خرید سنگ
to top

سفیر خوش آوازه ایرانی فرانسوی


714
زمان مطالعه: 10 دقیقه, 25 ثانیه



معرفی و بررسی کامل پژو پارس و انواع مدلها: سفیر خوش آوازه ایرانی فرانسوی

معرفی اولیه

 

پژو پارس یکی از محصولات محبوب ایران خودروست که از سال ۱۳۷۸ با نام‌های پژو سفیر و پژو پرشیا تولید شده است و اکنون با نام پارس به فروش می رسد. طراحی این خودرو از پژو ۴۰۵ که در سال۱۹۸۸ بهترین خودرو سال اروپا نام گرفت، الهام گرفته شده است. پارس را می‌توان خودرو محبوب جوانانی دانست که ظاهر ۴۰۵ را کمی قدیمی می‌دانند و در عین حال از عملکرد ۴۰۵ راضی هستند. این خودرو در برخی امکانات رفاهی همانند شیشه عقب برقی و تهویه خودکار با پژو ۴۰۵ تفاوت دارد. اما به طور کلی می‌توان آن را یکی از محصولات موفق ایران خودرو نامید. از اولین تولید این خودرو تا کنون برخی تغییرات نظیر به روز کردن طراحی داشبورد، اضافه کردن برخی امکانات رفاهی مانند سیستم تهویه اتوماتیک لحاظ شده است. پژو پارس همواره به خاطر قدرت بالای خود در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل، حجم زیاد صندوق عقب، فضای کافی داخل کابین و رانندگی لذت بخش در دل‌های مشتریان ایران خودرو جا داشته است. این خودرو در ۴ تریم مختلف تولید می‌شود که در ادامه به بررسی جداگانه هر یک می‌پردازیم:

 

alt

 

 

پارس ELX با موتور XUM

 

این تریم از پژو پارس را می‌توان کامل‌ترین مدل نسبت به دیگر تریم‌ها دانست که از بزرگ‌ترین پیشرانه با حجم ۱۹۰۵ سی سی بهره می‌برد. پس بدیهی است که مصرف سوخت آن نیز از دیگر تریم‌ها بالاتر باشد و مصرف سوخت ترکیبی آن چیزی در حدود ۸.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. همانطور که گفته شد کاملترین تجهیزات رفاهی را می‌توان در این تریم یافت. تجهیزاتی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشونده اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی و... . تفاوت ظاهری این تریم در رینگ‌های اسپورت فابریک ۱۵ اینچی و غربیلک فرمان چرمی آن است.

 

پارس ELX

 

این تریم از موتور XU7 با حجم ۱۷۶۱ سی سی بهره می‌برد. مصرف سوخت ترکیبی آن از مدل با موتور XUM کمتر است و چیزی در حدود ۸ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد. این تریم در تجهیزات رفاهی نیز تفاوت‌های بسیاری با مدل XUM دارد. تفاوت‌هایی نظیر سیستم تهویه دستی، سیستم صوتی ساده و غربیلک فرمان پلاستیکی. شتاب این مدل نسبت به دیگر مدل‌ها بالاتر است و صفر تا صد کیلومتر را در۹ ثانیه طی می‌کند. تفاوت ظاهری این مدل با مدل قبلی در چراغ عقب دودی آن است.

 

پارس LX

 

این مدل با موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سی سی عرضه می‌شود که در موضوع مصرف سوخت، با مصرف سوخت ترکیبی ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر، بهینه‌ترین مدل پارس به حساب می‌آید. تجهیزات رفاهی این مدل بسیار شبیه به مدل ELX با موتور XUM است و تنها در مواردی جزئی تفاوت دارند. مثلا در این مدل، سیستم اتولاک (قفل شدن درب‌ها پس از گذشتن از یک سرعت معین) و اتوفلاشر (فعال شدن فلاشرها پس از ترمز ناگهانی) تعبیه شده است که در مدل ELX وجود ندارد. مدل‌های با موتور TU5 ظرفیت باک کمتری دارند و گنجایش ۶۶ لیتر بنزین را دارا هستند.

 

پارس اتوماتیک

 

این مدل نیز با موتور TU5 با حجم ۱۵۸۷ سی سی عرضه می‌شود. امکانات رفاهی آن دقیقا مانند مدل LX است. مصرف سوخت ترکیبی آن از مدل LX که حجم موتور برابری دارد بیشتر است و ۸ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد که دلیل آن را می‌توان گیربکس اتوماتیک آن دانست. این مدل برای افرادی که  به ظاهر و توانایی‌های پارس علاقه دارند و همینطور برای رانندگی راحت در شهر به گیربکس اتوماتیک نیاز دارند، بسیار مناسب است. 

 

 

عملکرد فنی

 

 

همانطور که در بالا گفته شد پژو پارس به طور کلی با سه موتور XUM (۱۹۰۰ سی سی)، XU7 (۱۷۰۰ سی سی) و TU5 (هزار و ششصد سی سی) تولید می‌شود. پیشرانه XUM می‌تواند در ماکسیموم دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۰۵ اسب بخار نیرو تولید کند و حداکثر گشتاور آن ۱۵۵ نیوتون متر در دور موتور ۳۷۵۰ دور در دقیقه است. این پیشرانه قادر است سرعت خودرو را در ۱۰.۹ ثانیه از سکون کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و در نهایت به ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برساند. مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۸.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است که از دیگر مدل‌ها بالاتر است. 

پیشرانه XU7 حداکثر توان ۱۱۰ اسب بخار را در ماکسیموم دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه به چرخ‌های جلو می‌رساند. حداکثر گشتاور آن نیز ۱۵۵ نیوتون متر در دور موتور ۴۲۵۰ دور در دقیقه است. صفر تا صد کیلومتر این خودرو ۹ ثانیه است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت برسد. . مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است.

پیشرانه TU5 حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار را در دور موتور ۵۶۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند و حداکثر گشتاور آن در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه به ۱۴۲ نیوتون متر می‌رسد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت این خودرو ۱۳.۲ ثانیه است و حداکثر سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. مصرف سوخت ترکیبی این مدل از دیگر مدل‌ها کمتر و حدود ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است.

به طور کلی در تمام مدل‌های پارس، شتاب خودرو راضی کننده است و در مقایسه با دیگر خودروهای تولید داخل هم رده خود، شاهد شتاب خوب و چشم‌گیری هستیم. 

پس از سال ۱۳۹۳، گیربکس پژو پارس تغییر کرد و بسیار ضعیف و آسیب پذیر شد. موارد بسیاری در رابطه با آسیب دیدگی زود هنگام گیربکس و صفحه کلاچ گزارش شده است و ضعف این جعبه دنده در انتقال کامل قدرت موتور به چرخ‌ها، به وضوح دیده می‌شود. عدم هماهنگی گیربکس با موتور خودرو، شتاب پایین و آسیب دیدن زود هنگام صفحه کلاچ را به همراه دارد که امری آزار دهنده است. این مشکل در مدل‌های قدیمی‌تر پارس وجود ندارد و عمر گیربکس و شتاب خودرو بسیار خوب و چشمگیر است. 

فرمان پذیری پژو پارس راضی کننده است. به این معنی که در سرعت‌های بالا با تکان کوچک غربیلک فرمان، چرخ‌ها زیاد جا به جا نمی‌شوند و اصطلاحا فرمان بیش از حد تیز نیست. اما فرمان پذیری پایین آن در سرعت‌های پایین کمی آزار دهنده است که در مدل‌های جدید تا حدی بر طرف شده است. 

ترمزهای این خودرو در مقایسه با خودروهای هم تراز و هم اندازه خود نظیر سمند و دنا ضعیف است و هنگام ترمز گرفتن حس اطمینان کافی از ترمزها به راننده دست نمی‌دهد. دلیل آن هم استفاده از بوستر ضعیف نسبت به وزن خودروست.

 

موتور پژو پارس

نمایی از پژو پارس قرمز از نمای عقب و کنار

 

 

 

طراحی و امکانات

 

طراحی کلی بدنه پژو پارس از پژو ۴۰۵ الهام گرفته شده. برخی تغییرات نظیر چراغ مه شکن جلو، شکل چراغ‌های جلو و عقب و شیشه عقب برقی در پژو ۴۰۵ ایجاد شد و پژو پارس متولد شد. در طراحی‌های قدیمی پژو پارس، طراحی داخل خودرو با پژو ۴۰۵ یکسان بود و تنها داخل درب خودرو از پارچه و در داشبورد آن، پلاستیک با طرح چوب استفاده شد. از سال ۱۳۹۳، طراحی داخل خودرو به کلی تغییر کرد و به روزتر شد و برخی امکانات رفاهی نظیر سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی با قابلیت هندزفری، کنترل سیستم صوتی برروی غربیلک فرمان، سنسور پارک عقب و... به پژو پارس اضافه شدند. رنگ داخل خودرو به بژ تغییر کرد و جنس پلاستیک استفاده شده عوض شد. مدل‌های مختلف پارس در برخی تجهیزات رفاهی مانند غربیلک فرمان چرمی، سیستم صوتی مجهز به هندزفری، اتولاک و اتوفلاشر تفاوت دارند که کامل‌ترین مدل از نظر امکانات، LX و ELX XUM است. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایی از پژو پارس قرمز از نمای کنار

نمایی از پژو پارس قرمز از نمای جلو و کنار

نمایی از پژو پارس قرمز از نمای جلو

نمایی از پژو پارس قرمز از نمای جلو

نمایی از پژو پارس قرمز از نمای عقب کنار

نمایی از پژو پارس قرمز از نمای عقب کنار


 

 

 

 

 

در تمامی مدل‌های پژو پارس از ترمز ضد قفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD چهار کاناله استفاده شده و کیسه‌ هوای راننده و سرنشین نیز تعبیه شده است. یکی از نقاط ضعف طراحی این خودرو، ستون‌های جلو آن است که در هنگام تصادف ضعیف عمل کرده و سقف آسیب می‌بیند. آنچه درباره این خودرو بسیار لذت بخش است، شعاع دید راننده در داخل خودروست. هنگامی که پشت فرمان پارس می‌نشینید، دید کاملی به جلو و عقب و به لطف طراحی خوب آینه‌های جانبی، دید خوبی به کنار خودرو دارید. در طراحی جدید داشبورد، دسترسی به تمامی دکمه‌ها مناسب است و چیدمان خوبی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. برای سرنشینان عقب فضای بسیار مناسبی وجود دارد و سه نفر می‌توانند به راحتی در صندلی‌های عقب پژو پارس بنشینند. فضای صندوق عقب کاملا مناسب است و حجمی به اندازه ۴۷۰ لیتر داراست که برای خانواده‌ها کاملا کافی است. پژو پارس به صورت فابریک قابلیت اضافه کردن آپشن‌های چندانی را ندارد و معدود آپشن‌هایی نظیر دوربین پارک عقب برای آن در نظر گرفته شده‌اند. یکی از مواردی که کمی باعث مایوس شدن خریدار می‌شود، کیفیت سیستم صوتی پژو پارس است. بلندگوهای جلو خیلی زود کیفیت خود را از دست می‌دهند و نویز ایجاد می‌کنند. سیم کشی سیستم صوتی نیز مشکل دارد و نویزی متناسب با دور موتور برروی بلندگوها می‌افتد. جنس پلاستیک استفاده شده در داخل خودرو نیز بسیار خشک است و خیلی زود با آسیب‌هایی نظیر شکستگی یا خط افتادن مواجه می‌شود.

 

 

فرمان پژو پارس

داشبورد پژو پارس

سیستم صوتی پژو پارس

فرمان پژو پارس و سیستم صوتی و پشت کیلومتر

فرمان پژو پارس و سیستم صوتی و دنده

نمای صندلی ها فرمان و داشبورد پژو پارس به رنگ بژ

 

 

 

نتیجه گیری

 

 

با اینکه ۱۹ سال از حضور پژو پارس در بازار خودرو ایران می‌گذرد، همچنان شاهد محبوبیت فوق‌العاده این خودرو در میان مردم هستیم. این در حالیست که استانداردهای کیفی این خودرو نسبت به گذشته پایین آمده و اشکالات متعددی در آن دیده می‌شود. با وارد شدن خودروهای مشابه (داخلی و خارجی) در بازار، محبوبیت پارس کمتر شده و دلیل آن افت کیفیت و عدم پیشرفت خودرو از لحاظ کیفیت و امکانات است. یکی از نقاط قوت این خودرو نسبت به خودروهای مشابه چینی، بازار فروش دست دومخوب آن است. به طور کلی می‌توان بی اغراق گفت کسانی که پژو پارس را خریداری می‌کنند نیز به طراحی فابریک خودرو بسنده نمی‌کنند و تغییرات بسیاری در ظاهر و امکانات خودرو ایجاد می‌کنند. 

 

 

 

 

نمای جلو پژو پارس قرمز

 

 

 

مشخصات ELX XUM ELX LX اتوماتیک
نوع موتور XUM XU7 TU5 TU5
حجم موتور (لیتر) 1905 1761 1587 1587
تعداد سوپاپ 8 16 16 16
استاندارد آلایندگی يورو4 بهينه يورو4 يورو4 بهينه يورو4 بهينه
حداکثر قدرت (اسب بخار) 105 110 108 105
حداکثر گشتاور (نیوتون متر) ۱۵۵ 155 142 142
نوع گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی اتوماتيك
شتاب صفر تا صد (ثانیه) 10.9 9 13.2 15
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 190 195 190 180
میانگین مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) 8.6 8.1 7.5 8.15
حجم باک (لیتر) 70 70 66 66
حجم صندوق عقب (لیتر) 470 470 470 470
وزن خالص (کیلوگرم) 1155 1165 1185 1214

 

 

 

قیمت 

 

 

در حال حاضر پژو پارس تحویل فوری ندارد و اگر می‌خواهید که فورا خودرو خود را تحویل بگیرید، بهتر است به بازار آزاد مراجعه کنید. اما از آنجایی که قیمت خودرو در بازار امروز پایدار نیست و هر لحظه ارقام جدیدی را می‌شنویم، به شما سیستم قیمت روز خودروی اُتکس را پیشنهاد می‌کنیم. در این سیستم هوشمند تنها کافیست که برند، مدل و سال تولید خودرو مورد نظر خود را چه در انواع نو و چه در انواع کار کرده انتخاب کنید تا خروجی سیستم برای شما در ۳ حد قیمت بالا، متوسط و پایین بر روی نمودار نمایش داده شود. لازم به ذکر است که این سیستم هوشمند به صورت کاملا هوشمند و منطبق بر شرایط روز بازار بوده و شما می‌توانید به راحتی پس از دریافت اطلاعات قیمت، در صورت تمایل از خدمات کارشناسی برای خودرو انتخاب شده نیز بهره مند شوید. 

قیمت پژو پارس

قیمت پژو پارس ساده

قیمت پژو پارس LX

قیمت پژو پارس ELX

قیمت پژو پارس اتوماتیک

قیمت پژو پارس ELX-XUM

قیمت پژو پارس دوگانه سوز

قیمت پژو پارس صفر

 

 

کارشناسی

 

 

کارشناسی خانواده پژو کار دشواری است و نیاز به تبحر فراوانی دارد. ضمنا به یاد داشتن تمامی نکات هنگام خرید خودرو کار ساده‌ای نیست و همچنین تغییرات کیفیت روزانه خودروهای مونتاژی باعث شدهخرید خودرو دست دوم تبدیل به یک کابوس شود و ریسک و دلهره فراوانی داشته باشد. در این هنگام است که هنر کارشناسی خودرو، راهی مطمئن برای خرید خودرو کارکرده بوده و همراهی یک کارشناس خبره، ریسک ضرر و زیان‌های احتمالی را به طور کامل از بین می‌برد. تیم کارشناسی خودرو اتکس، متشکل از افرادی خبره، کارکشته و مجهز به دستگاه‌های روز سنجش و کارشناسی، این امکان را برای شما خریداران فراهم می‌سازد تا با خیالی آسوده به سراغ خرید اتومبیل‌های مورد نظر خود رفته و لذت یک خرید مطمئن و بدون ریسک را تجربه کنید. 

otex.ir/acad/7vj



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...