خرید سنگ
to top

اجزای اصلی تشکیل دهنده سوله


423
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 31 ثانیه



اجزای اصلی تشکیل دهنده سوله

به نام یکتا مهندس هستی

با عرض سلام خدمت شما عزیزان، در این قسمت میخواهیم شما رو با اجزای تشکیل دهنده سوله آشنا سازیم.

سوله سازه‌ای فلزی با سقف شیب‌دار است که بر اساس محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می‌شود..

از این نوع سازه در کارخانه‌ها، اسکلت ساختمان، انبارها، مرغداری‌ها، آشیانه‌های هواپیما، تعمیرگاه‌ها، فروشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی که با قاب‌هایی با دهانه یزرگ نیاز است استفاده می‌شود. بدلیل بزرگ بودن ابعاد تیرها و ستون‌ها باید از تیرورق در پروفیل‌های سوله استفاده کرد

 

اجزای اصلی تشکیل دهنده سوله

قاب های اصلی:

قاب اصلی شامل تیر ها و ستون ها میباشد . تیر اصلی را را اصتلاحا رفتر نیز میگویند.

در گشور ما ستون ها و رفتر ها دارای کقطع غیر منشوری میباشند.و تغییر ارتفاع در مقطع تیر ها بدلیل تغییرات لنگر  میباشد.

یکی از نکات بارگذاری این است که چون بارها را بصورت خطی به سازه وارد میکنیم لنگرهای آن بصورت سهموی هواهد بود.

تولید تیرها وستون ها این است که این ها ابتدا بصورت ورق میباشند و با توجه به مقطع آنها را برش داده و به هم جوش داده میشوند.

ستون ها از پایین به صفحه ستون و از بالا به رفتر ها جوش داده میشوند و این اتصالات امروزه فلنجی میباشد.البته در موارد محدودی بخصوص جهت مقاطع لوله ای از اتصالات جوشی استفاده میشود.

 

وال پست:

این اعضا در واقع ستون های فرعی بوده که در ابتدا و انتهای سوله و جهت کاهش سطح بادگیر ستون های اصلی و همچنین برای ایجاد پست بند جهت دیوارهای پیرامونی در راستای عرضی سالن تعبیه میشود.

یکی از کاربرد های دیگر وال پست بعنوان پایه جهت اتصال درب های بزرگ ورود و خروج وسائل نقلیه میباشد.

images (2)

استرات:

اعضای طولی  افقی هستند که دو قاب متوالی را در چند نقطه بصورت متقارن به یکدیگر متصل میکنند.این اعضا اغلب از مقطع قوطی و لوله تهیه میشوند.

از کاربرد های استرات ها میتوان به اتصال قاب ها به یکدیگر و باعث انتقال نیرو از یک قاب به قاب دیگر میباشد و همچنین ایجاد فضای لازم برای نصب مهاربند های قائم و افقی و در آخر تعدیل جابجایی قاب های میانی سوله در راستای عرضی در برابر نیرو های جانبی کاربرد دارد.

در کل ما میتوانیم استرات ها را بعنوان تکیه گاه جانبی در نظر بگیریم و باعث افزایش ظرفیت اعضا !

طول استرات ها بین ۵تا ۸ متر میباشد و نجوه ی اتصال آن به این شکل است که ابتدا بکمک جوش به جان تیر و ستون اصلی وصل میشوند و در فاصله کمی از بر تیر و ستون اصلی بکمک اتصال فلنجی به قسمت میانی نتصل میشوند.

images (1)

مهاربند:

اعضای محوری هستند که جهت افزایش سختی لوله در راستای طولی و تا حدودی عرضی استفاده میشوند.مهاربند ها دو نوع قائم وافقی(سقفی) دارند که برای فشار و کشش طراحی میشوند.

ابن اعضا در بیشتر موارد با میل مهار  با بست قرباغه ای اجرا میشوند.که گاهی اوقات مهاربند ها از مقاطع دوبل نبشی و دوبل ناودانی و حتی قوطی و لوله ساخته میشوند .

images (3)

لاپه:

مقاطع محوری بوده که در دو نوع دیواری و سقفی میباشند که نوع سقفی آن در کشور ما کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.

این اعضا جهت اتصال پوشش سقف و دیوارهایی با پوشش سبک به تیر وستون های اصلی بکار میروند.مقاطع استفاده شده در ناودانی ها و مقاطع سرد نورد شده می باشد  و باید به این نکته اشاره کرد کقاطع سرد نورد شده بدلیل وزن ناچیزی که دارند بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند.

نکته:به لاپه ها گاهی اوقات پرلین هم میگویند.لاپه ها به واسطه یک یا دو پیچ به یک نبشی و یا ورق و در نهایت به قاب اصلی متصل میشود.

مقاطع سرد فرم یافته بدلیل آنکه بسیار مستعد کمانش پیچشی جانبی هستند به وسیله ی میل مهار های کششی در دو یا سه نقطه از از طول خود مهار میشوند که به این مهار ها در اصطلاح آنتی سگراد یا در عام آن سگراد میگویند.

downloadimages6

سینه بند:

برای جلوگیری از کمانش پیچشی جانبی بال تیر اصلی قاب در قسمت هایی که بال تحتانی تحت فشار میباشد (نواحی لنگر منفی) بال فشاری را بکمک یک مهار جانبی به اسم سینه بند به لاپه ها در دو سمت قاب مهار میکنند که معمولا از نبشی یا ورق ساخته شده است.

44446464454

 

جرثقیل:

یکی از پرکاربرد ترین انواع جرثقیل نوع سقفی آن میباشد که خود در دو نوع نک پل و دو پل ساخته میشود.جرثقیل های سقفی میتوانند بصورت عرضی و طولی در تمام نقاط سالن حرکت اشته باشند.

اجزای تشکیل دهنده ی یک جرثقیل عبارتند از :ارابه و پل و چرخ های راهبر و ریموت

مجموعه جرثقیل بر روی تیری به نام تیر حمال قرار میگیرد معمولا این تیر در تمام طول سالن در دو انتهلای عرض سالن قرار میگیرد.بین تیر حمال و چرخ راهبر یک پروفیل فلزی به نام ریل قرار میگیرد.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که تیر حمال خود بر روی تیر دیگری قرار میگیرد بنام تیر نشیمن یا براکت که این تیر به  ستون جوش داده میشود.

 

images (4)

 

download (1)

 

 

پی:

معمولا ستون های سوله به پی های منفرد متصل میشود که خود این پی ها نیز توسط کلاف هایی که عملکردی صرفا کششی دارند به یکدیگر دوخته میشوند.در بعضی موار د برای افزایش ظرفیت پی به آن برشگیر اضافه میکنند.

امید است که این مطالب برای شما مفید واقع شود

موفق و پیروز باشید

پیمان خدام خراسانی – گروه مهندسی عمران نوین



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...