خرید سنگ
to top

پرچ


330
زمان مطالعه: 2 دقیقه, 7 ثانیه



پرچ

یکی از ابزارهای پر کاربرد در ساخت پروژه های دانش آموزی، دستگاه پرچ می باشد. پرچ کردن روشی است برای اتصال دائمی دو قطعه به هم.

پرچ

پرچ کردن با روش های مختلفی انجام پذیر می باشد. اولین روش استفاده از میخ های پرچ تو پر می باشد. این نوع پرچ کردن از قدیمی ترین و مطمئن ترین روش های اتصال دو قطعه به هم می باشد.

این نوع میخ پرچ از یک استوانه تو پر ساخته شده که یک سر آن کمی پهن تر از قطر استوانه می باشد.

پرچ

این نوع پرچ در جاهایی که ضریب اطمینان بالا مورد نیاز باشد مانند ساخت بدنه هواپیماها، به کار می روند. در پل های فلزی نیز می توان این گونه پرچ ها را یافت. این نوع پرچ ها در جاهایی بکار می روند که دسترسی به دو طرف قطعه امکان پذیر باشد.  برای اتصال دو قطعه به هم توسط این نوع میخ پرچ ها، دو قطعه را روی هم قرار می دهند و پس از قرار دادن میخ پرچ در جای خود، یک طرف آنرا توسط دستگاه های مخصوص و یا به صورت دستی و با ضربه زدن، تغییر شکل می دهند.

پرچ  پرچ

پرچ   پرچ

نوعی دیگر از میخ پرچ ها، میخ پرچ های نیمه خالی می باشند. این میخ ها شبیه میخ های تو پر می باشند با این تفاوت که قسمت آزاد آن ها به صورت توخالی می باشد و لذا نیروی کمتری برای پرچ کردن قطعات مورد نیاز خواهد بود.

پرچ

نوع سوم میخ پرچ ها، میخ پرچ های توخالی می باشند که بسیار رایج بوده و شما نیز حتماً با آن ها برخورد داشته اید.

پرچ

این میخ پرچ ها در جاهایی که دسترسی به یک طرف قطعه امکان پذیر نیست بکار می روند. پرچ کردن دو قطعه توسط این نوع میخ پرچ ها توسط دستگاه پرچ امکان پذیر می باشد.

پرچ

پرچ

این نوع پرچ در مقایسه با دو نوع قبلی قابلیت تحمل بار کمتری را دارد و در جاهایی که ضریب اطمینان بالا مورد نیاز است بکار نمی رود. پرچ کردن توسط این نوع میخ ها ساده تر بوده و توسط یک نفر به راحتی امکان پذیر می باشد.

نحوه عملکرد این نوع پرچ را در شکل های زیر مشاهده می کنید:

پرچ   پرچ

انواع دیگری از پرچ نیز وجود دارد که در این جا به آن ها اشاره نمی کنیم.

برای تهیه دستگاه و میخ پرچ باید به فروشگاه های ابزار فروشی مراجعه نمایید. مرکز فروش ابزار در تهران خیابان امام خمینی، اطراف میدان حسن آباد می باشد که در شکل زیر نشان داده شده است.

پرچ

 

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی



نظرات

loader

لطفا شکیبا باشید ...