خرید سنگ
to top

سوله دو طبقه چیست


794
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 51 ثانیه



اجرا فنداسیون سوله

سوله به انگلیسی Industrial Shed یا Hangares ترجمه می شود می باشد،  يک سازه سبک با سقف شیبدار یا قوسی است که عمدتا داراي اسکلت فلزي مي باشد.  البته با توجه به ويژگي هاي منحصر بفردش در موارد ديگري نيز کاربرد دارد؛ سوله سالن ورزشي ، تالار پذيرايي ، انبار ، آشيانه هواپيما تنها نمونه هاي ديگري از کاربرد هاي این نوع سازه مي باشند. بيشترين کاربرد ساخت سوله استفاده بعنوان سالن صنعتي يا کارگاه توليد است.

برای بیان دقیق تر اینکه سوله چیست می توان گفت کلا در مواردی که نیاز به یک فضای بزرگ و وسیع سرپوشیده باشد یا در موارد که لازم است فاصله ستون ها از هم زیاد باشد تا فضای سرپوشیده مورد نظر بصورت باز و بدون مزاحم باشد ساخت سوله ارزان و بهترین گزینه است.

 

بعلاوه در مواردی که بخواهیم برای تجهیزات یا ماشین آلات یک سقف بسازیم که کمتر در معرض عوامل جوی باشند نیز می توانیم از این سازه استفده کنیم. در سالهای گذشته این سازه بعنوان یک ساختمان یک طبقه با دهانه های بزرگ و سقف شیبدار که درصورت نیاز می تواند دارای جرثقیل دروازه ای یا جرثقیل سقفی باشد شناخته می شد. اما امروزه با توجه گسترش نیاز ها سوله دوطبقه و سه طبقه نیز طراحی و ساخته می شود.

سوله دو طبقه

در اکثر موارد فقط بخشی از فضای داخل سالن صنعتی چند طبقه می شود تا بعنوان فضا استراحت، فضای اداری یا اتاق تجهیزات و وسایل مورد استفاده قرار گیرد. ساخت سوله دو طبقه بیشتر در مواردی که محدودیت زمین مطرح باشد اتفاق می افتد. همانطور که گفته شد سقف این سازه شیبدار ساخته می شود.

سوله قوسی

که امروزه بدلیل پیشرفت صنعت ساخت اسکلت فلزی سقف قوسی نیز ساخته می شود که ظاهر زیباتری دارد. البته ساخت سوله قوسی در مقایسه با شیبدار هزینه بالاتری دارد اما در مواردی که زیبایی ظاهری ساختمان مهم باشد این هزینه اضافی توجیح پیدا می کند. در ایران تعدادی از کارخانجات مشهور که به ظاهر ساختمان ها و سوله های خود اهمیت می دهند از سقف قوسی استفاده کرده اند.

ابعاد سوله

ابعاد سوله شامل عرض دهانه ، ارتفاع و طول آن می باشد. معمولا دهانه سوله ها از ۱۲ تا ۴۵ متر و ارتفاع شانه آن ۳ تا ۱۲ متر می باشد. طول سوله معمولا مضربی از عدد ۶ متر است که این عدد ممکن است در یکی از دهانه های آن رعایت نشود. شیب سقف سوله شیبدار معمولا از ۱۰٪ تا ۲۵٪ متغییر است.

محاسبات سوله

طراحی و محاسبات سوله برمبنای بارهای وارده بر سازه طبق بار باد ، برف و زلزله همچنین بارهای ناشی از جرثقیل ، حرارت و… انجام می شود و براساس محاسبات انجام شده ،‌ نقشه ها و دفترچه محاسبات سوله تهیه می گردد. انجام محاسبات سوله هایی که طول یا دهانه بزرگ دارند یا تناژ جرثقیل سوله زیاد باشد و یا سوله دارای طبقه باشد وقت گیرتر است.

علاوه بر انعطاف پذیری ظاهری، یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود سرعت بسیار بالای ساخت سوله است. بنحوی که این سازه در مدت کوتاهی (2 تا 3 ماه) قابل احداث و بهره برداری می باشد. البته درصورتیکه کار ساخت با مشکلات مالی و امثال آن مواجه نباشد. ساخت سالن صنعتی معمولا توسط اسکلت فلزی انجام می شود. سقف شیبدار این سازه می تواند بصورت سوله خرپایی باشد. البته امروزه ساخت این سازه با مقطع متغییر ساخته شده با ورق ( تیر ورق ) با توجه به مزیت ها و سرعت و کیفیت بالاتر بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد.

www.padirsaze.com



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...