خرید سنگ
to top

خط تولید شیر خشک نوزادان


1041
زمان مطالعه: 1 دقیقه, 45 ثانیه



شیر خشک از محصولات لبنی می باشد که کاربرد روزافزونی در صنایع غذایی دارد . در گذشته شیرخشک تنها برای استفاده نوزادان به کار می رفت اما در حال حاضر پایه و اساس بسیاری از محصولات لبنی شیرخشک می باشد .  اکنون هم برای غذای کودک و هم برای استفاده در صنایع لبنی و سایر صنایع غذایی از شیرخشک استفاده می شود . استفاده از شیرخشک در انواع بیسکوییت و شکلات ، بسیاری از آشامیدنی ها و … رواج یافته است . در کشور ما به علت وجود منابع مناسب دامی و تولید شیر ، موقعیت خوبی جهت تولید شیرخشک و صادرات آن فراهم شده است . در این مقاله با فرایند و روش تولید شیرخشک آشنا خواهیم شد .

در ابتدا شیر از دامداری ها جمع آوری شده و در بخشی از کارخانه که برای جمع آوری شیر در نظر گرفته شده است ذخیره سازی می گردد .در این بخش مخازن ذخیره سازی شیر قرار می گیرد و دمای محیط نیز باید مناسب باشد .

alt

بعد از مرحله جمع آوری شیر ، شیر جمع آوری شده وارد مخازن استیل موجود در سالن می شود . بعد توسط دستگاه پاستوریزاتور شیر پاستوریزه می شود .در مخازن یکسری افزودنی ها به شیر اضافه می گردد مانند ویتامین ، مکمل .

alt

در مرحله بعدی شیر باید هموژنیزه شود . هموژنایزر دستگاهی است که شیر را کاملا یکنواخت و به دانه های ریز و یکسان تبدیل می کند . سپس نوبت به پاستوریزاسیون می رسد ؛ پاستوریزاسیون شیر در دمای بالا انجام می گیرد و برای این کار به دیگ بخار نیاز می باشد . حرارت و برودت آنی باعث می شود میکرب ها و سایر باکتری های مضر در شیر از بین رفته و شیر پاستوریزه تولید گردد .

بعد از پاستوریزاسیون شیر ، مرحله تولید پودر از شیر پاستوریزه است . در دستگاهی که برای همین منظور طراحی شده است ، شیر پاستوریزه به داخل مخزن دستگاه مبدل پودر وارد شده و پس از طی فرایندی پودر شیر و یا همان شیرخشک تولید می گردد .

در نهایت قسمت بسته بندی شیرخشک می باشد . شیرخشک در بسته بندی های قوطی که عموما برای نوزادان کاربرد دارد و بسته بندی کیسه ای که عمدتا در صنایع غذایی استفاده می شود بسته بندی می گردد .

 

 

 دسته: Uncategorized @fa



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...