خرید سنگ
to top

عسل چگونه تولید میشود


1182
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 3 ثانیه



اینکه عسل چگونه تولید می شود و چگونگی فعالیت زنبورعسل برای تولید عسل را کارشناسات نجرب می دانند که اکثر طول روز را در برابر کندوها و به فیلم برداری از آنها گذرانده اند. برای تولید عسل طبیعی به مقدار یک کیلو گرم، حدود سه کیلو شهد لازم است که ۲۰ هزار زنبور آن را از ۴ میلیون گل جمع آوری میکنند. مراحل تشکیل عسل طوری است که زنبورهای مزرعه رو مجبورند مسافتی برابر سه دور چرخیدن به دور زمین را برای این یک کیلو عسل طی کنند. زنبورها عسل را برای زمستان خود ذخیره می کنند.جواب اینکه عسل چگونه تولید میشود زمانی که گل و شهد گل برای درست کردن عسل طبیعی در دسترس نمی باشد. البته زنبورها به مقدار کمی از آن عسل طبیعی برای زنده ماندن در طول زمستان نیاز دارند و این بدان معناست که کندو داران می توانند بقیه عسل طبیعی را برداشت کنند. بعد از برداشت عسل طبیعی زنبورداران می توانند شانه ها را برای استفاده مجدد زنبورها سر جایشان قرار دهند.

عسل چگونه تولید میشودطریقه ساخت کاندو عسل

ساخت کندو توسط زنبور عسل با تلاش خود آن ها شکل می گیرد و به طور معمول ۳ ماه زمان میبرد، پایان یافتن مهاجرت زنبور ها به ندرت به نابودی ختم می شود. بیشتر پیشاهنگ ها ومأموران یافتن مکان به محض پیدا کردن مکان مناسب به ملکه و دیگر زنبوران اطلاع می دهند که این فضا طبیعی می باشد و یا اینکه مصنوعی است و توسط انسان ها بوجود آمده است. با این حال زنبورها وارد فضای جدیدی که به عنوان کندو انتخاب نموده اند، می شود. کندویی که زنبورها برای لانه گزینی برگزیده اند در حقیقت با تلاش خودشان کندو می شود وگرنه در لحظه ورود، کندوی آن ها تنها حفره ای بدون موم و عسل می باشد. زنبورها سپس شروع به ساختن کندوی جدید می کنند، زنبورهایی که زودتر به سقف می رسند بوسیله پاهای جلوی خود آویزان می شوند و سپس زنبورهای بعدی به رده نخست متصل می شوند و این عمل ادامه می یابد تا ساختاری از زنبورها به شکل کله قند برپا می شود. در این حالت شماری از زنبورها به پاکیزگی و نظافت کندو مشغول شده و برخی دیگر از زنبورها نیز سایر درزها و شکاف های کندو را مسدود می سازند. به تدریج فعالیت و حرکت زنبورها برای جمع آوری شهد گل ها شروع می شود و شالوده کندوی جدید با نخستین محموله های شهد گل به این ترتیب گذاشته می شود.

تشخیص عسل طبیعیتشخیص عسل طبیعی

گاهی این سوال را از خود میپرسیم که عسل چگونه تولید میشود عسل جزبمب ویتامین ناشناخته هاست چون دارای انواع مواد معدنی و ویتامینها و مواد منحصر به فرد پیچیده ایست که تفکیک و شناخت آن برای مردم عادی که اطلاعات و تجربیات دقیقی در این زمینه ندارند دشوار می کند حتی دیده میشود که بیشتر زنبورداران نیز در شناخت و تشخیص عسل ارگانیک و یا یک عسل خالص از تقلبی عاجز هستند.نوع عسل بسته به گونه گیاهان گوناگونی میباشد که زنبور از آن تغذیه میکند پس هیچ وقت نمی توان گفت تمامی عسل ها, یک نوع و یک رنگ هستند و داری یک نوع عطر و طعم میباشند انواع عسل به نسبت تعداد گل وگیاه موجود در طبیعت بستگی دارد بعضی از عسلها دارای رنگ تیره و بعضی هم دارای رنگ روشن هستند بعضی دارای عطر بیشتر و بعضی دارای عطر کمتر و این مسئله ربطی به بی کیفیتی و تقلبی بودن آن عسل ندارد و فقط و فقط مربوط به نوع گیاه تغذیه شده میباشد طبیعی است که بازار عسل و تقاضای مردم برای خرید عسل ارگانیک بیشتر است تا عسل غیر طبیعی و شکرک زده و عسل طبیعی و ارگانیک بهتر به فروش می رسد.

عسل چگونه تولید میشودعسل چگونه تولید میشود

مراحل تولید عسل توسط زنبورعسلمراحل تولید عسل توسط زنبورعسل

بررسی این سوال که زنبورعسل چگونه عسل تولید می کند و عسل چگونه تولید میشود نیازمند بررسی لانه و کندوهای متعدد است. نحوه تولید عسل توسط زنبورعسل را توضیح میدهیم: زنبورهای مزرعه‌ در طول روز برای جمع آوری شهد و تغذیه از گل ها، بیرون میروند. آن ها با خرطوم خود شهد موجود در گل ها را میمکند و در قسمت ویژه شکم خود که به آن معده عسل میگویند ذخیره میکنند.جدای از شهد، زنبورها گرده گل هم جمع میکنند. تمام بدنشان از کرک و موهای بسیار ریز پوشیده شده و هنگامی که به روی گل ها مینشینند، گرده به کرک هایشان میچسبد. زنبورها این گرده ها را با پاهای خود جمع کرده و با پاهای عقبی آن را در سبد گرده خود جمع میکنند. در واقع سبد که نه، بلکه موهای بلند و کلفت تری هستند که دور تا دور بند میانی جفت پای عقبی زنبورها را پوشانده اند.پس از جمع آوری شهد تقریبا ۱۵۰ گل و پر کردن سبد با گرده، زنبورها به کندو بر میگردند. در راه، آنزیم هایی را در شکم خود به شهد اضافه میکنند که باعث تجزیه مولکول های قند پیچیده موجود در شهد گیاهان به گلوکز و فروکتوز میشود. تمام این فرآیند تحزیه در راه بازگشت به کندو کامل میشود.وقتی زنبورهای مزرعه‌ رو به کندو میرسند، شهد را به زنبورهای کارگر میدهند. زنبورهای کارگر نیز آن را آنقدر میخورند و باز میگردانند که به غلظت مناسب برسد و سپس آن را در سلولهای شش ضلعی شان عسل ذخیره میکنند.درب سلول ها را باز میگذارند و فرآیند تبخیر رطوبت از عسل را با به هم زدن بالهایشان روی آنها شروع میکنند.بعد از اینکه شهد خشک شد درب سلول ها را با موم میبندند و این ما انسانها هستیم که نهایت استفاده از عسل را میبریم.

مراحل تولید عسل در کارخانهمراحل تولید عسل در کارخانه

بررسی اینکه عسل چگونه تولید میشود و روش تولید عسل صنعتی در کارخانه ها همراه با تقلب گسترده در بازار مواد غذایی انجام میگیرد، موج بی‌اعتمادی مشتریان ایرانی را به دنبال داشته است. اما این تقلب‌ها به موارد جزیی و کم‌اهمیت خلاصه نمی‌شود.سودجویان با هدف به دست آوردن بالاترین سود ممکن از تجارت کثیف خود دست به تقلب‌هایی می‌زنند که این روزها نگرانی‌های جدی برای سلامتی مردم را به دنبال داشته است.این روزها طرز تهیه عسل مصنوعی در کارخانه ها به وفور تولید میشود و ترکیبات عسل مصنوعی به نوعی استفاده از قندها و طرز تهیه عسل با شکردر تولید انها خالی از لطف کارکنان نیست برای تولید عسل و متوسط برداشت عسل طبیعی از یک کندو تنها ٣ تا ١۴ کیلوگرم است، متقلبان از یک کندو با استفاده از شکر ٨٠ کیلوگرم عسل برداشت می‌کنند و دسته دیگری عسل‌هایی به بازار روانه می‌کنند که از قند مصنوعی و بدون دخالت زنبور ساخته شده است.کارخانه ی تولید عسل فقط وظیفه تولید آن را عهده دار است و کارخانه بسته بندی عسل جدا از آن وظیفه بسته بندی را دارد.طریقه ساخت عسل تقلبی در کارخانه به طوری کهعسل‌های مصنوعی بدون حضور زنبور از طریق دستگاه و با ترکیب شکر، آب و انواع اسانس ساخته می‌شود که خاصیت و کیفیت عسل طبیعی را ندارند.

سرمایه لازم برای زنبورداریسرمایه لازم برای زنبورداری

عسل چگونه تولید میشود : زنبورداری و تولید عسل کار پرزحمت و حساسی است که باید همه اصول مربوط به آن موبه مو رعایت شود. مقدار مصرف عسل در جهان روز به روز در حال افزایش است و علاوه بر آن، از فرآورده های حاصل از عسل هم درآمدزایی می شود.اگر بتوانیم این کار را درست انجام بدهید، قطعاً سود زنبورداری خیلی بهتر از دیگر شغلهاست.البته بستگی به این دارد که حجم تولید شما چه اندازه باشدو اینکه عسل چگونه تولید میشود. این شغل یک کار کاملاً طبیعی است و وابستگی زیادی به طبیعت دارد که این مسئله راحت تر از کار در فضاهای بسته و کارخانه ای است و باعث استرس و کلافگی نمی شود.برای شروع کار زنبورداری دولت وامهایی در نظر گرفته است هزینه تولید عسل و وامی که در نظر گرفته شده ۵۰میلیون هستش البته بستگی به حجم کار دارد. مورد دیگر درآمد مناسبی است که از این طریق به دست می آید که با توجه به نوع محصول تولیدی (عسل، موم، گرده گل، بره موم و رویال ژل) باعث دلگرمی و انگیزه برای ادامه این شغل خواهد بود. میانگین تولید عسل هر کندو طوری است که بستگی به نوع زنبوردارد مثلا یک زنبور کارگر میتواند بین۲۰تا۴۰میلی گرم شهد را در عسلدان خود حمل کند و میتواند در طول روز ۱۰ پرواز کامل انجام دهد. درآمد هر کندو عسل و سود آوری ار آن با ایجاد ۵۰ کندو در فضای یادشده در هر دوره حدود ۵۰۰ کیلوگرم عسل برداشت می‌نماید، که هر سال حدود ۸۰ میلیون تومان درآمدزایی دارد.این روزها زنبورداری مدرن بیشتر از سنتی رواج دارد.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...