خرید سنگ
to top

آثار مخرب آلاینده های زیست محیطی


440
زمان مطالعه: 5 دقیقه, 9 ثانیه



انسان با تمامِ روابطِ اجتماعی‌اش، فعالیت‌های مدنی‌اش، کارِ اقتصادی‌اش و برخورداری از صنعت و صنعتی شدن نیازمند برخورداری از محیطی سالم و عاری از آلودگی است زیرا بی‌شک آلودگی محیط زیست، تأثیری مستقیم بر زندگی فرد و در نهایت جامعه خواهد داشت. 
به نظر ˈ یورگن هابرماسˈ ؛ فیلسوف ـ جامعه‌شناس آلمانی زیست انسان معاصر مورد تهدیدات «نظام» مستعمره‌ساز و توتالیتر جهت دستیابی به اهداف مکانیکی ـ ابزاری ـ صنعتی خود واقع می‌شود و از این جاست که گفت‌وگو ، مفاهمه و زیست مسالمت‌آمیز به جنگ ـ آلودگی ـ و در نهایت فقر و بیماریهای مرگ آور با از بین بردن محیط زیست منجر می‌شود. 
توسعه‌ی صنعتی و مدرنیزه کردن ˈزندگی و جامعهˈ در جوامع پیرامونی (جهان سوم) که فقط دارای مواد خام زیرزمینی هستند، به انحراف از هدف اصلی توسعه‌ی پایدار که همان بهبود زندگی مردم و جامعه‌ی خود می‌باشد، کشیده شده و زندگی آرام آنان در محیط زیست بکر و زیبایشان در پس دود و آلودگیهای زیست محیطی ناشی از صنعتی شدن رنگ می بازد. 
اساساً فراموش می‌شود که اصلِ فعالیت‌های صنعتی ،اقتصادی برای بهتر کردن زندگی و زیست جهان شهروندان‌ است و ایجاد بزرگ راه و راه انداختن چرخهای صنعت برای دستیابی به توسعه و رسیدن به رفاه نباید به قیمت از بین رفتن محیط زیست که جای زندگی ماست منجر شود. 
در کشورها ی در حال توسعه با پشتوانه‌ی صنایع آلوده‌کننده‌ به منظور برخور -داری از صنعت زیست جهان ،شهروندان و همه موجودات به خطر می افتد و دولت، خود را وامدارِ مردم ندانسته و با منابع رانتی‌ای که در اختیار دارد، به خواسته‌های دوستداران محیط زیست هیچ‌گونه وقع و اعتنایی نمی‌نهند و به آلودگی محیط زیست ادامه می‌دهد و شرایط زندگی را برای انسان‌ها، حیوانات، گیاهان، آبزیان و …در وضعیتِ اضطراری قرار می‌دهد. 
همه با پاک کردن صورت مساله اثرات و پیامدهای صنعتی شدن ، فراموش کرده اند و دست به ایجاد ادبیاتی به نام مدرنیته زده‌اند که کاملاً ضد انسانی ـ،ضد اخلاق می‌باشد. همواره دیده‌ایم که منازعه بر سر اسم و رسم‌های تاریخی به جنگ ،کشتار جمعی ، نسل‌کشی و آلودگی محیط زیست انجامیده است. 
به نظر می‌رسد به جای پرداختن به توسعه روز افزون صنعتی شدن باید به چگونگی پیامدهای منفی وضعیت زیست در مناطق در حال توسعه پرداخت و با توجه به مسایل و قوانین زیست محیطی برای دستیابی به محیطی زیستی سالم توام با امکانات و صنایعی بی خطر اقدام نمود. 
در جامعه‌ای که زیست در آن با آلودگی گسترده‌ی محیط روبه‌رو است، ˈزبانˈ و ˈقلم ˈ هم دچارِ آلودگی و انحراف می‌شود. و با دروغ و پنهان نمودن واقعیت آنچه بر سر محیط زیست خود آورده ایم سعی در لفافه سازی و کتمان واقعیت مخرب محیط زیست آلوده خود داریم . 
به نظر می‌رسد حتی زبان و قلم در این‌چنین جوامعی هم دچار آلودگی وسیعی می‌گردند و برخی واژگان از معنا و دلالت تهی می‌شوند و از همین رهگذر است که دروغ، ریا، فریب در جوامعی که زیست محیط آن‌ها آلودگی بیشتری دارد، بیشتر نمود پیدا می‌کند. 
قواعد و قوانین توسعه، نسبی (با توجه به شرایط مکانی ـ زمانی) است ولی قواعد و قوانین اخلاقیِ محیط زیست به عنوان جایی براز زیستن و رشد و نمو جهانی و فراگیر است. 
چه بسا بسیاری از کشورهای در حال توسعه بی توجه به محیط زیست مشترک جهانیان حتی فراموش می‌ کنند که پیامدهای منفی بی توجهی آنان به محیط زیستِ پدیده سوراخ شدن لایه اوزون و افزایش بیماری‌های پوستی، مرگ آبزیان، آتش ‌سوزی‌های گسترده‌ی جنگل‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی زمین، ایجاد رانش‌ها و سیل‌های متعدد به دلیل عریانی سطح زمین ، گسترش بیابان و در نهایت فقر و مرگ محیط زندگی آدمیان منجر می شود و تکامل و پویایی در کار نخواهد بود. 
ˈمحیط زیستˈ، دیدن چشم اندازهای زیبا و بدیع ، آرامش زندگی، انسانیت، پاکی و شادابی واژه‌هایی‌ هستند که در هم تنیده شده‌اند. و با هرگونه عدم توجه به یکی از آ‌ن‌ها، دیگر واژگان نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند و از یاد خواهند رفت. 
یکی از کارشناسان محیط زیست ایلام گفت: متاسفانه امروزه محیط زیست دستخوش تغییر و تحول زیادی شده و هر کسی سعی دارد به بهانه توسعه راه ، زیر ساختها ، بهره برداری از منابع با تخریب جنگل و مراتع کارخانجات دود زا و آلوده کننده با قطع درختان زیبا که دی اکسید کربن را گرفته و اکسیرن برای ادامه حیات به طبیعت می دهد ،محیط زیست را تخریب کند و بی توجه به پیامدها و عواقب بعدی آن صنعت را جایگزین سلامت کند. 
ˈعلیرضا محمدی ˈ افزود: ایجاد آلودگی های هوا ، آب به صورت مداوم و پی در پی که در کشور شاهد هستیم در زمانها و مکانهای مختلف همگی پیامدهای بی توجهی به محیط زیست و تعلق داشتن آن به عموم موجودات زنده است. 
وی اظهار داشت: اکنون برخی از کشورها با بی توجهی به محیط زیست سعی در گسترش روز افزون صنعتی شدن دارند و از دودی که به چشم بقیه مردم می روند خود را به بی اطلاعی می زنند. 
وی گفت: همه باید با فرهنگ سازی عمومی با اعلام ˈمحیط زیست جایی برای زیستنˈ در حفظ و صیانت از این موهبت الهی تلاش کنیم ، زیرا که خداوند دریاها ، جنگل ، زمین و آب و خاک را برای زیستن آفریده است نه برای فنا و نابودی. 
وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست همواره در راستای اهداف و وظایف ذاتی خود سعی داشته به پاکی و حفظ محیط زیست توجه داشته باشد و در این راستا با تشکیل بیش از 32 تشکل زیست محیطی برای داشتن محیط زیست سالم تلاش نماید. 
محمدی گفت: رها نمودن زباله های پلاستیکی ، نخاله های ساختمانی ، بی توجهی برخی صنایع آلوده کننده صنعتی ، شکستن شاخ و برگ درختان ، آلودگی منابع آب و دهها مورد دیگر از جمله موارد بی توجهی برخی از مردم به محیط زیست است. 
وی افزود: همه برای داشتن محیط زیستی سالم باید تلاش کنیم و با صیانت از آن حق حیات را برای نسل های آینده محفوظ بداریم و صنعت را در خدمت سلامت و حفظ بقا توسعه دهیم نه برای نابودی و فنا. 

http://www.irna.ir



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...