خرید سنگ
to top

ساخت خودرو در کارخانه


289
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 54 ثانیه



برای درک فرایند ساخت خودرو، لازم است در ابتدا زنجیره تأمین پشت این فرایند را درک کنیم. امروزه کارخانه های خودروسازی در درجه اول از زیر مجموعه هایی در بیش از 4000 مکان مختلف در جهان تغذیه می شوند. به این ترتیب کارخانه تولید خودرو مکانی است که در آن کارگران ماهر و سیستم های رباتیک همه اجزای لازم برای ایجاد یک محصول نهایی که از این نقاط مختلف تأمین می شوند را گرد هم می آورند تا محصول نهایی تولید شود.

شاسی

شاسی ماشین یک جزء اساسی آن است. شاسی قاب جوش داده شده ای که سایر اجزا رو یا داخل آن ادغام می شوند. (البته در بسیاری از خودروهای امروزی شاسی دیگر به صورت یک جزء جداگانه وجود ندارد بلکه عملکرد آن در سازه زیر بدنه ادغام و یکی شده).

به این ترتیب بدنه از همان ابتدا به نقاله خط مونتاژ وصل می شود و در امتداد خط حرکت می کند. همان طورکه این بدنه پیش می رود، ماشین به معنای واقعی کلمه درست می شود و محصول نهایی ایجاد می شود.

قطعاتی که پی در پی به بدنه متصل می شوند عبارتند از: موتور، سیستم تعلیق جلو و عقب، مخزن سوخت، پلوس، سیستم انتقال قدرت، میل لنگ، جعبه دنده، جعبه فرمان و سیستم ترمز.

بدنه

درست کردن بدنه یکی از فرایندهای اصلی تولید است. اول، مجموعه کف بدنه در مکان مناسبش قرار می گیرد و سپس ستون های چپ و راست برای عقب، وسط و جلو، همچنین مجموعه عقب بدنه، در موتور (کاپوت) و سقف به بدنه جوش داده می شوند. در بسیاری از این مراحل معمولاً از ماشین آلات روباتیک بهره گرفته می شود.

رنگ

قبل از رنگ کردن خودرو، یک تیم کنترل کیفیت، بدنه را بازرسی می کنند. کارگران ماهر فرورفتگی ها، قسمت های ساییده شده (اصطلاحاً نیش و قری) و یا تغییر شکل های دیگری که طی فرایند نقاشی می توانند مسئله ساز شوند را جست وجو می کنند. پس از این که این مرحله به اتمام می رسد، ماشین در آغاز به طور خودکار در آستر (لایه زیرین) "غوطه ور" می شد و سپس آستر در مکانی که باد گرم می زند خشک می شود. هنگامی که روند آستر زدن به پایان می رسد، ماشین در خود رنگ اصلی غوطه ورمی شود و دوباره قبل از حرکت به مرحله بعدی خشک می شود .

البته قبل از بردن به کوره پخت رنگ، قسمت های نفوذ آب و هوا به بسیاری از قسمت های بدنه با یک سری مواد آب بندی کردن (سیلرکاری) گرفته می شود.

اجزای داخلی

بعد از این که ساختار خودرو به طور کامل رنگ می شود، خودرو به بخش مونتاژ می رود. در آنجا همه اجزای داخلی به بدنه وصل می شوند.این اجزا عبارتند از: جلو آمپر، سیستم های سیم کشی، قسمت های مختلف داشبورد، چراغ های داخلی، صندلی ها، رودری های تزیینی داخل، سقف کاذب، رادیو، بلندگو، شیشه، ستون فرمان، نوارهای آب بندی دور در، پدال های ترمز و گاز، موکت کف و طاقچه عقب.

جفت کردن بدنه/شاسی

در گذشته شاسی و بدنه دو جزو جدا بودند. ولی امروزه بدنه جوری طراحی می شود که عملکرد شاسی با سازه زیرین در هم آمیخته شده.

هنگامی که خودرو ساخته شد، ماشین بازرسی می شود و به وسیله راننده ای راه برده می شود. در برخی از ماشین های خاص از طریق رایانه و ماشین های کنترل  ( C & C ) از سرعت و کامل بودن تناسب بین مجموعه بدنه و شاسی اطمینان حاصل می شود. سپس خودروهای ساخته شده در صف انتظار برای نقل و انتقال به منظور فروش قرار می گیرند.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...