خرید سنگ
to top

دستگاه برش


338
زمان مطالعه: 4 دقیقه, 9 ثانیه



واترجت چیست و کاربردهای واترجت را در این مقاله به صورت خلاصه توضیح خواهیم داد.

واترجت و کاربردهای آن در صنایع گوناگون : واترجت دستگاهی است که با افزایش فشار آب و استفاده از آب فشار بالا به عنوان یک ابزار در شستشوهای صنعتی ، لایه برداری رسوب زدایی ، باز کردن منافذ ، برشکاری صنعتی ، باز کردن لوله ها ، زنگ زدایی ، رنگ زدایی ، تخریب بتون و … کاربرد دارد .

از دیگر نام های این دستگاه میتوان به جت ماشین و کارواش صنعتی نیز نام برد. 

واترجت و اجزاء واترجت چه می باشد ؟

موتور محرک پمپ ، پمپ ، گان یا تفنگ آب باش ، فوت ولو ، نازل ، اتصالات و … تشکیل شده اند. برای اختصار می توان به این موارد اشاره کنیم.

موتور محرک :

هر پمپی برای حرکت و پمپاژ آب نیاز به یک نیروی محرک دارد که در پمپ های پلانجری این نیرو از طریق یک موتور تامین میشود . این موتورها در انواع الکتریکی و دیزلی موجود می باشند . در سیستم های واترجت قسمت پمپ وظیفه تولید آب فشار بالا را بر عهده دارند . پمپ با گرفتن آب زلال و تبدیل آن به آب با فشار بالا و انتقال آن به سمت نازل قسمت عمده ای از عملیات جت آب را بر عهده دارد .

گان واترجت :

گان یا تفنگ ابزاری است که در دست اپراتور قرار میگیرد و برای هدایت و کنترل آب خروجی به سمت نقاط مورد نظر کاربرد دارد . از این وسیله اغلب برای شستشوی سطوح استفاده میکنند . این ابزار در فشار های کاری متفاوتی همچون ۵۰۰ ، ۱۲۰۰ ، ۱۵۰۰ ، ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ موجود می باشند . همچنین برای شستشوی درون لوله ها و یا سطوحی که با گان امکان شستشوی آن نیست از ابزار هایی همچون لنس ، سورفیس کلینر Surface Cleaner ، تانک کلینر Tank Cleaner و .. استفاده میکنند که لنس ها بر دو نوع فلزی (ثابت) و فلکسیبل (قابل انعطاف) موجود می باشند .

شلنگ واترجت :

برای انتقال آب(سیال) از پمپ به سمت گان یا نازل از شلنگ ها استفاده میکنند .به دلیل فشار بالا و خیلی بالا در واترجت ها شلنگ ها باید توان تحمل آن را داشته باشند . شلنگ های واترجت از جنس های خاصی ساخته شده اند که توان تحمل آب تا فشار های بسیار بالا را دارند و همچنین از شلنگ ها برای استفاده درون لوله ها و شستشوی درون آنها میتوان استفاده کرد . متناسب با همین کاربرد شلنگ ها ، آنها در ابعاد و قطر های مختلفی موجود می باشند .

فوت ولو و فوت سوئیچ واترجت :

فوت ولو وسیله ای است مکانیکی که میان پمپ با گان یا نازل قرار میگیرد و با گرفتن فرمان از اپراتور به صورت مکانیکی باعث قطع و وصل شدن جریان آب میگردد. همچنین فوت سوئیچ وسیله ای است که با گرفتن فرمان از اپراتور با ارسال فرمان الکتریکی به پمپ باعث قطع و وصل جریان آب میشود. تفاوت فوت ولو و فوت سوئیچ نیز در همین موضوع میباشد که فوت سوئیچ به صورت الکتریکی و با فرمان به پمپ باعث قطع و وصل جریان میگردد . ولی فوت ولو با قرار گرفتن در مسیر جریان بین پمپ و نازل یا گان به صورت مکانیکی باعث قطع و وصل جریان آب میگردد.

اتصالات واترجت :

زمانی که در مورد پمپ های فشار بالا صحبت به میان می آید . نوع اتصالات و کانکشن ها اهمیت خاص خود را نشان میدهد . چرا که اتصالات معمول موجود در بازار برای فشار های بالا ساخته نشده اند . و کارآیی ندارند و از طرفی این اتصالات برای وصل کردن پمپ به شلنگ ، شلنگ به شلنگ ، شلنگ به گان ، شلنگ به نازل مورد استفاده قرار می گیرند.  تنوع شلنگ ها و نازل و وجود اتصالات در دو طرف هر شلنگ و همچنین تنوع قطر ها و نازل ها باعث شده این تنوع را در اتصالات نیز شاهد باشیم .

نازل واترجت :

نازل ها تجهیزاتی هستند که بر سر راه خروجی آب قرار میگیرند و باعث افزایش فشار و تغییر در پاشش آب میگردند. نازل ها در دو دسته چرخان و ثابت موجود می باشند . که هر کدام از این دسته ها با توجه به تعداد سوراخ در هر نازل و مکان قرار گیری و جهت هر سوراخ طبقه بندی خاص خود را دارند. 

نازل های ثابت با یک سوراخ خروجی خود در چند مدل تقسیم بندی میشوند که از جمله آنها میتوان به Straight Jet Flat Jet Nozzles , Round Jet Nozzles و … اشاره کرد.


Straight jet Nozzles  نازل هایی هستند که به صورت سوزنی و نقطه زن عمل میکنند . و بیشتر برای باز کردن لوله هایی که چوک شده اند در صنعت استفاده میشوند. همچنین Flat Jet Nozzles نازل هایی هستند که آب از خروجی آنها به صورت تیغه ای یا جاروبی خارج میشوند . و برای مکان هایی که نیاز به تمیز شدن در عین داشتن سرعت دارند کاربرد فراوان دارند .

نازل های چرخان یا روتاری نازل هایی هستن که حین پاشش (جتینگ) حول محور خود نیز چرخش دارند که جهت گیری سوراخ های بر روی این نازل ها در سه دسته کلی جلوزن ، بغل زن ، و عقب زن تقسیم بندی میشوند . در هر کدام از این دسته ها جهت قرار گیری سوراخ، بسته به شرکت سازنده متفاوت هستند و تنوع گسترده ای دارند.

منبع http://www.petromechanic.ir



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...