خرید سنگ
to top

وزارت صنعت رسماً اطلاعیه داد: ۵۱۰۰ واحد صنعتی در دولت یازدهم تعطیل شد


234
زمان مطالعه: 7 دقیقه, 28 ثانیه



این روزها نام یکی از کارخانه های معروف رشت به نام رشت الکتریک در زبان ها می چرخد. این کارخانه قربانی رانت و بی تدبیری دولت اصلاحات شده که متاسفانه بر خلاف عملکردش عده ای می خواهند آن را دولت ایده آل نظام بخوانند. اما تنها رشت الکتریک نیست که در استان گیلان از بین رفته است بلکه کارخانه های دیگری بوده که برخی تعطیل و برخی نیمه تعطیل شده اند. در زیر به برخی از این کارخانه ها اشاره می کنیم:

 

کارخانه پوشش

در دی ماه سال 89 بود که خبری مبنی بر غیر فعال شدن کارخانه پوشش رشت منتشر شد کارخانه پوشش رشت، بیش از 3هزار کارگر داشت که متاسفانه بعد از تعطیلی این کارخانه بیکار شدند. کارخانه «صنایع پوشش ایران» که در گذشته یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع نخ، پارچه ملحفه ای، پارچه پرده ای، انواع حوله حمام، تن پوش، انواع مخمل کبریتی، و رومبلی بوده و اکثر تولیدات آن به خارج کشور صادر می شده است کاملا تعطیل شد.

ماجرای شرکت صنایع پوشش از ماه ها قبل از برف ۸۳ و با عدم تدبیر مسئولین وقت در انتخاب سکان داری برای این شرکت شروع شد. مدیرانی که با ورودشان خود را مدعی بر سرمایه گذاری و راه اندازی گروه کارخانجات می دانستند، اما با نداشتن تمکن مالی در اولین مرحله، شش ماه حقوق کارگران زحمتکش کارخانه را پرداخت نکردند و این یکی از دلایل تعطیلی کلیه واحدهای تولیدی و تاسیساتی شده بود با بارش برف سال ۸۳ و در حالی که تعطیلی سالن های تولیدی وتاسیساتی در قبل از برف شروع شده بود، بسیاری از سالن های شرکت صنایع پوشش با خاک یکسان شد.

alt

alt

و این در حالی بود که با اولین گام شروع بکار کردن بخش خصوصی در این کارخانه و ایجاد اختلاف بین شرکاء تنها قشری که بیش از همه آسیب دید کارگران این کارخانه بودند.همانطور که ذکر شد ریشه مشکلات این شرکت نیز در دولت اصلاحات بود.

در مهر ماه سال 94 با  تعطیلی کارخانه صنایع پوشش ایران و حکم دادگاه به طلبکار کارخانه مبنی بر فروش دستگاه ها و اسقاطی های کارخانه به اندازه مبلغ طلب مورد نظر، کارگران این کارخانه در این مکان تجمع کرده اند؛ آن ها معتقدند با این کار عملا امیدی به بازگشت به کار و کارخانه وجود نخواهد داشت.

alt

alt

**کارخانه کاشی گیلانا

در دی ماه 95 جمعی از کارگران کاشی گیلانا در اعتراض به متوقف شدن فعالیت این واحد تولیدی به دلیل انباشت بدهی به نهادهای دولتی و تبعا نگرانی از آینده شغلی‌شان مقابل ساختمان فرمانداری رودبار تجمع کردند.

alt

 

دلیل متوقف شدن فعالیت تولیدی این واحد تولیدی انباشت بدهی‌های مالی کارخانه به چند نهاد دولتی همچون بانک ها، اداره تامین اجتماعی، اداره گاز و برق و همچنین اداره دارایی بوده است.

به گفته کارگران، عمده‌ترین مشکل مالی این کارخانه بدهی 2میلیاردی به اداره گاز منجیل است که در نتیجه انباشت بدهی، گاز کارخانه قطع شده و کارگران از مهر ماه کاری برای انجام دادن نداشته‌اند. همچنین این واحد  حدود 600 میلیون به اداره برق و6 میلیارد تومان به اداره تامین اجتماعی بدهی دارد گفته می‌شود معوقات مزدی  پیشین این کارگران که  مربوط به سالهای 89تا دی ماه سال 93می شود به حدود 30 ماه می رسد.

بخش دیگری از  مشکلات کارگران این کارخانه به انصراف سرمایه گذار جدید  این کارخانه از خرید محصولات آن باز‌می‌گردد.

به گفته  کارگران با وجود همه مشکلاتی که طی چند سال  گذشته کارگران کاشی گیلانا برای فعال نگه داشتن کارخانه متحمل شدند  امیدوار بودند با ورود سرمایه گذار جدید بخش زیادی از مشکلات کارخانه مرتفع شود اما به دلایلی نامعلوم این سرمایه گذار از خرید محصولات کارخانه منصرف شده است.

بر اساس این گزارش، با معلوم شدن موضع سرمایه گذار کارخانه مبنی بر انصراف از خرید،  کارگران  برای مشخص شدن وضعیت فعلی کارخانه به استانداری گیلان مراجعه می کنند. از قرار معلوم مسئولان استانداری  به کارگران  که چندین ماه مزد معوقه طلب دارند گفته‌اند اگر وضعیت کارخانه بدون پیدا کردن سرمایه گذار به همین منوال ادامه پیدا  کند ناچاریم این کارخانه را تا پایان سال ورشکسته اعلام کنیم.

به گفته یکی از کارگران این موضوع از آن جهت موجب نگرانی کارگران کاشی گیلانا شده است که آنان بعد از چند سال پیگیری  وتجمع در مقابل نهادهای دولتی شهرستان و محوطه کارخانه بجای شنیدن خبر های خوش از زبان مسئولان بالا رتبه استان، خبر تعطیلی کارخانه را بشوند.

alt

او با بیان اینکه کارگران با وجود تعویق حدود 34 ماه مطالبات حقوقی از سال 88 تاکنون، اکنون از نظر مالی در شرایط نامناسبی به سر می‌برند، تاکید کرد: مسئولان استانی می‌خواهند به جای حل مسئله  صورت مسئله را پاک کنند اما کارگران مخالف این موضوع هستند.

به گفته این کارگر کاشی گیلانا، بیشتر ماشین آلات وتجهیزات کارخانه از سوی طلبکاران مصادره شده است و اخیرا نیز تعدادی از کارگران بازنشسته کارخانه برای وصول بخش از مطالبات بازنشستگی خود بخشی از اموال کارخانه را به مزایده گذاشته اند.

در آبان ماه سال 96 جمعی از کارگران کاشی گیلانا با سفر به تهران در اعتراض به بلاتکلیفی، خود و همکارانشان مقابل ساختمان  دفتر مرکزی کارخانه تجمع کردند.

یکی از کارگران معترض که در این تجمع اعتراضی حضور یافته، گفته بود: با مصوبه کمسیون کارگری شهرستان رودبار در استان گیلان از دی ماه سال گذشته (۹۵)این واحد تولیدی برای مدت شش ماه تعطیل و تمامی ۱۰۰ کارگر این واحد صنعتی برای موقت به بیمه بیکاری معرفی شدند.

او با بیان اینکه در حال حاضر سه ماه از خاتمه دوره شش ماهه‌ای که قرار بود این واحد صنعتی تعطیل باشد، می‌گذرد افزود: هنوز نه گامی برای راه‌اندازی دوباره کارخانه برداشته شده است و نه مطالبات کارگران پرداخت شده است و از سوی دیگر مدت برقراری بیمه بیکاری بیشتر کارگران خاتمه یافته است.

برپایه این اظهارات کارگران کاشی گیلانا از ۲۰ تا ۴۰ ماه معوقات مزدی طلبکارند که بخش قابل توجهی از آن مربوط به سالهای ۸۹تا دی ماه سال ۹۳مربوط می‌شود.

** خطر از بین رفتن دیگر کارخانه های رشت؟!

سجاد ستوده از فعالان رسانه ای گیلان در صفحه توئیتر خود از واگذاری کارخانه قدیمی و خوش نام سیمکو به پسر و خواهرزاده یکی از مسئولان  گیلانی ارشد دولتی خبر داد، این خبر بازهم دلسوزان را نگران کرده که مبادا رشت الکتریک دیگری در استان گیلان رخ دهد و عده ای دیگر از کارگران زحمتکش گیلانی بیکار شوند.

خبرها از منابع آگاه نشان می دهد دامپروری سفید رود نیز احتمال فروش آن به بهانه خصوصی سازی می رود.

 

** هشدار تعطیلی کارخانه های رشت از قبل داده شده بود

دی ماه سال 89 محمد هادی حسن رو دبیر اجرایی وقت جامعه اسلامی کارگران گیلان با ابراز ناخرسندی شدید از روند بیکاری در گیلان گفت: در حال حاضر جوانان گیلانی بیکار هستند و نرخ بیکاری در استان بالغ بر 20 درصد است.

**پوشش با 3000 کارگر غیر فعال شد

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور با انتقاد شدید از فروخته شدن کارخانجات گیلان در دولت‌های گذشته، گفته بود: کارخانه‌هایی چون ایران الکتریک، چینی‌سازی گیلان، فرش گیلان، ایران کنف، کنف کار، پیله ابریشم، ایران پوپلین، پوشش، چوکا، جوراب گیلان پس از واگذاری تعطیل یا با چالش شدیدی روبرو شدند.

حسن‌رو، تصریح کرد: به عنوان نمونه کارخانه پوشش رشت بیش از 3 هزار کارگر داشته که هم اکنون دیگر فعال نیست.

** ایران الکتریک رشت بیش از 1600 کارگر داشت

مسوول جامعه اسلامی کارگران گیلان همچنین به وضعیت نامناسب کارخانه ایران الکتریک رشت اشاره کرد و گفت: کارخانه ایران الکتریک رشت که من زمانی مدیر امور اداری آن بودم بیش از 1600 کارگر داشته که می‌توانست تا 2 نسل آینده تولید و نیروهای کار زیادی را مشغول به کار و بازنشسته بکند.

حسن‌رو اضافه کرد: متاسفانه این کارخانه در حالی پس از واگذاری تخریب و با خاک یکسان شد و کارگران آن بیکار شدند.

 

باید اذعان کرد قرار دادهای موقت کارگری تامین شغلی را از جامعه کارگری گیلان گرفته و به‌همین دلیل کارفرمایان به قانون کار عمل نمی‌کنند و میزان بیکاری در استان زیاد است.

 

**مسئول تعطیلی های کارخانجات استان گیلان چه کسی است؟

علاوه بر دولت ها به ویژه دولت اصلاحات که ریشه بسیاری از تعطیلی ها و نامساعدت های این روزهای کارخانه های رشت از آنجا آغاز شده است. نمایندگان رشت نیز در تعطیلی کارخانه های  رشت بسیار مسئول بوده و باید پاسخگو شوند.

سخنگوی دولت فعلی در دوره های سوم تا ششم نماینده رشت بوده و نتوانسته مانع رانت کرباسچی برای واگذاری کارخانه رشت الکتریک در آن زمان شود تا وضعیت کارخانه رشت الکتریک به این روز بیفتد.

نمایندگان باید چشمان بینای هر استان باشند تا مانع رانت خواری و ویژه خواری یا نابودی کارخانه ها شوند. مسئول دیگری که باید پاسخگو باشد الیاس حضرتی نماینده فعلی تهران و نماینده رشت در مجلس در دوره های سوم، چهارم و پنجم است که امروز مدعی ساختن پایتخت شده است!

شاید ایران تنها کشوری باشد که مسئولان چند سال بعد از اتمام مسئولیت شان مطالبه گر می شوند و بابت عملکرد گذشته خود هیچ توضیحی نمی دهند، مانند مطالبه گری این روزهای آقایان نوبخت و حضرتی که در چند دوره پیاپی نماینده شهرستان رشت بودند.

انتهای پیام/

 

alt

alt

alt

alt

alt

alt

alt

http://dana.ir/1323581



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...