خرید سنگ
to top

شهرك فناوري چیست؟


277
زمان مطالعه: 3 دقیقه, 18 ثانیه



 صنعتی شدن به عنوان یک تصمیم سرنوشت­ ساز برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال رشد، ضرورتی است که هیچکس نمی­ تواند آن را انکار نماید. امروزه پرواضح است که صنعتی شدن به عنوان عاملی است که اثرات آن در همه بخشها بویژه در بخش اقتصادی احساس شده و باعث تحرک قسمت زیادی از منابع مالی در جهت توسعه اقتصادی می­ شود. لذا در این خصوص با کارشناس صنایع گفتگویی داشتیم.

کارشناس صنایع، سعید یعقوبی در خصوص شهرک صنعتی عنوان کرد: شهرک صنعتی منطقه‌ای است که به منظور توسعه صنعتی و متمرکزشدن تولیدات صنعتی در نظر گرفته شده است. هدف از ایجاد شهرک صنعتی، توسعه صنعتی کشور در خارج از مناطق شهری است تا تاثیرات منفی بار صنعتی بر ساکنین شهری را به حداقل رسانده، آلایندگی را کم کرده و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل، کمترین بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین به بار آورد.

خوشه صنعتي چيست

کارشناس صنایع بیان داشت: خوشه صنعتی به مجموعه اي از واحدهاي كسب و كار اطلاق مي گردد كه در يك منطقه جغرافيايي و يك گرايش صنعتي متمركز شده و با همكاري و تكميل فعاليتهاي يكديگر به توليد و ارائه كالا و خدمات بپردازند و از چالشها و فرصت هاي مشترك برخوردارند.

شهرك فناوري چیست

یعقوبی افزود: شهرک فناوری سازماني است كه بوسيله متخصصين حرفه اي مديريت مي شود و هدف اصلي آن افزايش ثروت در جامعه از طريق ارتقاء فرهنگ نوآوري و رقابت سازنده ميان شركت هاي حاضر در شهرك و موسسه هاي متكي بر علم و دانش است. براي دستيابي به اين هدف يك شهرك فناوري، جريان دانش و فناوري را در ميان دانشگاهها، موسسه هاي تحقيق و توسعه، بنگاههاي خصوصي و بازار، به حركت انداخته و مديريت مي كند شهرك فناوري شامل مديريت راهبردي، مديريت نگهداري، مركز خدمات فناوري و كسب و كار، واحدهاي فناور، مركز رشد كسب و كار، نمايشگاه، كارگاهها و آزمايشگاه مي باشد.

دفاتر كار مجازي چيست

وی گفت: رشد و توسعه فناوري هاي ارتباطات و اطلاعات بويژه گسترش روزافزون شبكه اينترنت فضايي را فراهم كرده است تا افراد سازمانها و شركتهاي مختلف بتوانند قيمت زيادي از تعاملات و نيازهاي اطلاعاتي خود را از طريق شبكه اينترنت شكل دهند. شركت در راستاي اطلاع رساني بهتر و كارآمدتر اقدام به طراحي و واگذاري دفاتر كار الكترونيكي مجازي به صنايع بصورت رايگان نموده است.

اقدامات و چالش هاي پيش روي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران

وی در خصوص اقدامات و چالش هاي پيش روي سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران گفت: سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي ايران بر اساس ماموريتهاي محوله در دو حوزه سخت افزاري و نرم افزاري به واحدهاي صنعتي مستقر در شهركها و نواحي صنعتي و همچنين صنايع كوچك كشور، خدمات ارائه مي نمايد.

یعقوبی ادامه داد: حوزه سخت افزاری که ايجاد زيرساخت هاي صنعتي در قالب شهركها و نواحي صنعتي كشور، شهرك هاي فناوري و ... حوزه نرم افزاريکه شامل حمايت و ايجاد خوشه هاي صنعتي، حمايت هاي مالي، برند سازي، شبكه سازي، كمك به توسعه صادرات، توسعه مديريت و عمليات و... است.

مزاياي سرمايه گذاري در شهركهاي صنعتي چیست

کارشناس صنایع اظهار داشت: متقاضيان ايجاد واحدهاي صنعتي نياز به كسب مجوز جداگانه از ادارات متعدد از قبيل محيط زيست، منابع طبيعي، آب، برق، امور اراضي، ميراث فرهنگي، ثبت اسناد، راه و ترابري، كار و امور اجتماعي نداشته و اينگونه مجوزها در زمان تاسيس شهركهاي صنعتي از دستگاه هاي ذيربط اخذ مي گردد. تخصیص زمین به متقاضیان در شهرکها و نواحی صنعتی دارای زون بندی که به تایید ارگان های محیط زیست وعلوم پزشکی رسیده باشد بدون اخذ مجوز صورت می پذیرد. شهركهاي صنعتي از قانون شهرداريها مستثني هستند.

در كدام يك از شهرستان هاي استان، شهرك يا ناحيه صنعتي وجود دارد

یعقوبی در پایان افزود: تقريباً در تمامي شهرستانهاي استان سیستان و بلوچستان حداقل يك شهرك يا نواحي صنعتي وجود دارد و همچنين در حال حاضر 66 شهرك و ناحيه صنعتي مصوب در سطح استان موجود مي باشد. همچنين تعداد 5 شهرك و 24 ناحيه ديگر نيز در سطح استان در دست مطالعه مي باشد.

انتهای پیام



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...