خرید سنگ
to top

9 عامل آلوده کننده مهم هوا


344
زمان مطالعه: 3 دقیقه, 3 ثانیه



اگر چه در هر منطقه ای، علل خاصی منجر به آلودگی هوا می شوند، اما به طور کلی می توان 9 علت اصلی برای آلودگی هوا در نظر گرفت که عبارتند از:

 

1- کارخانه ها

سوخت اکثر کارخانه ها از مواد فسیلی مانند نفت و زغال سنگ می باشد که آلودگی های شدیدی در اثر استفاده از این سوخت ها ایجاد می شود.

معمولا کارخانه ها باید فاصله زیادی با شهرها داشته باشند تا آلودگی های ناشی از آنها به مردم شهر ضرر نرساند، اما متاسفانه در کشور ما، کارخانجات زیادی در اطراف کلان شهرهایی مانند تهران قرار گرفته اند که مشکل آلودگی هوا را چند برابر کرده است.

 

2- پالایشگاه های نفت

پالایشگاه های تصفیه نفت، مواد بسیار آلوده کننده ای را وارد هوا می کنند.

 

3- خطوط برق

برخی از کابل های برق عایق نیستند و با ولتاژ بالا کار می کنند که عدم عایق کاری آنها هم می تواند منجر به آلودگی هوا شود .

طی فصول سرد سال در اثر سرما، هوا سنگین شده و نزدیک به سطح زمین قرار می گیرد، در نتیجه آلودگی هوا هم به ما نزدیک تر می شود و مشکلات سلامتی زیادی را برای شهروندان ایجاد می کند

 

4- آفت کش‌ها

 

در مزارع و زمین های کشاورزی برای دفع حیوانات و حشرات موذی و رفع علف های هرز از آفت کش ها و سموم استفاده می کنند که استفاده از این مواد، هوای منطقه را بسیار آلوده می کند، مخصوصا اگر با هواپیمای مخصوص، این سموم روی محصولات کشاورزی پاشیده شوند، زیرا در این صورت سموم بسیار زیادی به مناطق اطراف می رود و هو را برای تنفس مسموم می کند.

آلودگی هوا

 

5- دود خودروها

عمل احتراق بنزین سبب روشن شدن موتور وسایل نقلیه می شود و در اثر این احتراق، آلاینده هایی مانند مونوکسیدکربن و اکسیدنیتروژن وارد هوا می شوند.

این آلاینده ها در فصول های سرد سال به خوبی قابل لمس هستند، زیرا در اثر سرما، هوا سنگین شده و نزدیک به سطح زمین قرار می گیرد، در نتیجه آلودگی هوا هم به ما نزدیک تر می شود و مشکلات سلامتی زیادی را برای شهروندان ایجاد می کند، مشکلاتی از قبیل ناراحتی های تنفسی.

همچنین گازهای گلخانه ای سبب سوراخ شدن لایه اوزون شده و راه ورود اشعه مضر فرابنفش خورشید را به سطح زمین باز می کند که منجر به بروز مشکلات پوستی زیادی می شود.

 

6- ذرات رادیواکتیو

ذرات رادیواکتیوی که از تاسیسات هسته ای و راکتورها انتشار پیدا می کنند، به صورت ذرات گردوغبار در هوا پراکنده شده و هوا را آلوده می کنند.

 

7- کودهای شیمیایی

کودهای شیمیایی که به رشد گیاهان کمک می کنند، برای هوا بسیار آلوده کننده می باشند.

آلوده کننده های هوای خانه

 

8- آلودگی هوای داخل منزل

سندرم خانه بیمار(sbs)  به محیطی سربسته اطلاق می شود که تهویه منظمی ندارد و بخارات سمی و آلاینده ها در آن وجود دارند.

 

9- عملیات استخراج از معادن

در استخراج هایی  که از معدن انجام گیرد، ذرات و آلودگی های زیادی برای هوای اطراف آن منطقه  ایجاد می شود که ترجیحا نباید مناطق مسکونی، اطراف معادن وجود داشته باشند .

 

* تذکر

اگرچه همه این موارد روز به روز به آلوده تر شدن هوای جهان کمک می کنند، اما باید در نظر داشت که در کشور ما و در کلان شهرهایی مثل تهران که تنفس هوای پاک در روزهای زمستان کم کم به رویای دست نیافتنی تبدیل می شود، آلودگی ناشی از خودروها و کارخانجات، سهم مهمی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند و عدم مدیریت صحیح برای سالم نگه داشتن هوای کلان شهرها به این مسئله دامن زده است.

شاید در آینده ای نه چندان دور، فرزندان ما دیگر با واژه ای مانند برف غریبه باشند و تنها هوای آلوده برایشان قابل لمس باشد.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...