خرید سنگ
to top

پژو پارس؛ نگاهی کامل به مدل ها


755
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 50 ثانیه



پژو پارس را نمونه موفق فیس لیفت در ایران می دانند. فیس لیفت حساب شده پژو ۴۰۵ که توسط ایران خودرو  عرضه شد. طراحی پارس که ابتدا با نام پژو سفیر و بعد پژو پرشیا و در نهایت پژو پارس معرفی شد، از پژو ۴۰۶ الهام گرفته شده است. در این مطلب از اینجاست دات نت نگاهی به طراحی، تاریخچه، مدل ها و مشخصات فنی پژو پارس خواهیم داشت.

پرشیا همان ۴۰۵ است که فیس لیفت شده. این نکته که در ابتدا واقعیتی تلخ به نظر می رسد، با وجود طراحی هماهنگ و پویای پژو پارس کمی شیرین می شود. طراحی، امکانات و توانایی های فنی این خودرو باعث شده تا از محبوب ترین ماشین های ایرانی باشد و تا به الان درباره خروج آن از خط تولید صحبت نشده است.

پژو پارس و تاریخچه آن

پژو پارس و تاریخچه آن

تاریخچه اولین پرشیا هایی که در ایران به صورت گسترده تولید شدند به سال ۱۳۷۹ بر می گردد. اکنون هم می توان پارس های دست دوم اوایل دهه هشتاد را برای خرید پیدا کرد.

پرشیا در سال های اول عرضه خود به واسطه امکانتش به عنوان خودرویی به اصطلاح لوکس مطرح شد و البته قیمت آن نیز به طور کلی مناسب بود.

پژو پارس در واقع همان پژو ۴۰۵ است. باید گفت طراحی این خودرو به خصوص در نمای جلو به ۴۰۶ شباهت هایی دارد، اما در نمای کناری آن همان ۴۰۵ را می توان دید.

alt

اتفاقی که با پژو پارس افتاد یعنی تغییرات در ۴۰۵ و معرفی آن به عنوان خودرویی جدید، در مورد پژو ۲۰۷ هم رخ داده. پژو ۲۰۷ نیز در واقع پژو ۲۰۶ پلاس است که در ایران با نامی متفاوت عرضه می شود.

نسخه های پژو پارس لیموزین و تشریفاتی که شش درب دارند به تعداد محدود تولید شده اند. اکثر آن ها تولید سال های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱ هستند.

صادرات پژو پارس به بعضی کشور های دیگر نیز صورت گرفته، برای مثال این خودرو در عراق حضور دارد. در این کشور مدل های قدیمی تر آن را با نام های “بیجو بارس” و مدل های جدیدتر را با نام “بیجو بابل” می شناسند. بیشتر کاربرد پژو پارس در عراق به صورت تاکسی است.

مدل های پژو پارس با موتور ها و تجهیزات مختلف

مدل های پژو پارس

تفاوت مدل های پژو پارس بیشتر به موتور، گریبکس و امکانات استفاده شده در آن ها بر می گردد. تفاوت ظاهری بیرونی در مدل های مختلف این خودرو ناچیز است.

طراحی درونی کابین پارس از سال ۱۳۹۳ به بعد تغییر کرد و به روز شد. داشبورد این خودرو با وجود شباهت به پژو ۴۰۵ چه در مدل های قدیمی و چه در مدل های جدید، با کیفیت تر بوده و جزئیاتی دارد که آن را لوکس تر نشان می دهند.

پژو پارس سال

پژو پارس سال داشبورد

پارس سال نسخه پایه پژو پارس است که از پیشرانه XU7JP/L3 بهره می برد. موتور این خودرو مشابه ۴۰۵ معمولی بوده و ۸ سوپاپ است. این موتور ۱۰۰ اسب بخار توان دارد.

پژو پارس سال امکانات بیشتری نسبت به ۴۰۵ دارد، از جمله: دکمه های روی فرمان، تهویه اتوماتیک، چراغ مه شكن جلو و عقب، آینه های جانبی راهنما دار، شیشه بالابر برقی در های عقب، تريم دورنگ، اتو فلاشر و اتو لاک.

پارس سال اکنون در رنگ های مشکی، سفید، خاکستری و نقره ای متالیک قابل سفارش است.

پژو پارس LX

پژو پارس LX داشبورد

پارس در مدل LX، از موتور معروف TU5 بهره می برد. این موتور در خودرو هایی مثل پژو ۲۰۶، ۲۰۷، ۲۰۶ صندوقدار، ۴۰۵ SLX و دانگ فنگ اچ سی کراس نیز حضور دارد و توان آن بین ۱۰۵ تا ۱۰۸ اسب بخار است.

پژو پارس LX نسبت به پارس سال تفاوت هایی از نظر امکانات و همچنین توانایی های فنی دارد. ترمز عقب در پژو پارس سال کاسه ای است در حالیکه مدل LX از ترمز دیسکی بهره می برد. غریبلک فرمان در این مدل چرمی است.

پژو پارس از نمای جانبی

در پارس معمولی از یک رینگ فولادی ۱۴ اینچ استفاده شده اما در پارس LX از رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی استفاده شده است. در مدل LX امکان تنظيم برقی پشتی صندلی جلو نیز وجود دارد. پارس ال ایکس در برخی نسخه ها دارای سیستم مالتی پلکس است.

پژو پارس ال ایکس در مقایسه با ۲۰۶ صندوقدار شتاب کم تری دارد و مصرف سوخت آن بیشتر است. شتاب کم تر پرشیا ال ایکس در برابر ۲۰۶ SD به دلیل وزن بیشتر و آیرودینامیک پایین تر آن است. با این حال این خودرو از مزیت هایی مانند طراحی بیرونی اصولی تر و جادارتر بودن بهره می برد.

پژو پارس ELX

پژو پارس ELX

پژو پارس ELX قدیمی دارای موتور XU7J4P/L4 است. این موتور ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا صد آن تنها ۹ ثانیه است. موتور این خودرو بر خلاف مدل سال، ۱۶ سوپاپ است. ELX های دارای این موتور، به پارس موتور زانتیایی معروفند.

نسخه های جدیدتر ELX دارای موتور ۱.۹  لیتری XUM هستند. این موتور که ۱۰۵ اسب بخار توان دارد، شتاب صفر تا صد معادل ۱۱ ثانیه دارد و از ELX موتور زانتیایی بنزین بیشتری مصرف می کند.

داشبورد قدیمی پژو پارس

ELX های دارای پیشرانه سیتروئن زانتیا امکانات رفاهی کم تری نسبت به پژو پارس ELX های XUM دارند اما توانایی های فنی آن ها به طرز قابل توجهی بیشتر است.

پژو پارس دوگانه سوز

تجهیزات و آپشن های مشابه پرشیای معمولی یا همان مدل سال را دارد، اما از موتور دوگانه سوز گازی و بنزینی بهره می برد.

پژو پارس اتوماتیک

پژو پارس اتوماتیک نمای داشبورد

این خودرو همان مدل LX (با موتور  TU5) است که بر روی آن گریبکس اتوماتیک نصب شده. پارس اتوماتیک شتاب صفر تا صد ۱۵ ثانیه ای دارد در حالیکه شتاب پژو ۲۰۷ اتوماتیک، ۱۳ ثانیه است.

حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت بوده که این مشخصه در ۲۰۷ اتوماتیک، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.پارس اتوماتیک از ۲۰۷ جادار تر است. اما نسبت به این خودرو آپشن های کم تری دارد، از جمله کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا و مانیتور ۷ اینچی.

www.injast.net



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...