خرید سنگ
to top

25 خودرو غیر استاندارد و تولید


285
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 6 ثانیه



با وضع استانداردهای جدید اجباری کیفیت خودرو و آغاز عملیاتی شدن بخشنامه های مرتبط با آن از ابتدای دی ماه، تولید 25 مدل خودرو توسط شرکت های داخلی غیر مجاز شناخته شده است. در میان اسامی این 25 خودرو نام های بسیار آشنایی به چشم می خورند که در سال های اخیر بخش زیادی از فروش ماشین در کشور را به خود اختصاص داده اند.

شاید شناخته شده ترین مدل هایی که در فهرست ماشین های غیر استاندارد قرار گرفته اند و به اجبار می بایست تولید آنها متوقف شود، سایپا 131، 132 و 141 در هر دو نسخه بنزینی و دوگانه سوز باشند که در پایین ترین رده قیمتی بازار قرار داشته و در واقع تنها انتخاب بخش بسیار زیادی از جامعه هستند. به جز این سه خودرو، ماشین های سواری MVM ۳۱۵ سدان، MVM ۵۵۰، تیگو ۵، آریو ۱۵۰۰ سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و کارا ۱۷۰۰(بنزینی و دوگانه سوز)، آساB ۵۰F، لیفان ۶۲۰، لیفان X۵۰، لیفان  X۶۰، جک J۵، هیوندای i۱۰ از میان ماشین های سواری و نیمه تریلر آکسور مدل ۱۸۴۳ LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K۱۰۵۱S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R۴۴۰LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R۴۶۰LA کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA ۴۲۵۰ کشنده نیمه تریلر FAW مدل J۶-CA۴۱۸۰ و اتوبوس بین شهری درسا جزو ماشین های ممنوعه طبقه بندی شده اند. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته، تا ابتدای دی ماه امسال ۶۱ مورد استاندارد خودرویی اجرایی شده اند و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال ۱۳۹۷ دو مورد به ۶۱ استاندارد قبلی اضافه می‌شود و در نهایت با اضافه شدن ۲۲ مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال آینده، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد.

اما این تنها یک روی ماجراست. باید دید واکنش خودروسازان به این استانداردهای اجباری چگونه است. تولیدکنندگان داخلی خودرو با توجه به انحصار بسیار شدید بازار سالهاست که گامی در راستای افزایش کیفیت ماشین های تولیدی خود برنداشته اند و از سوی دیگر، با افزایش فوق العاده زیاد تعرفه واردات ماشین های خارجی دست آنها برای هر نوع تصمیمی در راستای سود بیشتر بازتر گذاشته شده است. سال های گذشته همواره خبرهایی درباره توقف تولید برخی مدل های بی کیفیت منتشر شده بود که در نهایت با فشار نمایندگان خودروسازان به جایی نرسید و همچنان شاهد ورود این ماشین ها که نقش بسیار مهمی در مرگ و میر جاده ای و آلودگی هوای شهرهای مختلف کشور دارند به بازار هستیم.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...