خرید سنگ
to top

اصول کار دستگاه واترجت چیست ؟


402
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 29 ثانیه



واتر جت به دستگاهی می گویند که در مقیاس صنعتی و با فشار قوی تر برای بریدن مواد سخت مانند فلز، سنگ ، شیشه ، چوب و پلاستیک استفاده می شود و در مقیاس ضعیفتر برای برداشتن روکش سیمها و پلیسه گیری و نماشویی سطوح از جمله نماشویی ساختمانها مورد استفاده قرار میگیرد.

اصول کار دستگاه واترجت به این صورت است که الکترو موتور باعث چرخش پمپ هیدرولیک شده و روغن در جهت حرکت پیستونها حرکت می کند و پیستون به بالا و پایین حرکت کرده و همین امر باعث حرکت آب با فشار بالا به سمت نازل و خروج آب از نازل دستگاه شده و به سطح نما پاشیده  می شود.

قدمت استفاده از دستگاه واترجت به صد سال می رسد که با پیشرفت تکنولوژی نوع دیگری از آنها با فشاری معادل 3500 تا 4000 بار وارد بازار شدند که به علت فشار یا در اصطلاح بار بیشتر برای بریدن مواد سخت از آن استفاده می کنند که این نوع برش باعث کاهش هزینه و کاهش دمای سطحی است که برش در آن انجام می شود.در بعضی موارد استفاده از لیزر در برش اجسام باعث سوزاندن لبه های سطح آن شی می شود.

و در مقیاس کوچکتر  و با بار کمتر برای نماشویی ساختمان و جرم گیری از روی سطح سنگ ها و نمای ساختمان هایی که در کلان شهرها با توجه به گذر زمان جرم و آلودگی به خود گرفته اند.

برای شستشوی نمای ساختمان با استفاده از دستگاه واتر جت ، آب با فشار 200 تا 300 بار به کمک نیروی محرکه موتور برق و به کمک پمپ موجود در دستگاه از نازل دستگاه خارج شده و جرم و آلودگی را از روی سطح سنگ موجود در نمای ساختمان پاک میکند.

در نماشویی ساختمانها از این دستگاه برای شستن سنگهای سرامیکی و سطوح غیر درخشان و سنگهای آجری و گرانیتی و غیره استفاده می شود.

شستشو به وسیله واتر جت استفاده هایی دیگری مانند آماده سازی سطح نمای ساختمان برای رنگ آمیزی نما نیز به کار می رود.

در بعضی موارد با توجه به میزان جرم و کثیفی نما استفاده از مواد جلا دهنده به تمیزی و افزایش درخشندگی سطح نما کمک می کند.

از استفاده های دیگر آن  نیز می توان به شستشوی آشپزخانه های صنعتی ،شستشوی پالایشگاه ها ی نفتی ، شستشوی تعمیرگاه ها ،شستشوی سقف سالن ها ، شستشوی صنایع مختلف ، شستشوی بناهای تاریخی نیز استفاده کرد.

انواع روش های استفاده از واتر جت برای شستشوی نما عبارتند از:

واتر جت با آب سرد

واترجت با آب گرم

واترجت برقی

واترجت بنزینی

شستشو با آب گرم و در مواردی با بخار آب باعث چربی زدایی و پاک کردن جرم هایی است که بصورت چربی بر روی سطح قرار گرفته اند.

فرق بین واترجت بنزینی و واترجت برقی همان طور که از اسم آن مشخص است در این است که واترجت از نوع بنزینی دارای موتوری است که نیروی محرکه خود را از موتوری که ورودی آن بنزین است تامین می کند و در نوع برقی نیرو از برق ورودی به دستگاه تامین می شود.

 



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...