خرید سنگ
to top

زغال چوب


296
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 42 ثانیه



چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸

  •  

 

دست‌های سیاه جیب پر پول

همشهری‌آنلاین: زغال‌سازی شغلی است که شما را روسفید می‌کند و بعد از مدتی اعتبار پول و هر چیزی که بخواهید را برای‌تان به ارمغان می‌آورد

زغال

در اين گزارش مي‌خواهيم كار پردرآمدي را به شما معرفي كنيم كه اصلا اين ميزان سود ماهيانه به قيافه‌اش نمي‌خورد. «زغال فروشي» يك شغل بسيار پردرآمد و پرسود براي افرادي است كه دنبال پول درآوردن هستند.

در اين كسب و كار با پنج ميليون تومان مي‌توانيد كارتان را شروع كنيد و بعد از يك سال يكي از افرادي باشيد كه ماهيانه بيشتر از پنج ميليون تومان سود خالص به دست مي‌آوريد.

به همين خاطر توصيه مي‌شود با ديدن شكل و شمايل زغال سازي زود قضاوت نكنيد و اگر دنبال يك كار پردرآمد مي‌گرديد حتما آن را امتحان كنيد.

  • زغال فروشي، يك شغل پردرآمد

بهروز اكبري سال‌ها پيش كارآموز كارگاه زغال‌پزي بود. در آن روزگار، آن‌قدر شاگردي كرد تا خودش استاد زغال‌سازي شد. اين روزها ذغال‌هاي كارگاه آقاي اكبري، برند خاص خودش را دارد و او فوت و فن خاصي براي خودش در نظر گرفته كه آن را فقط به شاگردانش آموزش مي‌دهد.

حالا بعد از 10سال كسب تجربه، او رو به روي ما درون اتاقي كه گوشه‌اش ذغال‌ها روي هم ريخته‌اند مي‌نشيند و از سير تا پياز اين شغل را توضيح مي‌دهد:«از سال 70 شروع به توليد زغال كردم.

اولش در مغازه‌ي زغال فروشي شاگرد بودم اما بعد از 10 سال توانستم خودم يك كارگاه توليدي زغال راه‌اندازي كنم. كارگاهي كه اين روزها چرخش خوب مي‌چرخد.

زغال سازي و زغال فروشي در دسته‌ي كارهاي پر درآمد قرار دارد و ما زغال فروش‌ها بيشتر از هر چيزي دوست داريم كارمان توسعه پيدا كند. اين شغل نه تحصيلات خاص مي‌خواهد و نه براي شروع آن به دوره‌هاي پر‌هزينه نياز است.

اگر مدتي هر چند كوتاه، درون يك كارگاه زغال سازي بچرخيد كم كم فوت و فن‌ها دست‌تان مي‌آيد.»

  • مجوزهاي لازم براي راه‌اندازي زغال سازي

توليد و فروش زغال شغل پردرآمدي است. آقاي اكبري به آدم‌هايي كه دنبال يك منبع درآمد خوب مي‌گردند اطمينان مي‌دهد كه در اين حرفه بعد از مدت كوتاهي بيشتر از چيزي كه توقع دارند درآمد خواهند داشت.

اما براي اين‌كه بتوانيد صاحب اين كسب و كار شويد، قدم اولي به عنوان گرفتن مجوزها وجود دارد كه لازم است آن را پشت سر بگذاريد:«اولين گامي كه شما بايد براي راه اندازي يك كارگاه زغال‌سازي برداريد گرفتن مجوز از سازمان محيط زيست است.

براي گرفتن اين مجوز، مأموران محيط زيست مي‌آيند و شما بايد به آن‌ها اطمينان بدهيد كه از ضايعات چوبي و بافت‌هاي فرسوده و بازمانده‌ي چوب‌هاي مختلف زغال مي‌سازيد نه از چوب خالص درختان.

بعد از آن ظرف مدت كوتاهي اين مجوز براي شما صادر مي‌شود.»

  • ضايعات با كيفيت بخريد

بعد از گرفتن مجوزها، براي اين‌كه يك زغال‌سازي داشته باشيد بايد بدانيد مواد اوليه، يعني همان ضايعات چوبي را از كجا خريداري كنيد: « مركز خريد ضايعات چوبي براي توليد زغال استان مازندران و جهرم است.

اما در مازندران شما اين ضايعات را ارزان‌تر خواهيد خريد. در خريد ضايعات چوبي، بايد به كيفيت آن‌ها دقت كنيد. براي مثال هر چه چوبي كه مي‌خريد پرآوندتر يا سن و سالش بيشتر باشد براي زغال مناسب‌تر است.

به علاوه چوب نارنگي و هلو هم زغال‌هاي مرغوب و خوبي به ما مي‌دهند.»

  • تنور زغال‌پزي، ساخت وطن

كارگاه زغال سازي هم شبيه بيشتر كارگاه‌ها نياز به ابزار و تجهيزات مناسب دارد. اما در اين كار تجهيزات آن قدر پيچيده و گرانقيمت نيست كه از عهده‌ي تهيه‌ي آن‌ها بر نياييد:« كارگاه زغال سازي را با يك كوره و چند سبد مخصوص كه قالب‌هاي خمير زغال هستند مي‌توانيد راه اندازي كنيد.

هزينه‌ي خريد كوره، حدودا پنج ميليون تومان مي‌شود. اما اگر بلد باشيد خودتان يك كوره طراحي و درست كنيد همين پنج ميليون را در جيب تان مي‌گذاريد و كارتان را شروع مي‌كنيد.

در اين كار از كوره‌هاي معمولي مي‌توان كمك گرفت اما اگر بي دقت باشيد زغال‌ها در اين كوره‌ها مي‌سوزند و از بين مي‌روند براي همين من با استفاده از تجربيات تمام اين سال‌هايم يك كوره‌ي مخصوص طراحي كردم.

در اين طرح ، دو كوره‌ي سنتي و صنعتي با هم تلفيق شده و دور تا دور آن را آجرهاي نسوز و فولاد گرفته است. در اين صورت ديگر زغال‌ها نمي‌سوزند و لازم نيست دل‌تان بابت سياهي صورت‌تان پاي تنور شور بزند.

از تنور كه بگذريم به وسايل جانبي، شبيه دستگاه تيغ اره و موتور دستي مي‌رسيم كه نهايتا با پنج ميليون مي‌توان آن‌ها را خريداري كرد و در كارگاه قرار داد.»

  • با پنج ميليون تومان صاحب كسب و كار شويد

كسب و كاري مثل زغال سازي كه با ابزار و وسايل خاصي بايد آن را راه اندازي كرد الزاما سرمايه‌ي چنداني نمي‌خواهد.

اگر شما براي خودتان يك پس‌انداز متوسط هم داشته باشيد مي‌توانيد اين كار را شروع كنيد اما در هر كاري قانوني وجود دارد و آن اين است:« هر چه سرمايه‌ي اوليه‌ي تان بيشتر باشد كسب و كار راحت‌تري خواهيد داشت.»

در زغال‌سازي سرمايه‌ي اوليه‌ي شما يك كارگاه 50 متري در كنار بازار چوب فروش‌هاست. هر چه‌قدر به اين بازار نزديك‌تر باشيد كسب و كار راحت‌تري خواهيد داشت.

بعد از آن نوبت خريد كوره و قالب‌هاست. در شغل توليد زغال اگر حداكثر 20 ميليون تومان در جيب‌تان داشته باشيد حتما موفق مي‌شويد. اما اگر اين پول را نداريد دلسرد نشويد، صرف‌ نظر از پول اجاره يا خريد كارگاه، با پنج ميليون تومان هم مي‌شود اين كار را راه اندازي كرد.»

  • دستپخت‌هاي زغالي

فرض كنيد سرمايه‌ي اوليه‌ي‌تان را هزينه كرده‌ايد و يك كارگاه زغال‌سازي راه انداخته‌ايد حالا بايد به فكر توليد ذغال‌هاي خوب و مرغوب باشيد.

اين زغال‌ها چگونه توليد مي‌شوند؟:« ما از هر چيزي مي‌توانيم زغال بسازيم از مقوا و كاغذ گرفته تا بطري‌هاي بازيافتي اما زغالي كه خريدار دارد از چوب ساخته شده است.

زماني كه رطوبت چوب يا به اصطلاح خودمان دودش كشيده مي‌شود « زغال زلال» به دست مي‌آيد. بعد از آن، همين زغال دوباره در كوره قرار مي‌گيرد تا تصفيه شود.

بايد در انجام مراحل كار ، تبحر داشته باشيد تا بتوانيد ذغال‌ها را خوب دربياوريد، شايد باورتان نشود اما زغال‌سازي درست شبيه آشپزي است.

دستپخت آدم‌ها در اين كار با هم فرق دارد اما اگر فوت و فن كار با زغال را بدانيد و به آن‌ها عمل كنيد ذغال‌هاي‌تان زبانزد خاص و عام مي‌شود.»

  • براي آموزش به هر كارگاهي نرويد

تا اين‌جا اگر به كار زغال‌سازي علاقه‌مند شده‌ايد يا اين شغل براي‌تان جالب است در مورد آموزش‌هاي آن به شما توضيح مي‌دهيم. در اين مرحله خيلي‌ها شايد دنبال كلاس‌هاي آموزش زغال‌سازي بگردند اما چنين كلاسي وجود ندارد.

افراد مستعد اين حرفه مي‌توانند به يك كارگاه زغال‌سازي مراجعه كنند و فوت و فن‌ها را ياد بگيرند اما بهروز اكبري مي‌گويد به هر كارگاهي اعتماد نكنيد:«هر كارگاهي نمي‌تواند به آدم‌هايي كه دنبال چنين شغلي هستند كمك كند.

خيلي‌ها هنوز با روش‌هاي سنتي زغال را تهيه مي‌كنند. اين روش‌ها كارآموزان را اذيت مي‌كند و باعث مي‌شود در اول كار دلزده شوند.

من خودم هم اكنون 16شاگرد دارم و آن‌ها هر روز بيشتر از گذشته با راه و روش‌هاي مخصوص اين شغل آشنا مي‌شوند.

در روش مدرن زغال‌سازي افراد سرتا پاي‌شان سياه نمي‌شود و لازم نيست لباس‌هاي‌شان را بعد از خارج شدن از كارگاه دور بريزند علاوه بر اين كاركنان ديگر مثل قديم گرماي پاي كوره را تحمل نمي‌كنند چرا كه كوره‌ها به گونه‌اي ساخته شده‌اند كه گرما را به صورت مستقيم به ذغال‌ها منتقل مي‌كند.

دماي داخل كوره 500 درجه است و دماي بيرون آن 25 درجه. در اين صورت نه آسيبي به صاحبكار مي‌رسد و نه باعث مي‌شود اين افراد سختي‌هاي زيادي را تحمل كنند.»

  • شش نفر، ستون اصلي زغال‌سازي

يك كارگاه زغال‌سازي را نمي‌شود تك نفره اداره كرد. در اين كارگاه شما حداقل به شش نفر نياز داريد تا كارها را دست‌شان بگيرند.

اما در كارگاه آقاي اكبري 12 نفر به هم كمك مي‌كنند تا كارها سريع‌تر پيش برود:« در كارگاهي كه قرار است حداقل شش نفر در آن كار كنند، دو نفر كار تهيه‌ي چوب و برش‌گيري را انجام مي‌دهند، دو نفر پخت مي‌كنند و يك يا دو نفر هم در قسمت بسته‌بندي فعاليت مي‌كنند. اين افراد مثل يك زنجيره به هم متصل هستند.

بنابراين بدون آن‌ها، كارها كند پيش مي‌رود و چند سالي طول مي‌كشد تا يك كارگاه پا بگيرد. اما اگر همه‌ي اين افراد دست به دست هم بدهند يك يا دو ماهه كارتان رو به راه مي‌شود.»



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...