خرید سنگ
to top

زغال قالبی یا زغال فشرده


298
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 39 ثانیه



جهت تولید و ساخت انواع زغال از میان ضایعات چوب در سطح جهان، دو روش اصلی وجود دارد که شرکت های تولیدی زغال قالبی یا زغال فشرده از آن استفاده میکنند.

  • روش قدیمی یا همان روش سنتی
  • روش مدرن یا همان روش مکانیزه

در ادامه به بررسی این دو روش تولید زغال میپردازیم. با ما همراه باشید.

 

روش سنتی تولید زغال

برای تولید زغال با روش های قدیمی که به آن روش سنتی تولید زغال نیز گفته میشود ، میتوان از دو طریق اقدام به تهیه زغال نمود.

  1. در ابتدا باید مقدار مشخصی از هیزم درختان و چوب های خشک شده را در کنار هم انبار نمود و سپس این چوب ها را به آتش کشید. این روش از ابتدای پیدایش آتش توسط بشر مورد استفاده قرار میگیرد و بیشتر مردم جهان از این روش نیز استفاده کرده اند. این روش دارای عیب های نیز میباشد که یکی از مهمترین آنها، متصاعد شدن گاز از چوب های سوخته شده در هوا میباشد که موجب آلودگی هوا میگردد.
  2. روش سنتی دیگری که مورد استفاده قرار میگیرد بدین گونه میباشد که چوب های انبار شده را بوسیله نقاله هایی به درون یک کوره مخصوص هدایت میکنند و سپس کوره چوب سوز را روشن نموده و دریچه این کوره را مسدود میکنند. در این حالت چوب ها در فضایی بسته به تدریج تبدیل به زغال میشوند.

 

روش مکانیزه

در روش تولید مکانیزه زغال چوب بدین شکل عمل میگردد که در ابتدا خورده چوب توسط دستگاه خرد کن به قطعات ریز تبدیل میگردد و بعد از آن با تسمه نقاله به کوره های پخت انتقال پیدا میکند. در این مرحله ذغال ها را آسیاب میکنند و بعد از آن زغال ها وارد حوضچه های شستشو می شوند .
پس از شستشن زغال ها، مواد آسیاب شده خشک می شوند و پس از خشک شدن با صمغ گیاهی که همان چسب زغال میباشد مخلوط میگردند و در این مرحله قالب گیری انجام می شود و سپس توسط دستگاه پرس, پرس می شوند . پس از انجام مرحله پرس قطعات توسط دستگاه برش به اندازه ها و شکل های مدنظر برش می خورند.
در زبان شیرین فارسی به بریکت که حاصل زغال سنگ پودری بوده است، زغال فشرده گفته میشود. این موضوع را میتوان عنوان نمود که زغال ماده ای اسفنجی و سیاه میباشد که تقریباً کربن خالص است ولی بریکت به غیر از کربن مواد افزودنی دیگری مانند نشاسته نیز دارد. کد آیسیک بریکت و سوختهای جامد شده از زغال سنگ ۱۰۱۲۰۰۰۰ می باشد.
برای تهیه زغال فشرده یا همان بریکت میتوان از انواع ضایعات چوب یا پودرهای مواد سوختی و انواع زغال های شکسته در کارخانجات بسته بندی زغال استفاده نمود.
معمولاً از بریکت برای مصرف سوخت دیگ های بخار و در بعضی لوکوموتیوها قطارها استفاده میشود، مخصوصاً در نقاطی که چندان دسترسی به سوخت های بهتر نباشد. این ماده که یک سوخت ساختگی است از خاک مواد سوختی و چسب زغال ساخته میشود.
ماده سوختنی که در بریکت استفاده میشود را میتوان از خاک زغال سنگ، خاک کک، خاک اره یا زغال قهوه ای و نارس و یا مخلوطی از آنها تولید نمود. همچنین چسب زغال معمولاً از چغندر آرد و نشاسته صنعتی تولید میشود.

نمودار فرآیند تولید ذغال قالبی یا فشرده به روش مکانیزه

نموداذ فرایند تولید زغال



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...