خرید سنگ
to top

تولید زغال فشرده


415
زمان مطالعه: 3 دقیقه, 36 ثانیه



تولید زغال فشرده : از پرس کردن خاک اره همراه با حرارتی بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ درجه بریکت یا همان شمش زغال بدست می آید ،بقیه مراحل تولید تقریبا شبیه زغال سنتی است و پایان فرایند تولید پخت زغال در کوره است . افزودنیهایی که به خاک اره اضافه می شود شامل پوست گردو و خاکه زغال است .درصد ترکیب بصورت ۷۰ درصد خاک اره ،۲۰درصد پوست گردو و ۱۰درصد خاکه زغال است .

زغال چوب کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره ی ما دارد که از جمله آن می توان به ایجاد شعله برای پخت غذا و استفاده در شومینه و غیره اشاره کرد. همچنین برای ساخت ماسک ضدگاز کاربرد دارد. از گرافیت به شکل پودر و سفت شده به عنوان زغال چوب در آثار هنری به کار گرفته می شود. داروهای زغال چوب در پزشکی که به صورت قرص یا پودر وجود دارند، برای جذب سم از دستگاه گوارشی مورد استفاده اند. این ها نمونه ای از کاربردهای زغال چوب در زندگی روز مره ما می باشد.

تولید زغال فشرده

فرآیند تولید زغال فشرده

زغال‌چوب حرارت بالايي دارد، دود نمي‌كند و كمترين وزن را به عنوان سوخت‌ دارد. اگر چوب در مجاورت هواي مناسب بسوزد، به طور كامل آتش مي‌گيرد و در صورتي كه هواي اطراف آن محدود شود، دود نخواهد كرد. در اين مواقع آتش به اصطلاح خفه شده و چوب به زغال تبديل مي‌شود. اگر براي توليد زغال‌چوب فشرده از خاك اره يا ديگر ضايعات كشاورزي استفاده شود، از تخريب جنگل‌ها جلوگيري خواهد شد. علاوه بر اين، از دود حاصل از اين فرآيند براي توليد سركه چوب استفاده مي‌شود كه در زمينه‌هاي مختلف كاربرد دارد. زغال‌چوب توليدي نيز نه‌تنها از استحكام بالايي برخوردار خواهد بود بلكه زمان حرارت‌دهي آن در مقايسه با زغال‌چوب معمولي افزايش خواهد يافت. قطعات اين زغال هم شكل و هم‌اندازه بوده و با وجود حفره‌اي در وسط قطعات زغال، هنگام استفاده از آن ديگر نيازي به باد زدن براي افزايش اكسيژن‌رساني هنگام سوخت نخواهد بود؛ همچنين بسته‌بندي و نگهداري اين نوع زغال‌چوب بسيار راحت‌تر خواهد بود.

براي تهيه زغال‌ چوب فشرده از خاك اره، ابتدا خاك اره و ديگر پسماندهاي چوبي كارخانجات دانه‌بندي شده، سپس وارد دستگاه فشرده‌سازي هيدروليك مي‌شوند. به دليل فشار بسيار زياد اعمال‌‌شده در اين فرآيند، ذرات خاك اره و پودر چوب بدون نياز به هيچ نوع ماده افزودني و عامل چسباننده، بخوبي به همديگر مي‌چسبند و به اين ترتيب خاك اره پس از فشرده شدن به شكل استوانه يا چهارگوش‌ يا مستطيلي به قطعات كوچكتر و مجزايي تقسيم مي‌شود. خاك اره فشرده شده از قابليت استفاده در شومينه‌هاي هيزمي با طول عمري ۳ برابر هيزم‌هاي معمولي برخوردار است. در مرحله بعدي، خاك‌‌اره فشرده شده و شكل گرفته در كوره‌‌هاي كنترل شده و بدون وجود هوا به زغال‌چوب تبديل مي‌شود. دود حاصل از تبديل خاك اره به زغال‌چوب به سركه چوب تبديل مي‌شود.

فرآیند تولید زغال فشرده

از آنجا كه در اين روش براي توليد زغال‌چوب از ماده اوليه ارزان‌قيمت و بدون نياز به مواد افزودني ديگر و ماده چسباننده استفاده مي‌شود، هزينه توليد اين نوع زغال‌چوب در مقايسه بسيار كمتر خواهد بود؛ بعلاوه اين نوع زغال نوعي زغال‌چوب با شكل خاص و يكسان و همچنين مدت زمان حرارت‌دهي آن تا ۳ برابر زغال‌هاي معمولي است و از استحكام بيشتري نيز برخوردار است. با توجه به اين كه فرآيند توليد زغال فشرده در كوره‌هاي الكتريكي انجام مي‌شود، زغال‌چوب توليدي نيز بدون بو و بدون گاز خواهد بود كه در صورت حمايت از اجراي اين طرح، قابليت توليد انبوه‌ سالانه بيش از ۶۰ هزار تن و صادرات به كشورهاي ديگر را نيز خواهد داشت. براي تهيه زغال‌چوب يا زغال نباتي معمولي از چوب درختاني مانند تبريزي و شاه بلوط كه در آنها صمغ يا رزين كمتري وجود داشته باشد، استفاده مي‌كنند. در اين طرح باتوجه به اين كه به جاي چوب از خاك اره استفاده شده است، از گازهاي متصاعد شده نيز تركيب ديگري به نام سركه چوب‌ حاصل مي‌شود كه در زمينه‌هاي مختلفي كاربرد خواهد داشت.

مزایای زغال فشرده

برخی مزایای محصول زغال فشرده به شرح ذیل میباشد :

  • بدون استفاده از مواد شیمیایی
  • بدون بوی بد و گاز
  • بدون جرقه و بدون سردرد
  • بدون صمغ
  • با خاکستر بسیار کم
  • دارای حرارت بالا
  • زمان سوخت بالا


نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...