خرید سنگ
to top

موتور واترجت


471
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 44 ثانیه



واترجت چیست؟

واترجت چیست؟

در سیستم های واتر جت، با حذف مکانیزم پروانه برای حرکت، با استفاده از مکش آب از زیر بدنه کشتی و دمیدن آب از عقب شناور باعث پیش وری شناور می شود. واترجت ساده و قابل اعتماد است، پروانه پمپ با دور ثابتی می چرخد و آب را به یک سو...

 

در سیستم های واتر جت، با حذف مکانیزم پروانه برای حرکت، با استفاده از مکش آب از زیر بدنه کشتی و دمیدن آب از عقب شناور باعث پیش وری شناور می شود. واترجت ساده و قابل اعتماد است، پروانه پمپ با دور ثابتی می چرخد و آب را به یک سو به جریان می اندازد و حتی در بسیاری مواقع نیازی به گیربکس نیست. مجموعه نیروی رانش فشار کمتری را تحمل می کند و مستلزم نگهداری و تعمیرات کمتری است. بازدهی تبدیل نیروی دریافتی از موتور و ایجاد نیروی رانش در واترجت ها بسیار بالا است، توانایی پشتیبانی عملیات در سرعت های بالا را دارد و در حین حال با معکوس کردن جهت جریان، در طی مسافت بسیار اندک می تواند متوقف شود.

alt

نمای گرافیکی از یک موتور واترجت

یکی از ویژگی های مهمی که این سیستم جدید برای نیروهای مسلح کشورمان دارد آن است که از واترجت ها می توان در آب های بسیار کم عمق استفاده کرد چون پروانه ای در کار نیست تا مانع ناوبری در آب های کم عمق شود. شناورهایی که از نیروی رانش واترجت استفاده می کنند می توانند در مناطق نزدیک به ساحل هم عملیات انجام دهند و بعضا می توانند از روی موانع نیز عبور کنندبدون این که صدمه ای به تجهیزات رانش شناور وارد شود. گل و لای هم برای این سیستم مشکلی ایجاد نمی کند، حتی در سرعت های بالا. اگر هم این موارد بدرون جت مکیده شوند صدمه ای وارد نمی کنند و براحتی جدا می شوند. این مزیت برای عملیات در نقاطی مثل خلیج فارس که عمدتا از عمق کم آب برخوردار بوده و در مناطق ساحلی جزایر موجود در این خلیج یک نقطه قوت بسیار بالا محسوب می شود.

موارد کیفی دیگری هم وجود دارند که استفاده از واترجت را در یک شناور جنگی معقول و پر استفاده می کند. از آنجاییکه در این سیستم از پروانه استفاده نمی شود، لذا نویز کمتری منتشر می سازند و کمترمورد توجه سونارها و یا مین های صوتی واقع می شوند. همچنین صدای کمتر و ارتعاش کم، در سفر آسوده تری را برای حاضران در شناورها فراهم می سازد. واترجت ها چون پروانه و سکان را حذف کرده اند، لذا به آب اندازی و از آب گیری قایق های کوچک، وسایل بدون سرنشین (UAV) و غواص با خطر و مشکل کمتری موجه خواهد شد. فراموش نکنید که شناور سراج با سرعت حدود ۶۰ نات سریع ترین شناور عملیاتی در نیروهای مسلح کشور ما محسوب می شود که از سیستم پروانه ای برای حرکت در آب استفاده می کند. مشخصا با استفاده از تجربیات ساخت این شناور در بحث بدنه و سپس ترکیب آن با موتورهای واترجت، می توان این سرعت و بالاتر از آنرا در مناطق بسیار کم عمق تر خلیج فارس نیز تجربه کرد. در عین حال توان توقف سریع و تغییر جهت معکوس در سرعت های بالا از دیگر قابلیت های این نوع موتور محسوب می شود که در شرایط یک رزم دریایی بسیار مهم و حیاتی محسوب می شود.



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...