خرید سنگ
to top

خط تولید عسل


353
زمان مطالعه: 6 دقیقه, 57 ثانیه



عسل یک ماده‌ی شیرین است که توسط زنبورهای عسل از شهد گل‌ها(ترشح شیرینی که توسط غدد گل‌ها تولید می‌شود) درست شده و توسط انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبل از اینکه درباره‌ی خط تولید و بسته بندی عسل اطلاعاتی کسب کنید، خوب است اطلاعاتی درباره‌ی خود عسل نیز بدانید: عسل شامل ۱۷ تا ۲۰ درصد آب، ۷۶ تا ۸۰ درصد گلوکز، فروکتوز، گرده، موم و نمک‌های معدنی است و ترکیب و رنگ آن نیز بستگی به گلی دارد که از آن تولید شده است. گل‌های مختلف می‌توانند عسل سفید، قهوه‌ای متمایل به قرمز، کاهی و… تولید کنند. اما عسلی که از بقیه همیشه بیشتر مورد توجه بوده است، عسل طلایی رنگ می‌باشد.
در زمان باستان، عسل بعنوان نماد ثروت و شادی در نظر گرفته می‌شد و فیزیک‌دانان نیز بخاطر ویژگی ضدعفونی‌کنندگی عسل، آن را پوششی مناسب برای زخم‌ها معرفی کردند.
حالا که اطلاعاتی درباره‌ی عسل کسب کردید، نوبت می‌رسد به اینکه بدانید خط تولید و بسته بندی عسل از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم با خط تولید عسل آشنا شویم.
عناوینی که خواهید خواند:

 

  • ماده اولیه برای تولید عسل
  • فرآیند خط تولید عسل
  • قیمت خط تولید عسل
  • خرید خط تولید عسل
  • فروش خط تولید عسل

 

ماده‌ی اولیه برای تولید عسل

زنبور به گلبرگ‌های گل‌ها نفوذ کرده و شهد آنها را با زبانش می‌مَکد و سپس وارد کیسه‌ی عسل خود می‌کند.

منبع مورد استفاده در خط تولید عسل، کُلُنی زنبورهای عسل می‌باشد و یک کُلُنی متوسط، سالانه ۲۷ تا ۴۵ کیلوگرم عسل تولید می‌کند. زنبورهای داخل کُلُنی‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۵۰ تا ۷۰ هزار کارگر، یک ملکه و ۲ هزار زنبور نر. زنبورهای کارگر فقط به مدت ۳ تا ۶ هفته زنده هستند و هر کدام به اندازه‌ی تقریباً یک قاشق چای‌خوری شهد جمع می‌کنند. ۰٫۴۵۴کیلوگرم عسل، نیازمند ۱٫۸کیلوگرم شهد می‌باشد که برای تولید آن، ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ گل لازم است.

کار خط تولید عسل را زنبورهای کارگر شروع می‌کنند و وقتی تقریباً ۲۰روزشان است، کندو را جهت جمع‌آوری شهد ترک می‌کنند. زنبور به گلبرگ‌های گل‌ها نفوذ کرده و شهد آنها را با زبانش می‌مَکد و سپس وارد کیسه‌ی عسل خود می‌کند. شهد همین‌طور که در بدن زنبور حرکت می‌کند، آبش گرفته شده و وارد روده‌های زنبور می‌شود. غدد زنبور نیز آنزیم‌هایی ترشح کرده و باعث غنی‌سازی شهد می‌شود.

در طول فرآیندی که ذکر شد، گرده به پاها و موهای زنبور می‌چسبد. برخی از گرده‌ها از او جدا شده و روی گل‌های دیگری می‌اُفتند و برخی نیز با شهد مخلوط می‌شوند.

وقتی کیسه‌ی عسل زنبور کارگر پُر شود، به کندو برمی‌گردد و شهد جمع ‌شده را درون بخش‌های خالی شانه‌ی عسل می‌ریزد. در ادامه‌ی فرآیند خط تولید عسل، زنبورهای کارگر دیگر، عسل را بلعیده، آنزیم‌های بیشتری را به آن اضافه کرده و باعث افزایش رسیدگی آن می‌شوند. وقتی عسل کامل می‌رسد، برای آخرین‌بار درون قسمت‌های شانه‌ی عسل ریخته شده و با لایه‌ی نازکی از موم پوشانده می‌شود.

 

فرآیند خط تولید عسل

برای برداشت شانه‌های عسل، زنبوردار کلاه ایمنی و دستکش‌های خود را می‌پوشد. بخش عمده‌ی قسمت‌های شانه باید پوشانده شوند. زنبوردار، شانه را با تکان‌دادن آن آزمایش می‌کند.

اولین کاری که در خط تولید عسل توسط زنبوردار انجام می‌شود، برداشت شانه‌های عسلی که پُر شده‌اند از درون کندو می‌باشد. برای برداشت شانه‌های عسل، زنبوردار کلاه ایمنی و دستکش‌های خود را می‌پوشد. چند روش برای برداشت شانه‌ها وجود دارد؛ بعنوان مثال زنبوردار ممکن است زنبورها را از شانه‌ها دور کرده و مجدداً آن‌ها را به سمت کند و هدایت کند. راه دیگر این است که زنبوردار مقداری دود را وارد کندو می‌کند و پس از آن، زنبورها وجود نشانه‌ای از آتش را حس کرده و قبل از فرار از کندو، در یک حرکت تا آن‌جا که می‌توانند عسل می‌خورند. بعد از آن تا حدودی آرام می‌شوند و وقتی در کندو باز است، تمایل کمتری به نیش‌زدن دارند.

بخش عمده‌ی قسمت‌های شانه باید پوشانده شوند. زنبوردار، شانه را با تکان دادن آن آزمایش می‌کند. اگر در حین تکان‌دادن، از آن عسلی بیرون ریخت، شانه برای چند روز دیگر نیز در محل خود در کندو قرار داده می‌شود. تقریباً یک سوم عسل برای تغذیه‌ی کُلُنی باقی می‌ماند و بقیه‌ی آن وارد ادامه‌ی خط تولید عسل می‌شود.

 

  • برداشتن پوشش شانه‌های عسل

زنبوردار با استفاده از یک چنگال که دسته‌ی بلندی دارد، پوشش‌های دوطرف شانه‌های عسل را برمی‌دارد.

در این مرحله از خط تولید عسل شانه‌های عسلی که حداقل دو سوم آن‌ها پوشانده شده، در جعبه‌ای قرار داده شده و به محلی که هیچ زنبوری در آن نیست برده می‌شوند. زنبوردار با استفاده از یک چنگال که دسته‌ی بلندی دارد، پوشش‌های دو طرف شانه‌های عسل را برمی‌دارد.

 

  • استخراج عسل از شانه‌ها

شانه‌های عسل در یک ظرف استوانه‌ای شکل بزرگ که از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌کند، قرار داده می‌شوند تا عسل موجود خارج شود.

شانه‌های عسل در یک ظرف استوانه‌ای شکل بزرگ که از نیروی گریز از مرکز استفاده می‌کند، قرار داده می‌شوند تا عسل موجود خارج شود. به این دلیل که شانه‌های پُر می‌توانند تا ۲٫۲۷کیلوگرم وزن داشته باشند، دستگاه مذکور با سرعتی کم شروع به کار می‌کند تا از شکستن شانه‌ها جلوگیری شود.

با چرخش دستگاه، عسل خارج شده و به دیواره‌ها برخورد می‌کند و سپس به سمت قسمت پایین دستگاه که مخروطی شکل می‌باشد، حرکت می‌کند و در نهایت از طریق دریچه‌ای از آن خارج می‌شود. زیر دریچه، ظرفی برای عسل قرار دارد که بالای آن دو اَلَک ریز و درشت وجود دارد تا ذرات موم و دیگر بقایای اضافی را از عسل جدا کنند. عسل داخل ظرف ریخته شده و به توزیع‌کنندگان تحویل داده می‌شود.

 

  • فرآوری

عسل را در مخازنی ریخته و تا 48.9 درجه‌ی سانتی‌گراد به آن حرارت می‌دهند و این دما را تا 24 ساعت نگه می‌دارند. طی این مدت، گرده یا هر چیز دیگری که از زنبورها در عسل وجود داشته باشد، بالا آمده و از سطح آن برداشته می‌شود.

خط تولید عسل هنوز ادامه دارد! پس از تحویل‌ دادن عسل به توزیع‌کنندگان، آن‌ها عسل را در مخازنی ریخته و تا ۴۸٫۹ درجه‌ی سانتی‌گراد به آن حرارت می‌دهند و این دما را تا ۲۴ ساعت نگه می‌دارند. طی این مدت، گرده یا هر چیز دیگری که از زنبورها در عسل وجود داشته باشد، بالا آمده و از سطح آن برداشته می‌شود.

در ادامه، به بخش عمده‌ی عسل، حرارتی لحظه‌ای تا ۷۳٫۸ درجه‌ی سانتی‌گراد داده شده، تصفیه شده و مجدداً حرارت آن به ۴۸٫۹ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش داده می‌شود. این فرآیند بسیار سریع و در عرض حدود ۷ ثانیه انجام می‌شود. با انجام این فرآیند، بعضی از ویژگی‌های عسل که برای سلامتی مفید است از بین می‌روند، ولی مصرف‌کنندگان عسل سبک‌تر و روشن‌تر را که نتیجه‌ی این فرآیند است، ترجیح می‌دهند.

درصد کمی در حدود ۵% از عسل، تصفیه‌نشده باقی می‌ماند که تیره‌تر بوده و کاملاً صاف نیست، ولی برای این عسل فرآوری ‌نشده هم بازاری وجود دارد و در نتیجه، در خط تولید عسل هیچ عسلی بدون مشتری نمی‌ماند.

 

  • ریختن در ظروف

عسل در ظروف شیشه‌ای یا قوطی‌هایی ریخته می‌شود تا جهت خرده‌فروشی و مصارف صنعتی ارسال شود.

این آخرین بخش از خط تولید و بسته بندی عسل است. عسل در ظروف شیشه‌ای یا قوطی‌هایی ریخته می‌شود تا جهت خرده‌فروشی و مصارف صنعتی ارسال شود.

 

قیمت خط تولید عسل

خط تولید عسل دارای تجهیزات محدودی است که قیمت آن‌ها نیز خیلی بالا نیست.

خط تولید عسل همان‌طور که احتمالاً متوجه شده‌اید، دارای تجهیزات محدودی است که قیمت آن‌ها نیز خیلی بالا نیست؛ بطور مثال اگر سری به سایت made-in-china.com بزنید، دستگاه فرآوری عسل با قیمتی بین ۲۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ دلار، دستگاه استخراج عسل با قیمتی حدود ۴۰۰۰دلار و دستگاه‌های دیگر را خواهید دید.

 

خرید خط تولید عسل

در بخش قبلی نمونه‌هایی از قیمت‌های تجهیزات خط تولید عسل را ذکر کردیم. اگر نرخ‌ها را با هم جمع کنید، قیمت خط تولید عسل شما شاید اندازه‌ای شود که در صورت سرمایه‌گذاری و داشتن بازار مناسب، برای بازگشت آن زمان خیلی زیادی لازم نباشد و بنابراین در صورت داشتن شرایط مورد نیاز، شاید خرید خط تولید عسل گزینه‌ی مناسبی برای شروع یک کسب ‌و کار باشد.

 

فروش خط تولید عسل

صبر کنید! اگر تجهیزات لازم، بازار مناسب و شرایط کار را دارید، قبل از اینکه به فکر فروش خط تولید عسل خود و راه‌اندازی کسب ‌و کاری دیگر باشید، ببینید کسب‌ و ‌کار جایگزینی که در ذهن دارید، به رها کردن کسب و کار فعلی‌تان می‌ارزد؟ حساب کنید که آیا عایدی بیشتری برای شما به همراه دارد؟ سپس تصمیم‌گیری کنید.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...