خرید سنگ
to top

تعطیل شد


302
زمان مطالعه: 9 دقیقه, 54 ثانیه



 گروه اقتصادی: بحران تولید، بیکاری، تعطیلی کارخانه ها و سخت شدن شرایط معیشتی این روزها نقل هر مجلسی بوده و تاب و تحمل مردم را کاهش داده است. در حالی که مردم هر روزه در انتظار اتفاق نو و تازه ای هستند که زندگی آن ها را تحت شعاع قرار دهد اما هر روزه شرایط زندگی سخت تر شده و مشکلات بسیاری را پیش روی آنان می گذارد.

طبق آخرین آمار در حال حاضر هزار و 500 هزار واحد صنعتی تولیدی در دو سال گذشته تعطیل شده که این تعطیلی پیامدهایی چون افزایش بیکاری، رشد بزهکاری و مشکلاتی از این دست را در پی داشته است.

در حالی که دولت به تازگی بسته ای برای خروج از رکود تورمی ارائه کرده که مهمترین بخش آن به حمایت از تولید اختصاص دارد گزارش ها از وضعیت وخیم واحدهای تولیدی در نقاط مختلف کشور حکایت دارد.

متاسفانه وضعیت تولید در کشور هنوز در شرایط نامساعدی قرار دارد و با وجود بهبود شاخص های اقتصادی در یک سال اخیر همچنان اخباری از تعطیلی کارخانه های بزرگ و کوچک صنعتی و تولیدی به گوش می رسد که این ناقوس بیکاری را می نوازد.

نوسانات ارزی، تحریم ها و عدم حمایت از تولید ملی و همچنین عدم پرداخت یارانه تولید که پس از اجرایی شدن فاز اول هدفمندی یارانه ها به وقوع پیوست مشکلات واحد های تولیدی و صنعتی کشور را تا تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از آنان پیش برد.  

با وجود حرف و شعارهای بسیار برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور سیر صعودی تعطیلی کارخانه ها و کوچک تر شدن سفره کارگران ملموس است از این رو باید سیاستی زودبازده برای بهبود این وضعیت در دستور کار قرار بگیرد.

برای درک بهتر شرایط کنونی وضعیت تولید در کشور و پیدا کردن راه حلی برای بهبود این شرایط خبرگزاری خانه به گفت وگویی به برخی از نمایندگان پرداخته که در ذیل می خوانید:

محمد سقایی

 

سقایی: موج تعطیلی کارخانجات کارگران را غرق کرده است

محمد سقایی-عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- با تاکید بر ضرورت تسریع در بهبود شرایط اقتصادی کشور، گفت: تعطیلی بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی نتیجه بی توجهی به تولید ملی بوده که تبعات بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه داشته است.

نماینده مردم استهبان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه توجه دولت باید بیش از پیش به امر تولید معطوف شود، افزود: متاسفانه مشغول شدن بانک ها در کشور به فعالیت هایی که در حوزه کاری آن ها نیست به بیشتر شدن مشکلات اقتصادی و تعطیلی کارخانجات دامن زده است.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید حمایت جدی از واحدهای تولیدی و صنعتی داشته باشد، تصریح کرد: دولت ها باید از ارایه شعار و مطرح کردن حرف های بدون عمل خارج شده و زمینه تولید ارزان با ارایه یارانه به تولید و همچنین تخصیص یارانه به این حوزه را فراهم کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه پیاده کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی به دور زدن شرایط فعلی کشور و بهبود آن منجر خواهد شد، گفت: در صورتی که سیاست های اقتصاد مقاومتی مرکز توجه قرار بگیرد به طور حتم رفع مشکلات واحدهای تولیدی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور در اولویت کارها قرار می گیرید.

کارخانه نساجی

 

سقایی با اشاره به آمار بالای تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی در سال های اخیر، افزود: تا زمانی که این باور در مسئولان به وجود نیاید که تنها کلید رشد اقتصادی توجه به تولید است نمی توان به آینده اقتصاد امیدوار بود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، هدایت نقدینگی به سمت تولید را عاملی اساسی برای احیای واحدهای تولیدی خواند و گفت: باید سرمایه های کلان به سمت و سوی تولد هدایت شود تا به این ترتیب انگیزه افزایش تولید و در نهایت تحقق رشد اقتصادی رخ دهد.

نادر قاضی پور

 

قاضی پور: جهش بیکاری نتیجه تعطیلی واحدهای تولیدی و کارخانجات

نادر قاضی پور- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- با بحرانی خواندن وضعیت تولید در کشور، گفت: تعطیلی کارخانجات و نابودی بسیاری از واحدهای تولیدی زنگ خطری برای اقتصاد کشور است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تسهیلات گران قیمت، مالیات های سنگین و عدم حمایت از تولید واحدهای صنعتی بسیاری را به آستانه تعطیلی کشانده است، تصریح کرد: اقتصاد کشور ما راه اصلی خود را گم کرده و در بیراهه مانده است.

کارخانه تولید سیمان

 

 

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی و اجرای آن جدی گرفته نشده است، تصریح کرد: افزایش روز افزون آمار بیکاری بحرانی است که از بی توجهی به تولید ملی ناشی شده است.

قاضی پور با انتقاد از سیاست های دولت در اشتغالزایی، توجه به مشاغل خرد را راهی برای خروج از بحران بیکاری خواند و گفقت: در حال حاضر بی توجهی به تولید هر روزه به تعطیلی کارخانجات منجر شده که این مهم می تواند اقتصاد کشور را به سمت وابستگی صرف به واردات هدایت کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به تبلیغات گسترده در زمینه فروش کارخانه و واحدهای تولیدی در سال های اخیر، گفت: زیاد شدن این نوع آگهی ها زنگ خطری است که مسئولان برای جلوگیری از بحرانی شدن وضع اقتصاد باید به آن توجه کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: توجه به ظرفیت های موجود در کشور می تواند کلید رفع مشکلات اقتصادی شده و به کمک واحدهای تولیدی برود.

عبدالرضا عزیزی

 

 عزیزی: بی‌پولی بانک‌ها منجر به تعطیلی کارخانجات شده است

عبدالرضا عزیزی- رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان این‌که بی‌پولی بانک‌ها منجر به تعطیلی کارخانجات شده است، گفت: در هیچ کجای دنیا تولید‌کننده نمی‌تواند با این وضعیت سود و جریمه‌های بانکی فعالیت کند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، ضمن انتقاد از پرداخت وام‌هایی با سود بسیار بالا به صنعت گران و تولید‌کنندگان، عنوان کرد: در هیچ کشور غیر اسلامی پرداخت وام با سود 26 درصد صورت نمی‌گیرد ضمن این‌که در هیچ کجای دنیا تولید کننده توان ادامه فعالیت با این روند را نخواهد داشت.

وی همچنین تعیین جریمه‌های سنگین برای پرداخت اقساط معوقه از سوی تولید ‌کنندگان را برنامه‌ای نادرست دانست و گفت: به دلیل نبود صنایع کارآمد و عدم حمایت دولت، درآمد در کشور بسیار پایین است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تحقق اقتصاد مقاومتی را کلید برون رفت از بحران اقتصادی خواند و تصریح کرد: باید با مدد اقتصاد مقاومتی به احیای واحدهای تولیدی در کشور اقدام کنیم.

سید محمد باقر عبادی

 

عبادی: بسته خروج از رکود به تعطیلی بسیاری از کارخانه ها منجر شد

سیدمحمدباقر عبادی- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس- با تأکید بر ضرورت تجدیدنظر دولت در سیاست گذاری های خود گفت: بسته خروج از رکود به تعطیلی بسیاری از کارخانه ها منجر شد.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رشد آمار بیکاری در کشور نتیجه برخی سیاست های اشتباه است، افزود: در حال حاضر بسیاری از کارخانه ها در کشور به علت گران شدن هزینه های تولید دست از فعالیت شسته و در آستانه تعطیلی هستند.

وی ادامه داد: ارایه تسهیلات ارزان قیمت و برخی معافیت های مالیاتی راهکاری است که می تواند کشتی به گل نشسته کارخانه ها و واحدهای تولیدی را به حرکت در آورد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تکیه بر توان داخلی و توجه به اقتصاد مقاومتی می تواند محرکی برای احیای واحدهای تولیدی و کاهش آمار بیکاری باشد.

بهروز نعمتی

 

نعمتی: کارخانه ها گرفتار در مشکلات و کارگران دست به گریبان با بی پولی

بهروز نعمتی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- با انتقاد از کاهش توان مالی بسیاری از کارگران، گفت: بروز رکود اقتصادی در کشور بسیاری از کارخانه ها را به آستانه تعطیلی کشانده است.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات واحدهای مختلف تولیدی در کشور، افزود: یکی از واحدهای درگیر با مشکلات متعدد اقتصادی سنعت سیمان بوده که رونق کارهای عمرانی و افزایش فعالیت های وزارت راه و شهرسازی در زمینه توسعه زیرساخت های بتنی و سیمانی، می تواند در خروج صنعت سیمان از رکود موثر باشد.

وی با یادآوری تبعات بی شمار تعطیلی واحدهای تولیدی در کشور، گفت: دولت باید سیاست های منسجمی را برای مقابله جدی با تعطیلی واحدهای تولیدی در نظر بگیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه توجه به تولید می تواند جهش اقتصادی را در بر داشته باشد، گفت: در حال حاضر توقف شاخص های اقتصادی نشانگر نزدیک شدن اقتصاد به وابستگی است که این موضوع فاجعه بار است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مخالفت مجلس با تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی، تصریح کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس بارها در خصوص تعطیلی واحدهای تولیدی و تبعات آن به دولت تذکر داده است.

پزشکیان

 

پزشکیان: واردات بی حدو حصر تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولید دارو را در پی داشته است

تعطیلی کارخانه ها تنها محدود به واحدهای صنعتی نبوده بلکه واحدهای تولید دارو و لوازم بهداشتی نیز این روزها از گردونه مشکلات اقتصادی به دور نمانده اند به گونه ای که دست و پنجه نرم کردن بسیاری از این واحدها با بی پولی کارگران آنان را بیکار کرده است در این رابطه مسعود پزشیکان- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس- با تاکید بر ضرورت توجه به کارخانجات تولید دارو در کشور، گفت:‌ باید اقداماتی انجام داد تا کارخانجات تولید دارویی به استقلال رسیده و مانع از واردات بی‌رویه دارو و مواد اولیه آن شد.

نماینده مردم تبریز،آذرشهر و اسکو درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه این توانایی در کشور وجود دارد تا کارخانجاتی که مواد اولیه تولید می‌کنند، تقویت شده و اجازه داده نشود تا مشابه آن وارد شود، افزود: نباید میدان را برای وارد کنندگان دارو باز کرد و اگر قرار است راه برای واردات برخی اقلام دارویی هموار گردد باید تکنولوژی آن نیز وارد کشور شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هر نوع اقدامی که به توقف در مراحل تولید و تعطیلی واحدهای تولیدی منجر شود باید با دقت نظر بالا از میان برداشته شود.

قاسم عزیزی

 

عزیزی: صفر کردن تعرفه واردات کارخانه ها را به تعطیلی کشاند

قاسم عزیزی- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس- با اشاره با تعطیلی بسیاری از کارخانه از جمله کارخانه قند گفت: صفر کردن تعرفه واردات شکر، فرسودگی تجهیزات کارخانه قند شازند همچنین عدم بازسازی منجر به تعطیلی آن شده است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت واحدهای تولیدی در کشور بحرانی است، گفت: دولت باید با ارایه تسهیلات ارزان قیمت از نابودی کارخانه ها در کشور جلوگیری کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه بسته شدن کارخانه ها پیامدهای بدی را برای کشور به همراه دارد، تصریح کرد: مهاجرت معکوس به شهرها، رشد بیکاری و افزایش بزهکاری نتایج ملموس تعطیلی کارخانجات در کشور است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، یادآور شد: صفر کردن تعرفه واردات و حمایت از تولیدکننده داخلی را راهکاری برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها خواند.

غلامرضا کاتب

 

کاتب: وظیفه مجلس و دولت حل مشکلات واحدهای تولیدی است

غلامرضا کاتب-رئیس فراکسیون اشتغال و حمایت از تولید ملی- با تاکید بر ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی گفت: تعطیلی کارخانه ها می تواند مشکلات بسیاری را برای کشور فراهم کند.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وعده تامین آب و برق واحدهای صنعتی از سوی وزرای نیرو و صنایع می تواند این واحدها را از گردنه مشکلات اقتصادی برهاند، تصریح کرد: فراکسیون اشتغال مجلس در پی کاهش مشکلات واحدهای تولیدی با هدف کاهش آمار بیکاری است.

رئیس فراکسیون اشتغال و حمایت از تولید ملی یادآور شد: دولت باید سیاست های حمایتی خود در خصوص واحدهای تولیدی و کارخانه ها را در پیش بگیرد.

حال با وجود اتفاق نظر نمایندگان در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی و کارخانه ها هنوز تصمیمی برای جلوگیری از تعطیلی آن ها گرفته نشده با وجود اینکه تمامی مسئولان به عواقب نابودی واحدهای تولیدی واقف اند.

بانک ها و تسهیلات اعطای آن ها می تواند کارخانه های ورشکسته را دوباره به آستانه فعالیت نزدیک کند اما این مهم منوط به توجه دولت به فعالیت های اقتصادی و در نظر گرفتن سیاست های تشویقی در راستای تولید است./

پایان پیام

http://www.icana.ir/Fa/News/294700



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...