خرید سنگ
to top

ورق روغنی چیست؟


311
زمان مطالعه: 3 دقیقه, 3 ثانیه



ورق روغنی به ورق‌هایی گفته می‌شود که با تکنولوژی نورد سرد تولید می‌شوند که در این فرآیند، بوسیله نورد ورق‌های با ضخامت بالا به ضخامت پایین تر تبدیل می‌گردند. به دلیل استفاده از نورد سرد در این فرآیند، ورق‌های نورد شده از کیفیت ظاهری بالایی برخوردار می‌باشند و به همین دلیل این نوع ورق بیشتر در مواردی که کیفیت ظاهری محصول از اهمیت بالایی برخوردار است، کاربرد دارد.

استفاده از تکنولوژی هیدروفرمینگ یا شکل دهی هیدرولیکی ورق از روش‌های مقرون به صرفه برای شکل‌دهی فلزات انعطاف پذیری خمچون برنج، آلومینیوم، فولاد و... است. این فناوری، از قبل از جنگ جهانی دوم بوجود آمود. از سال ۱۹۸۰ در تولید قطعات خودرو و بدنه هواپیما استفاغده شد و در سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰، این روش پیشرفت های زیادی پیدا کرد. در این روش یک سیال هیدرولیکی برای فشرده کردن ورق‌ها در دمای اتاق و در یک قالب مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرد. قطعات تولید شده به این روش معمولات سفت و محکم بوده و هزینه کمتری نسبت به دیگر روش‌های پرس دارند. در واقع استفاده از روش هیدروفرمینگ ورق، از نقش مهمی در کاهش وزن قطعه و کاهش هزینه‌ها برخوردار است.

ورق روغنی

انواع ورق روغنی

ورق‌های روغنی با توجه به نوع آلیاژ و عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی آن‌ها در سه دسته اصلی جای می‌گیرند:

  • ورق‌های روغنی معمولی (مانند ورق روغنی st12)
  • ورق‌های روغنی نیمه کشش (مانند ورق روغنی st13)
  • ورق‌های روغنی فوق کشش (مانند ورق‌های روغنیst14)

ورق‌های روغنی در ابعاد و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند که در حالت استاندارد ضخامت آنها معمولا بین ۰.۰۳ تا ۳ میلی‌متر بوده و عرض آنها حدود ۱۰۰ و ۱۲۵ سانتی‌متر است. ورق‌های نورد سرد یا همان ورق‌های روغنی پایه و اساس تولید ورق‌های گالوانیزه (ورق سفید) می‌باشند. ورق‌های رنگی گالوانیزه که به ورق‌های رنگی در بازار معروف هستند، از ورق گالوانیزه خام بوجود می‌آیند. ورق‌های روغنی از وزن استاندارد ویژه برخوردار بوده که تقریبا با وزن آهن معمولی یکی می‌باشد.

جدول وزن ورق‌های روغنی

ضخامت (میلی‌متر) طول(متر) عرض(متر) وزن(متر)
۰.۵ ۲ ۱ ۸
۰.۶ ۲ ۱ ۱۰
۰.۷ ۲ ۱ ۱۱
۰.۸ ۲ ۱ ۱۳
۰.۹ ۲ ۱ ۱۴
۱ ۲ ۱ ۱۶
۱.۲۵ ۲ ۱ ۲۰
۱.۵ ۲ ۱ ۲۴
۰.۵ ۲.۵ ۱.۲۵ ۱۳
۱.۲۵ ۲.۵ ۱.۲۵ ۳۱
۱.۵ ۲.۵ ۱.۲۵ ۳۸

کاربرد ورق روغنی در صنعت

ورق‌های روغنی دارای کاربردهای فراوانی در صنعت می‌باشند. به طور مثال ورق روغنی فوق کشش برای تولید فیلتر اتومبیل کاربرد دارد. ورق روغنی فوق کشش نیز در بدنه اتومبیل‌ها استفاده می‌شود. از ورق روغنی EK2 برای اجاق گازهایی که صفحه فلزی لعاب گیر دارند و از ورق روغنی نوعQSTE ضد سایش برای قطعات زیرین اتومبیل استفاده می‌شود. برای تولید اگزوز نیز از ورق روغنی با ویژگی ضدخورندگی و زنگ‌زدگی استفاده می‌شود.

از مهم‌ترین کاربردهای ورق روغنی می‌توان به استفاده در صنایع لوازم خانگی، صنعت خودرو، رادیاتورسازی، ساخت بشکه و مخزن فلزی اشاره کرد. از معروف‌ترین برندهای تولید کننده ورق های روغنی در ایران نیز می‌توان از شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت هفت الماس و شرکت فولاد غرب نام برد. برخی از تجار و بازگانان نیز با پیشرفت تجارت جهانی، اقدام به وارد کردن انواع ورق روغنی از کشورهای خارجی کرده‌اند که در این بین ورق‌های وارداتی از کشورهای قزاقستان و روسیه از پرکاربردترین انواع ورق روغنی خارجی در بازار ایران می‌باشند.

منبع http://www.fathlaser.com



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...