خرید سنگ
to top

عسل چگونه تولید می شود ؟


278
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 21 ثانیه



آیا میدانید عسل چگونه تولید می شود ؟ به صورت خیلی ساده که بگوییم، برای آشنایی با نحوه تولید عسل باید از محل زندگی زنبور عسل که کندو نام دارد شروع کنیم در هر کندو زنبور عسل ۳ نوع زنبور وجود دارد : یک زنبور ملکه، تعدادی زنبور نر، و ۸۰ درصد بقیه زنبور کارگر هستند. زنبورهای کارگر در مدت عمر ۴۵ روزه خود دارای وظایفی هستند، جمع آوری عسل یکی از کارهای زنبور کارگر است. زنبور عسل با نشستن روی گل ها شهد آن ها را با خرطوم کوچک خود مکیده و از راه دهان وارد معده دوم خود یا کیسه عسلی می کند.

عسل چگونه تولید می شود ؟

پس از جمع آوری شهد گل ها و وارد کردن به معده دوم یا کیسه عسلی (این معده با معده اصلی زنبور که کار هضم غذا را انجام می دهد فرق دارد) در این میان بر اثر تغییراتی که بر روی شهد انجام می دهد قندها ی ساکارز را به قندهای ساده منوساکارید تبدیل می کند و مقداری از آب آن را جذب می کند تا وارد کندو شود. هنگامی که به کندو باز می گردند، آن را از معده به دهان می آورند و در دهان دیگر زنبوران کارگر می گذارند. آن ها شهد را به درون حفره های شانه (سلول) خالی می کنند و با بال هایشان آن قدر آن را باد می زنند که بیشتر آب موجود در شهد تبخیر شود.

اما  کار هنوز تمام نشده، هنوز شهد دارای رطوبت زیادی است که باعث می شود عسل پس از مدت کوتاهی ترش شود. دقت کنید رطوبت عسل باید به ۱۷ تا ۲۲ درصد برسد، بنابراین زنبور شب ها عسل داخل سلول را مکیده و وارد کیسه عسلی خود می کند و باقی آب آن را جذب می کند و موادی از قبیل هورمون ها و آنزیم ها به آن اضافه می کند و دوباره داخل سلول می ریزند و در پایان مواد دیگری از قبیل اسیدهای آلی و مواد ضدعفونی کننده به آن اضافه می کند، بعد زنبور درب هر سلول را با موم می بافند.

آماری جالب درباره نحوه تولید عسل

این گونه عسل را تا چندین سال می توان نگهداری کرد. جالب است بدانید برای تهیه یک کیلو عسل زنبور باید ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار بار شهد حمل کند یا چیزی معادل یک دور کره زمین پرواز کند و این در حالی است که یک زنبور در طول عمر ۴۵ روزه خود تنها می تواند ۱ قاشق مرباخوری عسل جمع آوری کند! ۸۰ درصد وزن عسل کربوهیدرات ها (مواد قندی – نشاسته ای) و بقیه آن پروتئین، ویتامین ها، گرده گل و مقدار کمی آب است. تاکنون ۲۰ نوع قند در عسل شناسایی شده است، گلوکز و لولوز قندهای اصلی عسل را تشکیل می دهند. لولوز که همان قند میوه ها است تقریبا ۲ برابر شیرین تر از ساکارز است،

کپی برداری با ذکر منبع مجاز است.

منبع : بازار عسل



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...