خرید سنگ
to top

مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي در روزنامه


270
زمان مطالعه: 9 دقیقه, 35 ثانیه



روزنامه در راستاي رسالت كاري خود مدت هاست كه زمينه ساز پل ارتباطي مسئولان با مديران ارشد دولتي شده است. از اين رو اين مجموعه ميزبان فخرالله مولايي مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي بود تا بتواند مشكلات صنعتگران را بررسي و راه حل هايي براي آنها توصيه كند. با حرف و حديث ها مبني بر اين كه بيش از 2 هزار واحد صنعتي به دليل آغاز هدفمندكردن يارانه ها ورشكسته شدند و واحدهاي صنعتي واقع در شهرك هاي صنعتي روزهاي نااميدكننده اي را مي گذرانند، زمينه اي براي گفت وگوي مردمي فراهم شد. به هرحال منتقدان دولت اين روزها صنعت كشور را نشانه گرفتند تا بتوانند فعاليت هاي دولت را زير سوال ببرند. اما در دومين سال هدفمند كردن يارانه ها بايد گفت كه برخلاف تمام پيش بيني ها وضعيت صنايع بسيار مطلوب است. همانگونه كه پيش از اين اعلام شد، از ميان 26 هزار و 527 واحد به بهره برداري رسيده فقط 6 درصد واحدها تحت تاثير اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها قرار گرفتند كه از اين تعداد 123 واحد تعطيل شد كه 40 واحد دوباره به چرخه توليد بازگشتند و مابقي (83 واحد) در دست پيگيري است. از سويي ستاد تسهيل و مصوبات استاني بسته هاي حمايتي دارند كه مي توانند راهگشاي فعاليت صنعتگران باشد. به گونه اي كه در اين مدت 50 درصد سفرهاي دولت در حوزه صنعت و معدن مربوط به سازمان صنايع كوچك بوده است.متن گفت وگويي معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با مردم در ادامه مي آيد و همچنين طي روزهاي آينده مشروح گفت و گوي روزنامه با فخرالله مولايي به چاپ خواهد رسيد. 
    
    ë تفاوت ناحيه صنعتي و شهرك صنعتي چيست؟
    از شهرك صنعتي خرم دشت نواحي صنعتي به مكان هايي گفته مي شود كه پيش از اين تحويل جهاد بوده و اكنون به سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي واگذار شده است. اما معتقدم مزاياي نواحي صنعتي بيشتر است. شهرك صنعتي بيش از 50 هكتار مساحت دارد اما ناحيه صنعتي كمتر از اين ميزان است.اگر در نواحي صنعتي سرمايه گذاري شود خيلي بهتر است چرا كه قيمت زمين ارزان تر است و همچنين تخفيف هاي خوبي براي متقاضيان لحاظ مي شود.نواحي صنعتي در شهرك هاي صنعتي را در 36 قسط تقسيم مي كنند اما در ناحيه صنعتي مي توان با 42 تا 50 قسط تقسيم كرد.معافيت مالياتي در نواحي صنعتي به مدت 10 سال است كه در شهرك هاي صنعتي چنين تسهيلاتي لحاظ نشده است.مزايا، اعتبارات و مشوق ها در مناطق محروم چندين برابر شهرك هاي صنعتي است، لذا سرمايه گذاران براي حضور در نواحي صنعتي تمايل زيادي دارند. توصيه مي كنم در ناحيه صنعتي سرمايه گذاري كنيد. ما نيز تمام مشوق را به استان قزوين اعلام مي كنيم تا تمام صنعتگران بتوانند از تسهيلات دولتي استفاده كنند. اگر با مشكلي مواجه شديد با سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي در تهران تماس بگيريد. 
    
    ë براي حل مشكلات آيا بازهم سفر استاني خواهيد داشت؟ 
    بله. سفرهاي استاني به طور متناوب برگزار مي شود تا مشكلات صنعتگران در هر شهرك صنعتي با كمك نمايندگان بانك ها حل شود. حدود 50 درصد مصوبات سفرهاي دولت در حوزه صنعت و معدن در محدوده ماموريت هاي سازمان صنايع كوچك و شهرك هاي صنعتي است. از اين رو 97 درصد مصوبات دور اول بطور كامل اجرا شد و 85 درصد مصوبات دور دوم نيز بطور كامل اجرايي و مابقي تا پايان سال جاري به اتمام خواهد رسيد. از سويي ديگر اين سازمان توانسته در دور سوم سفرهاي استاني هيات دولت، 47 درصد مصوبات را اجرايي و ساير مصوبه ها را تا سال آينده نهايي كند. ستاد تسهيل نيز بطور جدي پيگير مشكلات صنعتگران است. 
    ë ما داراي يك كارخانه توليد استحصال فلز (طلاو نقره) در شهرك صنعتي منطقه سراب هستيم البته مشكلي از نظر شهرك صنعتي و فعاليت در آن نداريم. كارخانه مراحل نهايي خود را سپري كرده است. مشكل مربوط به مسائل بانكي است.يك وام به ميزان اعتبار 25 هزار يورو و 45 ميليارد ريال براي ما مصوب شد كه بانك فقط يك ميليارد تومان آن را پرداخت كرد. متاسفانه به رغم گذشت 3 سال هنوز پول مورد نياز پرداخت نشده است. 
    
    به توليد رسيده ايد؟ 
    ë به توليد آزمايشي طلاو نقره رسيده ايم. در منطقه سراب معادن زيادي وجود دارد. لذا در اين بخش پتانسيل هاي زيادي نيز وجود دارد. بيش از 50 ميليارد تومان در اين بخش سرمايه گذاري كرده ايم (داراي 24 هزار متر سوله و 70 هزار هكتار زمين) اما به دليل نداشتن 300 ميليون تومان كل پروژه خوابيده است. 
    
    مشكل ارزي داريد؟ 
    ë بله. بانك به تعهدات خود عمل نكرد است. متاسفانه به دليل بدهي وارد ليست سياه شده ايم. 
    
    تاكنون به ستاد تسهيل مراجعه داشته ايد؟ 
    ë خير. 
    
    پيشنهاد مي كنم در ستاد تسهيل كه بزودي جلسه آن برپا مي شود شركت كنيد. اين ستاد اختيار تام دارد و اگر دستوري صادر كند به منزله دستور دولت است كه مطمئناً در جرايم تخفيف و استمهال بدهي صورت خواهد گرفت. 
    ë سال 81 كه هيچ فردي در شهرك صنعتي مراغه نبود، حدود 5 مجموعه براي احداث كارخانه توليد قارچ زمين خريداري كردند. قرار بود آب، برق و گاز تامين شود اما پس از استقرار، هيچكدام از امكانات مذكور فراهم نشد. اما با تمام اين اوصاف اعلام شد زمين فروخته شده، زمين ملي است و امكان سند زدن نيست. اين در حالي است كه كارخانه 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشت. 
    بعد از گذشت يك سال دوندگي توانستيم كار تفكيك و تجميع را انجام دهيم و در آن زمان دستور داده شد كه اگر مدارك اخذ شده درست است، براي تصميم گيري و ارائه سند به تهران ارسال تا سازمان جواب نهايي دهد. اما تاكنون جوابي داده نشده است. از سويي براي هدفمندي يارانه ها به ما گفته شده به جاي گازوئيل بايد از گاز استفاده كنيد. در اين بخش، به دليل عدم تامين گازوئيل دچار مشكل شده ايم. براي معرفي به دريافت گاز هم كاري انجام نشده است. 
    
    درخواست خود را مكتوب كنيد تا سريعاً پيگيري شود. بخش عمران و محيط زيست مشكلات را بررسي مي كند تا بتوانيد از بسته هاي حمايتي دولت استفاده كنيد. 
    ë سال 84، زميني را از شهرك هاي صنعتي سمنان در گرمسار خريداري كردم و 26 ميليون تومان براي خريد زمين پول پرداخت كردم ولي به علت مشكلات مالي و عدم حمايت بانك تنها توانستم فونداسيون، ديواركشي و لوله كشي آب را انجام دهم. امسال آهن براي ايجاد سوله خريداري كردم اما به يكباره در اوايل سال اعلام شد كه به دليل زمانبر شدن پروژه زمين از بنده گرفته شده و قرارداد فسخ شده است. 
    
    شما مي خواهيد ادامه دهيد يا اين كه قصد داريد منصرف شويد؟ 
    ë مي خواهم كار كنم اما متاسفانه زمين از من گرفته شده است. 
    
    حتماً پيگيري خواهيم كرد تا مشكل شما حل شود. دستور حل مشكل شما را خواهم داد. 
    ë مديرعامل يكي از شركت هاي تعاوني در اسلامشهر هستم. براي گرفتن مجوز درخصوص فعاليت در يكي از شهرك هاي صنعتي به سازمان صنايع و معادن استان تهران (قبل از ادغام) درخواست داديم. مشكلي كه براي ما ايجاد شد درخصوص ممنوعيت فعاليت در شعاع 120 كيلومتري بود. مجموعه ما توليدكننده در و پنجره هاي UPVC است و در حقيقت صنعت سبز است اما دوستان گفتند كه اين فعاليت در ليست خارج از 120 كيلومتر است، لذا نتوانستيم مجوزهاي لازم را دريافت كنيم. اكنون در خارج از شهرك هاي صنعتي مكاني را اجاره كرديم ولي مشكلات در اين بخش بسيار زياد است. 
    
    پيشنهاد مي كنم در استان مركزي در شهرك صنعتي زاويه مستقر شويد. 
    ë اما در اين منطقه رفت و آمد و هزينه ها افزايش پيدا مي كند. 
    
    بهترين راهكار شهرك زاويه است و مطمئن باشيد كه دولت كمك مي كند. راه حل ديگر اين است فردي را پيدا كنيد كه جواز بلااستفاده داشته باشد و از تاريخ آن نگذشته باشد. آن وقت مي توانيد در شهرك هاي اطراف تهران كار توليد خود را انجام دهيد. 
    ë مجموعه ما براي تامين مواد اوليه مشكل دارد. با افزاش نرخ ارز اين مشكل مضاعف شده است. 
    
    نامه اي به معاونت برنامه ريزي وزارت صنعت، معدن و تجارت بنويسيد، پس از آن به بانك صنعت و معدن معرفي خواهيد شد و در يك پروسه بسيار كوتاه مي توانيد از صندوق توسعه ملي اعتبارات لازم را دريافت كنيد. 
    ë درخصوص شهرك صنعتي نصيرآباد تماس گرفتم، مي خواستم بپرسم كه سندهاي اين شهرك هنوز آماده نيست؟ 
    
    بله آماده شده است تا روزهاي آينده اسناد تحويل داده خواهد شد. علت تاخير وجود معارض بود. 
    ë در شهرك صنعتي نظرآباد، براي احداث يكي از بزرگ ترين مراكز خاورميانه به ميزان 86 درصد پيشرفت فيزيكي دارد، سرمايه گذاري شخصي كردم اما 5/1 ميليارد تومان كمبود نقدينگي داشتم. در مردادماه براي استفاده از تسهيلات بانكي به ميزان يك ميليارد تومان مصوبه اي را دريافت كردم ولي تاكنون اين مبلغ پرداخت نشده و پروژه پيشرفت نكرده است. 
    
    با دبير ستاد تسهيل اين موضوع را در ميان خواهم گذاشت، بطور قطع حل مي شود. 
    ë چند سال پيش (سال 85) در شهرك صنعتي ابهر زنجان يك كارخانه مربوط به صنعت نفت (پوشش خطوط انتقال نفت، گاز و پتروشيمي) احداث كرديم. زمين كارخانه 5/2 هكتار وسعت دارد. 4 ميليارد تومان سرمايه گذاري شده است كه اكنون در نوبت اخذ تسهيلات هستيم اما شهرك هاي صنعتي اعلام كرده اند كه اگر بدهي هاي ما پرداخت نشود، زمين گرفته خواهد شد. 
    
    توصيه مي كنم نامه اي به سازمان صنايع كوچك بنويسيد تا موضوع سريعاً پيگيري شود. 
    ë در كل استان زنجان يك مجموعه توليدكننده پتينه (رنگ هاي بافت دار) وجود دارد اما به زعم تمام تلاش ها نتوانستيم تسهيلاتي را دريافت كنيم. هدف از اخذ تسهيلات توسعه فعاليت و افزايش نيروي كار است. 
    
    در چه مرحله اي هستيد؟ آيا سرمايه در گردش مي خواهيد؟ 
    ë بله. 
    
    با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان صحبت كنيد و همچنين مي توانيد اين موضوع را از طريق ستاد تسهيل پيگيري كنيد. 
    ë ما در شهرك صنعتي محمودآباد قم براي ايجاد يك كارخانه درخواست داديم اما عنوان شده كه طرح ما مربوط به طرح آمايش است. در سايت آمايش ثبت نام كرديم ولي تاكنون جلسه اي برپا نشده است، اين در حالي است كه ما دستگاه هاي موردنياز را خريداري كرديم و اكنون فقط به دنبال اخذ زمين هستيم. 

    
    در سايت بهين ياب شركت كنيد. نامه اي هم به معاون برنامه ريزي وزارت صنعت بنويسيد. اين مشكل قابل حل است. 
    ë از سرپل ذهاب تماس مي گيرم. مصوبه اي را سال گذشته ستاد تسهيل براي ما نوشت كه به دليل عدم كشت پنبه در منطقه، اصل پول به صورت پلكاني اخذ شود. متاسفانه استان مي گويد منابع نداريم. 
    
    اين موضوع را پيگيري مي كنم. 
    ë از شهرك صنعتي نصيرآباد تماس مي گيرم. در زمينه پلاستيك سازي شيميايي از سال 87 فعاليت مي كنم. در اين مدت سازمان صنايع، جواز صنايع به ما ندادند. 
    
    بدون جواز چگونه زمين گرفته ايد؟ 
    ë در شمس آباد هم چنين مشكلي وجود دارد. 
    
    پيشنهاد مي كنم به مديرعامل شهرك هاي صنعتي استان تهران مراجعه كنيد حتماً اين معضل حل مي شود. 
    ë در شهرك صنعتي شماره 2 سيرجان، كارخانه اي با اعتباري بالغ بر 3 ميليارد تومان احداث كرديم. مدير شهرك هاي آن منطقه قول داد كه گاز و برق تامين مي شود اما هنوز نتوانستيم موارد ياد شده را تامين كنيم. 
    
    نامه درخواست خود را بنويسيد تا سريعاً در دستور كار قرار گيرد. 
    ë ما يك واحد پودر بيولوژيك در كرمانشاه داريم. 740 ميليون تومان وثيقه كم داشتيم. از مردادماه منتظر بوديم كه صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع كوچك بررسي كند تا مشكل حل شود. 
    
    اين موضوع قابل حل است با صندوق ضمانت سرمايه گذاري صنايع كوچك مكاتبه خواهم كرد تا علت تاخير را جويا شوم.. 
     


 روزنامه ايران، شماره 5004 به تاريخ 17/11/90، صفحه 7 (توليد) 

لينک کوتاه به اين مطلب:     
 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...