نمک

مراحل تهیه ی سوسیس مخلوط خانگی

مرحله‌ ی اول

گوشت‌ها را درون فریزر قرار دهید؛ چرا که انجماد آن‌ها به بهتر خرد شدن و چرخ شدن، کمک خواهد کرد.

مرحله‌ ی دوم

alt

در این مرحله ۳ حبه سیر را به همراه گوشت منجمد، بوسیله‌ی چرخ‌ گوشت، ۳ مرتبه چرخ کنید.

مرحله‌ ی سوم

alt

اکنون زمان مخلوط کرده گوشت چرخ‌ شده با روغن مایع، تخم‌مرغ و ادویه‌های مورد نیاز خواهد بود. آن‌ها را درون ظرفی بزرگ ریخته و به مدت زمان ۵ دقیقه به مخلوط کردن آن‌ها ادامه دهید.

مرحله ی چهارم

آرد را به مواد اضافه کرده و باز هم به مخلوط کردن و هم‌زدن بپردازید.

مرحله ی پنجم

حال نمک و شکر را به مواد افزوده و تا زمانیکه خمیری صورتی رنگ و یکدست بدست آید، به هم‌زدن آن‌، ادامه دهید.

مرحله ی ششم

alt

اگر چرخ گوشت شما دارای سرپوش مخصوص است، از آن استفاده کنید و مطابق شکل، مواد بدست آمده را درون پوشش مخصوص سوسیس (معمولا از روده‌ی گوسفند یا گوساله برای پوشش استفاده می‌شود)، بریزید. سعی کنید انتها و ابتدای پوشش سوسیس‌ها را به خوبی محکم کنید تا هنگام پخت، پاره نشود.

نکته: اگر سرپوش مخصوص سوسیس در اختیار شما نبود، می‌توانید از سلفون برای پوشش سوسیس خود استفاده کرده و با دقت و به آرامی هر بار مقداری از مواد خمیری‌شکل را برداشته و روی سلفون بریزید و به شکل استوانه‌ای با قطر ۱ تا ۲ سانتی‌متر و طول ۱۰ سانتی‌متر (طول و قطر سوسیس شما کاملا اختیاری خواهد بود)، فرم دهید.

مرحله ی هفتم

alt

سوسیس‌های آماده شده را درون ظرفی از آب ریخته و روی حرارت به مدت ۹۰ دقیقه قرار دهید. در این مرحله می‌توانید روش بخارپز را جایگزین کرده و به مدت زمان ۶۰ دقیقه آن‌ها را حرارت دهید.

مرحله ی هشتم

alt

پس از مدت زمان ذکر شده، سوسیس‌ها را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید کاملا سرد شوند. سپس آن‌ها را درون یخچال قرار داده تا بافت سفت و مناسبی را بدست آورند. بعد از طی کردن مراحل فوق، سوسیس خانگی جهت مصرف آماده خواهد بود و می‌توان طبق ذائقه‌ی افراد خانواده، به روش‌های مختلفی مانند سرخ‌شده، گریل، کبابی یا سرد، ساندویچ‌های لذیذی را تدارک دید.

طرز تهیه‌ی کالباس مرغ خانگی نوع اول

مواد اولیه

یک عدد سینه‌ی مرغ، ۳ حبه سیر، ۳ عدد زرده‌ی تخم‌مرغ، ۳ قاشق غذاخوری آرد، ۱۰ عدد پسته‌ی خام، به اندازه‌ی ۲ عدس جوزهندی، نصف قاشق مرباخوری پودر هل، نصف قاشق مرباخوری فلفل سیاه، ۱/۵ قاشق مرباخوری زنجبیل، ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع، ۱/۳ قاشق مرباخوری دارچین، ۱ قاشق مرباخوری نمک. در صورت نبود میخک و جوزهندی می‌توان نصف قاشق مرباخوری آویشن را جایگزین کرد.

مراحل تهیه‌ ی کالباس مرغ خانگی

مرحله‌ی اول

alt

ابتدا گوشت سینه‌ی مرغ را ۳ مرتبه با چرخ گوشت، چرخ می‌کنیم. در صورت نبود چرخ گوشت می‌توان از غذاساز استفاده کرد.

مرحله‌ی دوم

alt

آرد الک شده را درون ظرفی بزرگ ریخته و تمامی ادویه‌های ذکر شده را به آن اضافه می‌کنیم. مواد را به خوبی مخلوط کرده و الک کنید.

مرحله‌ی سوم

alt

اکنون مواد الک شده را به مرغ چرخ شده اضافه کنید و به خوبی آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. در این مرحله استفاده از دست برای بدست آوردن خمیر مطلوب، بسیار مهم و لازم خواهد بود.

مرحله‌ی چهارم

زرده های تخم‌مرغ را به مخلوط فوق اضافه کرده و دوباره آن‌ها را با دست ورز می‌دهیم.

مرحله‌ی پنجم

روغن مایع را به خمیر اضافه کرده و تا زمانی که خمیری نرم و یکدست بدست آید، به این کار ادامه می‌دهیم.

مرحله‌ی ششم

alt

اکنون زمان بسته‌بندی کردن خمیر کالباس مرغ است. سلفونی را به اندازه‌ی دلخواه و به شکل مستطیل برش زده و مقداری از خمیر بدست آمده را در وسط آن ریخته و پس از قرار دادن پسته‌ها در قسمت‌های مختلف خمیر آن را به شکل استوانه‌ای با قطر ۵ و طول ۲۰ سانتی‌متر فرم دهید. البته اندازه‌ی کالباس با توجه به سلیقه‌ی افراد، متغیر خواهد بود. سعی کنید که دو طرف سلفون را به خوبی گره زده تا هنگام طبخ، باز نشود. پیشنهاد می‌‌کنیم از چندین لایه‌ی سلفون برای محکم کردن پوشش کالباس استفاده کنید.

مرحله‌ی هفتم

پس از بسته‌بندی کردن کالباس، آن را درون ظرف بزرگی از آب جوش قرار داده و به مدت زمان ۹۰ دقیقه اجازه دهید بپزد. می‌توان از روش بخارپز نیز استفاده کرد. در اینصورت به مدت زمان ۶۰ تا ۷۵ دقیقه برای پخت کامل کالباس نیاز خواهد بود.

مرحله‌ی هشتم

alt

پس از طی مراحل فوق و اطمینان از پخت کالباس، اجازه دهید در هوای بیرون از یخچال به آرامی سرد شود. حال آن را درون یخچال قرار داده و به مدت چند ساعت صبر کنید تا بافتی نرم و متراکم بدست آید. کالباس آماده شده و می‌توان آن را مورد استفاده قرار داد.

طرز تهیه‌ی کالباس خانگی نوع دوم

مواد اولیه

۱/۲ پیمانه شیر، ۳ عدد نان تست تازه، ۴ حبه سیر پوره شده، ۱ کیلو گوشت سینه‌ی مرغ، ۱۰ عدد پسته‌ی خام، ۱/۲ قاشق مرباخوری فلفل سیاه، ۱/۲ قاشق مربا خوری فلفل قرمز، ۱ قاشق چای‌خوری نمک، ۱ قاشق غذاخوری هویج رنده شده و ۱ قاشق غذاخوری پیازچه‌ی پوره شده

مراحل تهیه‌ی کالباس مرغ خانگی نوع دوم

مرحله‌ی اول

ابتدا اطراف نان تست را برش زده و درون نصف پیمانه شیر قرار می‌دهیم تا کاملا نرم شود.

مرحله‌ی دوم

در این مرحله نان تست خیس خورده با شیر را توسط دست کاملا مخلوط می‌کنیم تا به خمیری نرم تبدیل شود.

مرحله‌ی سوم

گوشت مرغ را ۳ مرتبه درون چرخ گوشت چرخ‌ کرده تا به خمیری یکدست و نرم تبدیل شود. البته می‌توان گوشت مرغ‌ را درون غذاساز ریخته و تا زمانی که به شکل خمیر تبدیل شود، آن را مخلوط کرد.

مرحله‌ی چهارم

alt

در این مرحله به خمیر گوشت مرغ، نان تست خمیری، هویج، پیازچه، سیر، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را اضافه کرده و با دست مخلوط می‌کنیم. این عمل را تا زمانی که مخلوطی یکدست و منسجم بدست آید، ادامه می‌دهیم.

مرحله‌‌ی پنجم

سلفونی را به شکل مستطیل برش زده و خمیر بدست آمده را دقیقا در مرکز آن قرار دهید. سعی کنید خمیر را به شکل استوانه فرم دهید. پسته‌ها را در قسمت‌های مختلف خمیر فرو کرده و سپس با سلفون تمام قسمت‌های کالباس را بپوشانید. بهتر است برای جلوگیری از باز شدن پوشش کالباس هنگام پخت، از چندین لایه سلفون استفاده شود. پس از بسته بندی کالباس، آن را درون ظرفی حاوی آب جوش قرار داده و اجازه دهید به مدت زمان ۹۰ دقیقه طبخ شود. در این قسمت هم می‌توان روش بخارپز را جایگزین آب‌پز کرد.

مرحله‌ی ششم

alt

پس از طی مدت زمان ذکر شده، کالباس را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید در دمای آشپزخانه سرد شود. اکنون زمان قرار دادن آن درون یخچال به مدت زمان ۳ الی ۴ ساعت است تا بافتی مطلوب به خود بگیرد. کالباس پس از طی مراحل ذکر شده آماده‌ی مصرف خواهد بود.

در ارائه‌ی این مقاله، به آموزش ساده‌ترین روش‌ها برای تهیه‌ی سوسیس و کالباسی خانگی و با کیفیت، پرداختیم. منتظر نظرات گرم و سازنده‌ی شما دوستان کجارویی در بهبود مقالات بعدی کجارو هستیم.

 تهیه شده در کجارو



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...